ابلاغ «دستورالعمل ساماندهی و تسریع در اجرای احکام مدنی»

ابلاغ «دستورالعمل ساماندهی و تسریع در اجرای احکام مدنی»

<p style="text-align: justify;">از سوی رئیس قوه قضاییه، دستورالعمل &quot;ساماندهی و تسریع در اجرای احکام مدنی&quot; به روسای كل دادگستری استانها ابلاغ شد.</p>

<p style="text-align: justify;">به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، متن این دستورالعمل به شرح ذیل است:<br />&nbsp;</p><p style="text-align: justify;">در اجرای ماده 10 اصلاحی قانون تشکیل دادگاه&zwnj;های عمومی و انقلاب و تبصره 2 اصلاحیه ماده 34 اصلاحی آیین&zwnj;نامه قانون مذکور (مصوب 22/01/1395) و با عنایت به اهمیت اجرای احکام به&zwnj;عنوان نتیجه نهایی فرایند دادرسی و نقش آن در اثربخشی احکام دادگاه&zwnj;ها و افزایش اعتماد عمومی به دستگاه قضایی به&zwnj;عنوان مرجع دادخواهی و احقاق حقوق عامه و به&zwnj;منظور تمرکز، بهبود و تسریع در روند اجرای احکام مدنی، &laquo;دستورالعمل ساماندهی و تسریع در اجرای احکام مدنی&raquo; به شرح مواد آتي است.<br /><br /><strong>ماده 1ـ </strong>در دادگستری تمام شهرستان&zwnj;ها، مجتمع&zwnj;های قضایی و حوزه&zwnj;های قضایی بخش، واحد اجرای احکام مدنی که از این پس واحد اجرا نامیده می&zwnj;شود، با تشکیلات زیر ایجاد می&zwnj;شود:<br />الف&zwnj;ـ رییس واحد اجرا؛<br />ب&zwnj;ـ مدیر اجرا؛<br />پ&zwnj;ـ دادورز (مأمور اجرا)؛<br />ت&zwnj;ـ متصدی امور دفتری و بایگانی.<br />تبصره&zwnj;ـدر هر واحد اجرا که اجرای احکام خانواده را بر&zwnj;عهده دارد، یک دادورز عهده&zwnj;دار تحویل&zwnj;داری سکه می&zwnj;شود.<br /><br /><strong>ماده 2ـ </strong>رییس دادگستری شهرستان و یا سرپرست مجتمع&zwnj;های قضایی یا یکی از معاونان آنان، رییس واحد اجرا می&zwnj;باشد. در حوزه&zwnj;های قضایی بخش، اجرای احکام مدنی بر&zwnj;عهده رییس دادگاه بخش یا دادرس منتخب است.<br />تبصره 1ـ برای رییس واحد اجرا با حفظ سمت، ابلاغ دادرس علی&zwnj;البدل صادر می&zwnj;شود تا نسبت به انجام وظایف محوله اقدام کند.<br />تبصره 2ـ در غیاب رییس واحد اجرا یکی از دادرسان به انتخاب رییس حوزه قضایی و در غیاب مدیر اجرا، یک نفر از کارمندان واحد اجرابه انتخاب رییس این واحد، عهده&zwnj;دار وظایف آنان می&zwnj;باشند.<br /><br /><strong>ماده 3ـ</strong> به ازای هر سه شعبه دادگاه عمومی حقوقی و خانواده و یا 150 فقره پرونده وارد شده به واحد اجرا، یک شعبه اجرای احکام در واحد اجرا با تشکیلات زیر ایجاد می&zwnj;شود:<br />الف&zwnj;ـ دادرس علی&zwnj;البدل؛<br />ب&zwnj;ـ مدیر اجرا؛<br />پ&zwnj;ـ دادورز (مأمور اجرا) &laquo;3 پست&raquo;؛<br />ت&zwnj;ـ متصدی امور دفتری و بایگانی.