مامون عباسی به دنبال تلفیق دو جریان امامت و خلافت و در نهایت از میان بردن امامت ناب بود

مامون عباسی به دنبال تلفیق دو جریان امامت و خلافت و در نهایت از میان بردن امامت ناب بود

 امام هشتم(ع) در تمامی مراسمات و مناظراتی که از سوی مامون با هدف تخریب جریان امامت شکل گرفته بود سربلند بیرون آمدند و تمامی مکاتب دنیا را با علم لدنی و بالای خود مغلوب کردند.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز در ظهر شهادت امام هشتم شیعیان و در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی با تسلیت ایام شهادت امام هشتم شیعیان اظهار داشت: براساس روایات موجود پیامبر بزرگوار اسلام تنها در ارتباط با دو نفر پاره تن به کار برده‌اند که یکی از آنها فاطمه زهرا(س) و دیگری امام رضا(ع) است.

دادستان کل کشور بیان کرد: یکی از بزرگترین مسائل دوره امام هشتم شیعیان هم دوره شدن آن امام همان با حاکمی به نام مامون بود که در کید و مکر شهره عام و خاص بود و در کتب نیز در مورد مکاری‌های وی سخن‌های فراوانی گفته شده است.

رئیسی با اشاره به اینکه مطرح کردن قضیه ولایتعهدی از سوی مامون یکی از نمودهای مکر وی است تصریح کرد: هدف اصلی مامون این بود که خط ولایت و امامت را به کلی نابود کند و از میان ببرد و این هدف را در منتقل کردن امام از مدینه دنبال کرد.

وی با اشاره به اینکه شیعیان و ارادتمندان واقعی امام رضا(ع) از انتقال ایشان به توس ناراحت بودند عنوان کرد: هدف اصلی جریان حکومت عباسی از ترسیم چنین خط مشی خاصی ادغام دو جریان امامت و ولایت در یکدیگر بود و هدف نهایی نیز این بود که در نهایت اسم و رسمی از امامت در میان امت باقی نماند.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه مامون هیچ حسن نیتی در مطرح کردن پیشنهاد ولایتعهدی به امام رضا(ع) نداشت گفت: اما مسیری را که امام هشتم شیعیان در برابر این کید دستگاه عباسی طراحی کردند به نحوی بود که تمامی نقشه‌های مامون را خنثی کرد.

رئیسی بیان کرد: امام هشتم(ع) در تمامی مراسمات و مناظراتی که از سوی مامون با هدف تخریب جریان امامت شکل گرفته بود سربلند بیرون آمدند و تمامی مکاتب دنیا را با علم لدنی و بالای خود مغلوب کردند.

وی افزود: آنچه در سیره ائمه اطهار(ع) مشترک است رویکرد آنها در برابر ظلم بود و تمامی ائمه ظلم ستیز بودند و امام هشتم شیعیان نیز از این قاعده مستثنی نبود.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه افشاگری ظلم و عناد از کارکردهای مهم ائمه اطهار(ع) بوده است تاکید کرد: آنچه جریان زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) و امام رضا(ع) را به یکدیگر نزدیک می‌کند رویارویی آنها با جریان معاند و جریانی بود که قصد داشت امامت را در خلافت منحل کند و از میان ببرد.

رئیسی عنوان کرد: امروز نیز مانند آن دوران تنها چراغ راه برای ما ولایت است زیرا تنها آموزه‌های مبتنی بر ولایت است که ماندگار است.