مرزبانی فرهنگی جامعه اسلامی بر عهده روحانیت است

مرزبانی فرهنگی جامعه اسلامی بر عهده روحانیت است

حجت الاسلام ابراهیم رئیسی تاکید کرد: مرزبانی فرهنگی به عهده علما است و این اقدام مستلزم هشیاری و دشمن شناسی دقیق است.

حجت الاسلام ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور با حضور در همایش سراسری روحانیون شاغل در سپاه پاسداران ضمن بیان فضایل ماه مبارک رمضان گفت: خلافت انسان مانند ولایت مراتب دارد و خلیفه الله مطلق وجود مقدس حضرت صاحب الزمان است.

وی افزود: انبیاء الهی در طول تاریخ تلاش کردند تا انسان الهی بیاندیشد و عمل کند و علما نیز وارثان انبیاء هستند یعنی کارشان این است که نفوس مستعده  را تربیت و آنها را با خدا آشنا کند.

وی با اشاره به صفات برجسته انسانی در قرآن اظهار کرد: علما قرار است در جایگاه انبیاء  هم ظرفیت مناسب داشته باشند و هم در میان مردم ظرفیت سازی کنند.

حجت الاسلام رئیسی با بیان فرق اساسی میان روحانیت شیعه و دیگر دایه داران اصلاح تاکید کرد: آنها مانند کسی هستند که انسانها را به بالای قله های معرفت و اخلاق دعوت می کند در حالی روحانیت شیعه خودش به این قله ها رسیده است و می خواهد که مردم نیز به آن واصل شوند.


وی تاکیدکرد: رمز موفقیت بزرگان دین ما دقیقا در همین نکته است و به همین دلیل است که سخنان آنها در دل مردم می نیشیند و گواه این سخن نیز تعداد شهدای روحانیت است که بالاترین رقم در میان اقشار شهدای کشور است.

دادستان کل کشور با اشاره به اهمیت علم و تسلط بر مبانی گفت: اینکه انسان بتواند در ارتباط با عقاید اخلاق فاضله را بشناسد و احکام را بداند بسیار مهم است.

وی افزود: فقه اکبر یعنی عقاید حقه و باورهای الهی ، فقه اوسط یعنی اخلاق کریمه و فقه اصغر همان احکام است و ولایت فقیه یعنی ولایت دین شناسی مدینه  فاضله را به طرف دین در هر سه جهت فوق سوق دهد.

حجت السلام رئیسی با تاکید بر اینکه علما با خداوند دو میثاق دارند که اولی تعلیم  و دومی تعدیل است چرا که علما در طول تاریخ با هر گونه ظلم و فساد مبارزه کرده اند ، گفت: میثاق تعلیم نیز همان تربیت نفوس مستعده است.

حجت السلام رئیسی با اشاره به در پیش بودن ماه رمضان و آمادگی بیش از پیش نفوس برای هدایت اظهار کرد: علی رغم وضعیتی که امروزه فضای مجازی و رسانه ها ایجاد کرده اند باز هم منبرها و شیوه ارتباط سنتی  مساجد با مردم همچنان جایگاه نافذی دارد درعین حالی که تلاش شد این گونه نباشد.

وی تصریح کرد: البته باید در این زمینه از روشهای جدید و نحوه ارتباط ساده تری استفاده کرد، چرا که فضای جنگ نرم امروز بسیار گسترده تر از جنگ نظامی است و دشمن به سادگی وارد خانه های ما شده دختران و پسران ما را با نفوذ به افکار و ایجاد شبهات دینی و فرهنگی از ما می گیرد.

حجت السلام رئیسی تاکید کرد: مرزبانی فرهنگی به عهده علما است و این اقدام مستلزم هشیاری و دشمن شناسی دقیق است.

دادستان ویژه روحانیت درادامه گفت: امروزه و پس از گذشت 35 سال در مغرب زمین و برخی عوامل آن در داخل کشور بسیار علیه روحانیت تبلیغ شده است، اما از برای اطلاع می گویم که امروز و با وجود تمام این تبلیغات در میان گروههای مرجع همواره روحانیت مطمئن ترین گروه از دید مردم است که این امر نیاز به صیانت دارد و اولین صیانت نیز به دست خود علما خواهد بود.

