رئیس قوه قضاییه «دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی در قوه قضاییه» را ابلاغ کرد

رئیس قوه قضاییه «دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی در قوه قضاییه» را ابلاغ کرد

<p style="text-align: justify;">از سوی رئیس قوه قضاییه &laquo;دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش&zwnj;های انسانی در قوه قضاییه&raquo; به زیرمجموعه های دستگاه قضایی ابلاغ شد.</p>

<p style="text-align: justify;">به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، متن کامل این دستورالعمل به شرح زیر است:</p><p style="text-align: center;"><br /><strong>بسم الله الرحمن الرحیم</strong></p><p style="text-align: center;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;">با عنایت به آموزه&zwnj;های دین مبین اسلام در پاسداشت کرامت انسان و با لحاظ حقوق ملت مقرر در فصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در راستای اجرایی نمودن بند یازدهم سیاست&zwnj;های کلی قضایی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری به تاریخ ۱۳۸۸.۹.۲ در خصوص &laquo;اتخاذ تدابیر لازم جهت کاهش فرآیند دادرسی و دستیابی سریع و آسان مردم به حقوق خود و بهره مندی از حقوق شهروندی در مراجع قضایی&raquo; و با توجه به ماده ۱۱۳ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مصوب ۱۳۹۵ مبنی بر تکلیف قوه قضاییه به افزایش دقت و سرعت در ارائه خدمات قضایی، تحقق عدالت قضایی و احیای حقوق عامه، ارتقای کیفیت و کاهش اطاله دادرسی و ایجاد فرصت برابر برای دسترسی آحاد مردم به خدمات قضایی و در راستای حکم مقرر در ماده ۲۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، مصوب ۱۳۸۶ مبنی بر تکلیف مدیران و کارکنان دستگاه&zwnj;های اجرایی به رعایت موازین اخلاق اسلامی و اداری و انجام وظایف به نحو احسن در راه خدمت به مردم و با در نظر گرفتن حقوق قانونی آن&zwnj;ها و با هدف ارتقای شأن، منزلت و جایگاه کارکنان قضایی و اداری قوه قضاییه و بهبود سطح خدمات ارائه شده به آنان و با لحاظ قوانین و مقررات مرتبط نظیر قانون احترام به آزادی&zwnj;های مشروع و حفظ حقوق شهروندی مصوب ۱۳۸۳، قانون نظارت بر رفتار قضات مصوب ۱۳۹۰، &laquo;دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش&zwnj;های انسانی در قوه قضاییه&raquo; به شرح زیر است:<br />&nbsp;</p><p style="text-align: justify;"><strong>فصل اول-کلیات</strong></p><p style="text-align: justify;"><strong>ماده ۱-</strong> اصطلاحات و اختصارات به کار رفته در این دستورالعمل در معانی زیر است:</p><p style="text-align: justify;">الف - دستورالعمل: دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش&zwnj;های انسانی در قوه قضاییه؛</p><p style="text-align: justify;">ب- دستگاه&zwnj;های مشمول: مراجع قضایی و بخش&zwnj;های ستادی، معاونت&zwnj;ها، مراکز و سازمان&zwnj;های تابعه قوه قضاییه و شورا&zwnj;های حل اختلاف سراسر کشور، دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، دفاتر اسناد رسمی و دفاتر رسمی ازدواج و طلاق؛</p><p style="text-align: justify;">پ- کارکنان: تمام افرادی که به هر نحو در قوه قضاییه و در کلیه سطوح شغلی اعم از رسمی و غیر آن، عهده دار انجام وظایف محوله می&zwnj;باشند؛</p><p style="text-align: justify;">ت- ارباب رجوع: شخصی که به منظور دریافت هرگونه خدمت در چارچوب وظایف قوه قضاییه، با اختیار خود یا به سبب الزام قانونی به نحو حضوری یا غیرحضوری به هر یک از دستگاه&zwnj;های مشمول مراجعه می&zwnj;کند؛</p><p style="text-align: justify;">ث- قانون آیین دادرسی کیفری: قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 با اصلاحات و الحاقات بعدی؛</p><p style="text-align: justify;">ج- قانون مجازات اسلامی: قانون مجازات اسلامی مصوب 1392؛</p><p style="text-align: justify;">چ- قانون برنامه: قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1395.</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;"><strong>ماده ۲- </strong>دستورالعمل مبتنی بر قوانین و مقررات مرتبط و توجه به ارزش&zwnj;های اسلامی و اصول قانون اساسی، نظیر حاکمیت قانون و تساوی همگان در برابر آن، صیانت از حیثیت و حفظ کرامت افراد، دسترسی به اطلاعات، آزادی و امنیت مردم و سرعت، دقت و استمرار در ارائه خدمات و اهتمام بر استقلال قضایی و ارتقای جایگاه کارکنان، بر تصمیمات، فرآیند&zwnj;ها و عملکردها می&zwnj;باشد.</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;"><strong>ماده ۳-</strong> اهداف دستورالعمل به شرح زیر است:</p><p style="text-align: justify;">الف: اهتمام بر رعایت اصول کرامت انسانی و تلاش در راستای گسترش عدل و آزادی&zwnj;های مشروع؛<br />ب- ارتقای سطح کارآمدی و پاسخگویی دستگاه&zwnj;های مشمول و کارکنان به ارباب رجوع؛<br />پ- افزایش میزان رضایت مندی ارباب رجوع از عملکرد دستگاه&zwnj;های مشمول و کارکنان؛<br />ت- پایش و ارزیابی کمیت و کیفیت ارائه خدمات در دستگاه&zwnj;های مشمول به منظور بهبود و ارتقای آن؛<br />ث- افزایش سطح آگاهی&zwnj;های حقوقی عموم؛<br />ج- حفظ استقلال قضات و ارتقای جایگاه، شأن و منزلت کارکنان.<br />&nbsp;</p><p style="text-align: justify;"><strong>فصل دوم- دادرسی عادلانه و راهکار&zwnj;های تضمین آن</strong></p><p style="text-align: justify;"><strong>ماده ۴-</strong> در نظام قضایی ایران، دادرسی عادلانه مستند به اصول متعدد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، از جمله اصول نوزدهم، بیستم، بیست و دوم، سی و دوم، سی و چهارم تا سی و نهم، یک صد و شصت و پنجم تا یکصد و شصت و نهم و برخی قوانین و مقررات است و بر این اساس، مراجع قضایی مکلف&zwnj;اند اصولی چون علنی بودن محاکمات، قانونی بودن جرم و مجازات، تساوی همگان در برابر قانون و عدم هرگونه تبعیض ناروا، منع بازداشت خودسرانه، حق متهم بر تفهیم اتهام و محاکمه در اسرع وقت و دسترسی به وکیل، برائت، منع شکنجه برای اخذ اقرار، حق دادخواهی، استقلال و بی طرفی مرجع قضایی، برابری امکانات دفاع، تناظر و همچنین حمایت از حیثیت و کرامت ذاتی انسان و حفظ حرمت و مصونیت جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص را در تمام فرآیند رسیدگی، مقررات قانونی مربوط را رعایت نمایند.</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;"><strong>ماده ۵-</strong> در اجرای اصل یک صد و شصت و پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر رعایت اصل علنی بودن محاکمات و همچنین در جهت پاسخگویی به افکار عمومی و اطلاع رسانی راجع به روند رسیدگی به پرونده&zwnj;های مهم، به ویژه پرونده&zwnj;های مرتبط با حقوق عامه، دستگاه&zwnj;های مشمول حسب مورد مکلف به انجام اقدامات زیر می&zwnj;باشند:</p><p style="text-align: justify;">الف- فراهم آوردن موجبات حضور افراد به ویژه رسانه&zwnj;ها در جلسات دادرسی با رعایت اصل یکصد و شصت و پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و همچنین بند ۶ ماده ۶ قانون مطبوعات مصوب ۱۳۷۹ و مواد ۳۵۲، ۳۵۳، ۴۰۰ و ۴۱۳ قانون آیین دادرسی کیفری و پیش بینی مکان مناسب برای برگزاری جلسات دادرسی؛</p><p style="text-align: justify;">ب- فراهم آوردن موجبات دسترسی عموم به دادنامه&zwnj;های صادر شده از مراجع قضایی از طریق بارگذاری این آراء در بانک آرای پژوهشگاه قوه قضاییه با همکاری مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، با رعایت اصل محرمانگی و در جهت حفظ حیثیت اشخاص؛</p><p style="text-align: justify;">پ- انتشار فوری احکام محکومیت قطعی راجع به جرایم موضوع تبصره ماده ۳۶ قانون مجازات اسلامی در رسانه ملی یا یکی از روزنامه&zwnj;های کثیرالانتشار و همچنین انتشار احکام محکومیت قطعی صدر این ماده در یکی از روزنامه&zwnj;های قطعی موضوع صدر این ماده در یکی از روزنامه&zwnj;های محلی در صورتی که موجب اخلال در نظم یا امنیت نباشد؛</p><p style="text-align: justify;">ت- برگزاری جلسات منظم از سوی سخنگوی قوه قضاییه با رسانه&zwnj;ها و اطلاع رسانی پیرامون پرونده&zwnj;ها و دیگر اخبار مهم قوه قضاییه همراه با بهبود و ارتقای روند اطلاع رسانی به نحوی که بر فرآیند دادرسی و اقتضائات اصل بی طرفی خللی وارد نشود؛</p><p style="text-align: justify;">ث- انتشار سالانه اطلاعات عمومی راجع به عملکرد قوه قضاییه به ویژه اطلاعات راجع به وظایف، ساختار، روش&zwnj;ها و مراحل ارائه خدمات به عموم و ساز و کار&zwnj;های شکایت شهروندان از تصمیمات یا اقدامات دستگاه&zwnj;های مشمول در راستای حکم مقرر در ماده ۱۰ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، مصوب ۱۳۸۸، با رعایت فصل چهارم این قانون.</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;"><strong>ماده ۶-</strong> در اجرای اصول سی و ششم و سی و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قانون آیین دادرسی کیفری مبنی بر رعایت اصول قانونی بودن جرم و مجازات و برائت، مراجع قضایی مکلف&zwnj;اند موارد زیر را رعایت کنند:</p><p style="text-align: justify;">الف- اجتناب از احضار یا جلب افراد بدون آن که ادله، قرائن و یا اماراتی دال بر ارتکاب جرم از ناحیه آن&zwnj;ها موجود یا در دست باشد؛</p><p style="text-align: justify;">ب- اجتناب از تمدید قرار بازداشت موقت با هدف فراهم آوردن ادله وقوع جرم برای انتساب بزه به متهم؛</p><p style="text-align: justify;">پ- تفهیم اتهام به متهم در سریع&zwnj;ترین زمان ممکن، در صورت توجه اتهام؛</p><p style="text-align: justify;">ت- تسریع و تسهیل در پذیرش وثیقه یا کفیل معرفی شده از سوی متهم تحت قرار.