مردم خواهان پلیس مهربان، مقتدر و مدبر هستند/ «پلیس قضایی» باید احیا شود/ در معرض تهدید دشمن هستیم اما کشور در بهترین شرایط امنیتی قرار دارد/ مقام معظم رهبری از عملکرد ناجا تقدیر کردند؛ ما هم در دستگاه قضا قدردان زحمات شما هستیم

آیت الله رئیسی در گردهمایی فرماندهان ناجا:

مردم خواهان پلیس مهربان، مقتدر و مدبر هستند/ «پلیس قضایی» باید احیا شود/ در معرض تهدید دشمن هستیم اما کشور در بهترین شرایط امنیتی قرار دارد/ مقام معظم رهبری از عملکرد ناجا تقدیر کردند؛ ما هم در دستگاه قضا قدردان زحمات شما هستیم

رئیس دستگاه قضایی با توجه به همکاری تنگاتنگ نیروی انتظامی و قوه قضاییه، بر لزوم احیای «پلیس قضایی» و استفاده از نیروهای پلیس آشنا به حقوق و قضا برای پیگیری مأموریت های این حوزه تأکید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز (چهارشنبه) در گردهمایی سراسری فرماندهان، رؤسا و معاونان نیروی انتظامی که در محل فرماندهی این نیرو برگزار شد، تقوا و نظم را عامل موفقیت انسان ها در زندگی و ضامن سلامت و کارآمدی هر سازمان دانست.

رئیس قوه قضاییه گفت: آنچه انسان را در مقابل تهدید و تطمیع و ناهنجاری ها حفظ می کند، سپر تقواست و هر سازمانی که به دنبال کارآمدی و اثربخشی و موفقیت در انجام مأموریت هاست، باید نظم درون آن مجموعه و روابط ضابطه مند با سایر دستگاه ها را سرلوحه کارهایش قرار دهد. 

آیت الله رئیسی همچنین برنامه ریزی، دقت در تصمیم گیری و عمل به موقع و مناسب و آسیب شناسی ساختارها و رفتارها را در فرماندهی و مدیریت بسیار مهم دانست و خاطر نشان کرد: مدیر یک سازمان باید ضعف ها و قوت های مجموعه تحت امرش را آسیب شناسی کند و ببیند چه روش هایی موجب تسهیل امور و حفظ حقوق مردم  می شود.    

رئیس قوه قضاییه با اشاره به نقش نظارت مستمر بر سلامت و کارآمدی نظام اداری تصریح کرد: دستگاه هایی که متولی امور مردم هستند باید نسبت به حفظ مجموعه خود در برابر آسیب ها حساس باشند و نیروی انتظامی که در خط مقدم برخورد با جرایم و ناهنجاری ها قرار دارد، بیش از همه باید به این مساله توجه داشته باشد.

آیت الله رئیسی با تأکید بر لزوم استفاده از فناوری های روز متذکر شد: هر چه یک سازمان به ابزارهای های نوین و سامانه های الکترونیک مجهزتر شود، اشراف اطلاعاتی بیشتری پیدا می کند و افزایش اشراف اطلاعاتی ناجا موجب کاهش عملیات می شود و نقش بازدارنده دارد.

رئیس قوه قضاییه همکاری و به اشتراک گذاشتن اطلاعات بین دستگاه ها را موجب شکل گیری دولت الکترونیک و پیشبرد هر چه بهتر امور کشور دانست و از صاحبان اطلاعات خواست که از ارائه اطلاعات به یکدیگر، پرهیز نکنند.

«همکاری های مردم و سازمان های مردم نهاد با پلیس» از دیگر موضوعات مهم مورد تأکید آیت الله رئیسی بود که رئیس دستگاه قضا در گره گشایی از مشکلات و پیشگیری از ناهنجاری ها مؤثر دانست.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر لزوم رفع مشکلات و نیازهای نیروی انتظامی و ضعف هایی که در تعامل با دستگاه ها وجود دارد، در عین حال گفت که این مشکلات نباید به سطح جامعه منتقل و باعث نگرانی مردم شود بلکه باید در همان مجموعه یا بین مجموعه ها حل شود.

آیت الله رئیسی گفت: وقتی یک مالباخته به کلانتری مراجعه می کند، نباید به او گفته شود ما برای پیگیری موضوع و دنبال کردن سارق امکانات نداریم و یا این که ما برخورد کردیم اما فلان دستگاه با ما همکاری نکرده است؛ این نوع برخورد ها و بیان مشکل برای مردم هیچ دردی را از جامعه دوا نمی کند.

مردم خواهان پلیس مهربان، مقتدر و مدبر هستند
رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به تعاملات و همکاری های گسترده پلیس با دستگاه قضایی از «مهربانی»، «اقتدار» و «تدبیر» به عنوان سه نکته مهم در رفتار سازمانی مشترک این دو مجموعه یاد کرد و گفت: نیروی انتظامی هم باید مانند عدلیه ملجاء و پناه مردم باشد و با مردمی که برای تظلم خواهی به آنها مراجعه می کنند، مهربان باشند.

آیت الله رئیسی افزود: مردم خواهان پلیس مقتدر هستند اما همانطور که مهربانی به معنی ضعف و سستی نیست، اقتدار هم به معنی ظلم و اجحاف و تعدی و تضییع حقوق مردم نیست که ما امروز شاهد نمونه های آن در آمریکا و اروپا هستیم بلکه اقتدار به معنی استفاده قانونمند از توانایی برای خدمت به مردم است.

