«دستورالعمل ساماندهی زمان و فرایند کارشناسی رسمی دادگستری» ابلاغ شد

«دستورالعمل ساماندهی زمان و فرایند کارشناسی رسمی دادگستری» ابلاغ شد

<p>&laquo;دستورالعمل ساماندهی زمان و فرایند کارشناسی رسمی دادگستری&raquo; &nbsp;از سوی رئیس قوه قضاییه ابلاغ شد.</p>

<p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p>به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، &laquo;دستورالعمل ساماندهی زمان و فرایند کارشناسی رسمی دادگستری&raquo; از سوی آیت الله رئیسی، رئیس قوه قضاییه ابلاغ شد.</p><p>متن این دستورالعمل به شرح زیر است؛</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;">در اجرای بند 13 از سیاست&zwnj;های کلی قضایی ابلاغی مقام معظم رهبری (دام عزه) مصوب 1381 و قانون كانون كارشناسان رسمي دادگستري مصوب 1381 و آیين&zwnj;نامه اجرايي ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1397، دستورالعمل &laquo;ساماندهی زمان و فرایند کارشناسی رسمی دادگستری&raquo; به شرح مواد آتی است.</p><p style="text-align: justify;"><br />ماده 1 ـ معانی واژه&zwnj;ها و اصطلاحات به &zwnj;کار رفته در این دستورالعمل به شرح زیر است:<br />الف&zwnj; ـ کانون: كانون كارشناسان رسمي دادگستري؛<br />ب&zwnj; ـ مرکز: مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه&zwnj;قضاییه؛<br />پ&zwnj; ـ کارشناس: فردی است که دارای پروانه فعالیت در امور فنی یا تخصصی از سوی کانون یا مرکزمی باشد و به &zwnj;عنوان کارشناس رسمی شناخته می&zwnj;شود؛<br />ت&zwnj; ـ کارشناس کشیک: کارشناسی است که از طرف کانون یا مرکز به&zwnj;منظور پاسخگویی به ارجاعات مقام قضایی در خارج از وقت اداری معرفی&zwnj;شده و در دسترس است.<br />ث&zwnj; ـ سمپ: سامانه مدیریت پرونده قضایی.</p><p style="text-align: justify;"><br />ماده 2 ـ کلیه کارشناسان در حدود وظایف کارشناسی در چارچوب قرار ارجاعی از سوی مراجع قضایی مشمول این دستورالعمل و ملزم به رعایت ضوابط آن هستند.</p><p style="text-align: justify;"><br /><strong>بخش اول: اقدامات وظایف کانون و مرکز</strong></p><p style="text-align: justify;"><br />ماده 3 ـ در اجرای این دستورالعمل کانون و مرکز عهده&zwnj;دار انجام امور زیر می&zwnj;باشند:<br />الف&zwnj; ـ اقدام لازم جهت تأمین و در دسترس قرار دادن کارشناسان موردنیاز مراجع قضایی و ادارات اجراي ثبت؛<br />ب&zwnj;ـ به&zwnj;روزرسانی مستمر بانک اطلاعات کارشناسان با ذکر مشخصات کامل آن&zwnj;ها به&zwnj;نحوی&zwnj;که امکان دسترسی به آن برای مراجع قضایی فراهم باشد؛<br />پ&zwnj; ـ تعیین کارشناس یا کارشناسان کشیک در رشته&zwnj;های موردنیاز و معرفی آن&zwnj;ها به رییس حوزه قضایی و ادارات اجراي ثبت از طریق سامانه&zwnj;های مربوط؛<br />ت&zwnj; ـ نظارت بر انجام فعالیت کارشناسان کشیک در خارج از وقت اداری؛<br />ث&zwnj; ـ اعلام اسامی کارشناسانی که به دلایلی، از قبیل محرومیت، بیماری، مرخصی، کهولت سن امکان انجام کارشناسی را ندارند.