رئیس ستادهای مردمی رئیسی: با همه دنیا تعامل خواهیم داشت

رئیس ستادهای مردمی رئیسی: با همه دنیا تعامل خواهیم داشت

رئیس ستادهای مردمی سید ابراهیم رئیسی گفت: اینکه می‌گویند ما با دنیا تعامل نخواهیم داشت، کاملاً اشتباه است. قطعاً ما با دنیا تعامل داریم و در حوزه منافع مشترک با دنیا صحبت می‌کنیم.

علی نیکزاد، رئیس شورای هماهنگی ستادهای مردمی سید ابراهم رئیسی در نشست خبری گفت: ما همه همّ و غم‌ّمان این است که با دنیا تعامل داشته باشیم؛ اینکه می‌گویند ما با دنیا تعامل نخواهیم داشت، کاملاً اشتباه است. قطعاً ما با دنیا تعامل داریم و در حوزه منافع مشترک با دنیا صحبت می‌کنیم. 

وی در ادامه ضمن تأکید بر تعامل قطعی با دنیا، اذعان کرد: با هر رژیمی، هر تشکیلاتی و هر دولتی غیر از رژیم بی‌هویت صهیونیستی، که آن به رسمیت نمی‌شناسیم، با همه دنیا تعامل داریم. 

نیکزاد با اشاره به حوزه‌های تعامل در دنیا بیان کرد: در مباحث سیاست خارجی و تجارت خارجی با همسایگان عزیزمان، با جمعیتی بالغ بر 600 میلیون نفر در 15 کشور در همسایگی ما، تعامل داریم. ما با کشورهای همجوار، آداب و سنن و فرهنگ و احتیاجات مشترک داریم. 

رئیس شورای هماهنگی ستادهای مردمی سید ابراهم رئیسی با اشاره به توسعه صادرات در این حوزه گفت: میزان واردات همسایگان ما بالغ بر 1200 میلیارد دلار است.

وی افزود: ما متأسفانه نتوانسته‌ایم از این ظرفیت استفاده کنیم. سهم ما از این میزان فقط 23 میلیارد دلار است. واردات کشورهای همجوار ایران از اقصی نقاط دنیا است و ما می‌توانیم در همسایگی خود از آن استفاده کنیم.

نیکزاد در پایان تأکید کرد: ما در جهت سوق‌دادن مناطق آزاد بر ورود تکنولوژی، مناطق صادرات محور، تولید ثروت و جذب سرمایه‌گذاری خارجی، در این مناطق، همه سیاست‌های کلی نظام را ادامه می‌دهیم.

داریوش دلفانی نیز در نشست خبری ستاد مرکزی و مردمی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با اشاره به فلسفه وجودی مناطق آزاد، گفت: اولین موضوع در این مناطق، بحث توسعه صادرات بود. دومین هدف این مناطق بحث جذب سرمایه گذاری خارجی و سرمایه های خارجی، و در نهایت هم توسعه اقتصادی مناطق محروم بود.

وی گفت: در گزارشی که مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اخیراً منتشر کرد (اردیبهشت 1400)، عملکرد مناطق آزاد ایران طی سال‌های 1392 تا 1398 نشان می دهد سهم این مناطق (با لحاظ صادرات خدمات) از صادرات غیرنفتی کشور حدود 1 درصد، از میزان تولید حدود 1 درصد، از تعداد واحدهای تولیدی فعال کمتر از 3 درصد، از جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی حدود 10 درصد و از اشتغال زایی کل کشور حدود 4 درصد است. میزان واردات کالا از طریق مناطق آزاد نیز حدود 2 برابر صادرات کالا از این مناطق به خارج از کشور است.

وسعت مناطق آزاد بیش از 3 برابر وسعت شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور بوده، اما میزان اشتغال در شهرک های صنعتی بیش از 3 برابر اشتغال در مناطق آزاد کشور است.

انتهای پیام