رئیسی: خسارت مردم در بورس را جبران خواهیم کرد

رئیسی: خسارت مردم در بورس را جبران خواهیم کرد

سید ابراهیم رئیسی گفت: با اشاره به تضییع مردمی که اموال خود را در بورس از دست داده‌اند، گفت: دولت من خسارت مردم در بورس را جبران خواهد کرد.

سید ابراهیم رئیسی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در پاسخ به اولین سوال مبنی بر اینکه برنامه شما برای یارانه‌ها چیست گفت: موضوع یارانه‌ها اهمیت بسزایی دارد؛ یارانه باید برابر با قانون پرداخت شود و تصمیم ما این است که یارانه را در دولت خود  پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه موضوع ما این است که یارانه‌ها باید به صورت عادلانه تخصیص یابند گفت: برخی یارانه‌ها آشکارا و برخی دیگر ناآشکارا هستند؛ خانواده‌هایی داریم که در روستا زندگی می‌کنند خودرو ندارند و به همین علت، از یارانه سوخت استفاده نمی‌کنند و لذا کمکی به آنها نمی‌کند.

رئیسی با تأکید بر اینکه مردم باید عدالت را حس کنند و یارانه‌ها بر اساس همین عدالت به مردم داده شود، تصریح کرد: ۳۵ درصد از خزانه دوم دولت باید به بهره‌برداری از تولید، تخصیص یابد و این موضوع مطابق با قانون هدفمند کردن یارانه‌هاست.

عضو شورای عالی پول و اعتبار با اشاره به الزام به تخصیص 35 درصد خزانه دوم به موضوع تولید گفت: مطابق با آنچه ما اطلاع داریم بخشی که باید به تولید تخصیص می‌یافت آنچنان که باید برای حمایت از تولید خرج نشده  و بنای ما این است که این ۳۵ درصد برای افزایش بهره‌وری از تولید هزینه شود.

وی با بیان اینکه دخل و خرج باید مشخص شود گفت: ما به شفاف‌سازی در دولت اعتقاد داریم یعنی مردم، نخبگان و تصمیم‌سازان باید از آنها آگاه باشند زیرا این موضوع جلوی تخلفات را می‌گیرد و اعتماد مردم نسبت به دولتمردان را  افزایش می‌دهد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: به اعتقاد بنده خزانه دوم یعنی جایی که منابع مردم از آن تأمین می‌شود باید کاملاً مشخص باشد زیرا حسابی جداگانه است که بخشی از آن برای حامل انرژی و بخشی دیگر برای تولید است.

عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی درباره تأثیر این شفافیت گفت: در این صورت مردم متوجه می‌شوند که یارانه‌ها کجا استفاده شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که برای عادلانه‌سازی یارانه‌ها مخصوصاً یارانه‌های سوخت چه برنامه‌ای دارد گفت: قیمت‌های سوخت، متفاوت است؛ عده‌ای مصرف بالای سوخت دارند و عده‌ای دیگر مصرفی ندارند و باید در این حوزه، سازوکاری اندیشید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: آنچه مسلم است باید در این حوزه تصمیم‌گیری شود و بگوییم هر فردی در سوخت سهم دارد در این صورت کسی که خودرو ندارد باید بتواند پول این سوخت را دریافت کند زیرا آنها هم از این موهبت الهی سهم دارند و من معتقد هستم باید در این حوزه تصمیم‌گیری شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه‌ای برای تحول در حوزه مالیاتی دارد یا خیر گفت: طرح سال‌های پیش وجود داشت که بر اساس آن قرار بود افزایش مالیات و بسیاری از موارد دیده شود اما این اتفاقات رخ نداد و حتی قانونی که تکلیف می‌کرد تا بهمن ۹۹  فعالیت‌ها انجام شود  اجرایی نشد و سؤال اینجاست که چرا در جهت شفاف‌سازی و اجرای عدالت اقدامی انجام نشده است؟

وی تصریح کرد: برنامه بنده، راه‌اندازی سامانه هوشمند مالیاتی برای شفافیت روند اقتصادی است تا به کمک آن از آن فرار مالیاتی جلوگیری شود؛ این سامانه برای ایجاد اجرای عدالت مالیاتی است و تا زمانی که ایجاد نشود شاهد ضعف‌ها و اشکالاتی خواهیم بود.