<br />ج&zwnj; ـ ایجاد &laquo;ساختار مناسب نظارت و ارزشیابی&raquo; در راستای اجرای نظام&zwnj;مند و مؤثر بند (د) ماده 4 قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری و ماده 48 آیین&zwnj;نامه اجرایی آن و بند (ج) ماده 4 آیین&zwnj;نامه اجرایی ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، به&zwnj; منظور نظارت مستمر بر عملکرد کارشناسان رسمی.</p><p style="text-align: justify;"><br />ماده 4 ـ کانون و مرکز مکلفند امکان دسترسی به کلیه کارشناسان به&zwnj;ویژه کارشناسان کشیک را با توجه به تنوع موضوع کارشناسی، به&zwnj;صورت بر&zwnj;خط در حوزه&zwnj;های قضایی و ادارات اجراي ثبت فراهم نمایند.</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;"><strong>بخش دوم: تکالیف و وظایف کارشناسان رسمی</strong></p><p style="text-align: justify;"><br />ماده 5 ـ با توجه به نقش نظریه کارشناسی در رسیدگی قضایی، کارشناس یا اعضای هیأت&zwnj;های کارشناسی باید شخصاً، موضوع کارشناسی را به دقت بررسی و نسبت به آن اظهارنظر نمایند.</p><p style="text-align: justify;"><br />ماده 6 ـ کارشناسان مکلفند در صورت عدم امکان انجام کارشناسی، علت و مدت زمان آن را حسب مورد به کانون و مرکز اعلام نمایند تا به&zwnj;صورت بر&zwnj;خط و برابر بند &laquo;ث&raquo; ماده 3 این دستورالعمل به اطلاع مرجع قضایی برسد.</p><p style="text-align: justify;"><br />ماده 7 ـ چنانچه دستمزد تعیین&zwnj;شده کارشناسی کافی نباشد، کارشناس یا هیأت کارشناسی می&zwnj;توانند هم&zwnj;زمان با تقدیم نظریه خود، مابه&zwnj;التفاوت آن را از مرجع صادر&zwnj;کننده قرار کارشناسی مطالبه نمایند. مرجع مذکور در صورت موافقت، با رعایت مقررات قوانین و مقررات، پس از تعیین میزان مابه&zwnj;التفاوت دستور وصول آن را صادر می&zwnj;نماید.</p><p style="text-align: justify;"><br />تبصره&zwnj; ـ مابه&zwnj;التفاوت دستمزد کارشناسی برابر مقررات قانون اجرای احکام مدنی بدون نیاز به صدور اجراییه وصول می&zwnj;شود.</p><p style="text-align: justify;"><br />ماده 8 ـ کارشناسان معرفی&zwnj;شده برای انجام کارشناسی در اوقات کشیک، موظفند از طریق وسایل ارتباطی مخابراتی و الکترونیکی اعلام&zwnj;شده به مراجع قضایی، در دسترس باشند و پس از ارجاع بلافاصله اقدامات لازم را به&zwnj;عمل آورند.</p><p style="text-align: justify;"><br />ماده 9 ـ کارشناسان رسمی در مواردی که امور کارشناسی از طریق غیر مراجع قضایی به آن&zwnj;ها ارجاع شده است، مکلفند امور کارشناسی مراجع قضایی را مقدم داشته و انجام آن&zwnj;ها را در اولویت قرار دهند.</p><p style="text-align: justify;"><br />ماده 10 ـ کارشناسی که به دلیل کثرت کار یا علت موجه دیگر نمی&zwnj;تواند در موعد مقرر نسبت به اجرای قرار کارشناسی و اظهارنظر اقدام کند، یا در نزد مرجع قضایی حاضر شود، باید ظرف 48 ساعت از ابلاغ در سامانه، مراتب را به مرجع مذکور با ذکر علت اعلام و در سامانه درج نماید.