احقاق حق و ابطال باطل شیرین‌ترین لحظه برای یک قاضی است

احقاق حق و ابطال باطل شیرین‌ترین لحظه برای یک قاضی است

رئیس قوه قضاییه گفت: احقاق حق و ابطال باطل و نقش بستن لبخند رضایت بر لبان یک صاحب حق، شیرین ترین لحظه برای یک قاضی است و این بسیار امر مهمی است

به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، دیدار قضات و کارکنان دادگستری استان البرز با آیت الله رئیسی رئیس قوه قضاییه برگزار شد.

آیت‌الله رئیسی در این دیدار با قدرانی از زحمات قضات و کارکنان دادگستری استان البرز و ادارات تابعه، که شبانه روز برای اجرای عدالت، گره گشایی از زندگی مردم، احقاق حق و ابطال باطل تلاش می‌کنند، ابراز امیدواری کرد که همگان در دوره مسئولیت به آنچه که رضای خداست، عمل کنند.

قضات در خط مقدم حفظ حقوق مردم هستند

وی با بیان اینکه شرط ماندگاری عمل کسب تقوای الهی، دوری از هرگونه کجی و انحراف و لغزش است، خطاب به قضات افزود: قضات در خط مقدم حفظ حقوق مردم هستند و شرط موفقیت این است که در زمینه‌های لغزش خدا را یاد کنید و از هرگونه لغزش پرهیز نمایید.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: تصور نشود که در این میدان فقط قضات هستند که باید پاسخگو باشند، البته قضات، چون تصمیم می‌گیرند، باید پاسخگو باشند؛ ولی کارکنانی که قاضی را در انجام وظیفه مدد می‌کنند، هم در ثواب آن‌ها شریک هستند و هم اگر خدای نکرده در کجی و انحراف نقشی داشته باشد، آن‌ها هم نسبت به این موضوع باید پاسخگو باشند و در برابر زمینه‌های لغزش نباید سکوت کنند.

آیت الله رئیسی با تاکید بر تقوای کار قضایی و رسیدگی در جایگاه قضاوت از جمله در سازمان‌های تابعه قوه قضاییه که با حقوق و آبرو و جان و مال مردم ارتباط دارد، گفت: باید از خداوند متعال بخواهیم و همواره خود را در محضر خداوند متعال بدانیم. لغزش ما آنگاه آغاز می‌شود که یک لحظه خودمان را در محضر مقدس خداوند احساس نکنیم؛ لذا همواره باید هرکسی که در مجموعه قضایی است، به خود متذکر شود که امروز قلم و حضور او موثر است و این تاثیر ایجاب می‌کند که مراقبت مضاعفی نسبت به خود و عمل، اندیشه و اخلاقش داشته باشد.

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: احقاق حق و ابطال باطل و نقش بستن لبخند رضایت بر لبان یک صاحب حق، شیرین ترین لحظه برای یک قاضی است و این بسیار امر مهمی است. در تقسیم کار در عالم این بخش، کار خطیری است که به عهده همکاران قضایی گذاشته شده است.

وی ادامه داد: خطیر بودن این موضوع به دلیل آن است که ما هر لحظه احساس می‌کنیم در معرض عبور از صراط هستیم. گاهی بعضی خیلی راحت و سریع تا موقعیت ترجیح منفعت شخصی بر منفعت نظام و انقلاب و ارزش‌ها و حق مردم پیش می‌آید، میگویند من و اینکار، هرگز. گاهی برخی با تردید می‌گویند: پس زندگی چه می‌شود و تاملی می‌کنند که کدام را انتخاب کنند؛ لذا همواره بر صراط قرار داریم و عبور از آن بستگی به این دارد که چگونه تصمیم بگیریم و عمل کنیم و این بسیار مهم است.

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: از اهالی این شهر بپرسید چرا کسی که در این شهر قاضی بوده و شدیدترین احکام را دارد، اولین بار که کاندیدای انتخابات می‌شود، بالاترین رای مطلق را در این استان به او می‌دهند و همواره نیز نام او نام خیر است و اخلاق وی در برخورد با همکاران فوق العاده بود.

وی ادامه داد: مرحوم سلطانی به قدری با کرامت برخورد می‌کرد؛ نه فقط با همکاران در دادگستری بلکه با متهمی که حتی اتهامات سنگینی داشت برخوردش با اخلاق بود.