</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;"><strong>ماده ۷- </strong>در اجرای اصل سی و دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر منع دستگیری و بازداشت خودسرانه، مراجع قضایی حسب مورد مکلف به انجام اقدامات زیر هستند:</p><p style="text-align: justify;">الف- راه اندازی دفتر متهمان و محکومان بازداشتی در دادسرا&zwnj;ها و دادگاه&zwnj;های بخش&nbsp; با رعایت مقررات راجع به دادرسی الکترونیک در اجرای ماده ۴۹ قانون آیین دادرسی کیفری، به منظور درج و ثبت مشخصات این افراد به صورت روزانه و پیگیری بعدی وضعیت آنان و اطلاع رسانی به خانواده ایشان؛</p><p style="text-align: justify;">ب- تعیین معاون؛ دادیار و یا دادرس ویژه ناظر بر ضابطان دادگستری حسب مورد توسط دادستان یا رئیس حوزه قضایی بخش جهت بازدید مستمر و سرزده از بازداشتگاه&zwnj;ها و کلانتری&zwnj;ها در هر زمان از شبانه روز با هدف نظارت بر عملکرد ضابطان دادگستری، پیگیری وضعیت متهمان بازداشتی و ارسال گزارش بازدید برای دادستان یا رئیس حوزه قضایی بخش؛</p><p style="text-align: justify;">پ- بازدید مستمر دادستان&zwnj;ها و قضات رسیدگی کننده از زندان&zwnj;ها و کانون&zwnj;های اصلاح و تربیت حداقل پانزده روز یک بار و ملاقات با متهمان و محکومان به ویژه متهمان تحت قرار و استماع اظهارات آن&zwnj;ها و صدور دستورهای قضایی مقتضی؛</p><p style="text-align: justify;">ت- جلوگیری از نگهداری متهمان در تحت نظرگاه کلانتری&zwnj;ها برای مدت بیش از 24 ساعت؛</p><p style="text-align: justify;">ث- اجتناب از اعزام متهمان نوجوان به بازداشتگاه و تحویل فوری آنان به دادسرا یادادگاه اطفال و نوجوانان در اجرای تبصره دو ماده 285 قانون آیین دادرسی کیفری و ممنوعیت اعزام دیگر متهمان به بازداشتگاه&zwnj;ها پلیس آگاهی؛ مگر در خصوص مرتکبین جرائم مهم از قبیل قتل عمد، جرایم سازمان یافته و باندی و سرقت&zwnj;های مسلحانه؛</p><p style="text-align: justify;">ج- ممنوعیت صدور قرار بازداشت موقت؛ مگر در جرایم موضوع ماده ۲۳۷ قانون آیین دادرسی کیفری، با رعایت شرایط مقرر در ماده ۲۳۸ این قانون یا موارد مصرح در قوانین خاص؛</p><p style="text-align: justify;">چ- اعلام به دادستان یا رئیس حوزه قضایی بخش در قرارهای بازداشت موقت که منتهی به بازداشت متهم شود؛</p><p style="text-align: justify;">ح- اجتناب از ارسال شکواییه یا پرونده به کلانتری یا پلیس آگاهی با درج دستورهای کلی و ضرورت ذکر شفاف و بدون ابهام دستورهای قضایی و تعیین حیطه اختیارات ضابطان دادگستری؛</p><p style="text-align: justify;">خ- اجتناب از صدور دستورها یا مجوز کلی و بدون مدت برای اجرای طرح&zwnj;های موردی توسط ضابطان دادگستری و ضرورت ارائه آموزش&zwnj;های قبلی به ضابطان دادگستری و نظارت بر حس اجرای این طرح&zwnj;ها.</p><p style="text-align: justify;"><strong>تبصره ۱-</strong> در مورد بند &laquo;الف&raquo; این ماده، محاکم دادگستری نیز مکلف&zwnj;اند موارد بازداشت را حداکثر تا پایان وقت اداری همان روز به دفتر متهمان و محکومان بازداشتی دادسرا اعلام و گزارش نمایند.</p><p style="text-align: justify;"><strong>تبصره ۲-</strong> علاوه بر معاون یا دادیار ناظر بر ضابطان دادگستری موضوع بند &laquo;ب&raquo; این ماده، دادستان نیز مکلف است به نحو مستمر و سرزده از کلانتری&zwnj;ها و بازداشتگاه&zwnj;ها بازدید کند و با پیگیری وضعیت و کیفیت نگهداری متهمان بازداشتی و استماع اظهارات آنان، دستورهای قضایی مقتضی صادر نماید.</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;"><strong>ماده ۸-</strong> در اجرای اصل سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر رعایت اصل منع شکنجه برای اخذ اقرار، مراجع قضایی مکلف&zwnj;اند موارد زیر را رعایت کنند:</p><p style="text-align: justify;">الف- ممنوعیت صدور هرگونه دستور شفاهی یا کتبی خطاب به ضابطان دادگستری، متضمن استفاده از شیوه&zwnj;های غیرقانونی تحقیق که موجب آزار جسمی یا روحی و روانی متهم بازداشتی می&zwnj;شود؛</p><p style="text-align: justify;">ب- استماع و مکتوب نمودن اظهارات متهم مدعی شکنجه جسمی یا روحی و روانی توسط معاون دادستان یا دادیار ناظر بر ضابطان دادگستری و عندالاقتضاء معرفی متهم به پزشکی قانونی و ارسال گزارش برای دادستان؛</p><p style="text-align: justify;"><strong>تبصره ۱-</strong> در خصوص حکم مقرر در بند &laquo;الف&raquo;، دادستان مکلف است نسبت به تعقیب کیفری مرتکب اعم از آمر و مامور اقدام و گزارش مربوط را حسب مورد برای دادسرای انتظامی قضات یا واحد&zwnj;های نظارت و بازرسی مربوط به ضابطان دادگستری ارسال کند.</p><p style="text-align: justify;"><strong>تبصره ۲-</strong> در مورد حکم مقرر در بند &laquo;ب&raquo;، چنان چه بیم اکراه متهم مدعی شکنجه به اعلام گذشت یا انصراف از شکایت برود، معاون یا دادیار ناظر بر ضابطان دادگستری دستور انتقال متهم به بازداشتگاه دیگری را صادر و پیگیری می&zwnj;کند.