برنامه دولت کار و کرامت در حوزه آموزش و پرورش
خلاصه ای از برنامه های حجة الاسلام دکتر رئیسی در حوزه آموزش و پرورش با رویکرد کلی عدالت محوری، قانون گرایی، شفاف سازی مدیریتی، فسادستیزی و برقراری انضباط مالی و اداری تقدیم می گردد.
باسمهتعالی
خلاصهای از برنامههای حجة الاسلام دکتر رئیسی در حوزه آموزش و پرورش
رویکرد کلی
عدالتمحوری، قانون گرایی، شفافسازی مدیریتی، فسادستیزی و برقراری انضباط مالی و اداری
رویکردهای ویژه
- صیانت از کرامت معلم و دانشآموز
- نگرش غیرتجاری به ارائه خدمات آموزشی و پرورشی در مدارس
- برقراری پیوند میان آموزش و بازار کار از طریق توجه ویژه به آموزشهای مهارتمحور در تمام رشتهها
اولویتها و سیاستها
- سامانبخشی قوانین و نظامهای استخدامی، حقوق و دستمزد، بیمه و بازنشستگی معلمان و ارتقای شغلی آنان
- بهکارگیری همهی ظرفیتهای دولت برای تحول بنیادین در آموزشوپرورش
- ارتقای کیفی مدارس دولتی بهجای افزایش روز افزون «مدارس بنگاهی» و پولی شدن آموزش
- ایمنسازی و بهسازی فضاهای آموزشی با اولویتبخشی به مناطق محروم
- اولویتدهی به آموزشهای پایه بهویژه مقاطع پیشدبستانی و ابتدایی
- افزایش و تنوعبخشی منابع مالی وزارت آموزش و پرورش متناسب با نیازهای واقعی
- بهینهسازی شیوههای هزینهکرد منابع مالی در وزارت آموزش و پرورش
- تکریم و ارتقای سطح معیشت معلمان مطابق شأن ایشان
- اصلاح ساختار و فرآیندهای ارزیابی، تصمیمسازی و تصمیمگیری در آموزش و پرورش با بهرهگیری از مشارکت نخبگان و کارشناسان متخصص
- فعالسازی بخش عمومی جهت مشارکت همه جانبه مردم در حوزه آموزش و پرورش
- کارآمدسازی ساختار اداری و مالی وزارت آموزش و پرورش
- مبارزهی جدی و عملی با فساد سیستمی و رانتخواری در وزارت آموزشوپرورش
- بهبود فرآیند تربیت معلم با کیفیتبخشی به دانشگاه فرهنگیان
- جذب نخبگان و فارغالتحصیلان دانشگاهها جهت همکاری در فعالیتهای علمی و آموزشی
- استقرار نظام هدایت تحصیلی دانشآموزان متناسب با استعداد و علاقه آنها و همسو با نیازهای جامعه
- توجه ویژه به بهبود وضعیت کمی و کیفی آموزشهای مهارتمحور و فنی و حرفهای با هدف اشتغالزایی جوانان
- کاهش نرخ بیسوادی در کشور
اهم تعهدات و اقدامات اجرایی
در دولت کار و کرامت تلاش میشود:
- هیچ دانشآموزی به دلیل محرومیتهای مالی از آموزش باکیفیت محروم نماند.
- کیفیت خدمات آموزشی و پرورشی در مدارس دولتی افزایش یابد.
- توسعه مدارس غیردولتی بنگاهی و سودجو متوقف گردد.
- بنا بر قوانین موجود، مالکیت هیچ مدرسهای به بخش غیردولتی واگذار نشود.
- نظام پرداختها اصلاح و از تبعیض میان دریافتی معلمان با سایر کارکنان جلوگیری گردد.
- صندوق ذخیره فرهنگیان ساماندهی و حق ضایع شده معلمان پیگیری شود.
- مناطق محروم با تخصیص منابع مالی مناسب، از معلمان و فضای آموزشی باکیفیت برخوردار گردند.
- سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت افزایش یابد.
- آموزش زبانهای خارجی ساماندهی شود.
- تأمین مسکن فرهنگیان فاقد مسکن مورد اهتمام قرار گیرد.
- وضعیت نیروی انسانی وزارت آموزشوپرورش از نظر جنسیتی، جغرافیایی و تخصصی ساماندهی شود.
- قوانین و مقررات مالی، اداری و استخدامی در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بازنگری و اصلاح شوند.
- شخص رئیس جمهور در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش بهصورت مؤثر و فعال حاضر گردد.
- گلوگاههای فساد در آموزش و پرورش شناسایی، معرفی و بسته شود.
- بودجه دانشگاه فرهنگیان برای کیفیتبخشی به فرآیند تربیت معلم افزایش یابد.
- بیسوادی مطلق در جمعیت 10-49 ساله کشور کاهش یابد.
- دانشآموزان در همه رشتهها، حداقل یک مهارت حرفهای را در حد عمومی بیاموزند.
- برای ایمنسازی و بهسازی فضاهای آموزشی با اولویت مناطق محروم منابع ویژهای تخصیص یابد.
- آموزش پیشدبستانی باکیفیت در همه مناطق محروم و دوزبانه فراگیر شود.