فقیه کسی است که علم و دین در جان و سرشتش بنشیند

فقیه کسی است که علم و دین در جان و سرشتش بنشیند

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: امام شخصیتی جامع الحکمتین بودند لذا وقتی شرح دعای سحر را نوشتند، میرزامهدی اصفهانی، طلاب را دعوت به بوسیدن دست ایشان کرد.

به گزارش شبستان، حجت الاسلام والمسملین سیدابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور و استاد درس خارج حوزه علمیه 24 تیرماه 1394 در همایش روحانیون و مبلغین شرق تهران که با حضور آیت الله حیدرعلی جلالی خمینی تولیت مدرسه علمیه احمدیه و نماینده مقام معظم رهبری در شبستان مسجد احمدیه برگزار شد، گفت: لازم است مربی و معلم نفوس مستعده هم خود و هم تربیت شدگانش، خودستایی را له کنند و برای تبدیل شدن به انسانی خودساخته، خود نفسانی را کنار بزنند.

 

بهترین قلوب با ظرفیت ترین آنهاست

وی با تاکید بر اینکه برای تربیت نفوس مستعده، شرح صدر، صبر و ظرفیت داشتن مربی نیاز است، خاطرنشان کرد: جناب کمیل می فرماید: روزی از این کوی به آن کوی و از این محله به آن محله به دنبال امیرالمومنین (ع) رفتم تا آنکه حضرت در بیرون از شهر فرمودند: ای کمیل! این قلب ها ظرف ها است و بهترین قلوب با ظرفیت ترین آنهاست.

استاد درس خارج اضافه کرد: این ظرفیت می تواند در طول ماهه ها  و سالها انسان خودساخته را در برابر فراز و فرود ها صبور نگه دارد آنچنان که از مقام عبودیت خروج نکند.

 

فقیه کسی است که علم و دین در جان و سرشتش بنشیند

وی شرح صدر را در امر تربیت و اثرگذاری مربیان بسیار مهم دانست و تصریح کرد: امیرالمومنین علی (ع) فرمودند علم بر دو نوع است: علم مسموع و مطبوع. اگر علم در جان ننشیند و در سرشتِ انسان جای نگیرد علمی مطبوع نخواهد بود لذا فقیه کسی است که علم و دین در جان و سرشتش بنشیند.

 

میرزامهدی اصفهانی، طلاب را دعوت به بوسیدن دست امام کرد

حجت الاسلام ولامسلمین رییسی با تاکید بر اینکه فقه امام خمینی، فقه مطبوع بود یعنی در جان ایشان جای گرفته بود، گفت: امام (ره) جامع الحکمتین بودند یعنی حکمت نظری و حکمت عملی در ایشان جمع بود به همین دلیل وقتی شرح دعای صدر را نوشتند میرزا مهدی اصفهانی می فرماید: صاحب این قلم را در هر جا دیدی دستش را ببوسید.

 وی افزود: امام صادق(ع) به فردی که تفسیر می گفت، پیام داد که تو وارث قرآن نیستی زیرا قرآن صرفا ادبیات و صرف و نحو نیست بلکه هم علم الدراسته و هم علم الوراثه می خواهد.

 

مقام ربانی نزد خدا از همه محبوب تر است

استاد درس خارج با تاکید بر اینکه انسانی که خود را در جایگاهی از خودسازی و خودستانی برساند، می تواند به جایگاه علم الوراثه برسد، گفت: آنچه نزد خدا از همه محبوب تر به حساب می آید، مقام ربانی است لذا خداوند انسان را در ماه رمضان با این مقام پذیرایی می کند. در واقع خدا می خواهد انسان را با صیام، قیام و لیله القدر به مقام ربانی برساند.

 وی با بیان اینکه امروز علیرغم تمام دشمنی هایی که علیه روحانیت شده است همچنان مطمئن ترین گروه مرجع نزد مردم است و این سخن را تحلیلی نمی کنم بلکه خبر می دهم، تصریح کرد: بعضی با شعر، برخی با نثر و گروه های دیگر به طرق مختلف و روحانیت نیز به شکل مرسوم خود مردم را به خوبی ها دعوت و از بدی ها نهی می کنند. تفاوت اینها در قیادت و سیادت است یعنی عده ای مردم را دعوت به خوبی ها می کنند و برخی در قله قرار دارند و می گویند ای مردم! بیایید شما را به قله برسانیم.

 دادستان کل کشور در پایان رمز موفقیت امام خمینی (ره)، آیت الله بهجت (ره)، مقام رهبری و سایر بزرگان را مقام قیادتشان دانست و تصریح کرد: این بزرگان در مقام قیادت هستند لذا مردم متوجه می شوند آنها چون به قله رسیده اند و مسیر را پیموده اند آنها را دعوت به خوبی ها و نهی از بدی ها می کند.