هرگز تصرف غیر قانونی در املاک و موقوفات را نمی پذیریم/ امنیت پایدار از ویژگی های مهم شهر اسلامی است

هرگز تصرف غیر قانونی در املاک و موقوفات را نمی پذیریم/ امنیت پایدار از ویژگی های مهم شهر اسلامی است

تولیت آستان قدس رضوی گفت: اخلاق، امنیت پایدار، معنویت، عدالت و عقلانیت از ویژگی های شهر آرمانی و اسلامی به شمار می رود که این مهم در سیره رضوی کاملا قابل مشاهده و محسوس است و باید در شهر مشهد نیز نهادینه شود.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی؛ تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با فرماندهان نیروی انتظامی استان خراسان رضوی با تاکید بر تلاش مضاعف برای ایجاد امنیت مستمر برای زائران بارگاه منور رضوی، گفت: امنیت پایدار، یک مقوله ضروری برای بشریت است و ما هم این امر را برای مشهد مقدس به عنوان یک کلان شهر مذهبی و پایتخت معنوی ایران اسلامی خواستاریم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی مسأله جاده و راه را بسیار مهم دانست و ضمن تقدیر از فعالیت ها شبانه روزی نیروی انتظامی گفت: منظور از سفر زیارتی، تمامی فرایند حرکت از درب منازل زائران از شهر و روستا تا حرم امام رضا(ع) است که جاده ها و استراحتگاه بین راهی را نیز شامل می شود و امنیت در هر یک از این مراحل برای زائر ضروری و از اهمیت بالایی برخوردار است.


مشهد؛ شهری متمایز

وی اظهار کرد: مشهد مقدس از آنجا که شهری زیارتی و منسوب به امام رضا(ع) است، باید از تمام جهات نیز با شهرهای دیگر متفاوت باشد. به عنوان نمونه کسبه اطراف حرم، از لحاظ برخورد، قیمت اجناس، معنویت وگشاده رویی با دیگر فروشگاه های داخل شهر و شهرهای دیگر باید متفاوت باشند، زیرا که مردم با دید شهر مذهبی وارد مشهد می شوند.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: همه باید کاری کنیم تا زائر در اطراف و در شهر مشهد به طور کامل احساس امنیت کند و این امنیت استمرار داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: ساماندهی افرادی که در زمینه پذیرش زائران فعالیت می کنند، اقدامی بسیار مناسب و ارزشمند است و باید مراقب بود که افراد صالح در این زمینه مشغول فعالیت باشند.


ایران؛ نقطه امن منطقه

وی با بیان اینکه اکنون به برکت وجود نیروی انتظامی و دیگر نیروهای نظامی کشور، نقطه صفر مرزی برای همه اشرار نا امن شده است، تاکید کرد: هرچند این امر با شهادت برخی از برادران ما به دست آمده است، اما این پیام مهم را به همگان منتقل کرده است که نیروهای نظامی و انتظامی ایران اسلامی به موقع عمل می کنند و اجازه تجاوز را به اشرار و بدخواهان نمی دهند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: امروز به برکت خون شهدا و تلاش نیروهای نظامی و انتظامی، کشور ما با وجود همه تهدیدات، امن ترین شرایط را در منطقه دارد.

مشاور عالی رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: ما در زمینه امنیت و خسارت های جاده ای نباید به کاهش تصادفات قانع شویم، بلکه باید در سطح کشور فعالیت های مضاعف و نوینی صورت بگیرد تا تلفات و تصادفات به حد اقل ممکن برسد.


راهکار اساسی برای رفع ترافیک

وی با تاکید بر اینکه نظم شهر به ویژه در مسیرهای منتهی به حرم مطهر بسیار مهم است، گفت: در راستای ایجاد نظم و ساماندهی ترافیک اطراف حرم، فقط اعمال محدودیت های ترافیکی کافی نیست، بلکه باید به عنوان یک راهکار اساسی با ایجاد پارکینگ و راه های متعدد می توان از سرگردانی زائران و ترافیک جلوگیری کرد. 

حجت الاسلام رئیسی ادامه داد: ما از شهردار و شورای شهر مشهد می خواهیم، با ایجاد پارکینگ های متعدد در اطراف حرم مطهر در راستای تسهیل زیارت مردم گام بردارند و آستان قدس رضوی نیز پشتیبان این مهم خواهد بود.

وی ضمن تقدیر از زحمات نیروی انتظامی در زمینه حفظ موقوفات و املاک آستان قدس رضوی گفت: ما نیز هرگز تصرف غیر قانونی در املاک و موقوفات را نمی پذیریم.

پیش از سخنان تولیت آستان قدس رضوی نیز سردار بهمن امیری مقدم؛ فرمانده نیروی انتظامی استان خراسان رضوی ضمن تبریک انتصاب حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی گفت: نیروی انتظامی در مشهد مقدس سعی داشته تا بهترین ها را انجام دهد و تکلیف خود می دانیم که در هر کجایی که احساس نیاز وجود دارد، در خدمت باشیم.

وی ادامه داد: فعالیت های متعددی در راستای زیبا سازی معنوی و ظاهری شهر مشهد صورت گرفته است و برای ایجاد امنیت بیشتر زائران، افرادی که پذیرش زائر را انجام می دادند، ساماندهی شده اند.

امیری مقدم به حوادث سفرهای جاده ای نیز اشاره و عنوان کرد: امسال به شکرانه الهی 40 درصد کاهش تلفات داشته ایم و تمام افراد نیروی انتظامی در تلاشند تا بهترین خاطرات را برای زائران بارگاه منور رضوی رقم بزنند.