<br />تبصره 1ـ دادرس اجرای احکام ممکن است تصدی بیش از یک شعبه اجرای احکام را داشته باشد.<br />تبصره 2ـبه ازای هر 50 فقره پرونده یا یک شعبه حقوقی یا خانواده یک پست دادورز در تشکیلات واحد اجرا پیش&zwnj;بینی می&zwnj;شود.<br /><br /><strong>ماده 4&zwnj;ـ</strong> تعداد شعب مورد نیاز واحد اجرا توسط رییس کل دادگستری استان پیشنهاد و پس از تأیید معاون راهبردی و تصویب معاون اول ابلاغ می&zwnj;شود.<br /><br /><strong>ماده 5ـ</strong> تا زمان تمرکز کامل پرونده&zwnj;های اجرایی در واحد اجرا، نحوه توزیع نیروی انسانی بین واحد اجرا و شعب حقوقی دارای پرونده&zwnj;های اجرایی، حسب مورد به تشخیص رییس حوزه قضایی یا سرپرست مجتمع قضایی مربوط می&zwnj;باشد.<br /><br /><strong>ماده 6ـ</strong> پس از ارجاع پرونده به واحد اجرا، دادرس اجرای احکام به&zwnj;عنوان دادرس علی&zwnj;البدل دادگاه مجری حکم، عهده&zwnj;دار کلیه امور اجرای احکام از جمله اعمال ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت&zwnj;های مالی، اعطای مرخصی محکومان مالی و اتخاذ تصمیم در خصوص اعتراض به نحوه اجرا می&zwnj;باشد. این امر مانع از اعمال نظارت دادگاه صادرکننده رأی بر فرایند اجرای حکم نمی&zwnj;باشد.<br /><br /><strong>ماده 7ـ</strong> رییس واحد اجرا یا دادرسان اجرای احکام در صورت نیاز می&zwnj;توانند پرونده قضایی را از شعبه مربوط مطالبه نمایند.<br /><br /><strong>ماده 8ـ</strong> در مواردی که محکوم&zwnj;به، تأدیه دین يا ديه می&zwnj;باشد و ذی&zwnj;نفع با اعلام شماره حساب بانکی خود، درخواست وصول محکوم&zwnj;به از طریق بانک نماید، قاضی اجرای احکام مکلف است نسبت به اخذ رسید پرداخت از محکوم&zwnj;علیه و درج آن در پرونده اجرایی اقدام نماید.<br /><br /><strong>ماده 9&zwnj;ـ</strong> جهت تسریع درانجام نیابت&zwnj;های اجرایی، ارسال برگ نیابت و ضمایم آن و پاسخ نیابت و اوراق محصله از طریق سامانه صورت می&zwnj;گیرد.<br /><br /><strong>ماده 10ـ</strong> پرونده&zwnj;هایی که یک&zwnj; سال از خاتمه عملیات اجرایی آن&zwnj;ها گذشته و حق اجرا به لحاظ عدم شناسایی اموال محکوم&zwnj;علیه وصول نشده است، به نظررییسحوزه یا مجتمع قضایی می&zwnj;رسد تا در خصوص تسریع در وصول حق &zwnj;اجرا تدابیر لازم را اتخاذ نماید.<br /><br /><strong>ماده11&zwnj;ـ</strong> در موارد زیر پرونده اجرای احکام از آمار کسر و در بایگانی موقت نگهداری می&zwnj;شود:<br />الف&zwnj;ـ پرونده&zwnj;های اجرایی که از بدو ورود و ثبت در اجرای احکام به دلیل عدم مراجعه و پیگیری محکوم&zwnj;له به مدت یک سال هیچ&zwnj;گونه اقدام اجرایی در مورد آنها انجام نشده است؛<br />ب&zwnj;ـ پرونده&zwnj;های اجرایی و پرونده&zwnj;های موضوع دستور فروش که پس از ورود و ثبت در واحد اجرا، از تاریخ آخرین اقدام آن یک&zwnj;سال بگذرد و محکوم&zwnj;له یا متقاضی فروش اقدامات لازم در تعقیب عملیات اجرایی را از قبیل درخواست شناسایی مال، معرفی مال و یا پرداخت حق&zwnj;الزحمه ارزیابی در مدت معین، انجام ندهد؛<br />پ&zwnj;ـ پرونده&zwnj;هایی که ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت&zwnj;های مالی نسبت به محکوم&zwnj;علیه اعمال شده و شناسایی نشود، مشروط بر آنکه محکوم&zwnj;له پس از گذشت شش ماه از تاریخ آخرین اقدام اجرایی، برای پیگیری مراجعه ننموده است؛<br />ت&zwnj;ـ در پرونده&zwnj;های اجرایی که با توافق طرفین محکوم&zwnj;به به&zwnj;طور اقساطی و مستقیم خارج از فرایند اجرا پرداخت می&zwnj;شود، مشروط بر این&zwnj;که مدت اقساط بیش از یک&zwnj;سال باشد؛<br />ث&zwnj;ـ در مواردی که به&zwnj;موجب قانون،عملیات اجرایی به هر دلیل متوقف شده و یک&zwnj;سال از تاریخ توقف گذشته باشد؛<br />ج&zwnj;ـ قرارهای تأمین خواسته که از تاریخ آخرین اقدام اجرایی بیش از شش ماه گذشته باشد و خواهان عملیات اجرایی را تعقیب ننماید.<br />تبصره&zwnj;ـ در پرونده&zwnj;های موضوع این ماده، با رعایت ماده 168 قانون اجرای احکام مدنی، حسب مورد پس از مراجعه و پیگیری محکوم&zwnj;له و درخواست وی یا شناسایی محکوم&zwnj;علیه یا استنکاف محکوم&zwnj;علیه از پرداخت اقساط و یا پس از تعیین تکلیف وضعیت پرونده محاکماتی، پرونده اجرایی فوراً ثبت مجدد می&zwnj;شود و عملیات اجرایی ادامه می&zwnj;یابد.<br /><br /><strong>ماده 12&zwnj;ـ</strong> به&zwnj;منظور اطلاع&zwnj;رسانی مؤثر، کلیه آگهی&zwnj;هایی که در فرایند اجرای احکام مدنی انتشار آن ضروری می&zwnj;باشد، از جمله آگهی&zwnj;های مزایده در سامانه آگهی الکترونیک قضایی قرار داده می&zwnj;شود.<br /><br /><strong>ماده 13ـ</strong> قضات و مدیران اجرای احکام موظفند نسبت به اجرای احکام پرونده&zwnj;های معوقه تسریع نمایند. رؤسای واحدهای قضایی نیز مکلفند در پایانهر سال آمار و وضعیت این دسته از پرونده&zwnj;ها را بررسی و اقدامات لازم جهت تسریع در اجرا را اعمال نمایند.<br /><br /><strong>ماده 14&zwnj;ـ</strong> بعد از مختومه&zwnj;شدن قطعی پرونده اجرایی، مدیر اجرا پرونده را جهت الحاق به پرونده اصلی و تخصیص شماره واحد بایگانی به بایگانی راکد ارسال می&zwnj;کند.<br /><br /><strong>ماده 15ـ</strong> به&zwnj;منظور ارتقای واحد اجرا معاونت منابع انسانی مکلف است اقدامات زیر را انجام دهد:<br />الف&zwnj;ـ رفع کمبود نیروی انسانی واحدهای اجرا با جذب نیروهای کارآمد و دارای دانش و مهارت قضایی لازم؛<br />ب&zwnj;ـ برگزاری دوره&zwnj;های آموزشی تخصصی از قبیل نحوه توقیف اموال، مزایده و تخلیه برای قضات و کارکنان واحد اجرا؛<br />پ&zwnj;ـ برگزاری دوره&zwnj;های آموزش اجرای احکام مدنی ویژه ضابطان با همکاری نیروی انتظامی؛<br />ت&zwnj;ـ تدوین و توزیع جزوات آموزشی به&zwnj;منظور آگاهی زندانیان محکومیت&zwnj;های مالی از مقررات قانونی مربوط از حیث نحوه واخواهی، تجدیدنظرخواهی و اعسار و غیره با همکاری سازمان زندان&zwnj;ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور.