دوستان قدیمی بهترین شریکان برای آینده روشن هستند
177

در مقاله آیت‌الله رئیسی در پرتیراژترین روزنامه چین مطرح شد؛

دوستان قدیمی بهترین شریکان برای آینده روشن هستند

رئیس جمهور تصریح کرد: ایران و چین دوستان شرایط سخت یکدیگرند و پیوندهای دوستی دو ملت با اتکاء به اراده مشترک، فرصت‌های فراوانی برای تعمیق اعتماد متقابل راهبردی و آینده‌ای درخشان برای روابط دو کشور ایجاد می‌کند.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در آستانه سفر به چین در مقاله‌ای که در روزنامه مردم، ارگان رسمی حزب کمونیست چین و پر تیراژترین روزنامه این کشور منتشر شد، تصریح کرد: بر این باور هستیم که ایران و چین در کنار همکاری‌های سیاسی و احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی، در مسیر رشد اقتصادی، مکمل‌های راهبردی خوبی برای یکدیگر خواهند بود و می‌توانند خدمات متقابل ارزنده‌ای در زمینه توسعه به یکدیگر ارائه دهند.
متن کامل مقاله رئیس جمهور به شرح زیر است؛
بسیار خرسندم که در آغازین روزهای سال جدید چینی و در عید بهار، به دعوت رسمی آقای شئی جین پینگ رئیس محترم جمهوری خلق چین، میهمان ملت صاحب تمدن چین هستم و فرصت دیدار با دولتمردان و صاحبان اندیشه و کسب و کار چین فراهم شد. اینجانب به نمایندگی از ملت صاحب تمدن ایران، ضمن بیان صمیمانه ترین تبریکات خود به دولت و مردم چین، آرزوی بهروزی برای آن‌ها دارم امیدوارم سال جدید شاهد جهش در روابط مستحکم دو ملت باشیم.
ایران و چین به عنوان دو تمدن زنده و پویای بشری در ابتکاری تاریخ‌ساز از طریق جاده ابریشم باستانی به یکدیگر پیوند خوردند و رفاه و سعادت بشری را به عنوان یک خیرعمومی غیرقابل تقسیم که از طریق تعامل و همکاری قابل تحقق است در حافظه تاریخ به ثبت رساندند. چین از طریق جاده ابریشم باستانی، جهانی شد و این سعادت و رفاه از رهگذر ایران زمین، پایداری یافت. اینک به احیای این ابتکار در جهان جدید، دو ملت بار دیگر در سرنوشت یگدیگر شریکند.
دولت‌های ایران و چین که برنامه مشارکت جامع راهبردی را به عنوان الگوی تعاملات پایدار خود انتخاب کرده‌اند دارای اشتراکات و رویکردهای مشابهی به تحولات بین‌المللی هستند. دو کشور با سلطه طلبی و یکجانبه‌گرایی مخالفند و بر لزوم احترام به حقوق و منافع همه کشورها تأکید دارند. هر دو کشور ایران و چین باور عمیق دارند که از طریق اولویت‌دادن به ارزش‌های معنوی-انسانی و احترام به حق توسعه ملت‌ها، می‌توان صلح، انصاف و عدالت جمعی را در جهان گسترش داد. هر دو کشور یکجانبه‌گرایی و توسل به اقدامات قهرآمیز از جمله تحریم ظالمانه را ریشه اصلی بحران و ایجاد ناامنی دانسته و بر ضرورت مساعی مشترک در جهت دستیابی به چند‌جانبه‌گرایی واقعی و تحقق عدالت و انصاف بین‌المللی و استقرار حکمرانی عادلانه جهانی تأکید دارند.