</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;"><strong>ماده ۹-</strong> در اجرای اصل سی و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر منع هتک حیثیت افرادی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی یا تبعید شده&zwnj;اند، مراجع قضایی مکلف&zwnj;اند موارد زیر را رعایت کنند:</p><p style="text-align: justify;">الف- اجتناب از هر گونه رفتار تحقیرآمیز و موجب اذیت و آزار جسمی یا روحی و روانی یا بی حرمتی به متهمان یا محکومان؛</p><p style="text-align: justify;">ب- اجتناب از هرگونه رفتار غیرقانونی یا سلیقه&zwnj;ای مانند تراشیدن سر، استفاده از پابند(جز در مورد مجرمان خطرناک)، چشم بند، پوشانیدن صورت و یا انتقال وی به اماکن نامعلوم توسط ضابطان دادگستری در جریان بازجویی؛</p><p style="text-align: justify;">پ- اجتناب از بازرسی و تفتیش اسناد و اشیاء غیرمرتبط با بزه انتسابی و یا متعلق به ثالث و همچنین اجتناب از افشای محتوا و مضمون اسناد، نوشته&zwnj;ها، تصاویر و فیلم&zwnj;های خانوادگی متهمان و محکومان و یا ذخیره سازی و تهیه نسخه از آن&zwnj;ها؛ مگر به دستور قضایی و در راستای کشف بزه انتسابی.</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;"><strong>ماده ۱۰- </strong>به منظور رعایت اصل استقلال و بی طرفی، کارکنان مکلف&zwnj;اند از هر گونه رفتاری که شائبه جانبداری از یک طرف را تقویت می&zwnj;کند، از جمله ارتکاب رفتار&zwnj;های زیر اجتناب نمایند:</p><p style="text-align: justify;">الف- برقراری ارتباطات شخصی نامتعارف با وکلا و کارشناسان دادگستری نظیر حضور در دفاتر این افراد؛</p><p style="text-align: justify;">ب- معرفی وکیل یا مشاور حقوقی به ارباب رجوع و یا توصیه آنان به معرفی وکیل؛</p><p style="text-align: justify;">پ- برقراری ارتباط با هر یک از طرفین پرونده یا واسطه&zwnj;ها و مرتبطان آنان؛</p><p style="text-align: justify;">ت- پذیرش درخواست&zwnj;های قضایی یا اداری در خارج از محیط اداری؛ مگر به موجب قانون؛</p><p style="text-align: justify;">ث &ndash; انجام فعالیت&zwnj;های متضمن واسطه گری، دلالی یا دیگر فعالیت&zwnj;های تجاری نامتعارف؛</p><p style="text-align: justify;">ج- مطالبه یا کسب هرگونه منفعت یا امتیاز غیرقانونی و یا نامتعارف از سازمان&zwnj;های دولتی و نهاد&zwnj;ها و موسسات عمومی غیردولتی و به طور کلی از اشخاص حقیقی یا حقوقی که دعاوی له یا علیه آن&zwnj;ها نزد مرجع قضایی مفتوح بوده یا ظن قوی بر طرح دعاوی مرتبط با آن&zwnj;ها وجود دارد؛</p><p style="text-align: justify;">چ- مداخله و جانبداری در اختلافات و منازعات سیاسی، جناحی، حزبی، سازمانی و انتخاباتی و صنفی و هرگونه اظهارنظر رسمی راجع به موضوعات مورد مناقشه آن&zwnj;ها؛</p><p style="text-align: justify;">ح- هرگونه اظهارنظر در ماهیت دعوا تا پیش از ختم دادرسی به ویژه از طریق مصاحبه با رسانه&zwnj;ها و اطلاع رسانی راجع به پرونده&zwnj;ها به گونه&zwnj;ای که بیان کننده گرایش، تمایل یا اراده قاضی نسبت به ماهیت یا فحوای تصمیم نهایی باشد؛</p><p style="text-align: justify;"><strong>تبصره-</strong> ممنوعیت مقرر در بند &laquo;چ&raquo; این ماده، ناظر بر اظهارات سخنگو و دیگر مسئولان قوه قضاییه نیز می&zwnj;باشد.</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;"><strong>ماده ۱۱- </strong>در راستای حفظ حیثیت و کرامت ارباب رجوع، کارکنان مکلف&zwnj;اند موارد زیر را رعایت کنند:</p><p style="text-align: justify;">الف- ادب و ارزش&zwnj;های انسانی در برخورد با ارباب رجوع؛</p><p style="text-align: justify;">ب- حفظ حیثیت و آبرو و حریم خصوصی ارباب رجوع؛</p><p style="text-align: justify;">پ- حفظ اسرار و محتویات پرونده؛</p><p style="text-align: justify;">ت- پاسخگویی به ارباب رجوع پس از احراز سمت وی؛</p><p style="text-align: justify;">ث- اجتناب از نصب هرگونه تابلو یا نوشته متضمن تهدید به مجازات در صورت توهین به کارکنان؛</p><p style="text-align: justify;">ج- رعایت اخلاق و موازین اسلامی در برخورد با بانوان.</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;"><strong>ماده ۱۲- </strong>در راستای حفظ حیثیت و کرامت ارباب رجوع، انجام اقدامات زیر ضروری است:</p><p style="text-align: justify;">الف- در صورت امکان استفاده از تجهیزات بازرسی نامحسوس و الکترونیکی به جای بازرسی بدنی مگر در موارد خاص و ضروری؛</p><p style="text-align: justify;">ب- آموزش ماموران حفاظت فیزیکی در خصوص روش&zwnj;های مناسب بازرسی؛</p><p style="text-align: justify;">پ- حذف موارد غیرضروری بازرسی؛</p><p style="text-align: justify;">ت- اجتناب از بازرسی بدنی بدون لباس</p><p style="text-align: justify;">ث- اطلاع رسانی پیرامون اقلام و وسایل مجاز و ممنوع همراه ارباب رجوع و پیش بینی امکانات مطمئن و بدون هزینه برای امانت گذاری وسایل.</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;"><strong>ماده ۱۳-</strong> در راستای حفظ حیثیت و کرامت وکلا، مشاوران حقوقی و کارشناسان به هنگام حضور در مراجع قضایی جهت بازرسی از تجهیزات الکترونیکی استفاده و حتی المقدور از انجام بازرسی بدنی خودداری شود.