رویکرد سند تحول قضایی در راستای تعالی و تحکیم بنیان خانواده است/ راهکار حل و فصل دعاوی مربوط به خانواده «حکمیت» است

آیت الله رئیسی در نشست تحول در نظام حقوقی و قضایی زنان و خانواده:

رویکرد سند تحول قضایی در راستای تعالی و تحکیم بنیان خانواده است/ راهکار حل و فصل دعاوی مربوط به خانواده «حکمیت» است

رئیس قوه قضاییه گفت: راهکار حل و فصل دعاوی مربوط به خانواده «حکم قضایی» نیست بلکه «حکمیت» راهکار حل و فصل این دعاوی است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، در آستانه سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س)، آیت الله سید ابراهیم رئیسی عصر امروز سه شنبه (14 بهمن) در نشست تحول در نظام حقوقی و قضایی زنان و خانواده که در راستای تجلیل از مقام زن و مادر برگزار شد، ضمن تبریک ولادت حضرت صدیقه طاهره(س) عنوان کرد: دعا می کنیم که خداوند متعال توفیق کسب معرفت ولایی نسبت به مقام حضرت فاطمه زهرا(س) را به همگان عطا کند.

رئیس قوه قضاییه رمز درک لیله القدر را معرفت نسبت به مقام حضرت فاطمه (س) دانست و افزود: مقصود از معرفت نسبت به مقام حضرت فاطمه (س)، معرفت شناسنامه ای نیست بلکه مقصود همان معرفت ولایی است که این معرفت و شناخت، انسان را دلداده حضرت فاطمه زهرا(س) می کند.

آیت الله رئیسی با درس‌آموز عنوان کردن سلوک حضرت صدیقه طاهره(س) برای عالمیان، بر ضرورت حرکت در راستای کسب معرفت نسبت به مقام حضرت فاطمه زهرا(س) تا آنجایی که میسور است تاکید کرد.

رئیس قوه قضاییه حضور زنان در جامعه را یک ضرورت و فرصت دانست و با تاکید بر این نکته که به برکت انقلاب اسلامی، زنان در جامعه ما هویت تازه ای پیدا کردند، گفت: نقش آفرینی های بابرکت بانوان جامعه ما در گام دوم انقلاب باید به شکل بسیار جدی تری در عرصه های سیاستگذاری و اجرایی دنبال شود.

آیت الله رئیسی در ادامه با بیان اینکه بنیان خانواده بر اساس مودت و حکمت استوار است، تصریح کرد: راهکار حل و فصل دعاوی مربوط به خانواده «حکم قضایی» نیست بلکه «حکمیت» راهکار حل و فصل این دعاوی است و در همین راستا اقوام و خویشاوندان طرفین دعوا، باید تمام تلاش خود را برای دور کردن آسیب از حوزه خانواده انجام دهند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به وظایفی که قانون اساسی برای تحقق اصل تحکیم بنیان خانواده بر عهده دستگاه قضایی گذاشته است، اظهار کرد: قوه قضاییه همچنانکه قانون اساسی تعیین کرده است باید به دنبال تحقق اصل تحکیم بنیان خانواده باشد.

آیت الله رئیسی در ادامه رویکرد سند تحول قضایی را در راستای تعالی و تحکیم بنیان خانواده دانست و با بیان اینکه دستگاه قضا برای رسیدگی به پرونده های حوزه خانواده نیازمند شعب تخصصی برای رسیدگی به دعاوی است، بر ضرورت نقش آفرینی جدی فعالان حوزه زنان و خانواده و همچنین آموزش قضات در این زمینه تاکید کرد.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با بیان اینکه نقش «مشاور زن» در دادگاه ها باید به صورت جدی دنبال شود گفت: داوری های شکلی و تشریفاتی یکی از آسیب های مربوط به دعاوی حوزه خانواده است و در سند تحول قضایی، هم آسیب های مربوط به داوری های شکلی و تشریفاتی و هم راهکارهای برون رفت از این آسیب ها مطرح شده است.

رئیس قوه قضاییه ضمن دعوت از اصحاب اندیشه و خرد برای حل و فصل موضوعات و پرونده های مربوط به حوزه زنان و خانواده گفت: به هیچ عنوان بن بستی برای حل و فصل دعاوی حوزه خانواده وجود ندارد. دستگاه قضا تمایل دارد که دعاوی مربوط به حوزه خانواده با حکمیت و داوری برطرف شده و به دادگاه ها کشیده نشوند.

