آیت الله محمدی گیلانی جامع الحکمتین بودند

آیت الله محمدی گیلانی جامع الحکمتین بودند

حجت الاسلام والمسلمین رییسی گفت: آیت الله محمدی گیلانی جامع الحکمتین بودند یعنی حکمت عملی و حکمت نظری در وجودشان جمع بود.

حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رییسی، دادستان کل کشور و استاد درس خارج حوزه امروز سه شنبه دوم تیرماه 1394 در مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله محمد محمدی گیلانی، فقیه و استاد برجسته حوزه علمیه گفت: آیات نورانی قرآن در باب تعریف برخلاف علم منطق که انسان را حیوانی ناطق می داند نطق را فصل ممیزی انسان ندانسته است.

 وی با بیان اینکه نزدیک به 7 میلیارد انسان بر روی زمین نفس می کشند و باید پرسید آیا همه اینها انسان و مطلوب فرشتگان هستند یا خیر، اظهار داشت: انسان خلیفه الله است و خلافت مراتبی دارد که بالاترین مرتبه آن یعنی خلافت مطلق متعلق به وجود مبارک امام زمان (عج) است.

 حجت الاسلام والمسلمین رییسی اضافه کرد: در فلسفه ماه رمضان و در خطبه شعبانیه وجود مقدس پیامبر در آستانه ماه رمضان آمده است که به میهمانی پروردگار متعال دعوت شده اید. حال باید پرسید خداوند با چه چیزی از بندگانش پذیرایی می کند. خداوند با قیام و لیله القدر می خواهد از عبدش پذیرایی کند و او را به مقام ربانی نایل کند یعنی انسان جلوه تمام نمای حضرت حق شود.

 وی با اشاره به اینکه اگر انسان در مقام ربانی در این ضیافت به جایی رسید که جلوه حق شد به مقام میزبانی حضرت حق نیز نایل شده است و این دو مانع الجمع نیست که انسان هم میزبان و هم میهمان حضرت حق شود.

 استاد درس خارج حوزه افزود: انسان باید آنچنان با ظرفیت شود که در فراز و فرودهای زندگی به هیچ وجه زمینه های لغزش و گردنه ها او را از عرصه عبودیت خارج نکند.

 وی با بیان اینکه امیرالمومنین علی (ع) به کمیل می فرمایند قلب ها ظرف هاست و بهترین قلوب با ظرفیت ترین آنهاست، تصریح کرد: این ظرفیت سازی در سحرها، مناجات ها و لیله القدرها و ارتباط با باظرفیت ترین هاست یعنی وجود مقدس ائمه اطهار (ع) ممکن می شود و می توان او را در عرصه های مختلف زندگی صاحب جایگاهی نماید.

 دادستان کل کشور ادامه داد: آیت الله محمدی گیلانی در جایگاه عالم عامل واصل و یک فقیه وارسته مصداق این سخن است که انسان وارسته دلداده به خدا چون کوهی استوار از نوسانات در جامعه جلوگیری می کند.

 وی اضافه کرد: این ظرفیت سازی در طول دوران تحصیل، تدریس و همراهی با امام (ره) و سایر عرصه ها در وجود آیت الله گیلانی خودنمایی می کند.

 استاد درس خارج با تاکید بر اینکه آیت الله گیلانی جامعه الحکمتین بودند، اظهار داشت: ایشان توانستند حکمت نظری یعنی فقه و ریاضیات و ... و حکمت عملی یعنی اخلاق، تدبیرالمنزل را در خود جمع کنند و آنجا که در کرسی تدریس قرار داشتند حکمت متعالیه تدریس می کردند و آنجا که لازم است در عرصه قضا حکمرانی می کردند.

 وی افزود: فقاهت در سرشت آیت الله گیلانی جای داشت و همچنان که امیرالمومنین (ع) می فرماید علم در 2 نوع متبوع است و علم متبوع یعنی فقاهت در سرشت فقیه جا گرفته است.

 حجت الاسلام والمسلمین رییسی با تاکید بر اینکه آیت الله محمدی گیلانی حقیقتا یک انسان تکلیف مداری است که بر اساس تکلیف و وظیفه اش عمل می کند، خاطرنشان کرد: در اوایل انقلاب که خیلی ها در حوزه علمیه قم حاضر نبودند وارد عرصه کار سنگین قضاوت شوند آیت الله گیلانی احساس کردند باید عرصه درس را رها کند و وارد عرصه قضاوت شود و هرچه ضد انقلاب، سلطنت ها و منافقین علیه ایشان گفتند و نوشتند ذره ای در وجودشان اثر نداشت.

 وی ادامه داد: آیت الله گیلانی در عرصه تولی و تبری با تمام وجود به ولایت عشق می ورزید و با تمام وجود از آمریکا، نظام سلطه و سلطنت طلبان نفرت داشت و این تولی و تبری در عرصه عمل و نه صرفا در کلام نشان می دادند.

 دادستان کل کشور با بیان اینکه مقام معظم رهبری در حرم امام راحل فرمودند امام با تمام وجودشان به همان اندازه که به خدا و مردم اعتماد داشتند به دشمن بی اعتماد بودند، اظهار داشت: آیت الله گیلانی نیز با تمام وجود متنفر از دشمنان دین و دلداده به خدا و ارزش های الهی بود.

 وی آرامش را ویژگی دیگر آیت الله گیلانی نامید و گفت: ایشان این آرامش را حتی در هنگام صدور حکم و با قرائت یک آیه نشان می دادند. وقتی صدور احکام سنگین درباره سلطنت طلبان و منافقین را در جلسه قضاوت تمام می کردند و در درس اخلاق حاضر می شدند با آرامشی کامل و همراه با توامنینه حدیث می خواندند و گریه می کردند.

 استاد درس خارج حوزه اضافه کرد: آرامشی که در نتیجه آن مقام معظم رهبری موضع گیری می کنند را باید در سحرگاه ماه رمضان از خداوند بخواهیم. وی با تاکید بر اینکه آیت الله محمدی گیلانی با سرمایه آرامش و ظرفیت سازی وارد عرصه قضاوت شدند، تصریح کرد: ایشان با این سرمایه ضمن موفقیت در مقام قضاوت فقیهی جامع الحکمتین بودند.