رئیس قوه قضاییه، تدبیر را به معنی تصمیم گیری دقیق و درست و اقدام به موقع دانست و آن را عاملی مهم برای انجام مأموریت های حساس نیروی انتظامی و مجموعه دستگاه قضایی برای اجرای قانون و صیانت از حقوق مردم دانست.

مقام معظم رهبری از عملکرد ناجا تقدیر کردند؛ ما هم در دستگاه قضا قدردان زحمات شما هستیم
آیت الله رئیسی با اشاره به تقدیر مقام معظم رهبری از عملکرد خوب ناجا، از اقدامات ارزنده پلیس و همکاری های سازنده این نیرو با دستگاه قضایی قدردانی کرد و از فرماندهان و کارکنان نیروی انتظامی خواست با حسن انجام مأموریت های خود، قوه قضاییه را در رسیدگی به پرونده ها و کاهش اطاله دادرسی در نظام قضایی یاری دهند.

«پلیس قضایی» باید احیا شود
رئیس قوه قضاییه با بیان این که هر چه پلیس در انجام مأموریت های خود در تحقیقات اولیه در پرونده ها دقیق تر عمل کند، احکام قضایی از اتقان بیشتری برخوردار خواهند بود، از فرمانده نیروی انتظامی خواست که سازوکاری را برای رسیدگی هر چه بهتر به موضوعات ارجاعی دستگاه قضایی به ناجا طراحی نماید.

آیت الله رئیسی در همین زمینه از لزوم تشکیل «پلیس قضایی» سخن گفت و با اشاره به انحلال پلیس قضایی پس از ادغام کمیته انقلاب اسلامی و شهربانی و ژاندارمری و شکل گیری نیروی انتظامی گفت که با توجه به همکاری تنگاتنگ پلیس و قوه قضاییه، باید احیای پلیس تخصصی قضایی که به حقوق و قضا و علوم روز آشنا باشد، با جدیت پیگیری شود.

رئیس قوه قضاییه «نظارت بر بازداشتگاه های پلیس و محل نگهداری موقت متهمان» و «اطلاع رسانی» را نیز مورد تأکید قرار داد و گفت: مردم باید از اقدامات امیدبخش پلیس و دستگاه قضایی و سرنوشت پرونده ها مطلع شوند اما اطلاع رسانی نباید مخل روند رسیدگی به جرایم و موجب مکتوم ماندن واقعیت های یک پرونده شود.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر برخورد قاطع با اشرار، فروشندگان مواد مخدر و معتادان متجاهر و لزوم پاکسازی تمام نقاط شهرها و روستاها از این افراد، در عین حال خاطر نشان کرد که دستگیری آنها باید حساب شده و با دقت انجام شود تا دستگاه قضایی مجبور نشود پس از شکل گیری پرونده، آنها را به خاطر فقدان مستندات و ادله لازم آزاد کند.

در معرض تهدید دشمن هستیم اما کشور در بهترین شرایط امنیتی قرار دارد
رئیس قوه قضاییه امنیت را از مهم ترین موضوعات در گام دوم انقلاب دانست و با بیان این که امروز به گستره همه داشته هایمان در معرض تهدید دشمن هستیم گفت: دیدبان های تیزبین و بصیر در نیروی انتظامی باید با مراقبت و اقدام به موقع و مدبرانه فضا را برای کسانی که دنبال نفوذ، توطئه و اخلال در امنیت کشور هستند ناامن کنند و نگذارند به اهدافشان برسند.

آیت الله رئیسی در عین حال تأکید کرد: امروز علیرغم همه تهدیدات، با عنایت خدا و مدیریت داهیانه رهبری و حضور مقتدرانه نیروهای مسلح و نیروی انتظامی و حضور آحاد ملت در صحنه، امنیت در کشور از همه زمان ها بیشتر و بهتر است که باید صیانت و تقویت شود.

* اولویت های 9 گانه پلیس به روایت فرمانده ناجا

پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی با تبیین اولویت های 9 گانه ناجا در سال 99، ارتقاء و توسعه اشراف اطلاعاتی» با تمرکز بر «یکپارچه سازی بانک های اطلاعاتی داخلی»، «توسعه کمی و کیفی خدمات انتظامی» با تمرکز بر اصل «پیشگیری»، «توسعه و تشدید اقدامات مقابله ای با قاچاق کالا، ارز و سلاح و مهمات» و «مبارزه با جرایم به عنف» را از جمله این اولویت ها عنوان کرد.

وی از «تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی» به عنوان یکی دیگر از اولویت های مأموریتی ناجا در سال جاری یاد کرد که با ایجاد پلیس امنیت اقتصادی پیگیری می شود و با اشاره به مأموریت های پلیس در برخورد با مواد مخدر و ضربه زدن به بنیان های اقتصادی سوداگران مرگ، از کشف 500 تُن انواع مواد مخدر در 5 ماه اخیر خبر داد.

فرمانده نیروی انتظامی یکی از مهم ترین اولویت های ناجا را «هوشمندسازی پلیس و شکل گیری پلیس هوشمند» عنوان کرد که قرار است در یک پروسه سه ساله و تا پایان سال 1400 تحقق یابد و خاطر نشان کرد: دستیابی به پلیس هوشمند، موجب افزایش سرعت و دقت در ارائه خدمات انتظامی می شود و در تأمین امنیت مردم تأثیر مستقیم خواهد داشت.

سردار اشتری در پایان با اشاره به کثرت و تنوع مأموریت های ناجا، خواستار افزایش حمایت های قضایی از نیروهای انتظامی شد و در این راستا لزوم اصلاح و به روزرسانی برخی قوانین از جمله «قانون حمل و به کارگیری سلاح» و موادی از آئین دادرسی کیفری را مورد تأکید قرار داد.