آیت الله رئیسی افزود: نسبت به دیگران نیز همینطور بود. آقای لاجوردی هم بر خلاف آن چه که شبکه‌های ضدانقلاب از او ساختند، مرد پولادین در مقابل جرایم بود و با بسیاری از زندانیان دیده بودم که در دادستانی برخورد اخلاقی داشت که بعضی بخاطر برخورد اخلاقی ایشان گاهی در آن‌ها توبه و حالت برگشت ایجاد می‌شد.

رئیس دستگاه قضایی عنوان کرد: او به میان زندانیان می‌رفت و با زندانیان برخورد و صحبت می‌کرد، من می‌خواهم به همکاران تاکید کنم که اینکه فرمودید کرامت نسبت به همکاران و کرامت نسبت به ارباب رجوع یکی از مسائل مهم است.

وی در ادامه با اشاره به کثرت کار و پرونده در دادگستری گفت: من این را تاکید می‌کنم که سلامت در دستگاه قضایی از مسائل مورد تاکید و اولویت همه ماست و همه اجزای قوه قضاییه تاکید دارند بر این سلامت و تداوم و ارتقای آن در دستگاه قضایی که بحث بسیار مهمی است در پرتو عنایت پروردگار متعال و تقوای الهی واقع می شود.

آیت الله رئیسی بیان کرد: هر سازمانی تا وقتی کارش اثربخش و ایمنی بخش است که با کجی، انحراف، ظلم و خطا در نیامیزد. این فقط مربوط به فرد نیست؛ سازمان زمانی کارش اثربخش، ایمنی بخش و عدالت بخش می‌شود و می‌تواند احقاق حق کند که به کجی، ظلم و خطا آلوده نشود و خطای کم هم بزرگ تلقی شود و فساد کم نیز زیاد تلقی شود.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه سازمان‌های کشور و منتسب به نظام همه باید این موضوع را رعایت کنند؛ اما دستگاه قضایی یک مراقبت ویژه می خواهد، اظهار کرد: بین قاضی و غیر قاضی فرق هست. دستگاه قضایی اقتضائات خودش را دارد که بسیار مهم و اساسی است.

تحول ایجاد کردن، کار مضاعف می‌خواهد

آیت الله رئیسی در راستای مطالبات کارکنان و قضات دادگستری البرز در زمینه بهره‌وری گفت: به معاونت راهبردی تاکید کرده‌ایم که ایجاد یک ساز و کار جدید را در این زمینه در دستور کار قرار دهد تا به عدالت نزدیک و نزدیک تر شود .

وی در رابطه با تعطیلی پنجشنبه‌ها، خطاب به قضات و کارکنان تصریح کرد: بنده جلسه روسای کل دادگستری‌ها را فردا (جمعه) برگزار می‌کنم تا پنجشنبه از کار نمانند و جمعه را روز کاری کرده‌ایم؛ چراکه تحول ایجاد کردن، کار مضاعف می‌خواهد.

باید زمان دادرسی را بسیار کاهش دهیم

آیت‌الله رئیسی در رابطه با تامین قاضی و نیروی انسانی، گفت: به معاونت نیروی انسانی تاکید کرده‌ام که یک اقدام جهادی انجام دهد و تلاش کند که وضعیت متفاوتی نسبت به جذب داشته باشیم؛ اما این مسئله از فردا حل نمی‌شود. وضعیت زندانیان و اطاله دادرسی ایجاب می‌کند که اوقات رسیدگی به پرونده‌ها کوتاه تر شود و باید زمان دادرسی را بسیار کاهش دهیم که نیاز به کار مضاعف دارد.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: امروز تصمیم بگیریم و کمر همت ببندیم که برای انجام واقعه تحول، زمان دادرسی‌ها کوتاه شود و تحول با یک حرکت متفاوت از قبل ایجاد می‌گردد.

وی تاکید کرد: حرکت متفاوت ایجاب می‌کند که حتما از فردا کار در دادگستری البرز متفاوت از قبل باشد و در این تحول همه باید با ساعت کار متفاوت و حضور متفاوت نقش داشته باشند تا وضعیت پرونده‌های مانده را با همین نیروی انسانی تعیین تکلیف کنیم.

