با فعال شدن کلاس‎های درس و مدرسه، اندرزگاه ‎ها خلوت می‎ شوند/ فساد صندوق ذخیره فرهنگیان نتیجه نگاه تجاری‎سازی به آموزش و پرورش است؛ برای ۲۰ متهم این پرونده احکام سنگین صادر شده است

آیت ‎الله رئیسی در نشست هم اندیشی با جامعه فرهنگیان و تجلیل از مقام معلم:

با فعال شدن کلاس‎های درس و مدرسه، اندرزگاه ‎ها خلوت می‎ شوند/ فساد صندوق ذخیره فرهنگیان نتیجه نگاه تجاری‎سازی به آموزش و پرورش است؛ برای ۲۰ متهم این پرونده احکام سنگین صادر شده است

رئیس قوه قضاییه با تقدیر از تلاش معلمان در ارتقاء دانش جامعه گفت: هر چه بر دانش حقوقی جامعه افزوده شود، میزان جرم کاهش می‎یابد و هر چه تربیت و اخلاق توسعه یابد، شاهد کاهش ناهنجاری های اجتماعی و خلوت‎شدن اندرزگاه‎ها خواهیم بود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت ‎الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه نشست‎های هم اندیشی با اقشار و گروه‎ها، روز یکشنبه میزبان جامعه فرهنگیان بود، تجلیل از معلمان را وظیفه‎ای همگانی دانست و اظهار داشت: معلمان در تعلیم و تربیت آینده‎سازان کشور و ایجاد تمدن نوین اسلامی سهم به سزایی دارند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به نقش معلمان در ایجاد جامعه سالم افزود: شهر سالم با حضور شهروندان سالم تشکیل می‎شود و افرادی آینده جامعه و کشور را رقم می‎زنند که خودشان از سلامت برخوردارند.

آیت ‎الله رئیسی از معنویت، عقلانیت، عدالت و اخلاق به عنوان ویژگی‎های جامعه سالم یاد کرد و متذکر شد که چنین جامعه‎ای به‎دست معلمان و مربیان شکل می گیرد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به آغاز گام دوم انقلاب، اظهار داشت: گام اول انقلاب با حضور و پشتوانه مردم به خوبی برداشته و سختی‎های زیادی تحمل شد و با وجود آن‎که مستکبران و دشمنان تلاش کردند تا جامعه دینی و عقلانی رقم نخورد، خداوند فتنه‎های آنها را خنثی کرد.

آیت ‎الله رئیسی افزود: اکنون می‎خواهیم گام دوم انقلاب را با قدرت برداریم و در این میان نقش معلمان عزیز در تعلیم و تربیت نیروی انسانی کارآمد و اثرگذار، بسیار مهم و تعیین کننده است.

رئیس قوه قضاییه با تقدیر از تلاش معلمان در دانش افزایی به ویژه برای ارتقاء دانش حقوقی جامعه، تصریح کرد: هر چه بر دانش حقوقی جامعه افزوده شود، میزان جرم کاهش می‎یابد و هر چه تربیت و اخلاق توسعه یابد، شاهد کاهش ناهنجاری های اجتماعی خواهیم بود.

آیت ‎الله رئیسی با بیان این‎که آسیب‎های اجتماعی زیبنده نظام و جامعه اسلامی نیست، ادامه داد: اولین گام برای کاهش آسیب‎های اجتماعی تقویت نظام تعلیم و تربیت است و با فعال شدن کلاس های درس و مدرسه، اندرزگاه‎های ما خلوت می‎شود.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به نقش حساس معلمان در قانون گرایی و مسئولیت‎پذیری آحاد جامعه، گفت: فرهنگ‎سازان و الگوسازان در رشد قانون‎گرایی و مسئولیت‎پذیری اجتماعی و همچنین کاهش آسیب‎ها و پیشگیری از وقوع جرم در جامعه سهم زیادی دارند.

آیت ‎الله رئیسی با تأکید بر لزوم اجرای سیاست‎های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری و اسناد فرادستی به ویژه در حوزه تعلیم و تربیت، اظهار داشت: اسناد فرادستی برای نوشتن مقاله‎های علمی – پژوهشی تدوین نشده‎اند بلکه باید به‎صورت کامل اجرا شوند و مأموریت نظارت بر این فرایند هم به مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی محول شده است.

رئیس قوه قضاییه همچنین بر لزوم عزم ملی در اجرای سیاست‎های کلان و اسناد فرادستی تأکید کرد و نظام آموزش و پرورش را جزو حقوق عامه دانست و افزود: امروز همه قوا و دستگاه‎ها به ویژه دستگاه قضایی، وظیفه صیانت و حراست از این حق عامه را دارند.

آیت ‎الله رئیسی در همین راستا طرح موضوع تجاری سازی آموزش و پرورش را از آفات نظام تعلیم و تربیت دانست و با اشاره به فساد صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان یکی از آثار این نوع نگاه، تأکید کرد: دستگاه قضایی به‎طور قاطع برای 20 متهم فساد صندوق ذخیره فرهنگیان احکام سنگینی صادر کرد و بخشی از بیت‎المال را بازگرداند و این موضوع را تا بازگشت کامل بیت‎المال و احقاق حقوق معلمان پیگیری می‎کند.