رئیسی با بیان اینکه به میزان مالیات دریافتی فرار مالیاتی هم وجود دارد، گفت: بحث بنده مالیات گرفتن از کارمند و ارزش افزوده نیست بلکه مالیات‌گرفتن از افرادی است که بیشترین درآمد را دارند اما کمترین مالیات را پرداخت می‌کنند.

رئیس قوه قضائیه درباره فرارهای مالیاتی و ارجاع آنها به دستگاه قضا گفت‌: از نظر بنده باید ساز و کارهایی تدوین شود تا این موضوع به صفر برسد. چرا یک کارمند کم‌درآمد باید مالیات دولت را پرداخت کند اما افرادی که مبالغی هنگفت دریافت می‌کنند مالیات خود را نپردازند؟

وی تصریح کرد:  این موارد از جمله اقدامات ناعادلانه هستند از نظر بنده باید سامانه ایجاد شود تا کسب و کارها مشخص شوند و داده‌هایی که وارد این سامانه می‌شود کاملاً شفاف باشند زیرا در این صورت مؤدیان مالیاتی راضی خواهند بود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: سؤال اینجاست چرا تاکنون این اقدامات  انجام نگرفته و اجازه داده شده عده‌ای جیب مردم را خالی کنند و بیت المال را به تاراج ببرند اما ان‌شاءالله در دولت ما با جدیت این موضوع اجرایی می‌شود.

مجری از رئیسی پرسید: ارز 4 هزار و 200 تومانی برای حمایت از کالاهای اساسی و مردم تخصیص داده شد اما متوجه شدیم که این کالاهای اساسی با قیمتی دو برابری مواجه شدند؛ شما برای کمک به قشر کم‌درآمد چه برنامه‌ای دارید؟ رئیسی در پاسخ گفت: دولت یارانه را پرداخت کرد و آن را برای وارد شدن به سفره مردم اختصاص داد اما عدم اشراف دولت بر پول و کالا باعث شد آنچه باید رخ ندهد و صدای مردم در آمد.

رئیسی تصریح کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی باید با نظارت کامل از باب اِشراف دولت به مردم داده می‌شد اما این اتفاق رخ نداد؛ راه حل این است که مبلغ به جای آنکه به واردکننده داده شود به مصرف‌کننده تخصیص یابد و راه خود را به  سفره مردم پیدا کند.

وی ادامه داد: یا باید دولت به کالا و پول اشراف کامل داشته باشد یا باید به مردم داده شود تا آنها این موضوع را در سفره‌های خود احساس کنم.

رئیس قوه قضائیه درباره مدیریت زنجیره تأمین و تولید کالا به ویژه کالاهای اساسی گفت: در حال حاضر این زنجیره وجود ندارد و دلالان در آن دست می‌برند گاهی اوقات کالا در گمرک‌ها می‌ماند مسئله نظارت از جمله مهمترین اقداماتی است که باید حتماً در کشور انجام شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دولت وظیفه هدایتی، حمایتی و نظارتی دارد و هر زمان که دولت این وظایف را انجام ندهد ما با مشکل مواجه خواهیم شد.

رئیسی تصریح کرد: ایجاد اشتغال و افزایش درآمد به مردم کمک می‌کند و دولت باید اقداماتی انجام دهد تا هزینه مردم کاهش یابد سفره و معیشت مردم دغدغه ماست.

مجری از رئیسی پرسید بیکاری فارغ‌التحصیلان، موضوعی جدی است و حدود 40 درصد آنها بیکار هستند آیا دولت شما برنامه ای برای اشتغال دارد؟ وی در پاسخ به سؤال اشتغال‌زایی گفت: برای اشتغال‌زایی اول از هر چیزی باید تولید افزایش و ساز و کارهای بازار کاری باید اصلاح شوند.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: بانک‌های اطلاعاتی به ما کمک می‌کنند تا متوجه شویم که کار کجا وجود دارد و در حوزه کار و کارگری باید اطلاعات را به دست آوریم.