</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;"><strong>بخش سوم:&zwnj; وظایف مراجع قضایی و دادگاه&zwnj;ها و شعب حل اختلاف</strong></p><p style="text-align: justify;"><br />ماده 11 ـ شعب مراجع قضایی و شوراهای حل اختلاف موظف به انجام یا رعایت موارد زیر هستند:<br />الف&zwnj; ـ اجتناب از ارجاع امر کارشناسی به کارشناسان غیررسمی، جز در مواردی که در آن حوزه قضایی کارشناس به تعداد کافی وجود نداشته یا در دسترس نباشد؛<br />ب&zwnj; ـ صدور قرار کارشناسی به &zwnj;نحوی&zwnj;که موضوع، موارد و جزئیات کارشناسی، حدود و صلاحیت کارشناس به &zwnj;صورت کامل، صریح و روشن ذکر شود؛<br />پ&zwnj; ـ تعیین کارشناس وفق مقررات از طریق قرعه و با بهره&zwnj;گیری از سمپ و ثبت&zwnj;نام کارشناس منتخب در این سامانه؛<br />ت&zwnj; ـ تجدید کارشناسی در موارد مقرر در تبصره ماده 19 قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری؛<br />ث&zwnj; ـ انعکاس هرگونه مسامحه، تعلل و تخلف کارشناسان از انجام وظایف قانونی به کانون و یا مركز جهت رسیدگی، اقدام قانونی و اعلام نتیجه.</p><p style="text-align: justify;"><br />ماده 12 ـ شعب مراجع قضایی و شوراهای حل اختلاف قبل از ابلاغ نظریه کارشناسی به اصحاب دعوی آن را بررسی و در صورت نیاز نظریه تکمیلی را از کارشناسان اخذ و سپس ابلاغ می&zwnj;کنند.</p><p style="text-align: justify;"><br />ماده 13 ـ پس از انتخاب هیأت کارشناسی، مرجع قضایی و ادارات اجراي ثبت و مرکز یا کانون، موظفند به &zwnj;منظور هماهنگی بهتر بین اعضای هیأت، در برگه ابلاغ الکترونیکی، اسامی اعضای هیأت&zwnj; های کارشناسی را درج نمایند به &zwnj;نحوی&zwnj;که هر یک از کارشناسان از دیگر اعضای هیأت و نحوه ارتباط با آن&zwnj;ها اطلاع داشته باشد.</p><p style="text-align: justify;"><br />ماده 14 ـ اعسار از پرداخت حق&zwnj;الزحمه کارشناسی تابع مقررات اعسار از هزینه دادرسی است و اجرای تبصره&zwnj;های 2، 3 و 4 ماده (2) تعرفه دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری، مصوب 25/12/1398 پس از تشخیص مقام قضایی و تأیید رییس حوزه قضایی است.</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;"><strong>بخش چهارم: اقدامات و وظایف مدیران دستگاه قضایی</strong></p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p><p style="text-align: justify;">ماده 15 ـ رؤسای دادگستری&zwnj;ها موظفند، به&zwnj; منظور سهولت دسترسی مراجع قضایی و شوراهای حل اختلاف به کارشناس در خارج از وقت اداری و جلوگیری از بازداشت متهمان و نیز فراهم &zwnj;آوردن امکان تأمین دلیل، به&zwnj;ویژه در اموری که جنبه فوریت دارد، ترتیبی اتخاذ نمایند تا کارشناسان در واحدهای قضایی مستقر شوند یا از طریق سامانه الکترونیکی برخط (آنلاین) یا تلفن در دسترس باشند.</p><p style="text-align: justify;"><br />ماده 16 ـ رؤسای کل دادگستری&zwnj;ها مکلفند به&zwnj; منظور تسهیل در امور کارشناسی اقدامات زیر را انجام دهند:<br />الف&zwnj; ـ اعلام &zwnj;نظر در خصوص نوع رشته&zwnj;های کارشناسی و تعداد کارشناسان مورد نیاز حوزه قضایی خود به &zwnj;منظور جذب آنان به کانون و مرکز هر سال یک ماه پیش از انتشار اطلاعیه آزمون کارشناسی؛ مراجع مذکور نیز برحسب موارد اعلامی اقدام مقتضی را معمول می&zwnj;دارند.