آیت الله رئیسی در بخشی دیگر از سخنان خود به مطالب مطرح شده از سوی کارکنان اشاره کرد و گفت: این نکات قابل شنیدن و توجه بود و من به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنم. برخی از کمبودهایی که عزیزان اشاره کردند، قبل از آمدن هیات، همکاران ما در معاونت راهبردی و معاونت مالی و پشتیبانی در سطح استان کمبودها را بررسی کردند و تقریبا حدود 30 -40 نفر به سطح استان آمدند و تمام زوایا را دیدند، گزارشات خود را جمع بندی کرده‌اند و در اولین جلسه شورای عالی قوه قضاییه ان‌شاءالله مطرح خواهد شد.

رئیس دستگاه قضایی تصریح کرد: پنج هیات نیز به شهرستان‌های استان اعرام شدند و 10 هیات از صبح در مرکز استان مسائل را بررسی کردند و مجموعه گزارشات در یک جلسه شورای عالی قوه قضاییه که به استان البرز اختصاص پیدا خواهد کرد، مطرح خواهد شد.

وی افزود: جلسه روز دوشنبه ما اختصاص به این قضیه دارد و از آقای استاندار نیز دعوت می‌کنیم و از نماینده محترم ولی فقیه آیت‌الله آقای حسینی همدانی نیز دعوت می‌کنیم در این جلسه شرکت کنند. ما روشمان این است که با حضور مسئولان عالی استان و رئیس کل دادگستری استان می‌نشینیم و تمام این موارد مطرح می‌شود.

آیت الله رئیسی گفت: در مورد تخصیص اعتبارات آنچه به صورت نقدی بود، همان جا دستورات لازم داده و انشاءالله پیگیری می شود و آنچه در کوتاه مدت امکان انجام آن نبود، در برنامه ریزی قرار داده می شود تا در زمان مقرر خود پیگیری شود.

رئیس دستگاه قضایی در ادامه عنوان کرد: آنچه که از انتقادها و پیشنهادات نیز ارائه فرمودید، در دستور کار هست و اگر احیانا نکته‌ای مورد توجه شماست و احیانا از دید دوستان نسبت به آن غفلت شده است، یادآور شوید تا در اولین جلسه شورای عالی قوه قضاییه که اختصاص به استان البرز دارد، مطرح شود.

وی بیان کرد: اشاره فرمودید که قضات باید مورد تشویق قرار گیرند که حرف کاملا درستی است. قضات ما از نیروهای صالح، کارآمد و دلسوز و حقیقتا چهره های پرکار و خدمتگزار هستند. اگر احیانا ما بر برخورد با فساد در درون دستگاه تاکید می کنیم، برای این است که این صفحه سفید و نورانی و پر تلالو را یک نقطه و یا نقاط سیاه خدای نکرده مخدوش نکند.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: یک تخلف، یک اشتباه و یک فساد هم در گوشه‌ای از دستگاه قضایی برای ما زیاد است؛ والا حتما بدانید که گاهی که می‌خواهیم در استان‌ها قضات را تشویق کنیم، هم روسای کل می‌دانند و هم ما در ستاد که این‌ها همه جزء بهترین‌ها هستند و اینکه کدام یک از بهترین‌ها باز به عنوان بهترینِ بهترین ها انتخاب شود، مشکل است؛ لذا من به سهم خود حقیقتا از همه قضات تشکر می کنم.

رئیس دستگاه قضایی افرود: نیروهایی که امروز مخلصانه با سختی کار و مشکلاتی که هست، کار میکنند، اجر و پاداشی که به آنها داده می‌شود، دربرابر آنچه خداوند متعال برای اجرای عدالت به ایشان میدهد، ناچیز است.

وی عنوان کرد: این جایگاه یک جایگاه ممتاز است که سختی‌هایی دارد و باید سختی‌ها را نیز در کنارش مورد توجه قرار داد؛ لذا تشویق قضات نکته درستی است و ضرورت هم دارد.

