نماینده تهران: برنامه رئیسی برای کاهش 50 درصدی هزینه‌های درمان مثبت است

نماینده تهران: برنامه رئیسی برای کاهش 50 درصدی هزینه‌های درمان مثبت است

غلامحسین رضوانی گفت: برنامه آقای رئیسی را در زمینه کاهش 50 درصدی هزینه های درمان مثبت ارزیابی کرد و بیان داشت: اجرای درست و کارآمد این طرح نیاز به زمان دارد.

غلامحسین رضوانی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم موفقیت طرح بیمه سلامت در دولت حسن روحانی گفت: این طرح باید به‌گونه‌ای عمل می‌کرد که بار مالی ناشی از بیماری بر دوش مردم نیفتد اما در واقع، این‌چنین نشد.

وی عنوان کرد: از اهداف طرح این بود که مشکلات مالی مانع از دسترسی مردم به خدمات سلامت نشود اما خدمات کامل‌تر و بیشتر ، بدون پرداخت هزینه امکان‌پذیر نیست. 

این نماینده مجلس ادامه داد: این طرح با سیر قهقرایی شاخص‌های سلامت و افزایش شدید پرداخت از جیب مردم در حوزه درمان و سلامت مواجه شد طوری که پرداخت هزینه از جیب مردم به بیش از 60 درصد رسید که نسبت به کشورهای دنیا، درصد خیلی بالایی است.  

رضوانی با بیان اینکه برای کاهش هزینه‌های درمان باید تعرفه‌های بخش‌های دولتی و خصوصی کاهش چشمگیری داشته باشند، افزود: افزایش تعرفه‌ها به نفع پزشکان است که موجب شکاف طبقاتی عمیق بین پزشکان و کادر درمان و پرستاری خواهد شد. همچنین هیچ عایدی آن نصیب مردم به خصوص دهک‌های با درآمد پایین نخواهد شد. 

وی اشاره‌ای به معایب افزایش تعرفه‌ها داشت و خاطرنشان کرد: افزایش تعرفه‌ها موجب کسری شدید منابع مالی صندوق‌های بیمه‌ای شد و بار مالی مضاعف بر دوش مردم بخصوص دهک‌های پایین قرار گرفت. 

نماینده مردم تهران ، شمیرانات و اسلامشهر اضافه کرد: یارانه‌های پنهان باید شفاف‌سازی و ساماندهی شوند و یارانه‌ها در دهک‌های مختلف، بصورت هدفمند و کارآمد، اجرایی شود زیرا یارانه‌های پنهان، همیشه به دست اقشار ضعیف نمی‌رسد و ثروتمندان بیشتر از آن بهره می‌برند بنابراین حذف و مدیریت آنها باید در اولویت دولت‌ها قرار گیرد.

وی برنامه سید ابراهیم رئیسی در زمینه کاهش 50 درصدی هزینه‌های درمان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اجرای درست و کارآمد این طرح نیاز به زمان دارد و ضمناً باید کارشناسان خبره در حوزه‌های مختلف بودجه، بهداشت و درمان طرح‌های خود را ارائه دهند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه باید یارانه سه دهک بالای درآمدی حذف شود، تأکید کرد: در شرایط کنونی، شناسایی این دهک‌ها با توجه به میزان درآمدها، پس‌انداز، سرمایه و دارایی‌ها به‌راحتی قابل کنترل است. 

وی در پایان با اشاره به تأکید رئیسی بر کاهش و حذف یارانه‌های پنهان دهک‌های بالا و بیان اینکه باید با شناسایی دهک‌های بالا، یارانه‌های پنهان آنها مورد بررسی قرار گیرد و مالیات بردرآمد افزایش یابد، گفت: معیشت دهک‌های پایین جامعه نباید به خطر بیفتد و باید درصدی از یارانه‌های آزادشده، برای ارائه خدمات آموزشی و بهداشتی بهتر و ارزان‌تر صورت گیرد.

انتهای پیام