در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر رئیسی به تصویب رسید؛
ساماندهی و ارتقای جایگاه تشکیلاتی مشاوران زنان و خانواده در دستگاههای اجرایی
در جلسه بعدازظهر روز یکشنبه هیات وزیران به ریاست آیتالله دکتر سید ابراهیم رئیسی، اعضای دولت با اختصاص اعتبار برای اجرای پروژههای پیشگیرانه در برابر مخاطرات طبیعی در استان اردبیل موافقت کردند.
با تصویب هیات وزیران، مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار به صورت تملک داراییهای سرمایهای برای اجرای پروژههای پیشگیرانه در برابر مخاطرات طبیعی و ساماندهی رودخانه مرزی بالهارود و نیز لایروبی و علاج بخشی سد انحرافی میل و مغان، به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل اختصاص یافت.
همچنین سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل موظف شد ضمن نظارت فنی و اجرایی بر روند انجام کار، گزارش عملکرد اعتبار فوق را هر سه ماه به سازمان های برنامه و بودجه کشور و مدیریت بحران کشور ارسال نماید.
ساماندهی و ارتقای جایگاه تشکیلاتی مشاوران زنان و خانواده در دستگاههای اجرایی
از آنجایی که مطابق ماده (۳) آیین نامه ستاد ملی زن و خانواده (مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی) مصوبات این ستاد براساس اصل (۱۳۸) قانون اساسی و پس از اخذ مجوز هیات وزیران لازم الاجراست، هیات وزیران با پیشنهاد معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده مبنی بر ساماندهی و ارتقای جایگاه تشکیلاتی مشاوران زنان و خانواده در دستگاه های اجرایی موافقت کرد.
بر این اساس، دستگاههای اجرایی مکلفند به پیشنهاد معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، یکی از پستهای سازمانی مشاور هم ردیف مدیران کل یا معاونین خود را مشروط به وجود این پست و عدم ایجاد تشکیلات ساختاری جدید، در چهارچوب قوانین و مقررات سازمانی به مشاور امور زنان و خانواده تغییر عنوان داده و طرح بازآرایی امور زنان و خانواده سازمان خود را براساس شرح وظایف اختصاصی مشاوران، تدوین و ظرف بازه زمانی سه ماهه به دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده اعلام نمایند.
از جمله وظایف و مسئولیت های کلی مشاوران امور زنان و خانواده که با هدف روان سازی مسیر اجرای سیاستها، طرحها و برنامههای مرتبط با زن و خانواده در دستگاههای اجرایی و هم افزایی با معاونت و ستاد تبیین شده، عبارتند از:
• استفاده جامع و کارآمد از تمام ظرفیت های موجود به منظور شناخت و تبیین ابعاد، علل، سوابق و نتایج مسائل و موضوعات عرصه زن و خانواده
• تحلیل و بررسی مسائل و موضوعات حوزه مشورتی در راستای اعلام نظر تخصصی کارآمد و ارایه گزینههای متنوع برای تصمیمگیری و اقدام دستگاه مربوط
• ارایه نظرات پیشنهادی و اصلاحی در زمینه قوانین، مقررات، رویه ها، روش ها و برنامه های حوزه زنان و خانواده به دستگاه مربوط، جهت بهبود عملکرد و توجه به مسائل و ضرورت های این حوزه در فرآیندهای تصمیم سازی، اقدام و عمل دستگاهی
• امکان سنجی طرح ها، برنامه ها و تصمیمات مدیریتی حوزه ذیربط حسب مورد، و ارایه راهکارهای مناسب برای چگونگی اجرا و پیادهسازی آنها
• بررسی و شناسایی روشها و فنآوریهای نوین در عرصه تخصصی مربوط و ارائه سازوکارهای مناسب برای بهرهبرداری هدفمند از آنها
• رصد و پایش مستمر سیاست ها، طرح ها، قوانین، مقررات و برنامه های حوزه زن و خانواده در دستگاه اجرایی مربوط، به منظور بررسی نقاط قوت و شناسایی چالش ها و موانع اجرایی دستگاه و ارایه راهکارهای تخصصی کارآمد
• حضور مؤثر و ارایه نظرات پیشنهادی و مشورتی در فرآیندهای تصمیمگیری های کلان دستگاه مرتبط با حوزه زنان، خانواده و جمعیت
• آموزش و اطلاع رسانی مستمر به منظور ارتقای سطح آگاهی و دانش کارکنان دستگاه مربوط نسبت به حوزه زن و خانواده
• عملیاتی نمودن برنامه های مدون ابلاغی از سوی معاونت و ستاد با همکاری سایر معاونت ها و ادارات کل دستگاه مربوط در چارچوب اعتبارات مصوب
لازم به ذکر است، حضور و اخذ نظر مشورتی مشاوران امور زنان و خانواده در تصمیمگیری های کلان، شوراهای اصلی و کمیته های داخلی در چهارچوب قوانین و مقررات دستگاه های اجرایی الزامی است و مشاوران امور زنان و خانواده، مصوبات دستگاه متبوع خود را از حیث عدم مغایرت با سیاست های کلی و قوانین حوزه خانواده و جمعیت تحت رصد و نظارت مستمر قرار می دهند.