<br />تبصره&zwnj;ـ رؤسا و دادرسان واحد اجرا با تصویب کمیسیون نقل و انتقالات قضات از امتیاز یک گروه بالاتر بهره&zwnj;مند می&zwnj;شوند.<br /><br /><strong>ماده 16ـ</strong> به&zwnj;منظور کاهش جمعیت زندانیان محکوم مالی و در اجرای سیاست&zwnj;های کلی قضایی مبنی بر توجه به امور زندانیان، اقدامات زیر انجام می&zwnj;شود:<br />1&zwnj;ـ رؤسای کل دادگستری&zwnj;ها برنامه بازدید دوره&zwnj;ای قضات دادگاه&zwnj;ها و اجرای &zwnj;احکام را مشتمل بر موارد زیر تدوین و با همکاری سازمان زندان&zwnj;هاو اقدامات تأمینی و تربیتی کشور در سطح کلیه حوزه&zwnj;های قضایی اجرا می&zwnj;نمایند:<br />الفـ بررسی وضعیت زندانیان محکوم مالی از نظر تعداد، میزان محکومیت، علت بازداشت و نحوه نگهداری آنان؛<br />بـ بررسی درخواست&zwnj;ها، مسائل و مشکلات حقوقی زندانیان و مساعدت&zwnj;های قانونی لازم؛<br />پـ انجام اقدامات مؤثر به&zwnj;منظور آزادی زندانیان محکوم مالی از طریق شوراهای حل اختلاف، ستاد دیه و انجمن حمایت از زندانیان.</p><p style="text-align: justify;">2&zwnj;ـ رؤسای زندان&zwnj;هامکلفند امور زیر را در خصوص زندانیان محکومیت&zwnj;های مالی انجام دهند:<br />الفـ ارائه آمار محکومان مالی با قید میزان، آخرین وضعیت محکومیت و مدت حضور آنان به واحدهای اجرا به&zwnj;صورت برخط؛<br />بـ ارشاد زندانیان محکوم مالی، توسط مددکاران زندان جهت ارائه فهرست اموال و دارایی خود بر اساس قانون نحوه اجرای محکومیت&zwnj;های مالی &rlm;، مصوب 23/3/94.<br /><br /><strong>ماده 17ـ</strong> در تأدیه محكوميت&zwnj;هاي مالي توسط ستاد دیه، اعتبار مربوط به&zwnj;نحوي مدیریت شود كه افراد بیشتری از زندانیان محکوم مالی، با اولویت محکومانی که به مدت طولانی در زندان مانده&zwnj;اند، آزاد شوند.<br /><br /><strong>ماده 18ـ </strong>مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه&zwnj;قضاییه موظف است به&zwnj;منظور ساماندهی امور مربوط به اجرای احکام مدنی موارد زیر را انجام دهد:<br />1ـ ارتقاء سامانه مدیریت پرونده قضایی (سمپ) با ایجاد امکانات زیر:<br />الف&zwnj;ـ امکان ثبت مراحل مختلف اجرای حکم در سامانه، از صدور اجراییه یا دستور اجرا تا اجرای کامل حکم؛<br />بـ قابلیت خلاصه&zwnj;برداری پرونده&zwnj;ها و گزارش&zwnj;گیری از روند اجرای حکم؛<br />پـ امکان ارتباط و تبادل اطلاعات مورد نیاز مراجع قضایی؛<br />تـ درج