آیت الله رئیسی در ادامه بر لزوم ارتباط وثیق میان حوزه های اجرایی و غیراجرایی در موضوعات مربوط به خانواده تاکید کرد و گفت: اگر دانشگاهیان بدون ارتباط با دادگاه ها نظریه بدهند راهکارهایشان حالتی انتزاعی پیدا می کند و در سوی دیگر اگر حوزه های اجرایی رسیدگی کننده به دعاوی خانواده، راهکارهای اجرایی محض و غیرمرتبط با دانش و علم روز را ارائه دهند، راهکارشان چندان مثمر ثمر نخواهد بود.

 

رئیس قوه قضاییه در ادامه با بیان اینکه تحول باید مبتنی بر قاعده مندی باشد عنوان کرد: هر اندازه مداخلات حاکمیتی و حکومتی در زمینه دعاوی مربوط به حوزه زنان و خانواده محدودتر شود و بر فرهنگ و یافته های اعتقادی و باورها تکیه بیشتری صورت بگیرد، شاهد یک نوع استواری در حوزه مسائل مربوط به زنان و خانواده در کشورمان خواهیم بود.

آیت الله رئیسی صداق و مهریه را نشانه پاکی و راستی دانست و با تاکید بر این نکته که مهریه و صداق نباید به سلاحی میان زن و مرد تبدیل شود، گفت: بارها تاکید کرده ایم که در پرونده های مربوط به مهریه و نفقه اگر کار به دادگاه کشیده شود، بازگشت خانواده به کانون اصلی خود بسیار دشوار خواهد بود.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه اکثر پرونده های حوزه خانواده، پرونده های مدت داری است که آثار عمیق تربیتی، اجتماعی و فرهنگی دنباله داری را در پی دارد، گفت: پدر بی رحمی که به علقه میان مادر و فرزند اعتقاد ندارد و می خواهد مادر را از دیدن فرزندش محروم کند باید بداند که با طلاق، مسئله عاطفه میان مادر و فرزند از بین نمی رود.

آیت الله رئیسی ضمن تاکید بر ضرورت توجه به آثار اجتماعی و فرهنگی احکام صادره در دعاوی حوزه خانواده، از حوزه، دانشگاه و فعالان حوزه خانواده خواست که با تشریک مساعی هرچه بیشتر خود، به قوه قضاییه در حل و فصل دعاوی مربوط به حوزه خانواده کمک کنند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه مسائل مربوط به حوزه خانواده مسائلی چندساحتی هستند که باید با این نگاه مورد توجه قرار گیرند، بر لزوم تعریف مصادیق عسر و حرج تاکید کرد و گفت: با تعریف صحیح از مصادیق عسر و حرج، بسیاری از سوالات مربوط به مسئله زن و خانواده پاسخ داده می شود.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه بسترهای نوآورانه می تواند در حوزه حل و فصل دعاوی خانواده قبل از کشیده شدن کار به دادگاه کمک شایان توجهی داشته باشد، تصریح کرد: نقش زنان در بستر گام دوم انقلاب نقشی بسیار اساسی است که ایفای این نقش، روحیه ای مجاهدانه می طلبد.

رئیس قوه قضاییه همچنین نگرانی در خصوص مسئله جمعیت را یک نگرانی معقول و بسیار حائز اهمیت دانست گفت: امیدواریم با کار جامعی که در این زمینه در مجلس در حال انجام است دغدغه بسیاری از دغدغه مندان این حوزه برطرف شود.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: دستگاه ها و بخش های مختلف اجرایی کشور باید برای اجرای سیاست های جمعیتی در میدان باشند و در صورتی که در این زمینه کار به دستگاه قضایی کشیده شود، قوه قضاییه حتما به صورت جدی ایفای نقش خواهد کرد.

رئیس قوه قضاییه همچنین با اشاره به آمار افزایشی سقط جنین در کشور گفت: سقط جنین هایی که به صورت غیرقانونی صورت می گیرد «قتل نفس» محسوب می شوند که حتما مورد غضب پروردگار متعال و برخلاف شرع و قانون است و باید به آن رسیدگی شود.

گفتنی است در این مراسم جمعی از فعالان و پژوهشگران حوزه زنان و خانواده به بیان نقطه نظرات خود در زمینه ها و موضوعات گوناگون پرداخته و دغدغه های خود را بیان کردند.