از سوی رئیس قوه قضاییه ابلاغ شد:

دستورالعمل نحوه نوبت‌دهی جهت ارائه خدمات قضایی به مراجعان

رئیس قوه قضاییه دستورالعمل نحوه نوبت‌دهی جهت ارائه خدمات قضايي به مراجعان را ابلاغ کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، در اجراي ماده 113 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و به ‌منظور حفظ کرامت مراجعان، سرعت در ارائه خدمات قضايي، تسهیل در پاسخگویی و ساماندهی ارائه خدمات حضوری در مراجع قضايی « دستورالعمل نحوه نوبت‌دهی جهت ارائه خدمات قضايی به مراجعان » به شرح مواد آتی است:

ماده 1- تعاریف و اختصارات بكار رفته در اين دستورالعمل به شرح ذیل است:

الف. مرکز: مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه؛

ب. خدمت/خدمات: كليه خدماتي كه در رابطه با امور قضايي به مراجعان ارائه مي‌شود.

پ. مراجعان: تمام اشخاصي كه از سوی مراجع قضايي احضار يا دعوت‌شده‌ یا جهت استفاده از خدمات به یکی از مراجع قضايي مراجعه می‌نمایند.

ت. مراجع قضایی: مراجعي كه به امور قضايي اشتغال دارند، از قبيل دادگستری ها، شوراهاي حل اختلاف، دیوان عالی كشور.

ث. حساب کاربری: عبارت است از یک نشانی الکترونیکی که به هر یک از مراجعان به قوه قضاییه به‌منظور دسترسی به سامانه ابلاغ اختصاص‌یافته است. این نشانی معمولاً یک شناسه کاربری و گذرواژه است.

ج. سامانه: سامانه نوبت‌دهی که جهت اجرای فرایندهای مربوط به دریافت نوبت توسط مراجعان به مراجع قضايي راه‌اندازی می‌شود.

چ. سامانه ثنا: اختصار سامانه ثبت‌نام الکترونیکی می‌باشد و عبارت از سامانه‌ای الکترونیکی است برای ثبت‌نام الکترونیکی و دریافت حساب کاربری؛

ح. سامانه کنترل تردد: سامانه‌ای که جهت ثبت تردد مراجعان به مراجع قضايي راه‌اندازی شده است.

خ. شناسه قضايي: عبارت است از شناسه‌ای که پس از ثبت‌نام در سامانه ثنا جهت احراز هویت اشخاص اختصاص‌یافته است.

د. دفاتر خدمات: دفاتر خدمات الكترونيك قضايي.

ذ. مسئول خدمت: هریک از کارکنان مراجع قضايي یا ستادی اعم از قضات و کارمندان که وظیفه ارائه خدمات یا پاسخ گويی به مراجعان را بر عهده دارد.

ماده 2- مرکز موظف است سامانه را با توجه به نیاز مراجعان و شرایط مراجع قضايي، طراحی و راه‌اندازی نمايد.

ماده 3ـ سامانه باید به نحوی طراحی شود که بر اساس نیاز مراجعان و خدمات، امکان تعیین نوع خدمت موردتقاضا و مسئول خدمت در زمان مشخص فراهم باشد.

ماده 4 ـ واگذاری بخش فنی سامانه با رعایت قوانین و مقررات به بخش خصوصی بلامانع است. شرایط و نحوه واگذاری و حق‌الزحمه مربوط توسط مرکز پیشنهاد و به تصویب ريیس قوه قضاييه می‌رسد.

ماده 5 ـ ارائه خدمت به مراجعان به ترتيب زير است:

الف ـ چنانچه برای وقت معین احضار یا دعوت‌شده‌اند نیاز به دریافت نوبت ندارند.

ب ـ در صورتي كه در ابلاغیه آنان، حضور یا انجام کاری در مهلت تعیین‌شده از تاریخ ابلاغ مقــررشده است باید از طــریق سامانه، برای اعلام زمان مراجعه در آن مهلت، نوبت دریــافت نمایند.

پ ـ در صورتي كه احضار یا دعوت نشده‌اند باید نوع خدمت و زمان موردنظر خود را بر اساس برنامه تعیین‌شده در سامانه ثبت نمایند.

تبصره 1 ـ  در صورت تاييد نوبت، مراتب از طریق پیامک و ارسال اطلاعیه به‌حساب کاربری مراجعان اعلام می‌شود.

تبصره 2 ـ دریافت نوبت از طریق سامانه مستلزم ثبت‌نام در سامانه ثنا و داشتن شناسه قضايي است.

تبصره 3ـ مراجعان براي دریافت نوبت، بايد مقررات و ضوابط مركز را رعايت نمايند.

