ارسال نامه دوم دادستان کل کشور به دادستان عربستان

ارسال نامه دوم دادستان کل کشور به دادستان عربستان

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی از ارسال نامه دوم از سوی دادستان کل کشور به دادستانی کل عربستان خبر داد و گفت: وزارت اطلاعات و سازمان حج و زیارت بحث مستندسازی فاجعه منا را پیگیری می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در رابطه با فاجعه منا، اظهار کرد: با همکاران و مجموعه برون سازمانی از جمله مجموعه حقوقی ریاست جمهوری و سازمان حج و زیارت و بخش‌های مختلف، در خصوص این فاجعه بیش از 5 جلسه برگزار کرده‌ایم. وی با بیان اینکه موضوع مستندسازی فاجعه منا پیگری خواهد شد، گفت: طبق این جلسات مقرر شد وزارت اطلاعات در بخش مستندسازی کار را دنبال کند و از سوی دیگر هم سازمان حج و زیارت پیگیری‌های خود را انجام دهد.

رئیسی با تاکید بر تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با تشکیل کمیته حقیقت‌یاب، افزود: از سوی دیگر لازم است پیگیری موضوعی که رهبری برای تشکیل این کمیته بر آن تاکید کردند از سوی وزارت امور خارجه اجرایی شود. به گفته وی، وزارت امور خارجه در سطح وزیر و همچنین رییس‌جمهوری در سطح رییس دولت، درخواست مقام معظم رهبری که درخواست مردم نیز هست را پیگیری کنند.

دادستان کل کشور با ارائه یک راهکار در مورد تحقق این خواسته، افزود: این هدف با ارسال یک یادداشت رسمی از طرف دولت به بان‌کی‌مون دنبال و تشکیل کمیته حقیقت‌یاب اجرایی شود.


   وزارت امور خارجه خط مقدم استیفای حقوق قربانیان منا باشد


رئیسی با بیان اینکه فاجعه منا به مرور زمان فراموش نمی‌‌شود، به میزان گفت: حقوق جان باختگان و قربانیان این فاجعه باید استیفا شود و در این راستا وزارت امور خارجه، خط مقدم احقاق حقوق این فاجعه است.  دادستان کل کشور ادامه داد: باید با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در خارج از کشور مانند کنفرانس اسلامی و یا سایر مجامع بین‌المللی، موضوع احقاق حقوق جان باختگان فاجعه منا را دنبال کنیم.

وی از ادامه پیگیری‌های ابعاد فاجعه منا در دادستانی خبر داد و گفت: همچنین در ادامه تشکیل شعبه‌ای در دادستانی تهران به منظور جمع‌آوری تمام شکایت‌ها، مستندات و گزارش‌ها دنبال راهکارهای حقوقی این فاجعه هستیم. رئیسی به یکی از سوال‌های مطرح در رابطه با بررسی ابعاد حقوقی فاجعه منا مبنی بر اینکه آیا از طریق «آی سی سی» امکان پیگیری ابعاد فاجعه حقوقی وجود دارد یا خیر؟ اشاره کرد و در پاسخ به این سوال گفت: برخی معتقدند پیگیری در این دادگاه از طریق عادی امکان‌پذیر نیست، با این حال یکی از راهکارهای آن، این است که سازمان ملل و شورای امنیت کمیته حقیقت‌یاب را قطعی کند و بعد از کمیته دادگاهی تشکیل و موضوع رسیدگی شود.

وی با بیان مصداقی، این نوع از پیگیری در قالب تشکیل کمیته حقیقت‌یاب را امکان‌پذیر دانست و تصریح کرد: برای نمونه در مورد ترور نخست وزیر لبنان و بسیاری دیگر از حوادث دنیا این شیوه پیگیری نتیجه داد.  دادستان کل کشور در ادامه این حادثه را یک حادثه غیرطبیعی دانست و افزود: جان بیش از 5 هزار نفر در حال انجام مناسک عبادی گرفته شد و بنده به هیچ عنوان این قضیه را یک حادثه و اتفافی طبیعی نمی‌بینم.

رئیسی همچنین از ارسال نامه دوم دادستانی ایران به دادستان کل عربستان خبر داد و گفت: سوالات زیادی در رابطه با این فاجعه مطرح است که پاسخ داده نشده و نخواهد شد؛ با این حال بنا به ضرورت پیگیری حقوقی فاجعه منا، بنده پیرو نامه قبلی به دادستان کل عربستان، نامه دوم را ارسال می‌کنم تا بدانند مساله از سوی ما فراموش نشده و در حال پیگیری است.