<br />ب&zwnj; ـ تشکیل جلسات مستمر با حضور نمایندگان واحدهاي قضايي، آمار و انفورماتیک دادگستری، کانون و مرکز جهت همـاهنگي بيشتـر در امور مربوط و رفع موانع؛<br />پ&zwnj; ـ نظارت بر فرایند کارشناسی از زمان انتخاب کارشناس تا اظهارنظر کارشناسی؛<br />ت&zwnj; ـ فراهم نمودن ترتیبات لازم به &zwnj;منظور دسترسی قاضی کشیک به پرونده&zwnj;هایی که امکان آزادی زندانی در وقت غیر&zwnj;اداری با وصول نظریه کارشناسی وجود دارد؛<br />ث&zwnj; ـ همکاری با مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه&zwnj;قضاییه در استقرار نرم&zwnj;افزار بانک اطلاعات کارشناسان و ارتباط آن با سمپ؛<br />ج&zwnj; ـ فراهم &zwnj;نمودن تمهیدات لازم جهت واریز نقدی حق&zwnj;الزحمه کارشناسی به حساب اعلامی از سوی مرکز یا کانون از طریق الکترونیکی و واریز آن پس از انجام کار به حساب کارشناس.</p><p style="text-align: justify;"><br />ماده 17 ـ مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه&zwnj;قضاییه مکلف است با همکاری کانون&zwnj; و مرکز، اقدامات لازم را به&zwnj; منظور ایجاد سامانه&zwnj;های مورد نیاز به &zwnj;منظور ارجاع هوشمند و الکترونیک به کارشناسان، &zwnj;اعلام گزارش عملکرد سالانه هر کارشناس،&zwnj; موارد معذوریت، میزان درآمد، تعداد کارشناسان کشیک مورد نیاز، موارد شکایت، نتیجه آن و ارزیابی میزان رضایت مردم انجام دهد.</p><p style="text-align: justify;"><br />ماده 18 ـ مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه&zwnj;قضاییه مکلف است به &zwnj;منظور بهبود فرایند کارشناسی، با روزآمد کردن سامانه&zwnj;های قضایی، ایجاد ارتباط با مرکز و کانون، امکانات زیر را فراهم کند:<br />الف&zwnj; ـ ایجاد دسترسی به پایگاه داده کارشناسان برای مرکز و کانون&zwnj;ها جهت ثبت و به&zwnj;روزرسانی اطلاعات مربوط به اسامی، صلاحیت فنی، حوزه قضایی و وضعیت فعالیت کارشناسان از جمله مرخصی، تعلیق یا لغو پروانه و سایر اطلاعات مورد نیاز مراجع قضایی؛<br />ب &zwnj;ـ ثبت و تغییر اطلاعات کارشناسان کشیک در دوره&zwnj;های مورد نظر اعم از روزانه، ماهیانه یا فصلی؛<br />پ&zwnj; ـ تهیه گزارش عملکرد کارشناسان اعم از تعداد کارشناسی ارجاع شده، انطباق زمان اظهارنظر با مهلت تعیین شده یا تأخیر در اعلام نظر، میزان اعتراض یا عدم اعتراض به نظرات کارشناس و سایر شاخص&zwnj;های کیفی، جهت نظارت و ارزیابی عملکرد کارشناسان؛<br />ت&zwnj; ـ انتخاب خودکار کارشناس به قید قرعه بر اساس تخصص با توجه به تعداد ارجاعات قبلی که هنوز اظهارنظر نشده است؛<br />ث&zwnj; ـ دسترسی مراجع قضایی و ادارات اجراي ثبت به اطلاعات پایگاه داده کارشناسان و اسامی کارشناسان کشیک؛<br />ج&zwnj; ـ تودیع هزینه و پرداخت الکترونیکی آن به کارشناس به حساب کانون یا مرکز؛<br />چ&zwnj; ـ ابلاغ اوراق قضایی و قرار صادره به کارشناس به&zwnj;صورت الکترونیک؛<br />ح&zwnj; ـ ایجاد دسترسی به صفحه اطلاع&zwnj;رسانی پرونده برای کارشناس یا کارشناسان منتخب جهت مطالعه قرار کارشناسی و اطلاعات مربوط به اشخاص و موضوع اختلاف؛<br />خ&zwnj; ـ ارسال الکترونیک نظریه توسط کارشناس به مرجع قضایی و ادارات اجراي ثبت؛<br />د&zwnj; ـ ابلاغ الکترونیک نظریه کارشناسی و پیوست&zwnj;های آن به ذی&zwnj;نفعان؛<br />ذ&zwnj; ـ خروج هوشمند کارشناس غیرفعال به دلایلی از قبیل مرخصی یا تعلیق از فهرست مربوط؛<br />ر&zwnj; ـ خروج هوشمند کارشناس انتخاب&zwnj;شده از فهرست انتخاب و انتقال آن به فهرست در حال انتظار با هدف جلوگیری از ارجاع بیش