نامز دسیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره ظرفت تولیدی کشور گفت: به جرأت می‌گویم که ۴۰ درصد ظرفیت تولیدی کشور معطل است اولین نشست بنده در تمامی استان‌ها با کارآفرینان، کارگران و  سرمایه‌داران است کارخانههای بسیاری وجود دارد که بانک‌ها آنها را به تملک خود در آوردند و درشان را بسته‌اند این تبدیل به سرمایه برای بانک‌ها شده است اما خط تولیدی وجود ندارد و سؤال جدی از دولت این است که چرا حساسیتی جدی از خود در این حوزه نشان نمی‌دهد؟

رئیسی ادامه داد: جوانان عزیز ما اکنون بیکار هستند اما 40 درصد تولید تعطیل است ما اقتصادهای متعدد در تمامی حوزه‌ها داریم و اینها می‌توانند اشتغال‌زایی داشته باشند.

وی تصریح کرد: می‌توانیم در ظرف مدت کوتاهی بیکاری فارغ‌التحصیلان و جوانان را به ۱۵ درصد کاهش دهیم .

رئیسی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد شغل در مدت چهار سال برای جوانان ایجاد می‌کنید؛ گفت: نگاه بنده اجرایی است و به دنبال کاهش میزان بیکاری هستیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین در پاسخ به این پرسش که برنامه شما برای ساماندهی به بورس چیست؛ گفت: در این حوزه به مردم آگاهی داده نشد و مردم به بورس هجوم آوردند و پس از این کار اقداماتی که باید صورت می‌گرفت اجرایی نشدند بورس ساز و کار اجرایی دارد اما چرا آنها وظایف خود را انجام ندادند؟

رئیسی تصریح کرد: سامانه‌های نظارتی در بورس وجود داشت اما آنها کارهای خود را نکردند و سؤال مهم این است که چرا حقوقی‌ها کار خود را به درستی در بورس انجام ندادند؟ اقدام این حقوقی‌ها باید بررسی می‌شد مردم با اعتماد به دولت مبنی بر آنچه او در حال کنترل است وارد بورس شدند اما سؤال مهم تر این است که آیا کسری بودجه دولت باید از بورس تأمین شود‌؟

وی افزود: یکی از منابع مهم تأمین پول در کشور بورس‌ها هستند اما اگر این پول‌ها وارد تولید می‌شد ما این مشکلات را نداشتیم نباید اجازه داد که حقوقی‌ها بورس را دچار چنین نوساناتی کنند.

رئیسی با بیان اینکه ما به دنبال صندوق بیمه‌ای و جبران خسارت هستیم گفت: دولت برای جبران خسارت مردم عزیزی که به بورس دل بسته بودند باید وارد عمل شود و ما این کار را انجام می‌دهیم و مردم باید در این زمینه اعتماد کنند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره منابع این اعتمادسازی گفت: یکی از این منابع، صندوق توسعه ملی است؛ اکنون وارد هر دستگاهی که می‌شویم مردمی را می‌بینیم که پول خود را در بورس گذاشته‌اند اما دچار نگرانی جدی شده‌اند.

رئیسی ادامه داد: آقایان از صندوق توسعه ملی چندین بار استفاده کرده‌اند اما یکی از جاهایی که می‌تواند خسارت را تضمین کند این صندوق است.

مجری پرسید: برای مبارزه با فساد اقتصادی  چه برنامه ای دارید؛ رئیسی پاسخ داد: بنده در قوه قضائیه هم گفتم که برای مبارزه با فساد هیچ خط قرمزی نداریم و هر پرونده‌ای که روی میز باشد آن را بررسی می‌کنیم و مردم دیدند که ما در این مدت دو سال در قوه قضائیه چه کردیم و هیچ وابستگی حزبی و جناحی را نشناختیم و این نشان داد که می‌شود با فساد مقابله کرد.