برنامه یکساله دیپلماسی اقتصادی دولت با محوریت گسترش و تعمیق روابط تجاری با کشورهای هدف در قالب تجارت کشور-کالایی
هیات دولت با توجه به تکلیف قانونی دولت در بند (هـ) تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مبنی بر تدوین برنامه یک ساله دیپلماسی اقتصادی دولت با محوریت گسترش و تعمیق روابط تجاری با کشورهای هدف در قالب تجارت کشور– کالایی، با تشکیل کارگروهی متشکل از وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، نفت، نیرو، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی امور خارجه و سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی و با محوریت وزارت صنعت، معدن و تجارت، موافقت کرد.
منظور از کشورهای هدف در این مصوبه، کشورهایی هستند که براساس معیارهای زیر نسبت به سایر کشورهای طرف تجاری در اولویت تقویت روابط فی مابین قرار میگیرند:
- همسایگی و حوزه پیرامونی
- سطح روابط سیاسی و تجاری با آن کشور
- همسویی و اشتراکات سیاسی، فرهنگی، دینی، تاریخی و تمدنی با ایران
- میزان واردات اقلامی که ایران مزیت تولیدی و صادراتی آن را دارد
- رقبا و وزن حضور آنها در بازار هدف
- برنامه های توسعه ای و بودجه های عمرانی کشور هدف (برای صادرات خدمات)
- سطح پیوندهای صنعتی، کشاورزی و خدماتی و سطح و جایگاه تکنولوژیکی کشور هدف
- امکان تأمین منابع مالی و سرمایه گذاری خارجی
به موجب مصوبه دولت، بانک مرکزی مکلف است با همکاری سایر دستگاههای ذیربط اقدامات زیرساختی مالی و بانکی سازگار با برنامه تجارت کشور- کالایی سند مذکور، اعم از ایجاد اتاقهای تسویه دو جانبه، ایجاد زمینه انعقاد پیمانهای پولی، ایجاد زمینه لازم و مشوق جهت تأسیس بانکهای برون مرزی در مناطق آزاد ایران، الزام بانکها به استفاده از پیامرسانهای مالی غیرتحریمپذیر را اجرا کرده و گزارش عملکرد این بند را هر سه ماه یک بار به کمیسیونهای برنامه و بودجه و محاسبات و اقتصادی مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور ارایه دهد.
اصلاح ساختار و ارتقای کارگروه ملی زیارت به شورای ملی زیارت
به منظور توسعه، تعمیق و ترویج فرهنگ زیارت و اتخاذ تصمیمات هماهنگ در خصوص امور فرهنگی، عمرانی، زیربنایی و زیرساختها در امور زائران در مقیاس ملی و بینالمللی، هیات وزیران با ارتقای کارگروه ملی زیارت به «شورای ملی زیارت» موافقت کرد.
به موجب این تصمیم، «شورای ملی زیارت» به ریاست رئیس جمهور و در غیاب ایشان، معاون اول رئیس جمهور و با عضویت وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشور، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، امور خارجه، اطلاعات و آموزش و پرورش و رؤسای سازمان های برنامه و بودجه کشور و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، استانداران خراسان رضوی، قم و فارس و تولیت آستان های قدس رضوی، حضرت معصومه (س) و حضرت احمدبن موسی الکاظم (ع) تشکیل می شود.
همچنین دبیرخانه شورای یاد شده مکلف است پیش از تصمیمگیری شورا در هر مورد، نظر معاونت حقوقی رئیس جمهور و سازمان برنامه و بودجه کشور را استعلام و نتیجه را به شورا ارایه کند. در مواردی که حسب مورد به تشخیص معاونت حقوقی رئیس جمهور یا سازمان برنامه و بودجه کشور نیاز به تصویب هیئت وزیران باشد، برای تصمیم گیری نهایی به هیئت وزیران ارسال میشود.
تصویب آیین نامه اجرایی اجازه شرکتها و سازمانهای توسعهای تابعه برخی وزارتخانهها برای کمک به سرمایه گذاری
در راستای حکم مندرج در بند (هـ) تبصره (۱۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور درخصوص اجازه شرکتها و سازمانهای توسعهای تابعه برخی از وزارتخانهها برای کمک به سرمایهگذاری از منابع داخلی خود در برنامههای تحقق رشد و تولید، صادرات کالا و خدمات، حمایت از ساخت داخل و طرح (پروژه)های توسعه ای توسط بخشهای خصوصی و تعاونی، آیین نامه اجرایی آن را تصویب کرد.