از حد متعارف به هر کارشناس؛<br />ز&zwnj; ـ انتقال هوشمند نام کارشناس در حال انتظار به فهرست انتخاب پس از ارائه نظریه کارشناسی و در صورت لزوم توضیح و تکمیل نظریه بنابر درخواست مرجع قضایی و تأیید نهایی آن مرجع؛<br />ژ&zwnj; ـ امکان دسترسی مرکز و کانون به ارجاعات قضایی به کارشناسان از جمله ابلاغ قرار، مکاتبات، گزارش کارشناسی به&zwnj;منظور کنترل و نظارت مقرر در بند (پ) ماده 16 اين دستورالعمل مگر اینکه قاضی ذی&zwnj;ربط دسترسی را غیرمجاز اعلام کند؛<br />س &zwnj;ـ امکان گزارش&zwnj;گیری مدیران قضایی مافوق و مراجع نظارتی ذی&zwnj;ربط از وضعیت ارجاع و روند انجام کارشناسی؛<br />ش&zwnj; ـ امکان انتخاب هوشمند کارشناسان رسمی بر اساس اولویت حوزه جغرافیایی محل فعالیت کارشناس مرتبط، سپس با رعایت تخصص و مهارت کارشناسان ( از حوزه&zwnj;های قضایی هم&zwnj;جوار ) و بعد از آن کارشناسان حوزه سراسری یا مرکز؛<br />ص&zwnj; ـ طراحی کار&zwnj;برگ&zwnj;های مخصوص صدور قرارهای کارشناسی به تناسب موضوعات تخصصی و رشته&zwnj;های کارشناسی مرتبط.</p><p style="text-align: justify;"><br />ماده 19&zwnj; ـ مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه مکلف است با همکاری مرکز و کانون، شاخص&zwnj;های کمی و کیفی توزیع عادلانه امور کارشناسی را احصاء و سامانه قضایی را بر اساس آن روزآمد کند.</p><p style="text-align: justify;"><br />ماده 20&zwnj; ـ مرکز، کانون و مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه&zwnj;قضاییه مکلفند ظرف سه ماه نسبت به فراهم آوردن تجهیزات و امکانات فنی و سایر ملزومات اجرای این دستورالعمل اقدامات لازم را به عمل آورند.</p><p style="text-align: justify;"><br />ماده 21 ـ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است در کلیه ادارات ثبت، نسبت به تعیین کشیک در خارج از وقت اداری به&zwnj; منظور اجرای دستورات قضایی در خصوص بازداشت يا رفع بازداشت اموال غیرمنقول يا اعلام پلاك ثبتي يا نقشه آن و اعلام نتیجه اقدام نماید.</p><p style="text-align: justify;"><br />ماده 22&zwnj; ـ معاونت مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه&zwnj;قضاییه با همکاری وزارت دادگستری مکلف است اعتبارات لازم برای تأمین حق&zwnj;الزحمه کارشناسی&zwnj;هایی که قوه قضاییه مکلف به پرداخت حق&zwnj;الزحمه آن می&zwnj;باشد را در لایحه بودجه سنواتی در اجرای ماده 567 قانون آیین دادرسی کیفری، مصوب 1392 با اصلاحات و الحاقات بعدي پیگیری نماید.</p><p style="text-align: justify;"><br />ماده 23&zwnj; ـ نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل به &zwnj;عهده معاون اول قوه &zwnj;قضاییه است و هر سال یک &zwnj;بار گزارش کیفیت عملکرد و ارزیابی اقدامات انجام شده را به رییس قوه&zwnj; قضاییه اعلام می&zwnj;دارد.</p><p style="text-align: justify;"><br />این دستورالعمل در 23 ماده و 1 تبصره در تاریخ&nbsp; 7 /&nbsp; 1 /1399 به تصویب رئیس قوه &zwnj;قضاییه رسید و از تاریخ تصويب لازم&zwnj;الاجرا است.</p><p style="text-align: justify;"><br />&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;</p><p style="text-align: justify;">&nbsp;</p>