ایران و چین که در درازای تاریخ با یکدیگر در ارتباط و تعامل بوده اند و آشنایی و مفاهمه مستقیم داشته‌اند اینک نیز شایسته است که در دوران جدید شناخت خود از یکدیگر را بصورت مستقیم تجربه کنند نه آنکه توسط طرف‌های ثالث همدیگر را بشناسیم. شناخت غیرمستقیم منجر به شکل گیری درک طرفین بر اساس چارچوب ذهنی و منافع طرفهای ثالث می‌شود برای رسیدن به این هدف دولت من روابط مردم با مردم بخصوص تعامل دانشگاهیان و گردشگری بین ایران و چین را مورد حمایت جدی قرار می‌دهد. در همین راستا چند نکته را برای شناخت بهتر اهداف والای ملت و دولت ایران مطرح می‌کنم:
جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که پیشرفت اصالتا امری درونزا و برون گرا است. بر این اساس ملت‌ها باید بر اساس ارزش‌ها و الگوی حکمرانی بومی و فرهنگ داخلی برنامه توسعه خود را تدوین و اجرا نمایند. منافع اساسی و حقوق ملت‌ها از جمله حق توسعه، قابل مذاکره نیست و هر تلاشی توسط کشورهای قلدر برای سیاسی کردن و نهایتا سلب حقوق ملت‌ها با سوء استفاده از مکانیسم‌های بین المللی محکوم است.
جمهوری اسلامی ایران بر اساس مبانی اسلامی و احترام به همه ادیان و فرهنگ¬ها با افراط‌‌گرایی و تروریسم مخالف بوده و آن را مغایر اسلام ناب و سعادت بشری میداند. اسلام ناب مخالف تروریسم و اقدامات افراطی و تکفیری است. ما معتقدیم تنها راه تامین امنیت اتکا به بازیگران منطقه‌ای است. تجربه ما در غرب آسیا نشان داده که مداخله بیگانگان تنها منجر به تشدید ناامنی و گسترش تروریسم می‌شود. تجربه موفق ایران در مبارزه با تروریسم تکفیری داعش و ممانعت از تسری آن به شرق و غرب عالم، دلالت بر آن دارد که قدرت ایران قدرتی امنیت‌ساز است و ظرفیت‌های منطقه ای آن، حامی صلح و ثبات در کشورهاست و فقط برای مقابله با تهدید قدرتهای سلطه‌گر بکار گرفته می‌شود.
غرب آسیا طی دو دهه گذشته تحولات گسترده‌ای را تجربه کرده است. دو جنگ بزرگ در افغانستان و عراق تنها بخشی از تحولاتی است که حاصل آن گسترش تروریسم، آوارگی میلیون‌ها انسان و کشته شدن صدها هزار غیرنظامی بود. در همه سال‌های دو دهه گذشته جمهوری اسلامی ایران‌ نشان داده است که به عنوان بازیگری قدرتمند و مسئول آمادگی و توانایی دارد در ایجاد و گسترش ثباث و امنیت در منطقه به ایفای نقش فعال بپردازد. ما مسئولانه کنار دوستان عرب خود قرار گرفتیم. جمهوری اسلامی به واسطه پیوند عمیق با ملت های عرب غرب آسیا توانست دوشادوش آنها با تروریسم مبارزه کند و در عمل‌ ثابت کند که منافع خود را جز در گرو صلح، ثبات و حفاظت از حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورهای منطقه نمی‌داند.
جمهوری اسلامی به دنبال تعامل حداکثری با همه کشورهای جهان بخصوص قدرت های دوست مثل چین است. پکن همواره نشان داده چگونه یک کشور می‌تواند بدون استعمار- که ویژگی قدرتهای غربی است- پیشرفت نماید و به توسعه دیگران نیز کمک نماید. این رویکرد مورد احترام جمهوری اسلامی ایران است.
روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین همواره روابط حسنه و رو به گسترشی بوده است. همسویی دو کشور در وضعیت جدید نظم بین‌المللی می‌تواند بیش از پیش به تقویت این روابط منجر شود. مایلم بر این مساله تاکید کنم که سیاست جمهوری اسلامی ایران در تقویت روابط دو جانبه فارغ از تحولات منطقه ای و بین المللی استمرار خواهد یافت.
ما روند رشد اقتصادی و سرمایه گذاری خارجی چین را به نفع مردم این کشور و دیگر ملت‌ها می‌دانیم و از ابتکارهای چین در راستای ترویج صلح، امنیت و توسعه در جهان استقبال می‌کنیم. امیدواریم این روند مثبت با مدیریت رئیس جمهور دوراندیش چین تا دستیابی به اهداف متعالی در چشم انداز سالهای آتی استمرار داشته باشد.