مشخصات محکومان متواری و مجهول&zwnj;المکان به&zwnj;منظور شناسایی آنان و اعلام به واحدهای ذی&zwnj;ربط؛<br />ثـ امکان اخذ آمار پرونده&zwnj;های معوقه و علل تعویق اجرا و وصول نیم عشر اجرایی هر ماه به&zwnj;صورت خودکار جهت ارائه گزارش به رؤسای دادگاه&zwnj;ها و دادگستری&zwnj;ها و سایر مراجع ذی&zwnj;صلاح قضایی؛<br />ج&zwnj;ـ ایجاد بانک اطلاعات شرکت&zwnj;کنندگان در مزایده؛<br />چ&zwnj;ـ ایجاد زمینه پرداخت الکترونیک تمام وجوه مرتبط با پرونده و اطلاع&zwnj;رسانی از طریق پیامک؛<br />ح&zwnj;ـ ایجاد ظرفیت جهت ممنوع&zwnj;الخدمات کردن و انسداد حساب محکومان مالی ، موضوع مواد 17 و 19 قانون نحوه اجرای محکومیت&zwnj;های مالی.<br />2&zwnj;ـ ایجاد پایگاه داده مدعیان اعسار از محکوم&zwnj;به و هزینه دادرسی در سامانه سجل محکومیت&zwnj;های مالی موضوع بند &laquo;پ&raquo; ماده 116 قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1395.<br />3&zwnj;ـ ایجاد زیرساخت&zwnj;های سخت&zwnj;افزاری لازم به&zwnj;منظور اخذ اطلاعات اشخاص از بانک&zwnj;ها به&zwnj;صورت الکترونیکی.<br />&nbsp;</p><p style="text-align: justify;"><strong>ماده 19ـ</strong> معاونت راهبردی قوه&zwnj;قضاییه مکلف است به&zwnj;منظور تمرکز و تسهیل در اجرای احکام مدنی اقدامات زیر را انجام دهد:<br />الف&zwnj;ـ بازنگری تشکیلات و انجام اصلاحات لازم براساس ضوابط این دستورالعمل از جمله درجه&zwnj;بندی دادورزان؛<br />ب&zwnj;ـ تأمین اعتبار لازم به&zwnj; منظور تأمین نیروی انسانی، تجهیزات و ملزومات اداری مورد نیاز اجرای احکام؛<br />پ&zwnj;ـ بازنگری در فرم&zwnj;های مربوط به اجرای احکام مدنی ، مانند فرم اجراییه و تهیه فرم&zwnj;های مورد نیاز با توجه به قانون نحوه اجرای محکومیت&zwnj;های مالی ؛<br />ت&zwnj;ـ تهیه کارت شناسایی و مهر مربوط و طراحی لباس متحدالشکل برای دادورزان.<br /><br /><strong>ماده 20ـ</strong> رؤسای کل دادگستری استان&zwnj;ها نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل را بر عهده دارند و موظفند رأساً یا توسط معاون قضایی در امور اجرای احکام نسبت به اجرای دقیق مفاد این دستورالعمل، اقدام نموده و هر شش&zwnj;ماه گزارش جامع و مستند از پیشرفت اجرای احکام را به معاون اول قوه&zwnj; قضاییه ارائه نمایند.<br /><br /><strong>ماده 21ـ</strong> معاون اول قوه&zwnj;&zwnj;قضاییه نیز گزارش اقدامات به&zwnj;عمل آمده را هر سال به رییس قوه&zwnj;قضاییه اعلام می&zwnj;کند.<br /><br /><strong>ماده 22ـ</strong> اين دستورالعمل در 22 ماده و 7 تبصره در تاريخ&nbsp; 24&nbsp; /&nbsp; 7 &nbsp; /1398 به تصويب رييس قوه&zwnj; قضاييه رسيد.</p><p>.</p><p style="text-align: center;"><strong>سيدابراهيم رئيسي</strong></p>