توجه به باز شدن گره‌ها به ویژه مسائل کلان استان از طریق ارتباط با مرکز /شاخصه مهم مردم خراسان جنوبی توجه به رهنمودهای امام و رهبری است

توجه به باز شدن گره‌ها به ویژه مسائل کلان استان از طریق ارتباط با مرکز /شاخصه مهم مردم خراسان جنوبی توجه به رهنمودهای امام و رهبری است

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور و نماینده فعلی مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری به‌ عنوان یکی از کاندیداهای مورد حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از حوزه خراسان جنوبی ثبت‌نام کرده است.

آیت الله رئیسی صبح امروز در بازدید از خبرگزاری تسنیم خراسان جنوبی در گفت‌وگو با تسنیم در بیرجند به سئوالات مطرح شده پاسخ داد .آنچه می خوانید سئوالات ما و پاسخ آیت الله رئیسی است.

تسنیم: نحوه انتخابات در نظام اسلامی به چه صورتی است؟ اخیراً برخی از افراد در مسئله شبهات فراوانی وارد کرده‌اند؟


رئیسی: ساز و کار انتخابات که در نظام مقدس جمهوری اسلامی مورد توجه است و ساز و کار اطمینان بخشی است که این ساز و کار هم در قانون اساسی و هم در قوانین مربوط به انتخابات به خوبی مورد توجه قرار گرفته است.

چه بخش اجرایی و چه بخش نظارتی این ساز و کاری که قانون اساسی در مورد برگزاری انتخابات در نظر گرفته را قبول دارند و مردم نیز به آن اعتماد کافی دارند چون این ساز و کار را در بیش از 20 از انتخابات تجربه کرده‌اند.

غیر از انتخابات شوراها که نظارت آن بر عهده مجلس است بقیه انتخابات نظارت آن با شورای نگهبان است و این سازو کار برای مردم بسیار اطمینان بخش است چرا که در کشور ما تمام نهادهای نظام مبتنی بر رأی مردم است.

نظام جمهوری اسلامی افتخارش این است که از صدر کشور تا نظام قانون گذاری و اجرایی کشور متبنی بر رأی مردم بوده و امام و رهبری در نظام ما رأی مردم را میزان تلقی کرده‌اند.


تسنیم: با توجه به انتخابات 7 اسفندماه مجلس خبرگان رهبری، جایگاه این نهاد قانونی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


رئیسی: جایگاه مجلس خبرگان رهبری جایگاهی است که هرگونه دغدغه را از مسئولان کاهش می‌دهد و تصمیم به موقع مجلس خبرگان رهبری می‌تواند در روز مبادا دشمنان را مأیوس و دوستان را برای تداوم حرکت انقلاب خوشحال ‌کند.

مأموریت بسیار مهمی در اختیار مجلس خبرگان است که مهم‌ترین آن تعیین بالا‌ترین مقام کشور است و مجلس خبرگان در پاسداری از ولایت فقیه وظیفه دارد و تکلیف مداری به معنای آن است که شاخص‌هایی که رهبر انقلاب عنوان کرده‌اند در نظر گرفته شود.


تسنیم: ویژگی‌های داوطلبان حضور در این مجلس باید به چه صورتی باشد؟


رئیسی: ویژگی‌های داوطلبان باید بر اساس قوانینی باشد که طبق قانون شامل صلاحیت‌های علمی و عمومی داوطلبان می‌باشد که در قانون در نظر گرفته شده است.

عرصه انتخابات امتحانی برای کسانی که خود را عرضه و کسانی که رأی می‌دهند است و مردم باید با شناخت و معرفت انتخاباتی با شکوه و دشمن شکن را رقم بزنند.

تسنیم: شما برای دومین دوره مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه خراسان جنوبی ثبت‌نام کرده‌اید، چه انگیزه و برنامه‌ای برای حضور در رقابت انتخاباتی موجب شد تا در این انتخابات حضور یابید؟


رئیسی: من خراسانی هستم و خراسان جنوبی را به دلیل آنکه موجب علاقه زیاد من است و مردم بسیار خوب و متدینی دارد انتخاب می‌کنم چرا که در این استان سه نکته مورد توجه من بوده که شامل اقبال عمومی مردم، استقبال نخبگان استان و تشیخص و حمایت جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز استان است.

در حال حاضر برای حضور در این مجلس انگیزه بیشتری نسبت به دور اول دارم و به من توفیق می‌دهد که به بحث مشکلات و محدودیت‌های استان نیز توجه خاصی کنم و این ظرفیت با اضافه شدن به ظرفیت‌های مقیم استان در جهت باز شدن گره‌ها به ویژه مسائل کلان استان و ارتباط با مرکز تسهیل کننده این قضیه و کمک به مدیران استان باشد.


تسنیم: با توجه به تأییدصلاحیت شما برای شرکت در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، طیف و یا حزب خاصی از شما در این دوره از انتخابات حمایت می‌کنند؟


رئیسی: بله جامعه مدرسان حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز اعلام کردند که گزینه آنها بنده هستم و همچنین جریانات دلداده به انقلاب و ارزش‌ها نیز در این قضیه نگاه مثبتی به بنده دارند.


تسنیم: در انتخابات اگر بخواهیم مردم در هر دو انتخابات هفتم اسفندماه افراد اصلح را به‌درستی شناخته و آن‌ها را انتخاب کنند باید دارای چه شاخصه‌هایی باشند؟


رئیسی: امروز گفتمان امام  و رهبری شاخص مهمی است و شاخص‌هایی که در خط امام داریم چه در  نمایندگان مجلس و چه در خبرگان باید نزدیکترین گفتمان به گفتمان امام و رهبری باشد و در تشخیص فرد اصلح مورد توجه قرار گیرد.

غیر از این باید مسئله تعهد و خدامحوری آنها را نیز مردم باور داشته و دشمن شناسی، دشمن ستیزی، توجه به رفع مشکلات مردم باید در نوع انتخابات در مجلس شورای اسلامی و مسئولیت‌های مختلف داشته باشند.


تسنیم: در پایان اگر سخن خاصی با مخاطبان و یا مردم خطه خراسان جنوبی دارید بفرمایید؟


رئیسی: مردم خراسان جنوبی نشان دادن که انسان‌های با بصیرتی هستند هم در حضور حداکثری در انتخابات و هم در راهپیمایی حضور خود را ثابت کردند و بالاترین رکورد در انتخابات را مردم خراسان جنوبی ثبت کردند.

شاخصه مهم مردم خراسان جنوبی توجه به رهنمودهای امام و رهبری است و امید است آنچه خیر و صلاح ملت و رضایت پروردگار است واقع شود.