ما بر این باور هستیم که ایران و چین در کنار همکاریهای سیاسی و احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی، در مسیر رشد اقتصادی، مکمل‌های راهبردی خوبی برای یکدیگر خواهند بود و می‌توانند خدمات متقابل ارزنده‌ای در زمینه توسعه به یکدیگر ارائه دهند. استقلال‌سیاسی، قدرت امنیت‌ساز، نیروی انسانی تحصیل کرده، هزینه پایین تولید، ذخایر انرژی، موقعیت ترانزیتی و زیرساختهای صنعتی تنها بخشهایی از ظرفیت های ایران هستند که می‌تواند منجر به تقویت مشارکت راهبردی ایران و چین شود.
جمهوری اسلامی ایران از نقش چین در عبور از بحران کرونا، پیوستن ایران به سازمان شانگهای و الحاق به بریکس پلاس قدردانی کرده و در سایه برنامه مشارکت جامع راهبردی ۲۵ ساله آمادگی تقویت روابط دوجانبه با چین به ویژه در زمینه تولیدات صنعتی و فناوریهای پیشرفته را دارد.
اولویت سیاست خارجی دولت من سیاست همسایگی است و در این راستا دست دوستی به تمامی همسایگان دراز کرده و امیدوارم با تلاشهای جمعی، همگرایی منطقه ای محقق شود.
جناب آقای شی نیز با ابتکار کمربند-راه، مسیرهای نوینی برای توسعه جمعی و مشارکت حداکثری کشورها جهت نیل به سرنوشت مشترک بشری معرفی کرده است. جمهوری اسلامی ایران ابتکار-کمربند راه را نه تنها به عنوان یک کریدور بین المللی بلکه بستری برای توسعه و ایجاد یک تحول تمدنی و صنعتی در امتداد این مسیر می داند.
ملت ایران همزمان با انتشار این یادداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می‌گیرد. انقلاب اسلامی برای رهایی ملت ایران از زیر یوغ هزاران سال حکومت‌های استبدادی و حکومت‌های وابسته به قدرت های سلطه گر جهانی شکل گرفت. ملت ایران برای اینکه روی پای خود بایستد هزینه داده است. ایران روز استقلال ندارد چرا که هیچ وقت مستعمره نبوده است. علت دشمنی قدرتهای سلطه‌گر آنست که ملت ایران اراده کرده است که سرنوشت خود را رقم بزند و در این مسیر موفق بوده است.
در طول این سالها ملت ایران پیشرفت و مقاومت را همزمان تجربه کرده است. جمهوری اسلامی ایران توانسته به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در حوزه‌های مختلف از جمله علم و فناوری دست یابد. امروزه ایران در دانش‌هایی نظیر سلول‌های ، صنایع فضایی، زیست فناوری و نانو فناوری، علوم هسته ای و بسیاری علوم روز پیشتاز است. ایران سرزمین دانش و هنر است. به مدد استعداد جوانان و تلاش دانشمندان، ایران در تولید علم رتبه پانزدهم جهانی را داراست. ایران در فناوری فضایی با طراحی و پرتاب ماهواره بر اساس فناوری بومی در باشگاه محدود قدرتهای فضایی جهان قرار دارد. در تحقق همه این پیشرفت‌ها بانوان ایرانی همیشه پیشگام بوده و نقش قابل ملاحظه‌ای در توسعه ایران داشته و دارند. این دستاوردها و ظرفیت عظیم علمی می‌تواند زمینه همکاری گسترده دو ملت ایران و چین در علوم پیشرفته قرار گیرد.
فرهنگ دوستی و جوانمردی در ایران به قدمت تمدن آن سابقه دارد. ایران و چین دوستان شرایط سخت یکدیگرند: «دوستان در ضیافت و خنده بسیارند ولی در سختی‌ها معدودند». پیوندهای دوستی دو ملت با اتکاء به اراده مشترک، فرصت‌های فراوانی برای تعمیق اعتماد متقابل راهبردی و آینده ای درخشان برای روابط دو کشور ایجاد می‌کند.