مجلس خبرگان رهبری از هر جریان سیاسی مستقل است

مجلس خبرگان رهبری از هر جریان سیاسی مستقل است

مجلس خبرگان رهبرى یکى از نهادهاى اساسى و حساس نظام جمهورى اسلامى ایران است که بر مبناى قانون ‏اساسى، مسئولیت هاى خطیرى بر عهده دارد. حجت الاسلام رئیسی با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر درباره جایگاه و استقلال این مجلس سخن می گوید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، اولین دوره از مجلس خبرگان رهبرى در بیست و سوم تیر ماه 1362، رسما فعالیت‏ خود را در حالى آغاز کرد که انقلاب اسلامى، بحران‏ها و چالش‏هاى عمیقى را پشت‏ سر گذاشته بود و همچنان با گذشت بیش از 30 سال از عمر این نهاد مهم و اثرگذار ، بر ادامه نظام جمهورى اسلامى و مشروعیت بخشیدن به آن نقش اساسى دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به چند پرسش از جمله فلسفه وجودی مجلس خبرگان و اهمیت مجلس و ویژگی های اساسی آن پاسخ داد.

وی با اشاره به جایگاه با اهمیت مجلس خبرگان که ضامن تداوم جمهوریت و اسلامیت جمهوری اسلامی است، گفت: نظام حکومتی درجمهوری اسلامی مبتنی بر رای مردم است و مهمترین جایگاه در نظام اسلامی مسئله رهبری است که رهبری در نظام ما با رای مردم شکل می گیرد و ابتکار امام (ره) پس از انقلاب این بود که مردم نوع حکومت را انتخاب کردند و هم جمهوریت و هم اسلامیت باید تضمین شود، ومجلس خبرگان برای این است که تحقق دین و آموزه های دینی در جامعه نظارت داشته باشد و هم مردم در انتخاب رهبری نقش داشته باشند.

 

وی افزود: این مجلس متشکل از خبرگانی است که نسبت به شناخت فقها خبره باشند و هم جریان جمهوریت نظام و هم جریان اسلامیت نظام را در نظر دارند و این مجلس هم مردم سالار و هم مبتنی بر مبانی دینی است.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی تصریح کرد: مجلس خبرگان رهبری مهم ترین بحث نظام که رهبری و ولایت فقیه است، تعیین می کند.

وی تاکید کرد: این مجلس مانند یک پادگان آماده است و برای مردم اطمینان بخش است، و در زمان خطر می تواند نظام و انقلاب را از خطر حفظ کند.

 

وی با اشاره به مجلس خبرگان اول و چهره های بی نظیر این مجلس که از نظر فقهی و از نظر مردمی برجسته و معتمد بودند گفت: کاری که مجلس خبرگان اول کردند ساختار سازی نظریه حکومت اسلامی بود که امام خمینی(ره) مطرح کرده بودند.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آئین نامه های داخلی این مجلس توسط خود نمایندگان آن تعیین و تصویب می شود گفت: علت این امر اینست که این مجلس از استقلال برخوردار باشد و هیچیک از جریانهای قدرتمند نتواند این مجلس را تحت تاثیر قرار دهد.