</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;"><strong>ماده ۱۴- </strong>دستگاه&zwnj;های مشمول دستورالعمل به ویژه مراجع قضایی مکلف&zwnj;اند به تناسب امکانات مکانی را برای استقرار و انتظار وکلا و گفتگو و ملاقات آنان با موکلان تدارک ببینند.</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;"><strong>ماده ۱۵- </strong>در راستای رعایت اصول آزادی و امنیت شهروندی و سرعت، دقت و استمرار در ارائه خدمات، دستگاه&zwnj;های مشمول حسب مورد مکلف&zwnj;اند موارد زیر را رعایت کنند:</p><p style="text-align: justify;">الف &ndash; حضور کارکنان قضایی و اداری کشیک در اوقات غیراداری و روز&zwnj;های تعطیل در مراجع قضایی؛</p><p style="text-align: justify;">ب- اجتناب از اعزام و معرفی متهمی که برای تودیع وثیقه یا معرفی کفیل اعلام آمادگی می&zwnj;نماید به زندان تا پایان وقت اداری و عندالاقتضاء معرفی متهم تا پایان این وقت به مرجع انتظامی؛</p><p style="text-align: justify;">پ- راه اندازی سامانه الکترونیکی برخط با هدف تسریع در ارزیابی و توقیف املاک با همکاری کانون کارشناسان رسمی دادگستری و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور؛</p><p style="text-align: justify;"><strong>تبصره &ndash; </strong>در خصوص حکم مقرر در بند &laquo;ب&raquo; این ماده، قاضی رسیدگی کننده مکلف است خارج از وقت اداری نیز نسبت به کفیل معرفی شده یا وثیقه تودیعی اتخاذ تصمیم نماید و یا اوراق مربوط را جهت اقدام قانونی در اختیار قاضی کشیک قرار دهد.</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;"><strong>فصل سوم- نحوه ارائه خدمت در دستگاه&zwnj;های مشمول</strong></p><p style="text-align: justify;"><strong>ماده ۱۶- </strong>در راستای تکریم ارباب رجوع و بهبود و ارتقای خدمات ارائه شده، رعایت موارد زیر در دستگاه&zwnj;های مشمول ضروری است:</p><p style="text-align: justify;">الف- اجتناب از ایجاد یا توسعه رویه و تشریفات زاید اداری؛</p><p style="text-align: justify;">ب- تمرکز فضای واحد&zwnj;های اداری مرتبط با یکدیگر؛</p><p style="text-align: justify;">پ- تجمیع فرآیند&zwnj;های اداری مربوط به هر خدمت در یک مکان؛</p><p style="text-align: justify;">ت- استقرار و راه اندازی یا ارتقای سیستم اتوماسیون اداری (سیستم تحت شبکه الکترونیکی)؛</p><p style="text-align: justify;">ث- استفاده از روش&zwnj;های الکترونیکی و مکانیزه و به حداقل رسانیدن موارد ضرورت حضور جهت پاسخ گویی به ارباب رجوع؛</p><p style="text-align: justify;">ج- اخذ پیشنهاد، نظر، انتقاد&zwnj; و شکایت مردمی از طریق نصب صندوق در محل انتظار، استفاده از سامانه&zwnj;های تلفنی و رایانه&zwnj;ای، توزیع کاربرگ&zwnj;های نظرسنجی در خصوص عملکرد کارکنان و جمع آوری و بهره برداری مناسب از نتایج آن در اصلاح فرآیند&zwnj;ها و تشویق و تنبیه کارکنان؛</p><p style="text-align: justify;">چ- طراحی و راه اندازی سامانه جامع دریافت پیشنهاد&zwnj;ها و انتقاد&zwnj;ها و پیش بینی ظرفیت&zwnj;های پاسخ گویی، اطلاع رسانی، ارتباط مردمی و امتیازدهی ارباب رجوع به عملکرد هریک از کارکنان و ارسال مستندات راجع به تخلفات ارتکابی از ناحیه آنان به مقام ذیربط؛</p><p style="text-align: justify;">ح- راه اندازی خط تلفن گویا؛</p><p style="text-align: justify;">خ- نصب تابلو&zwnj;های راهنما یا استقرار باجه اطلاع رسانی در مبادی ورودی ساختمان و طبقات و در معرض دید ارباب رجوع برای معرفی بخش&zwnj;های دستگاه&zwnj;های مشمول و استفاده از تجهیزات الکترونیکی جهت راهنمایی ارباب رجوع؛</p><p style="text-align: justify;">د- درج مشخصات، پست سازمانی و رئوس وظایف اصلی هر یک از کارکنان در محل استقرار آن&zwnj;ها؛</p><p style="text-align: justify;">ذ- تخصیص روز یا ساعاتی برای ملاقات و ارتباط مستقیم و بدون واسطه با ارباب رجوع توسط مدیران دستگاه&zwnj;های مشمول و پیگیری بعدی درخواست&zwnj;های آنان؛</p><p style="text-align: justify;">ر- رعایت دقیق ساعات کار اداری و حضور تمام وقت کارکنان در محل خدمت و عدم ترک محل جز در صورت ماموریت اداری یا مرخصی، منوط به معرفی و حضور مستخدم جایگزین جهت پاسخگویی به ارباب رجوع؛</p><p style="text-align: justify;">ز- اجتناب از انجام امور شخصی در منظر ارباب رجوع و به طور کلی در ساعات اداری؛</p><p style="text-align: justify;">ژ- انجام اقدامات پیشگیرانه در جهت جلوگیری از مفقودی اشیاء و مدارک ارباب رجوع یا افشای اطلاعات شخصی آنان؛</p><p style="text-align: justify;">س-اجتناب از انجام نظارت&zwnj;های الکترونیکی مغایر با حریم شخصی ارباب رجوع؛ مگر به حکم قانون؛</p><p style="text-align: justify;">ش- اجتناب از تجدید اوقات دادرسی در فرض ماموریت و یا مرخصی قاضی رسیدگی کننده و ضرورت ارجاع امر به قاضی دیگر؛</p><p style="text-align: justify;">ص- استفاده حداکثری از ظرفیت تجهیزات الکترونیکی جهت انجام مکاتبات و استعلام&zwnj;ها و خودداری از مکاتبه به صورت کاغذی؛</p><p style="text-align: justify;">ض- انجام فرایض دینی در زمان از پیش اعلام شده و مناسب به گونه&zwnj;ای که موجب