هر امتیازی و مزایایی که قانون و مقررات برای بانوان گذاشته، حتما باید در دادگستری به نحو اتم و اکمل اجرا شود

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه 1400 نیروی کارمند جذب شده‌اند و قول داده‌ایم که شش هزار نفر را تا پایان سال جذب کنیم، ادامه داد: نمی‌توانیم به مراجعه کننده بگوییم که صبر کند تا کمیسیون نقل و انتقال، قاضی و کارمند بفرستد؛ بلکه باید کار و تلاش را مضاعف کنیم.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: باید کار در این دو ماه و نیم پایانی سال در تمام کشور متفاوت باشد و همه به هر شکلی تلاش کنیم که پرونده‌ها باقی نماند و با همین نیروهای موجود تحول اتفاق بیفتد.

وی با تاکید بر اینکه هر امتیازی و مزایایی که قانون و مقررات برای بانوان گذاشته، حتما باید در دادگستری به نحو اتم و اکمل اجرا شود و با آن کاملا موافق هستیم، بیان داشت: بانوان در دستگاه قضایی برای کار کردن مایه می‌گذارند و زحمت می‌کشند و ما هم خبر داریم و حتما باید برای بانوان در دستگاه قضایی با توجه به شغل، کار و فرسودگی در کار آنچه در قانون هست، در نظر گرفته شود و اگر در قانون نیست ولی از امکانات ما برمی‌آید که برای بانوان کاری انجام دهیم، حتما مضایقه نداریم و باید صورت گیرد.

مورد وضعیت کارکنان شورای حل اختلاف پیشنهاد شده که شرایط آنها قطعی شود

رئیس قوه قضاییه در مورد شوراهای حل اختلاف تصریح کرد: لایحه برای تعیین تکلیف وضعیت شورای حل اختلاف در قوه قضاییه تنظیم و این کار در معاونت حقوقی با همکاری شورای حل اختلاف انجام شد. در شورای حل اختلاف یک بخش جایگاه شوراهای حل اختلاف و یک بخش کارکنان شوراهای حل اختلاف را داریم. در مورد وضعیت کارکنان شورای حل اختلاف پیشنهاد شده که شرایط آنها قطعی شود؛ اما نسبت به اعضای شورای حل اختلاف همچنان شرایط افتخاری باشد و استخدام لازم ندارد.

وی بیان داشت: صلاحیت‌هایی در قانون به این شورا اضافه گردید. برخی از پرونده‌ها مثل تهدید و توهین می‌تواند در شورای حل اختلاف حل شود؛ چراکه با شاکی خصوصی آغاز و با رضایت شاکی خصوصی ختم می‌شود؛ پس چه دلیلی دارد دستگاه قضایی را دخیل کنیم. صلاحیت‌ها را در بسیاری از مواردی که می‌تواند در شورای حل اختلاف حل شود، افزایش داده‌ایم و پرونده واقعی باید در دادگستری رسیدگی گردد؛ لذا مطابق پیشنهاد قوه قضاییه به مجلس، رسیدگی به پرونده باید در عدلیه صورت گیرد و شورای حل اختلاف هم مرجعی برای حل اختلافات خواهد بود.

آیت الله رئیسی از وزیر دادگستری خواست اصلاحیه شورای حل اختلاف که اکنون در دولت است را دنبال کند تا زودتر به مجلس برود و در همین مجلس تصویب گردد تا بر اساس آن وضع نیروی اداری، صلاحیت‌های قانونی و جایگاه شورای حل اختلاف تثبیت شود.

