تخلفات انتخاباتی بصورت فوق‌العاده و خارج از نوبت رسیدگی می‌شود

تخلفات انتخاباتی بصورت فوق‌العاده و خارج از نوبت رسیدگی می‌شود

دادستان کل کشور با بیان اینکه فرمانداران با اتخاذ تدابیری انتخابات را به جلوه وحدت و انسجام ملی تبدیل کنند، گفت: چنانچه تخلف انتخاباتی به قوه قضاییه گزارش شود بصورت فوق‌العاده و خارج از نوبت به آن رسیدگی خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی با حضور در همایش فرمانداران سراسر کشور که امروز در تالار غدیر وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: کشور ما کشور انتخابات است و مبنای رقم خوردن نهادهای اصلی و اساسی کشور رای مردم است.  

 

وی ادامه داد: آنچه که به عنوان نتیجه رای از صندوق بیرون می‌آید، ممکن است مطابق خواست یک مجری و یا یک مسئول نباشد؛ اما این نتیجه رای مردم است؛ حتی اگر برای مجری انتخابات خوشایند نباشد.  

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در تشریح این موضوع افزود: همیشه آن چیزی که نتیجه رای مردم است، منطبق با خواست سیاسی یک ناظر و یا مجری نیست؛ ممکن است با خواست ناظران متفاوت باشد؛ اما بنای مجریان قانون، امانتداری و سلامت در انتخابات است.  

 

وی تصریح کرد: سلامت و امانتداری در انتخابات توسط وزارت کشور و استانداران و هیات‌های اجرایی رقم می خورد که باید براساس قانونمداری و اخلاق‌مداری باشد.  

 

دادستان کل کشور با بیان اینکه مبنای کشور ما انتخابات است، گفت: در هر حالتی باید قانون، مبنا و مدار همه کاندیداها باشد؛ چرا که ما هیچ راهی جز قانونمحوری و قانونمداری نداریم و نزدیکترین مدار به اجرای عدالت، همان قانون است و همگان باید بر مدار قانون حرکت کنیم. 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به اینکه قانون ضعیف هم حتی بهتر از بی‌قانونی است، اظهار داشت: چنانچه ابهامی در قانون در نظر مجریان وجود داشت، استفسار از مرجع قانونگذاری امکان پذیر است؛ چرا که روشن شدن و شفافیت در قانون باعث می شود به دور از سلایق فردی و بر مبنای قانون حرکت کنیم و اجازه ندهیم هیچ بخشی در کشور قانون را نقض کند.  

 

وی بار دیگر بر اخلاق‌مداری تاکید کرد و گفت: قانومداری، اخلاق، عدالت، معنویت و توحید که سنگ زیربنای ارتباطات است، یکی از شاخص‌های مهم  در جامعه اسلامی است؛ بنابراین اخلاق در حوزه تبلیغات باید مورد توجه مجریان و ناظران در انتخابات باشد.  

 

دادستان کل کشور به دو انتخابات گذشته اشاره کرد و گفت: انتخابات و فتنه  سال 88 به دلیل قانون‌شکنی، کام مردم و مسئولان را تلخ کرد و این در حالی است که انتخابات این دوره با قانونمداری همراه بود و حضور پرمعنا و انتخابات سالم، کام مردم و مسئولان را شیرین کرد.  

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: مهمترین مولفه قدرت و امنیت ملی در کشور ما حضور باشکوه مردم در انتخابات است و هرچه این حضور حداکثری باشد، نمایشی از انسجام و امنیت ملی در کشور است. بنابراین فرمانداران با اتخاذ تدابیری انتخابات را به جلوه وحدت و انسجام ملی تبدیل کنند.  

 

وی ادامه داد: قانون وظایفی را برای دستگاه قضا تعریف کرده و ما امیدواریم که برخورد ما بیشتر پیشگیرانه باشد و انشاءالله گزارشی از فرمانداران مبنی بر اینکه فلان کاندیدا تخلف کرده، نداشته باشیم.  

 

دادستان کل کشور گفت: اولین اقدام ما در کنار ستاد انتخابات کشور، حضور دادستان‌ها برای کمک و مساعدت و ایفای نقشی پیشگیرانه در کنار فرمانداران، مجریان و ناظران خواهد بود.  

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در پایان خاطرنشان کرد: چنانچه تخلفات انتخاباتی به دستگاه قضایی گزارش شود، بصورت فوق العاده و خارج از نوبت به آن رسیدگی خواهد شد؛ چرا که سرعت در رسیدگی به این پرونده ها، تضمین کننده قانون خواهد بود.