آیت‎ الله رئیسی در پایان بر لزوم نظارت جدی دولت بر سیستم آموزشی مهدکودک‎ها و همچنین توجه به موضوع عدالت آموزشی در کشور برای رفع نگرانی‎های فرهنگیان در خصوص این دو مسأله مهم و اساسی تأکید کرد.     

پیش از سخنرانی رئیس قوه قضاییه، حجت‎الاسلام قرائتی به تبیین جایگاه و اهمیت کار معلمی پرداخت و با ذکر خاطره‎ای از آیت‎الله گلپایگانی از قول این مرجع فقید گفت: بیان اصول و عقاید برای فرزندان و تربیت نسل نوی مؤمن، از فقاهت و بیان فروع بسیار باارزش‎تر و موجب خرسندی قلب امام زمان (عج) است.

وی معلمین را سرمایه‎دارترین انسان‎ها دانست که پردازنده افکار کودکان هستند و با اشاره به مشکلاتی که در حوزه آموزش و پرورش وجود دارد، تحوّل در نظام تعلیم و تربیت کشور را نیازمند وجود «مردان تحوّل» دانست که در نبود آنها با ده‎ها «طرح تحوّل» نیز نمی توان گامی در این زمینه برداشت.

این استاد قرآن که آیت الله رئیسی او را «سرآمد معلمان» معرفی کرد، با انتقاد از «محجوریت قرآن»، بر لزوم برگزاری جلسات تفسیر قرآن تأکید کرد و سهم معلمان در این خصوص را بیش از همه دانست.      

در این نشست جمعی از خادمان حوزه تعلیم و تربیت، به بیان دیدگاه‎ها و مشکلات حوزه‎ی کاری خود پرداختند:

سیدجواد حسینی رئیس سازمان مدارس استثنایی بر تداوم اجرای طرح نظام پیشگیری از آسیب‎های اجتماعی دانش آموزان (نماد) تأکید کرد و همچنین خواستار اجرای طرح «قاضی مدرسه» برای آموزش قضایی و توانمندسازی حقوقی معلمان و دانش آموزان و پذیرش مدیریت برخی مدارس وابسته از سوی دستگاه قضایی شد.

خانم حشمتیان از فعالان فرهنگی هم آموزش و پرورش را منشاء تحول در کشور خواند و خواستار حمایت‎های قضایی از فرهنگیان زن و حل مشکلات خاص معلمان زن سرپرست خانوار، رفع موانع حقوقی فرهنگیان دارای فرزند مطلّقه و همچنین مشکلات مربوط به پرداخت حق سرپرستی زنان مجرّد شد.

دو تن از فعالان فرهنگی دیگر نیز در سخنانی کوتاه، تعلیم و تربیت را از حقوق عامه و مهم ترین محور اصل پیشگیری دانسته و تصریح کردند: سند تحول آموزش و پرورش نسخه شفابخشی است که اگر به‎موقع اجرا شود، منشاء آثار و برکاتی خواهد بود اما برزمین ماندن 10ساله‎ی آن که تنها 10 درصدش عملیاتی شده، خسارت‎بار بوده است.

آنها یکی از پیامدهای زیانبار عدم اجرای سند به‎دلیل تغییر دولت‎ها را «رهایی افراد لازم‎التعلیم» دانستند و پیشنهاد کردند برای ایجاد آموزش و پرورش در تراز انقلاب اسلامی و تبدیل سرمایه‎های انسانی به نیروی مولّد اجتماعی و اقتصادی باید نظام آموزش و پرورش حاکمیتی مدیریت شود تا تحت‎تأثیر تغییر دولت‎ها قرار نگیرد.

دکتر زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم با بیان این‎که هدف غایی گام دوم انقلاب، تشکیل تمدن نوین اسلامی است، زیرساخت مهم آن را نظام تعلیم و تربیت دانست و خواستار نظارت جدی بر فرایند آموزش در مهدکودک‎ها و پیش‎دبستانی‎ها و نظارت دستگاه قضا بر اجرای اسناد بالادستی حوزه تعلیم و تربیت، از جمله سند تحول بنیادین، سند مدارس غیر انتفاعی، سند تشکیل دانشگاه اسلامی و اسناد مربوط به فنّاوری‎های نوین شد.   

«حمایت از دانشگاه فرهنگیان»، «انتقاد از تجاری‎سازیِ آموزش و پرورش»، «توجه به معیشت و منزلت معلمان و فرهنگیان» و «معاضدت قضایی از معلمان» از دیگر نکات مهمی بود که فرهنگیان حاضر در این نشست مطرح کرده و خواستار تشکیل کارگروه‎هایی مشترک برای رسیدگی به آنها شدند.

رئیس قوه قضاییه در پایان این مراسم از خدمات 50 ساله‎ی حجت الاسلام قرائتی در تعلیم و تفسیر قرآن مجید تجلیل کرد.

آیت ‎الله رئیسی همچنین در ارتباطی تصویری با «مهناز گودرزی» معلم جهادگر بروجردی که در ایام شیوع کرونا مسئولیت خود در تعلیم و آموزش دانش آموزان را رها نکرد و همچنین «علی عبداللهی فر» معلم ایلامی که با کمک خیّرین منطقه اقدام به بازسازی یک مدرسه روستایی کرده بود، تجلیل کرد.