آیت الله رئیسی در نشست هم اندیشی با جامعه فرهنگیان و تجلیل از مقام معلم:
با فعال شدن کلاسهای درس و مدرسه، اندرزگاه ها خلوت می شوند/ فساد صندوق ذخیره فرهنگیان نتیجه نگاه تجاریسازی به آموزش و پرورش است؛ برای ۲۰ متهم این پرونده احکام سنگین صادر شده است
رئیس قوه قضاییه با تقدیر از تلاش معلمان در ارتقاء دانش جامعه گفت: هر چه بر دانش حقوقی جامعه افزوده شود، میزان جرم کاهش مییابد و هر چه تربیت و اخلاق توسعه یابد، شاهد کاهش ناهنجاری های اجتماعی و خلوتشدن اندرزگاهها خواهیم بود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه نشستهای هم اندیشی با اقشار و گروهها، روز یکشنبه میزبان جامعه فرهنگیان بود، تجلیل از معلمان را وظیفهای همگانی دانست و اظهار داشت: معلمان در تعلیم و تربیت آیندهسازان کشور و ایجاد تمدن نوین اسلامی سهم به سزایی دارند.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به نقش معلمان در ایجاد جامعه سالم افزود: شهر سالم با حضور شهروندان سالم تشکیل میشود و افرادی آینده جامعه و کشور را رقم میزنند که خودشان از سلامت برخوردارند.
آیت الله رئیسی از معنویت، عقلانیت، عدالت و اخلاق به عنوان ویژگیهای جامعه سالم یاد کرد و متذکر شد که چنین جامعهای بهدست معلمان و مربیان شکل می گیرد.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به آغاز گام دوم انقلاب، اظهار داشت: گام اول انقلاب با حضور و پشتوانه مردم به خوبی برداشته و سختیهای زیادی تحمل شد و با وجود آنکه مستکبران و دشمنان تلاش کردند تا جامعه دینی و عقلانی رقم نخورد، خداوند فتنههای آنها را خنثی کرد.
آیت الله رئیسی افزود: اکنون میخواهیم گام دوم انقلاب را با قدرت برداریم و در این میان نقش معلمان عزیز در تعلیم و تربیت نیروی انسانی کارآمد و اثرگذار، بسیار مهم و تعیین کننده است.
رئیس قوه قضاییه با تقدیر از تلاش معلمان در دانش افزایی به ویژه برای ارتقاء دانش حقوقی جامعه، تصریح کرد: هر چه بر دانش حقوقی جامعه افزوده شود، میزان جرم کاهش مییابد و هر چه تربیت و اخلاق توسعه یابد، شاهد کاهش ناهنجاری های اجتماعی خواهیم بود.
آیت الله رئیسی با بیان اینکه آسیبهای اجتماعی زیبنده نظام و جامعه اسلامی نیست، ادامه داد: اولین گام برای کاهش آسیبهای اجتماعی تقویت نظام تعلیم و تربیت است و با فعال شدن کلاس های درس و مدرسه، اندرزگاههای ما خلوت میشود.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به نقش حساس معلمان در قانون گرایی و مسئولیتپذیری آحاد جامعه، گفت: فرهنگسازان و الگوسازان در رشد قانونگرایی و مسئولیتپذیری اجتماعی و همچنین کاهش آسیبها و پیشگیری از وقوع جرم در جامعه سهم زیادی دارند.
آیت الله رئیسی با تأکید بر لزوم اجرای سیاستهای کلان ابلاغی مقام معظم رهبری و اسناد فرادستی به ویژه در حوزه تعلیم و تربیت، اظهار داشت: اسناد فرادستی برای نوشتن مقالههای علمی – پژوهشی تدوین نشدهاند بلکه باید بهصورت کامل اجرا شوند و مأموریت نظارت بر این فرایند هم به مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی محول شده است.
رئیس قوه قضاییه همچنین بر لزوم عزم ملی در اجرای سیاستهای کلان و اسناد فرادستی تأکید کرد و نظام آموزش و پرورش را جزو حقوق عامه دانست و افزود: امروز همه قوا و دستگاهها به ویژه دستگاه قضایی، وظیفه صیانت و حراست از این حق عامه را دارند.
آیت الله رئیسی در همین راستا طرح موضوع تجاری سازی آموزش و پرورش را از آفات نظام تعلیم و تربیت دانست و با اشاره به فساد صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان یکی از آثار این نوع نگاه، تأکید کرد: دستگاه قضایی بهطور قاطع برای 20 متهم فساد صندوق ذخیره فرهنگیان احکام سنگینی صادر کرد و بخشی از بیتالمال را بازگرداند و این موضوع را تا بازگشت کامل بیتالمال و احقاق حقوق معلمان پیگیری میکند.
آیت الله رئیسی در پایان بر لزوم نظارت جدی دولت بر سیستم آموزشی مهدکودکها و همچنین توجه به موضوع عدالت آموزشی در کشور برای رفع نگرانیهای فرهنگیان در خصوص این دو مسأله مهم و اساسی تأکید کرد.
