حادثه مهاباد یک متهم داشته است/سهم جدی قضات دادسراها در تامین امنیت جامعه

حادثه مهاباد یک متهم داشته است/سهم جدی قضات دادسراها در تامین امنیت جامعه

دادستان کل کشور با بیان اینکه قضات دادسراها در تامین امنیت امروز جامعه سهم جدی دارند، گفت: حادثه ای که در مهاباد اتفاق افتاد، یک متهم داشته و چند نفر باید تحت تعقیب قرار گیرند. 

به گزارش  ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رییسی روز یکشنبه در همایش سراسری قضات دادسرای عمومی و انقلاب تهران افزود: حادثه ای در مهاباد اتفاق افتاده که دشمنان در فضای مجازی در این خصوص دمیده اند.

وی ادامه داد: این حادثه به بحران شهری تبدیل شد و وضعیت مطلوب این است که باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود.


مرگ یک دختر پس از سقوط از طبقه چهارم هتل تارا شهر مهاباد در هفته گذشته، واکنش های از سوی مردم این شهر بدنبال داشت.

رییسی با اشاره به پرونده های فساد در کشور تاکید کرد: اگر اقدامات پیشگیرانه در کشور وجود و نظام پولی ساماندهی داشت، هر روز شاهد پرونده های فساد روی میز قاضی نبودیم.

دادستان کل کشور همچنین افزود: اگر پرونده ها به دور از هرگونه نفوذ و روابط ناسالم شناسایی شوند و اقدامات به موقع صورت گیرد، شاهد نتایج بسیار خوبی خواهیم بود.


وی ادامه داد: در صورت ساماندهی نظام پولی و بانکی، شاهد کاهش تخلفات و به تبع آن شاهد کاهش پرونده ها خواهیم بود.

دادستان کل کشور با بیان اینکه همه دستگاه ها مسوولیت اقدام پیشگیرانه دارند، خاطرنشان کرد: در واقع هیچ دستگاهی نمی تواند بگوید که ماموریت پیشگیرانه ای درمورد وقوع جرم ندارد و قوه قضاییه به عنوان آخرین راهکار محسوب می شود. 

رییسی با تاکید بر رسیدگی ها توام با تخصص ادامه داد: در حقیقت پرونده ها اگر با تخصص رسیدگی شوند، خوب از آب در می آید، پس افراد در دادسراها باید نگاهی تخصصی همراه با صبر و حوصله داشته باشند. 


وی با بیان اینکه کشف برخی باندها نیاز به صبر و حوصله دارد، گفت: بنابراین افراد با صبر و حوصله می توانند باندهای بزرگ را کشف کنند، اما مهمتر از آن جرایم سازمان یافته است که باید بر مصادیق و جرایم موردی اولویت داشته باشد. 


دادستان کل کشور با تاکید بر رسیدگی به پرونده های خرد در کنار پرونده های کلان تصریح کرد: رسیدگی به پرونده های کلان نباید افراد را از رسیدگی به جرایم خرد بازدارد. برای مثال درمورد مواد مخدر برخورد با قاچاقچیان و سرشبکه ها باید اولویت داشته باشد اما نباید از خرده فروشان غافل شد.

وی ادامه داد: بی توجهی به خرده فروشان می تواند چهره شهرها را مخدوش کند، پس رسیدگی و برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر کار بسیار نفس گیری برای حوزه امنیت، قضایی و انتظامی است. 

دادستان کل کشور با بیان اینکه جریان وکالت ریشه قرآنی و قانون اساسی دارد و بهترین کمک برای اصحاب دعوا، قاضی و امر قضاوت است، گفت: اما آنچه فرصت محسوب می شود، وکیل سالم است و وکیل و کارشناس ناسالم بیشتر یک تهدید برای دستگاه قضا است.


وی ادامه داد: وکیل ناسالم تهدیدی برای دادسراها و دادرسی عادلانه است و قضات باید نظارت جدی داشته باشند. 

به گفته رییسی، برخی پرونده ها از پیچیدگی های خاصی برخوردار است و قضات باید اطلاعات و آموزش به هنگام در رابطه با چنین پرونده هایی داشته باشند.

وی افزود: کثرت مشغله در دادسراها نباید باعث شود که شما از خانواده هایتان غفلت کنید.