آل‌سعود به‌دنبال از بین بردن اسناد فاجعه منا

آل‌سعود به‌دنبال از بین بردن اسناد فاجعه منا

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه آل‌سعود به‌دنبال از بین بردن اسناد فاجعه منا است گفت: دادستانی کل کشور وظیفه قانونی خود در قبال فاجعه منا را انجام می‌دهد.

حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی عصر امروز در همایش بررسی ابعاد حقوقی فاجعه منا که در مدرسه امام خمینی (ره) قم برگزار شد اظهارداشت: بعد از این فاجعه عظیم در سرزمین وحی، آنچه مورد بحث قرار دارد، مسئله اصل حادثه و تبیین ابعاد آن است.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه اخبار را از شاهدان در رمی جمرات شنیده‌ایم افزود: بخشی دیگر از گزارشات را از رسانه‌های جمعی دیده‌ایم و اصل حادثه در بررسی حقوقی قابل توجه است.

وی با اشاره به اینکه در حادثه منا حوادث و مسائل مختلفی مطرح و بسیاری هم در پرده ابهام است که باید اسناد موجود و فیلم‌های تهیه و ثبت شده در دوربین‌ها در جمعی کار‌شناسی مورد تحقیق قرار گیرد خاطرنشان کرد: آنچه ما با آن مواجه هستیم، پنهان‌کاری شدید حکومت سعودی در این زمینه است و هر چه پیش می‌رویم می‌بینیم این پنهان کاری بیشتر می‌شود.

رئیسی با اشاره به اینک اراده عربستان که مبتنی بر زور و قدرت است، وضعیت را در فضای مجازی متفاوت کرده، ‌گفت: اگر در فضای مجازی در این رابطه بررسی انجام شود، می‌بینیم اسناد را جمع‌آوری کرده‌اند تا ابعاد آن مطرح نشود. در روزهای اول و دوم اخبار منتشر شد اما سپس در رسانه‌هایی که توسط نظام سلطه هدایت می‌شد، دیگر به موضوع پرداخته نشد.

دادستان کل کشور ادامه داد: مسائلی مانند تشکیل کمیته حقیقت‌یاب که مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند، همچنان مورد توجه قرار دارد و باید ابعاد موضوع را روشن کند، زیرا در غیر این صورت در مراسم سال‌های آینده و حتی حج تمتع، تضمینی برای امنیت مردم وجود ندارد.

رئیسی بیان کرد: در ارتباط با مسئله تشکیل کمیته حقیقت‌یاب که در خط مقدم آن وزارت امور خارجه در کشور ما قرار دارد، در صورتی که همراهی دیگر کشور‌ها وجود داشته باشد می‌توان به نتیجه مطلوب رسید. این همراهی در حداقل‌ها و برای شناسایی راهکار‌ها و ابعاد فاجعه منا باید به وجود آید.

دادستان کل کشور با بیان اینکه در مسئله منا باید به‌دنبال روشن‌شدن ابعادِ فاجعه باشیم، تصریح کرد: دوستان ما در حوزه‌های مختلف اسنادی را بررسی و به‌دست آورده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: اگر اصلِ ماجرا از نظر حقوقی مورد بررسی قرار گیرد، نسبت به بستر خیابانی که افراد در آن رمی‌جمرات به‌جا آورده‌اند به‌خوبی می‌توان محکومیت آل سعود در فاجعه را اثبات کرد.

رئیسی با اشاره به اینکه عدم رسیدگی به مجروحان و جلوگیری از امدادِ امدادگران از اقداماتی است که کوتاهی و جرم آل‌سعود را اثبات می‌کند، تصریح کرد: در ادامه موضوع هیچ تردیدی در تقصیر آل سعود وجود ندارد.

وی گفت: اگر مجمع حقوقی عادلانه بین‌المللی داشتیم برای رسیدگی دغدغه‌ای نداشتیم که متاسفانه چنین چیزی وجود ندارد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه بیش از 5 تا 8 هزار نفر در فاجعه منا با زبان تشنه کشته شدند، تصریح کرد: باید این مسئله را پیگیری کرد. پیگیری بین‌المللی که بتواند احقاق حق کند، در حال حاضر نداریم ولی از طریق برخی دادگاه‌های بین المللی موضوع را پیگیری می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه بر اساس احکامی که در خود عربستان سعودی وجود دارد، باید خسارت جانباختگان پرداخت شود گفت: البته امروز آل‌سعود نسبت به برخی کشور‌ها به صورت مخفیانه این کار را انجام می‌دهد.

دادستان کل کشور افزود: کنوانسیون‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان به واسطه آن سعودی را به دادگاه‌های بین المللی روانه کرد اما عده‌ای می‌گویند دادگاه‌های بین المللی عدالت را در این زمینه رعایت نمی‌کنند زیرا در اشرافیت نظام سلطه هستند اما ما مطابق منطق و برهان و اسناد خود باید وظیفه را انجام دهیم و در این زمینه پیگیری‌های خود را انجام دهیم.

وی تاکید کرد: باید از همه ظرفیت جمهوری اسلامی استفاده و حق و حقوق خون‌های به ناحق ریخته را دادگاه‌های بین المللی احقاق کنیم.

رئیسی با اشاره به اینکه طرح مسئله در شورای امنیت و تشکیل کمیته حقیقت‌یاب از تاکیدات ما بوده است گفت: شورای امنیت و سازمان ملل نمی‌خواهد حرف ما را بشنود اما این موضوع در راس پیگیری‌های ما قرار دارد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه باید مسئله مربوط به دیه این افراد به عنوان خواسته ابتدایی ما مورد پیگیری قرار گیرد افزود: دیه مربوط جانباختگان در مسجد الحرام پیگیری شده در سازمان حج و زیارت به نتایجی رسیده است اما معتقدیم این دو حادثه بی‌ارتباط با هم نیستند.

وی با اشاره به اینکه امروز آل‌سعود به‌عنوان مبدأ جریان تکفیری، سلفی و وهابیت شناخته می‌شود، تصریح کرد: آل‌سعود را امتداد راهبردی استکبار می‌دانیم که ریشه ناصحیح خود را در جهان اسلام منتشر می‌کند.

رئیسی خاطرنشان کرد: آنچه نظام ما بر آن مبتنی است توحید، عقلانیت، معنویت اخلاق و عدالت است. آینده فکری جهان اسلام در اختیار مجموعه‌های علمی مانند جامعه‌المصطفی است و برای برملاکردن چهره واقعی جریان‌های تکفیری نیاز به تلاش زیاد داریم.

وی افزود: امروز ایجاد تفرقه، ترور و انفجار در کشورهای اسلامی، تشکیل و تجهیز گروه‌های تکفیری و اهانت به مقدسات اسلامی، از راهکارهای استکبار برای مقابله با اسلام است.

دادستان کل کشور با بیان اینکه مردم یمن در حال مقاومت هستند و سعودی‌ها را مستاصل کرده‌اند، گفت: در یمن و سایر کشور‌ها دنبال ایرانیان می‌گردند اما امروز این مردم خود کشور‌ها هستند که به برکت انقلاب اسلامی در برابر استکبار ایستاده‌اند.

منبع:تسنیم