ماده 6 ـ مراجعان می‌توانند جهت دریافت نوبت از روش خودکاربری یا مراجعه به دفاتر خدمات استفاده نمایند.

ماده 7 ـ مراجعان باید قبل از حضور در مراجع قضايي، نوبت خود را کنترل و از ثبت نوبت و حضور مسئول خدمت از طریق مراجعه به‌ حساب‌کاربری یا پیامک‌های دریافتی اطمینان حاصل نمایند.

تبصره 1 ـ  مرکز موظف است پیامک یادآوری 24 ساعت قبل از نوبت تعیین‌شده برای مراجعان ارسال نماید.

تبصره 2 ـ  مراجعان موظف‌اند رأس ساعت تعیین‌شده در مرجع قضايي حضورداشته باشند در صورت تأخیر باید مجدداً درخواست نوبت نماید.

ماده 8 ـ  مراجع قضايي موظف‌اند با در نظر گرفتن اوقات مقرر، ساعات و مدت ارائه هر خدمت را به نحوی در سامانه تعیین نمایند که موجب تداخل زمان مراجعه و ارائه خدمات به مراجعان نشود.

ماده 9 ـ  درصورتی‌که از سوی مراجع قضايي برنامه ارائه خدمات روزانه در سامانه مشخص نشده باشد، زمان‌بندی ارائه خدمات با در نظر گرفتن اوقات رسیدگی توسط مرکز انجام می‌شود.

ماده 10 ـ مراجع قضايي موظف‌اند به‌منظور تسریع در پاسخ گويی، قبل از حضور مراجعان مقدمات ارائه خدمت را با توجه به نوبت‌های ثبت‌شده فراهم نمایند.

ماده 11 ـ امکان لغو نوبت توسط مراجعان فقط تا 24 ساعت قبل از موعد مقرر وجود دارد و در صورت عدم حضور بدون اعلام قبلی، نوبت جدید در آخرین روز ممکن داده خواهد شد.

تبصره ـ اوقات مقرر اعم از وقت معین یا مهلت تعیین‌شده از تاریخ ابلاغ، مشمول این ماده نبوده و تابع مقررات مربوط به معاذیر قانونی جهت تجدید اوقات یا تمدید مواعد است.

ماده 12 ـ درصورتی‌که امکان ارائه خدمت از طریق ارتباط زنده صوتي ـ تصويري (ویدئوکنفرانس) فراهم باشد مراجعان می‌توانند در تعیین نوبت، استفاده از خدمات به این روش را درخواست نمایند.

تبصره 1 ـ به‌منظور تشویق مراجعان به استفاده از خدمات از طریق مذكور بخشی از نوبت مراجع قضايي به این روش اختصاص می‌یابد.

تبصره 2 ـ مرکز می‌تواند خدماتی را که امکان ارائه آن به روش خودکاربری یا از طریق دفاتر خدمات باشد از فهرست نوبت‌دهی مراجع قضايي حذف نماید.

ماده 13 ـ در صورت عدم حضور مسئول خدمت، پاسخ گويی توسط قاضی یا کارمند جانشین انجام مي شود. چنانچه به دلیل کمبود نیروی انسانی امکان ارائه خدمت نباشد باید این موضوع حداقل 24 ساعت قبل از وقت تعیین‌شده از طریق پیامک یا ارسال ابلاغیه استحضاری به‌ حساب‌کاربری مراجعان اطلاع‌رسانی شود. در غیر این صورت، روسای واحدهای قضايي موظف‌اند نسبت به ارائه خدمت مورد درخواست اقدام نمایند.

تبصره ـ مراجعانی که در نوبت تعیین‌شده موفق به دریافت خدمت نشده‌اند، برای دریافت نوبت جدید در اولویت قرار دارند.

ماده 14 ـ در اقدامات موضوع این دستورالعمل باید احراز هويت و حفظ حریم خصوصی اشخاص به نحو مطمئن انجام شود.

ماده 15 ـ مرکز موظف است سامانه کنترل تردد را به نحوی ارتقاء دهد که امکان ورود مراجعان بر اساس نوبت تعیین‌شده فراهم باشد. ورود اشخاصی که نوبت دریافت ننموده‌اند منوط به تايید واحد مربوط و داشتن شناسه قضايي است.

ماده 16 ـ نوبت‌دهی در واحدهای ستادی و دستگاه‌های تابعه نیز مطابق این دستورالعمل است.

ماده 17 ـ مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل در مراجع قضايي استانی به عهده بالاترین مقام استانی و در ساير مراجع بر عهده بالاترين مقام مربوط است.

ماده 18 ـ این آیین‌نامه در 18 ماده و 9 تبصره در تاریخ 1399/6/17 به تصویب ريیس قوه قضاييه رسید.

سيدابراهيم رئيسي