پیش از سخنرانی رئیس قوه قضاییه، حجتالاسلام قرائتی به تبیین جایگاه و اهمیت کار معلمی پرداخت و با ذکر خاطرهای از آیتالله گلپایگانی از قول این مرجع فقید گفت: بیان اصول و عقاید برای فرزندان و تربیت نسل نوی مؤمن، از فقاهت و بیان فروع بسیار باارزشتر و موجب خرسندی قلب امام زمان (عج) است.
وی معلمین را سرمایهدارترین انسانها دانست که پردازنده افکار کودکان هستند و با اشاره به مشکلاتی که در حوزه آموزش و پرورش وجود دارد، تحوّل در نظام تعلیم و تربیت کشور را نیازمند وجود «مردان تحوّل» دانست که در نبود آنها با دهها «طرح تحوّل» نیز نمی توان گامی در این زمینه برداشت.
این استاد قرآن که آیت الله رئیسی او را «سرآمد معلمان» معرفی کرد، با انتقاد از «محجوریت قرآن»، بر لزوم برگزاری جلسات تفسیر قرآن تأکید کرد و سهم معلمان در این خصوص را بیش از همه دانست.
در این نشست جمعی از خادمان حوزه تعلیم و تربیت، به بیان دیدگاهها و مشکلات حوزهی کاری خود پرداختند:
سیدجواد حسینی رئیس سازمان مدارس استثنایی بر تداوم اجرای طرح نظام پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دانش آموزان (نماد) تأکید کرد و همچنین خواستار اجرای طرح «قاضی مدرسه» برای آموزش قضایی و توانمندسازی حقوقی معلمان و دانش آموزان و پذیرش مدیریت برخی مدارس وابسته از سوی دستگاه قضایی شد.
خانم حشمتیان از فعالان فرهنگی هم آموزش و پرورش را منشاء تحول در کشور خواند و خواستار حمایتهای قضایی از فرهنگیان زن و حل مشکلات خاص معلمان زن سرپرست خانوار، رفع موانع حقوقی فرهنگیان دارای فرزند مطلّقه و همچنین مشکلات مربوط به پرداخت حق سرپرستی زنان مجرّد شد.
دو تن از فعالان فرهنگی دیگر نیز در سخنانی کوتاه، تعلیم و تربیت را از حقوق عامه و مهم ترین محور اصل پیشگیری دانسته و تصریح کردند: سند تحول آموزش و پرورش نسخه شفابخشی است که اگر بهموقع اجرا شود، منشاء آثار و برکاتی خواهد بود اما برزمین ماندن 10سالهی آن که تنها 10 درصدش عملیاتی شده، خسارتبار بوده است.
آنها یکی از پیامدهای زیانبار عدم اجرای سند بهدلیل تغییر دولتها را «رهایی افراد لازمالتعلیم» دانستند و پیشنهاد کردند برای ایجاد آموزش و پرورش در تراز انقلاب اسلامی و تبدیل سرمایههای انسانی به نیروی مولّد اجتماعی و اقتصادی باید نظام آموزش و پرورش حاکمیتی مدیریت شود تا تحتتأثیر تغییر دولتها قرار نگیرد.
دکتر زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم با بیان اینکه هدف غایی گام دوم انقلاب، تشکیل تمدن نوین اسلامی است، زیرساخت مهم آن را نظام تعلیم و تربیت دانست و خواستار نظارت جدی بر فرایند آموزش در مهدکودکها و پیشدبستانیها و نظارت دستگاه قضا بر اجرای اسناد بالادستی حوزه تعلیم و تربیت، از جمله سند تحول بنیادین، سند مدارس غیر انتفاعی، سند تشکیل دانشگاه اسلامی و اسناد مربوط به فنّاوریهای نوین شد.
«حمایت از دانشگاه فرهنگیان»، «انتقاد از تجاریسازیِ آموزش و پرورش»، «توجه به معیشت و منزلت معلمان و فرهنگیان» و «معاضدت قضایی از معلمان» از دیگر نکات مهمی بود که فرهنگیان حاضر در این نشست مطرح کرده و خواستار تشکیل کارگروههایی مشترک برای رسیدگی به آنها شدند.
رئیس قوه قضاییه در پایان این مراسم از خدمات 50 سالهی حجت الاسلام قرائتی در تعلیم و تفسیر قرآن مجید تجلیل کرد.
آیت الله رئیسی همچنین در ارتباطی تصویری با «مهناز گودرزی» معلم جهادگر بروجردی که در ایام شیوع کرونا مسئولیت خود در تعلیم و آموزش دانش آموزان را رها نکرد و همچنین «علی عبداللهی فر» معلم ایلامی که با کمک خیّرین منطقه اقدام به بازسازی یک مدرسه روستایی کرده بود، تجلیل کرد.