تاخیر در ارائه خدمات به ارباب رجوع نشود؛</p><p style="text-align: justify;">ط- تخصیص فضای استقرار و انتظار مناسب برای ارباب رجوع و تهیه و تعبیه تجهیزات ضروری مانند صندلی مناسب به تعداد کافی، لوازم گرمایشی و سرمایشی، تجهیزات آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی مناسب با رعایت نظافت مستمر و تسهیل دسترسی به نمازخانه؛</p><p style="text-align: justify;">ظ- پاکیزگی و نظافت مستمر فضای اداری؛</p><p style="text-align: justify;">ع- نصب دستگاه&zwnj;های خودپرداز و عندالاقتضاء استفاده از روش&zwnj;ها و تجهیزات نوبت دهی الکترونیکی و استقرار شعبه&zwnj;ای از بانک&zwnj;های عامل در صورت ضرورت؛</p><p style="text-align: justify;">غ- پیش بینی و تدارک موجبات دسترسی و تردد آسان و کم هزینه ارباب رجوع به دستگاه&zwnj;های مشمول از طریق هماهنگی با مسئولان محلی و مدیریت حمل و نقل شهری؛</p><p style="text-align: justify;">ف- طراحی و مناسب سازی اماکن برای تردد سالمندان و توان خواهان و تسریع و اولویت در ارائه خدمت به این افراد؛</p><p style="text-align: justify;">ق- تخصیص فضای مناسب همراه با امکانات و مربی جهت استقرار کودکان و نوجوانان در محاکم خانواده به منظور جلوگیری از ورود و تردد آن&zwnj;ها به محاکم و همچنین تخصیص این مکان در دیگر مراجع قضایی در صورت ضرورت و اقتضاء؛</p><p style="text-align: justify;">ک- تشکیل یا توسعه واحد&zwnj;های ارشاد و معاضدت قضایی؛</p><p style="text-align: justify;">گ- ایجاد یا تقویت دفاتر حمایت از زنان و کودکان؛</p><p style="text-align: justify;">ل- تقویت زیرساخت&zwnj;های سامانه الکترونیکی با هدف جلوگیری از قطع و عدم دسترسی به سامانه&zwnj;ها و یا به حداقل رسانیدن این امر و هم چنین رفع ایراد در کوتاه&zwnj;ترین زمان ممکن.</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;"><strong>ماده ۱۷- </strong>در راستای &laquo;آیین نامه اجرایی ایجاد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و کانون آن&zwnj;ها مصوب ۱۳۹۶&raquo;، مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه مکلف است بر حسن اجرای کلیه امور این دفاتر و کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ارزیابی کمی و کیفی عملکرد آن&zwnj;ها و بازبینی استاندارد&zwnj;های دفاتر از حیث امکانات و تسهیلات رفاهی و پاسخ گویی به ارباب رجوع نظارت مستمر داشته باشد. تسریع در روند رسیدگی به تخلفات این دفاتر توسط هیئت&zwnj;های بدوی و تجدیدنظر الزامی است.</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;"><strong>ماده ۱۸- </strong>معاونت منابع انسانی قوه قضاییه مکلف به رعایت موارد زیر است:</p><p style="text-align: justify;">الف- برگزاری مستمر دوره&zwnj;ها و کارگاه&zwnj;های آموزشی راجع به مهارت&zwnj;های اجتماعی برای کارکنان به ویژه مهارت&zwnj;های ارتباطی، تفکر خلاقانه، مدیریت استرس، احساسات و هیجانات با هدف ارتقای توانمندی آنان در برخورد با چالش&zwnj;ها و توسعه و بهبود مهارت&zwnj;های زندگی و پایش و ارزیابی بعدی این دوره&zwnj;ها و کارگاه&zwnj;ها؛</p><p style="text-align: justify;">ب- برگزاری دوره&zwnj;های آموزش ضمن خدمت کارکنان با هدف افزایش سطح دانش و ارتقای میزان کارآمدی آنان، به ویژه کارکنان دادسراها و دادگاه&zwnj;های تخصصی و اعضای قضایی کمیسیون&zwnj;ها و هیات&zwnj;ها؛</p><p style="text-align: justify;">پ- اجتناب از به کارگیری کارکنان مشاغل کارگری، شرکتی، روزمزد، شورای حل اختلاف و نظایر آن در مراجع قضایی بدون سپری کردن دوره&zwnj;های آموزشی مربوط؛</p><p style="text-align: justify;"><strong>تبصره-</strong> نتایج حاصل از برگزاری دوره&zwnj;ها و کارگاه&zwnj;های آموزشی موضوع این ماده، در امر ارتقاء، انتصاب و تمدید قرارداد&zwnj;های استخدامی لحاظ می&zwnj;شود.</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;"><strong>ماده ۱۹- </strong>به منظور جلوگیری از اعمال رویه&zwnj;های مختلف در اعطای مرخصی به زندانیان و نوع و میزان تامین&zwnj;های کیفری با هدف اجتناب از تضییع حقوق زندانیان، دادستان کل کشور مکلف است حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل، شیوه نامه متناسب سازی میزان و فرآیند اعطای مرخصی به زندانیان را با رعایت قوانین و مقررات حاکم را تهیه و جهت تصویب و ابلاغ به رئیس قوه قضاییه ارائه نماید.