وی با بیان اینکه مشکل ما در کشور رودربایستی است، تصریح کرد: آخرین اقدام در کشور، باید قوه قضائیه باشد و اگر مشکل نظام بانکی، بورسی و مالیاتی حل شود دیگر نباید به قوه قضائیه رسید زیرا تمامی کارها ساز و کار دارند.

رئیسی با تأکید بر اینکه صرف مقابله با مفسدان مشکلات را برطرف می‌کند، ادامه داد: یکی از دلایلی که به خاطر آن به میدان آمده‌ام این است که این بگویم چه ساز و کارهایی وجود دارد که بستر فسادزا دارند و من حتماً به فساد و رانت خاتمه می‌دهیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مدیران تمامی بخش‌ها باید بدانند که امروز در کشور اراده جدی وجود دارد و سامانه‌های به هم پیوسته‌ای که بتواند روی قول و کالا نظارت داشته باشد باید ایجاد شود.

رئیسی  با بیان اینکه معتقدیم تمامی قراردادها باید پشت ویترین بیاید گفت: تنها مسائل امنیتی که در تمامی کشورها محرمانه است می‌تواند پشت ویترین نیاید.

وی ادامه داد: ما در قوه قضائیه حسابی داشتیم که من گفتم آن را پشت ویترین می‌گذارم و این کار را هم انجام دادم در آستان قدس مردم مکرر می‌گفتند آستان پولدار است و آن زمان شرکت‌های استان را پشت ویترین آوردم و مردم می‌دانند که آنها چقدر هزینه و درآمد دارند.

عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی درباره شفافیت گفت: شعار همه، شفافیت است اما این، میدان عمل می خواهد و باید سامانه‌هایی برای رهگیری و پیشگیری از فساد ایجاد کنیم تا هر زمان فسادی ایجاد شد اعلام شود و راه مبارزه با فساد، اصلاح بسترهایی است که رانت ایجاد می‌کند.

مجری پرسید قرار ما این بود تا طبق برنامه ششم توسعه هرسال یک میلیون مسکن ایجاد شود؛ برنامه شما برای ایجاد مسکن چیست؟ رئیسی گفت: از نظر بنده می‌توان سالانه یک میلیون مسکن ساخت و گفته‌ام از همان روزهای اول، در دولت به ساخت مسکن می‌پردازیم و بنده به جوانان گفتم شما از هم‌اکنون به فکر ازدواج باشید که ما مسکن آن را می‌سازیم.

وی ادامه داد‌: مطابق با قانون دولت باید سالانه ۲۰۰ هزار مسکن را در روستاها بهسازی کند اما آیا این اقدام انجام شده؟ سؤال من این است که چرا دولت به قانون عمل نکرده است.

رئیسی با اشاره به مشکل مسکن گفت: از نظر بنده مشکل مسکن، زمین‌هایی است که در حاشیه شهرها توسط سازمان‌ها فریز شده است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد : اگر نتوانیم سالیان یک میلیون مسکن بسازیم عقب می‌مانیم و باید هم عقب‌ماندگی را جبران کنیم و هم بتوانیم سالیانه این تعداد مسکن را بسازیم.

مجری پرسید اقشار کم‌درآمد در حوزه معیشت مشکلات متعددی دارند آیا طرحی برای تأمین معیشت این افراد دارید؛ که رئیسی گفت: مسئله فقر موضوع جدی است که دولت آن را دنبال می‌کند دولت باید از سازمان‌هایی که کار مبارزه با فقر را انجام می‌دهند حمایت کند و زمینه ایجاد درآمد برای این قشر را فراهم سازد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دولت باید اقشار کم درآمد را اولویت خود قرار دهد تا در کوتاه‌مدت فقر مطلق را از بین برد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه بنده برای درآمد و سلامت اقشار کم‌درآمد برنامه دارم و دولت  باید این مشکل را برطرف کند، تصریح کرد: در این کشور می‌توان کارهای بسیاری با برنامه، کارنامه و جدیت انجام داد.

انتهای پیام