دادستان ویژه روحانیت تاکید کرد: همانطور که می دانید اثر گذارترین قشر و جریان که قبل از پیروزی انقلاب چه در حین انقلاب و چه پس از آن قشر روحانیت بوده و طبیعتا دشمن از چنین جریان موفقی غافل  نخواهد شد.

وی با اشاره به حوادث لبنان گفت: امروز درباره آقای حسن نصرالله کسی نمی پرسد که وی چند سال اصول خوانده، اما ایشان اثر گذارترین چهره سیاسی در لبنان است و مورد اعتمادترین فرد حتی در میان پیروان مسیحیت او است، چرا که می خواهد مردم را به رستگاری هدایت کند، لذا هیچ کس در صداقت او تردیدی ندارد.

حجت السلام رئیسی افزود: هر کجا پای یک روحانی خالص مردم دار باز می شود توانسته است تاثیر گذار باشد و امروز دشمن متوجه جایگاه روحانیت در میان مردم است و مبنای هشدار مقام معظم رهبری نسبت و تسنن وهابی وتشیع لندنی همین است.

حجت السلام رئیسی افزود: به عنوان یک طلبه می گویم که امروز مجموعه اثر گذار روحانیت که مرجع و پناهگاه مردم است باید خودش از هر گونه لغزش مصون باشد و بنابراین ما روحانیون هستیم که باید مراقب اطرافیان و جریانهای دست ساخته افراد منحرف باشیم تا این مجموعه مصونیت بخش خود نیز مصون بماند.

دادستان ویژه روحانیت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر رسیدگی به تخلفات قضات افزود: ما در دستگاه قضایی سازمانهایی مختلفی از جمله حفاظت اطلاعات دادسرای انتظامی قضات دیوان عالی کشور و دادستان قضایی را بنا به موارد گوناگون برای رسیدگی به تخلفات پیش بینی کرده ایم.

وی تاکید کرد: اگر دستگاهها ناظر متوجه تخلف شوند در بخش انتظامی و اگر فساد نیز رخ داده باشد در بخش کیفری رسیدگی خواهیم کرد.

حجت السلام رئیسی تصریح کرد: البته شاید همه این موارد اعلام نشود، اما عدم اعلام به معنای عدم اقدام نیست و اگر یک قاضی تخلف بکند قطعا با وی برخورد خواهد شد و در این زمینه هیچ تفاوتی میان قاضی و یا یک کارمند وجود ندارد.

حجت السلام رئیسی در پاسخ به سوال دیگری درباره طولانی  شدن رسیدگی به پرونده های فساد اقتصادی گفت: معمولا این پرونده ها زمان بر است، چرا که مراحل مختلفی را باید طی کند و نفس طی شدن همین فرآیند موجب طولانی شدن پرونده می شود.

وی تاکید کرد: البته در هر یک از این مراحل پرونده ها به طور عادی بررسی می شوند، اما زمانیکه این مراحل کنار یکدیگر قرار می گیرند زمان پرونده طولانی می شود.

دادستان ویژه روحانیت در بیان علت دیگر طولانی شدن بررسی پرونده های فساد اقتصادی تاکید کرد: معمولا در چنین پرونده های افراد زیادی مرتبط با این فساد رخ داده وجود دارد که بررسی وضعیت آنها موجب طولانی شدن روند دادرسی می شود.

حجت السلام رئیسی با اشاره به تهت فشار بودن قوه قضاییه در بررسی پرونده های فساد اقتصادی افزود: افرادی به دنبال استفاده از نفوذ وقدرت خود هستند، اما قوه قضاییه هیچ تفاوتی در بررسی پرونده ها قائل نمی شود.

وی در ادامه با ذکر جزئیاتی از نحوه رسیدگی به مسائل روحانیون در قوه قضاییه افزود: پرونده های شخصی روحانیون تا پیش از این در دادسرای ویژه مورد بررسی قرار می گرفته است، اما نظر ما بر این بود که با تشکیل شوراهای حل اختلاف متشکل از نماینده، نماینده ولی فقیه یک روحانی سر شناس و همچنین نماینده ای از دادسرای ویژه روحانیت به نوعی وساطت و ریش سفیدی مسئله را حل کنند که خدا رو شکر طی ماههای گذشته گزارش تعداد زیادی از حل و فصل پرونده ها در این زمینه به ما رسیده است.