مشهد باید به مرجعیت علمی برای تمام جهان اسلام تبدیل شود/ سرفصل نخست فعالیت‌های آستان قدس رضوی توجه به مستضعفان است

مشهد باید به مرجعیت علمی برای تمام جهان اسلام تبدیل شود/ سرفصل نخست فعالیت‌های آستان قدس رضوی توجه به مستضعفان است

تولیت جدید آستان قدس رضوی(ع) با تأکید بر اینکه جایگاه امدادرسانی در دوره جدید آستان قدس تقویت می‌شود، گفت: در دوره جدید ساماندهی اقتصادی به فعالیت‌ها در پرتوی کمک به آستان قدس رضوی و زائرمحوری است.

تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه توجه به محرومان اولویت اول کار آستان قدس رضوی خواهد بود، گفت: در این زمینه تا کنون تلاش های قابل تقدیری صورت گرفته، اما باید این امر به سطح «معاونت امداد مستضعفان» ارتقا یابد و پیگیری شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، ضمن ارج نهادن خدمات گذشته، تاکید کرد: «منشور 7 گانه» ای که رهبر معظم انقلاب در ابلاغ ماموریت تولیت آستان قدس رضوی مطرح فرمودند، پیش روی بنده و همه خدمتگزاران این آستان مقدس خواهد بود. 

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر حمایت از مستضعفان در حکم انتصاب تولیت آستان قدس رضوی، افزود: نگاه ما در این حوزه همان نگاه دیگر خواهی است که حضرت صدیقه طاهره(س) در خانه کوچک خودشان داشتند و تمام عالم را در آن جای می دادند.

وی با بیان اینکه امروز همگان ادعای دیگرخواهی دارند، تاکید کرد: تفاوت نگاه ما با دیگران این است که ما دیگرخواهی را در پرتو خداخواهی می دانیم.

تولیت آستان قدس رضوی دومین اولویت کاری خود را زائر محوری عنوان کرد و گفت: این امر در ماموریت آستان قدس رضوی حتمی است، اما منظور ما این است که همه سطوح حکومت باید در استان خراسان رضوی و مشهد الرضا(ع)، تسهیل شرایط زیارت زائران را سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی افزود: حتی در برنامه ریزی های کشوری معطوف به خراسان رضوی نیز باید نگاه زائر محوری مبنا باشد و همه نیازهای زائر از محل عزیمت به مشهد مقدس، در طول مسیر، در مشهد مقدس و هم چنین در مسیر بازگشت مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه در این زمینه تنها آستان قدس رضوی مسئول نیست، اظهار کرد: ماموریت رسیدگی به این موضوع بر عهده آستان قدس رضوی است، ولی تحقق آن نیازمند همکاری همه نهادهاست.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در تبیین سومین اولویت کاری خود نیز چنین گفت: مشهد مقدس یک شهر فرهنگی است و به برکت آستان مقدس حضرت رضا(ع) اقدامات بسیاری در آن صورت گرفته که دانشگاه های علوم اسلامی رضوی وامام رضا(ع) و هم چنین حوزه بزرگ خراسان نمود آنهاست. 

وی با اشاره به اینکه بارزترین ویژگی حضرت رضا(ع) علم ایشان است، افزود: ما در این شهر در محضر عالم آل محمد(ص) هستیم و از این رو باید جایگاه مشهد مقدس و آستان قدس رضوی را مرجعیت علمی برای همه جهان اسلام بدانیم و برای رسیدن به این افق تلاش کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی هم چنین بر ضرورت ساماندهی اقتصادی همه کارها تاکید و عنوان کرد: این موضوع باید در پرتو توجه به زائر محوری و ساماندهی این حوزه صورت پذیرد.


تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه وجود مبارک پیامبر اعظم(ص) دو هدیه به حضرت زهرا(س) دادند، گفت: یکی از این دو هدیه فدک بود که جنبه دنیوی داشت و قصه پرغصه آن را می دانیم. دیگری نیز تسبیحات ارزشمندی است که امروز به عنوان تحفه ای از لسان حضرت صدیقه اطهر(س) به ما رسیده و در روایات نیز توصیه شده است که فرزندانتان را ملتزم به این تسبیحات کنید.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی سپس به حدیث سلسله الذهب امام رضا(ع) که در جمع مردم نیشابور بیان شده است، اشاره و عنوان کرد: این حدیث شریف نیز فرمایشی است که باید برای رهایی از شر شیاطین و قرار گرفتن در «حصن حصین» نسبت به آن التزام فکری، اندیشه ای، اخلاقی و عملی داشته باشیم.

وی سپس با بیان اینکه همه ابعاد جامعه سازی قرآنی باید آهنگ توحیدی داشته باشد، اظهار کرد: همه دست اندرکاران حوزه های مختلف اجتماعی و حکومتی و افرادی که قصد دارند جامعه سازی قرآنی و توحیدی را محقق کنند، باید به این مهم اهتمام داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه امروز آستان قدس رضوی مرکز پایه گذاری و کلاس انسان سازی است، افزود: زیارت حضرت رضا(ع) کلاسی است که معرفت، محبت و دلدادگی، اعلام موضع و برنامه آتی زائر در آن وجود دارد. بر این اساس، خادمان این آستان مقدس نیز باید امور را به گونه ای تسهیل کنند که این کلاس انسان سازی و رهنمود حضرت ثامن الحجج(ع) برای زندگی انسان تکامل یافته توحیدی، تحقق عینی و عملی بیابد.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با بیان اینکه من نسبت به عنایت امام رضا(ع) و اعتماد مقام معظم رهبری سر بر آستان ربوبی می سایم و شکر گذار حضرت حق هستم، اظهار کرد: ما با همه وجود تلاش های حدود 4 دهه گذشته آیت الله واعظ طبسی را ارج می نهیم. اما با وجود همه اقداماتی که در آستان قدس رضوی انجام شده، باز هم باید تلاش هایی به دست خدمتگزاران آستان قدس رضوی صورت پذیرد، تا این مجموعه به آن نقطه برتر مورد نظر دست یابد.