</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;"><strong>ماده ۲۰-</strong> سازمان زندان&zwnj;ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور مکلف به رعایت موارد زیر است:</p><p style="text-align: justify;">الف- فراهم آوردن امکانات لازم برای استقرار معاونت&zwnj;های اجرای احکام کیفری در زندان&zwnj;ها و همکاری کامل با کارکنان این معاونت&zwnj;ها؛ موضوع تبصره ۲ ماده ۴۸۴ قانون آیین دادرسی کیفری و آیین نامه اجرایی شیوه استقرار و اجرای وظایف معاونت اجرای احکام کیفری یا واحدی از آن در زندان&zwnj;ها و موسسات کیفری مصوب ۱۳۹۵؛</p><p style="text-align: justify;">ب- ارسال گزارش راجع به تعداد و مشخصات متهمان تحت قرار&zwnj;های تامین کیفری با اعلام نوع بزه انتسابی و مرجع صادر کننده قرار برای دادستانی کل کشور هر سه ماه یک بار و به تفکیک حوزه&zwnj;های مختلف قضایی؛</p><p style="text-align: justify;">ت- اهتمام در حفظ سلامت روحی و جسمی زندانیان در ایام بازداشت یا حبس و فراهم آوردن موجبات دسترسی آنان به مراکز بهداشتی و درمانی و تامین نیازمندی&zwnj;های دارویی آنان؛</p><p style="text-align: justify;">ث- فراهم آوردن موجبات استفاده زندانیان از وسایل ارتباط جمعی مانند رادیو، تلویزیون و روزنامه&zwnj;های کثیرالانتشار؛</p><p style="text-align: justify;">ج- اجتناب از الزام زنان زندانی به استفاده از چادر به هنگام حضور در مراجع قضایی و همچنین اجتناب از الزام زندانیان جرایم سیاسی و مطبوعاتی به استفاده از لباس زندان؛</p><p style="text-align: justify;">چ- اجرای کامل و سریع طرح تفکیک و طبقه بندی متهمان و محکومان زندانی؛</p><p style="text-align: justify;">ح- اجتناب از ایجاد هرگونه مانع و یا تاخیر در ملاقات زندانی مگر به دستور قضایی و اطلاع رسانی به متقاضی ملاقات.</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;"><strong>ماده ۲۱-</strong> در اجرای تکلیف موضوع بند &laquo;ب&raquo; ماده ۱۱۶ قانون برنامه به منظور کشف تخلفات کارکنان و برخورد قاطع و سریع با متخلفان، مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با همکاری مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه مکلف است در طراحی و راه اندازی &laquo;سامانه بازرسی کارآمد&raquo; تسریع نماید.</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;"><strong>ماده ۲۲- </strong>در اجرای ماده ۲۳ آیین نامه سجل قضایی مصوب ۱۳۸۴ با اصلاحات بعدی آن و به منظور اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و مبارزه با علل و عوامل ارتکاب جرم، اداره کل سجل کیفری و عفو و بخشودگی قوه قضاییه مکلف است نسبت به طبقه بندی جرایم ارتکابی از حیث نوع و علل ارتکاب جرم، سن، جنسیت مجرمان و وضعیت خانوادگی و اقتصادی و تحصیلی آنان و نظایر آن اقدام نموده و گزارش و نتایج آن را به حوزه ریاست قوه قضاییه و دیگر دستگاه&zwnj;های ذیربط انعکاس دهد.</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;"><strong>فصل چهارم- نظارت و ارزشیابی کارکنان و حفظ کرامت و ارزش&zwnj;های انسانی آنان</strong></p><p style="text-align: justify;"><strong>ماده ۲۳-</strong> مدیران دستگاه&zwnj;های مشمول مکلف&zwnj;اند با انجام بازرسی&zwnj;های هفتگی و سرزده از مجموعه&zwnj;های تحت مدیریت، نظر ارباب رجوع در خصوص نحوه ارائه خدمت را جویا شده و در تصمیم گیری&zwnj;های بعدی خود لحاظ نمایند.</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;"><strong>ماده ۲۴-</strong> مدیران دستگاه&zwnj;های مشمول مکلف&zwnj;اند با همکاری مراجع نظارتی مانند دادسرای انتظامی قضات و مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه، عملکرد هریک از کارکنان را در پایان هر فصل بر اساس ملاک&zwnj;های زیر ارزیابی کرده و نتایج حاصل را در امر ارتقاء، انتصاب، تمدید قرارداد&zwnj;های استخدامی و تشویق کارکنان لحاظ و اعمال کنند.</p><p style="text-align: justify;">الف- وقت شناسی، نظم و آمادگی برای ارائه خدمت به ارباب رجوع؛</p><p style="text-align: justify;">ب- رعایت ادب، نزاکت، عدالت و انصاف در ارائه خدمت به ارباب رجوع؛</p><p style="text-align: justify;">پ- مسئولیت پذیری، صداقت، امانت و علاقمندی نسبت به کار و انگیزه در انجام مطلوب وظایف محوله؛</p><p style="text-align: justify;">ت- روحیه مشارکت و همکاری با دیگر کارکنان؛</p><p style="text-align: justify;">ث- مهارت خودکنترلی و صبر؛</p><p style="text-align: justify;">ج- وجدان کاری؛</p><p style="text-align: justify;">چ- قدرت تعامل با ارباب رجوع؛</p><p style="text-align: justify;">ح- کیفیت و کمیت ارائه خدمات؛</p><p style="text-align: justify;">خ- مشورت پذیری؛</p><p style="text-align: justify;">د- شجاعت و استقلال در اتخاذ تصمیم و نفوذ ناپذیری؛</p><p style="text-align: justify;">ذ- رازداری؛</p><p style="text-align: justify;">ر- دانش و بروز رسانی و ارتقای آن؛</p><p style="text-align: justify;">ز- دقت و سرعت در انجام امور؛</p><p style="text-align: justify;">ژ- مهارت بهره برداری از فناوری اطلاعات؛</p><p style="text-align: justify;">س- خلاقیت و نوآوری؛</p><p style="text-align: justify;">ش- آراستگی و پوشش مناسب اداری.</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;"><strong>ماده ۲۵-</strong> مدیران دستگاه&zwnj;های مشمول مکلف&zwnj;اند بر اساس ملاک&zwnj;های مذکور در ماده قبل، امکان نظرسنجی راجع به عملکرد کارکنان را فراهم نموده و در اختیار ارباب رجوع قرار دهند. نتایج حاصل از این نظرسنجی&zwnj;ها در ارزیابی سالانه عملکرد کارکنان لحاظ خواهد شد.