آیت الله رئیسی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: همکاران ما در استان البرز که بحمدالله نیرو‌های خوب، قضات خوب و کارکنان خوبی هستند، انشاءالله همت خواهند کرد و بیش از پیش در انجام امور قضایی استان پیشرفت حاصل خواهند نمود. استان البرز یک استان مهاجرپذیر است و در کنار یک قطب بزرگ صنعتی قرار دارد و ۳۵۰۰ کارخانه و کارگاه و قطب کشاورزی قرار دارد و معبری برای بیش از ۱۴ استان کشور است و شرایط جمعیتی خاصی هم دارد.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: استان یک شرایط این چنینی دارد و با همه مشکلاتی که هست، مانند تغییر کاربری ها، زمین خواری ها، قاچاق کالا و مواد مخدر و مشکلات دیگر، اینجا اقتضاء کار مضاعف و دقت بیشتر و حساسیت بیشتر را دارد و انتظار ما این است که هیچ پرونده‌ای در اینجا بدون اقدام متناسب نماند. من اخیرا چند مورد را برای رئیس کل فرستادم که نسبت به برخی از تعاونی‌ها که مردم گرفتار شده‌اند و پول‌های خود را گذاشته‌اند و یا برخی از موسسات اعتباری که پول کم آورده‌اند و مردم گرفتار شده‌اند، این‌ها را باید عنایت کنند و جلسه بگذارند و در اتخاذ تصمیم به قاضی کمک کنند.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: اگر احیانا این مشکلات در درون استان حل نشد، به مرکز بیاورند و ما جلسه داشته باشیم و حل کنیم؛ چرا که پرونده نباید در دستگاه قضایی بن بست داشته باشد و باید راه آن باز شود و گره کار مردم گشوده شود. اینجا آنجایی است که مردم باید احساس کنند هرکسی در هر کجای استان مورد ظلم قرار گرفت، به عدلیه برود و یقین داشته باشد که دادگستری با تمام توان حق او را خواد ستاند.

رئیس قوه قضاییه عنوان کرد: این احساسی است که باید در مردم استان به وجود بیاید که الحمدلله روزنه‌های این احساس کاملا پیداست؛ اما اینکه عزیزی گفت که از روزی که تو آمدی مراجعات ما افزایش پیدا کرده می‌خواهم این را تایید کنم و می‌خواهم بگویم که این جهت در تهران نیز همینطور است.

آیت الله رئیسی افزود: باید پرسید که این‌ها برای چه می‌آیند؟ این‌ها به این امید می‌آیند که گرهی از کارشان گشوده شود؛ لذا اگر من و شما کار مضاعف کردیم و گره از کار‌ها باز کردیم، این امید افزون خواهد شد؛ اما اگر خدای نکرده این افراد یک بار، دو بار و سه بار آمدند و دیدند کاری نشد، می‌گویند خبری نیست و ناامیدی بر آن‌ها مستولی خواهد شد.

رئیس دستگاه قضایی تاکید کرد: وظیفه ما این است که نگذاریم کسی ناامید شود. یک وقت کسی امر غیر قانونی می‌خواهد، اما یک وقت قانونا می‌گوید پرونده مرا رسیدگی کنید. این وظیفه ماست. این افزایش ورودی مراجعات، افزایش شکایات و افزایش گزارشات نسبت به پرونده‌ها باید با پاسخ مثبت به لحاظ رسیدگی واقعی و اجرای عدالت مواجه شود و اگر احیانا مواجه با کم کاری شود، یقین بدانید که پس از مدتی به ناامیدی تبدیل می‌شود و این ناامیدی فقط از یک شخص نیست؛ بلکه ناامیدی از دادگستری و سازمان اداری کشور است.

وی تاکید کرد: این برای ما یک گناه نابخشودنی است که به جای اینکه امید را در دل مردم زنده کنیم، خدای نکرده ناامیدی را ایجاد کنیم و این خیلی بد است و گناه جمعی است و فردی نیست و فرد از کل سازمان ناراحت شده که منتسب به کل نظام است؛ لذا من به همه همکاران تاکید می‌کنم که اگر مردم در امیدی که پیدا کرده اند با یک ناامیدی مواجه شوند، این گناهی نابخشودنی است و باید سعی کنیم که پرونده‌ها به روز رسیدگی شود، با تاخیر مواجه نشود و به عدالت رفتار شود.

آیت الله رئیسی در پایان سخنان خود ضمن قدردانی مجدد از زحمات قضات و کارکان دادگستری استان البرز اظهار کرد: از اینکه با کرامت، هم با همکاران، هم ارباب رجوع و هم افرادی که به نحوی با عدلیه و سازمان‌های وابسته مواجه هستند، برخورد می‌کنید، صمیمانه تشکر می‌کنیم و انشاءالله خداوند به حق زینب کبری (س) به هم شما پاداش خبر مرحمت کند تا بتوانیم وظیفه خود را انجام دهیم و از آقای استاندار و نماینده محترم، ولی فقیه که حوصله کردند و در جلسه حضور دارند و روسای سازمان‌های دیگر که در جلسه هستند و آقایان و خانم‌ها که تا این ساعت در جلسه صبر کردند، کمال تشکر را دارم.