به موجب آیین نامه مذکور، تصویب ضوابط کلی پذیرش طرحها شامل میزان سقف پرداخت تسهیلات هر طرح، نرخ سود، یارانه سود و مدت بازپرداخت تسهیلات و همچنین نحوه گردش کار توسط هر یک از وزارتخانهها و سازمان برنامه و بودجه کشور، صورت می گیرد.
همچنین اقساط (اصل و سود) وصولی توسط موسسه عامل بابت بازپرداخت تسهیلات و مانده وجوه استفاده نشده (مسدود نشده بابت تعهدات) موضوع این آیین نامه در پایان سال به حساب واگذارنده اعتبار واریز میگردد.
واگذارنده اعتبار یا مؤسسه عامل موظف است حسابهای مربوط به وجوه اداره شده را در قالب سامانه برخط به صورتی نگهداری و ارائه کنند که در هر زمان اطلاعات مربوط به مصرف آن به تفکیک طرحها، اصل و سود تسهیلات اعطایی و اقساط معوق و میزان وجوه اداره شده و مانده اعتبارات قابل تحصیل باشند و هر سه ماه یکبار عملکرد اعتبارات موضوع این آیین نامه را بر اساس اطلاعات یادشده، به سازمان برنامه و بودجه کشور گزارش کند.
اصلاح آیین نامه تضمین معاملات دولتی
به منظور تأمین نظر سازمان بازرسی کل کشور و رفع مغایرت قانونی اعلام شده از سوی این سازمان درخصوص آیین نامه تضمین معاملات دولتی، هیات وزیران با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر اصلاح آیین نامه مذکور موافقت کرد.
به موجب اصلاح آیین نامه فوق، در مواردی که سپرده حُسن اجرای کار به صورت نقدی کسر میشود، وجه مذکور باید در دوره مورد اشاره در حساب سپرده کارفرما نزد خزانه نگهداری گردد. همچنین در صورت عدم آزادسازی/ استرداد سپرده های حُسن اجرای کار مکسوره در قالب اوراق مالی اسلامی تا زمان سررسید، وجوه مربوط به آن در زمان سررسید باید به حساب سپرده کارفرما واریز گردد.
همچنین تا صد درصد مبلغ سپرده حسن اجرای کار در ازای ضمانتنامههای موضوع این آیین نامه که میتواند حداکثر ۵۰ درصد آن از تضمین مربوط به گواهی خالص مطالبات قطعی تأیید شده قراردادها از سوی دستگاههای اجرایی و ذی¬حسابان مربوط برای همان دستگاه اجرایی باشد، به پیمانکار بازگردانده میشود و حسب مورد توسط کارفرما نگهداری و یا به حساب سپرده واریز میگردد.
موافقت دولت با اضافه شدن شرکت مادرتخصصی ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به فهرست سازمان های توسعه ای
با توجه به ضرورت تأمین بی وقفه و مطمئن انرژی مورد نیاز کشور و با هدف تهیه مقدمات برای انجام تکالیف شرکت مادرتخصصی ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در زمینه عملیات پایین دستی نفت، هیات وزیران با اضافه شدن شرکت مذکور به فهرست سازمان های توسعه ای، منوط به عدم توسعه ساختار و تشکیلات و عدم ایجاد شرکت دولتی فرعی، موافقت کرد.
همچنین وزارت نفت مکلف شد حداکثر ظرف مدت دو ماه بعد از ابلاغ این مصوبه، پیش نویس لایحه اساسنامه شرکت یاد شده را برای تصویب در هیات وزیران، ارایه نماید.
آیین نامه اجرایی قانون نظام رتبه بندی معلمان اصلاح شد
دولت به منظور تأمین نظر هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین و پیشگیری از اعلام ایراد رئیس مجلس شورای اسلامی، آیین نامه اجرایی قانون نظام رتبه بندی معلمان را اصلاح کرد.
موافقت دولت با تغییر دستگاه اجرایی طرح احداث بیمارستان در شیراز
هیات وزیران با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر تغییر دستگاه اجرایی طرح احداث بیمارستان میانرود شیراز موافقت کرد.
بر این اساس، دستگاه¬ اجرایی طرح¬ احداث بیمارستان (۷۰۰) تختخوابی میانرود شیراز از شرکت مادر تخصصی توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی درمانی و تجهیزات پزشکی کشور به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فارس تغییر یافت.
تعیین نماینده و اعلام نظر دولت درخصوص تعدادی از طرح های نمایندگان مجلس
هیات دولت در ادامه، ضمن اعلام نظر درخصوص تعدادی از طرحهای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان خود را برای پیگیری طرح های مربوط تعیین کرد.