یادداشت وزیر پیشین آموزش و پرورش درباره رئیسی

یادداشت وزیر پیشین آموزش و پرورش درباره رئیسی

محمود فرشیدی، وزیر اسبق آموزش و پرورش در یادداشتی با عنوان رئیسی، مرد میدان تحول، نوشت: عملکرد حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در آستان قدس رضوی و به‌خصوص در قوه قضائیه ثابت کرده‌است که او خدمت‌گزار ملت و مرد میدان تحول است.

متن کامل این یادداشت به این شرح است:

۱. هر صاحب‌نظر منصفی که مسائل چندساله اخیر کشور را عمیقاً مورد تحلیل قرار دهد به این نتیجه می‌رسد که برون رفت از مشکلات و شرایط کنونی جز با تحولی اساسی در روش‌های مدیریتی امکان‌پذیر نیست و اگرچه در زمینه‌های متعدد پیشرفت‌های چشمگیری حاصل‌شده است اما مشکلات دشوار و مزمن فراروی اقتصاد، اشتغال، معیشت مردم، آسیب‌های اجتماعی و مشکلات فرهنگی و برخی موارد بسیار با اهمیت دیگر نشان می‌دهد که با تغییرات متعارف و اصلاحات مرسوم نتیجه مطلوب عاید نخواهد شد و روش‌های گام‌به‌گام و محافظه‌کارانه پاسخ‌گوی انتظارات ملت سرافراز ایران نخواهد بود. اشتباه برخی دولت‌مردان در هشت سال گذشته این بود که تصور می‌کردند با تغییراتی الهام گرفته از الگوی بیگانه و بکار بستن نسخه‌های توصیه‌شده نظام سرمایه‌داری خواهند توانست کاری کارستان انجام دهند و اینک اگرچه حاضر به اعتراف نیستند چرا که در عالم سیاست ورزان پذیرش شکست مرسوم نیست اما اکثر حامیان و طرف‌داران حزبی دولت تلویحاً و تصریحاً به این شکست اعتراف می‌کنند و از عملکرد دولت کنونی تبری می‌جویند.

۲. البته کسانی نظیر حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی که جنس نظام اسلامی و شاکله مردم سربلند ایران را می‌شناختند یقین داشتند که با این شعارها و راهکارها نمی‌توان درب‌های بسته را گشود و انتظارات جامعه اعم از جوانان و اقشار ضعیف و عدالت‌خواهان و عزت مداران را برآورده ساخت و لذا همان زمان هم در مناظرات و بحث‌های انتخاباتی دوره قبل به‌جای شعارهای عوام‌فریبانه و تحریک دروغین احساسات پیشنهادهایی منطقی و اساسی برای خشکانیدن ریشه مشکلات ارائه دادند. هرچند متأسفانه آن زمان عده‌ای از افراد تحت تاثیر رفتار و سخنان چشم و گوش پرکن قرار گرفتند گویی حقانیت کلام شخصیت‌های دلسوز نیاز به گذشت زمان داشت تا در عمل به اثبات برسد.
 از طرف دیگر به موازات تشدید ناکارآمدی شعارهای دولت تقدیر چنین بود که حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی فرصتی پیدا کند و بخشی از راهکارهای خویش را خصوصا در عرصه عدالت‌خواهی و فساد ستیزی به اجرا در آورد و با ارائه نتایج آن‌ها اعتماد مردم به این روش جلب گردد و امید پیدا کنند و ثابت شود که نه با کلید مقوایی بلکه با کلید آهنین تحول می‌توان به داد مردم رسید و آلام و دغدغه‌های آنان را التیام بخشید.

۳. روشن است که تغییر به شیوه لیبرالمسلکانه آن که نه سیخ را بسوزاند نه کباب را همچنان مدیران کهنه‌کار و ذی‌نفع و پروپاقرص خود را دارد و آن‌چنان‌که از ظواهر امر پیداست قرار است قسمت دوم مجموعه نمایشی استاد و شاگردی بار دیگر هم در مناظرات انتخاباتی به اجرا در بیاید به امید آن که از محدودیت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در رعایت ادب و مسائل اخلاقی و پرهیز از تنش‌آفرینی سوءاستفاده شود و باز هم باطل با روکشی از حق اغواگری کند اما مردم هوشیار ایران که هم‌اکنون با دشواری‌های زندگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند باور نخواهند کرد مدیرانی که خود باعث پیدایش شرایط کنونی بوده‌اند بتوانند برای برون رفت از این وضعیت اقدام نمایند و به تعبیر آقای رئیسی بانیان وضع فعلی نمی‌توانند تغییردهنده وضع موجود باشند.

۴. اینک حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی به‌عنوان مدیری تازه‌نفس جوان‌گرا و تحول‌خواه ایثارگرانه آمادگی خود را برای پاسخ‌گویی به انتظارات گسترده مردم در حد توان اعلام کرده‌است و این در حالی است که عملکرد ایشان ثابت می‌کند که وی خود را را به روش‌های مرسوم و ناکارآمد محدود نخواهد کرد بلکه جرات و جسارت شنیدن و به‌کارگیری پیشنهادهای تحول‌آفرین صاحب‌نظران برای گره‌گشایی از مشکلات مردم را دارد.

از طرف دیگر ملت فهمیده و ایثارگر ایران هم در عمل ثابت کرده‌اند که برای مقابله با مشکلات همواره راه‌حل‌های انقلابی ارائه می‌دهند و با موانع مقابله می‌نمایند که نمونه آن را می‌توان در حرکت عمومی کمک‌های ایثارگرانه  مقابله با کرونا مشاهده کرد به‌شرط آن که مسئولان به مردم اعتماد کنند و به جوانان برای خدمت فرصت بدهند و از پست‌ها و سمت‌های خدمت‌گزاری برای امتیاز طلبی های خانوادگی و حزبی و دست‌یازی به بیت‌المال سوء استفاده نکنند. و لذا از مسئولان عالی‌رتبه خود نیز انتظار دارند که جلوه‌ای از فضایل و کرامت‌های ملت باشند و عملکرد حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در آستان قدس رضوی و به‌خصوص در قوه قضائیه ثابت کرده‌است که او خدمت‌گزار ملت و مرد میدان تحول است.

/انتهای پیام