</p><p style="text-align: justify;"><strong>تبصره: </strong>دستگاه&zwnj;های مشمول برای افزایش نظارت و همچنین فعال سازی نظارت عمومی با نهادهایی از قبیل ستاد امر به معروف و نهی از منکر، بسیج، ائمه جماعات و افراد معتمد همکاری خواهند نمود.</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;"><strong>ماده ۲۶-</strong> مدیران دستگاه&zwnj;های مشمول مکلف&zwnj;اند بر اساس نتایج ارزیابی&zwnj;های صورت گرفته، در پایان هر فصل حداکثر سه نفر از کارکنان که بیشترین امتیاز را کسب کرده&zwnj;اند، معرفی و حسب منابع و امکانات موجود، مورد تشویق&zwnj; مناسب از قبیل اعطای لوح تقدیر با درج در پرونده کارگزینی و پرداخت پاداش مناسب قرار دهند.</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;"><strong>ماده ۲۷-</strong> معاونت منابع انسانی قوه قضاییه مکلف است بر اساس نتایج ارزیابی&zwnj;های صورت گرفته، در هر سال پیشنهاد تشویق تعدادی از کارکنان قضایی و اداری نظیر موارد زیر را به رئیس قوه قضاییه ارائه دهد:</p><p style="text-align: justify;">الف- یک سال تعجیل در ارتقای گروه؛</p><p style="text-align: justify;">ب- اعطای یک گروه تشویقی؛</p><p style="text-align: justify;">پ -انتصاب به پست سازمانی بالاتر؛</p><p style="text-align: justify;">ث- تشویق از سوی رئیس قوه قضاییه.</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;"><strong>ماده ۲۸- </strong>مراجع نظارتی و مدیران دستگاه&zwnj;های مشمول بر اساس نتایج ارزیابی&zwnj;ها چنانچه جرم یا تخلفی را مشاهده نمایند مراتب را حسب مورد به مرجع قضایی، دادسرای انتظامی قضات یا هیات&zwnj;های رسیدگی به تخلفات اداری اعلام می&zwnj;نمایند.</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;"><strong>ماده ۲۹- </strong>چنانچه هر یک از دستگاه&zwnj;های مشمول نتایج ضعیفی را در نظرسنجی&zwnj;های صورت گرفته به خود اختصاص دهند، مدیر ذیربط برای اخذ توضیح و دریافت ارشادات لازم در جهت تغییر روش&zwnj;ها و رفع موانع، فراخوانده می&zwnj;شود.</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;"><strong>ماده ۳۰-</strong> در راستای حفظ کرامت و ارزش&zwnj;های انسانی کارکنان رعایت موارد زیر توسط مدیران دستگاه&zwnj;های مشمول ضروری است:</p><p style="text-align: justify;">الف-اجتناب از برخورد نامناسب با کارکنان؛</p><p style="text-align: justify;">ب- تلاش برای حفظ سلامت جسمی و روانی کارکنان و تامین حداقل معیشت آنان؛<br />پ- رفع تبعیض ناروا در امر انتصاب و جابجایی؛<br />ت- برقراری عدالت در نظام پرداخت و جبران خدمات کارکنان با تاکید بر مولفه&zwnj;هایی از قبیل حسن عملکرد، میزان توانمندی، جایگاه و ویژگی&zwnj;های شغلی در حدود قوانین و مقررات حاکم.<br />ث- رفع اخلال در خدمت رسانی مطلوب و برقراری عدالت در اموری مانند ارتقای شغلی یا انتقال و تغییر جغرافیایی محل خدمت کارکنان.<br />ج- اختصاص روز یا ساعات مشخصی برای ملاقات با کارکنان و تلاش برای رفع مشکلات و عندالاقتضاء پیگیری امور آن&zwnj;ها.<br />چ- فراهم کردن زمینه دریافت پیشنهادها و ابتکارات کارکنان یا درخواست&zwnj;های آنان و پیش بینی ظرفیت&zwnj;های پاسخ گویی و اطلاع رسانی.</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;"><strong>فصل پنجم- دیگر موارد</strong></p><p style="text-align: justify;"><strong>ماده ۳۱-</strong> معاونت&zwnj;های راهبردی و مالی و پشتیبانی و عمرانی قوه قضاییه حسب مورد مکلف به تخصیص بودجه و اعتبار لازم از محل سرفصل&zwnj;های مصوب و همچنین تهیه و تامین تجهیزات و انجام تکالیف مندرج در دستورالعمل می&zwnj;باشند.</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;"><strong>ماده ۳۲-</strong> معاونت&zwnj;های قوه قضاییه، رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه، روسای دیوان عالی کشور و دیوان عدالت اداری، دادستان کل کشور، دادستان انتظامی قضات، روسای کل سازمان&zwnj;های تابعه قوه قضاییه و روسای کل دادگستری استان&zwnj;ها مکلف&zwnj;اند اهتمام لازم را در اجرای مفاد دستورالعمل داشته باشند و ضمن رصد و پایش وضعیت و چگونگی و کیفیت اجرای دستورالعمل، گزارش مربوط را به همراه پیشنهاد&zwnj;های اصلاحی در پایان هر فصل برای معاون اول قوه قضاییه ارسال نمایند. معاون اول پس از جمع بندی، نتیجه را در پایان سال به رئیس قوه قضاییه ارائه می&zwnj;دهد.</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;"><strong>ماده ۳۳-</strong> این دستورالعمل مشتمل بر پنج فصل و در سی و سه ماده و هشت تبصره در تاریخ 98/4/22 به تصویب رئیس قوه قضاییه رسید و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا است.</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: center;"><strong>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; سید ابراهیم رئیسی</strong></p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p>