هدایت، نظارت و حمایت وظیفه دولت است

آیت الله رئیسی در جلسه شورای اداری همدان:

هدایت، نظارت و حمایت وظیفه دولت است

رئیس قوه قضاییه گفت: ما باید از مدیران ریسک پذیرِ شجاعِ دارای روحیه جهادی و فرهنگ ما می‌توانیم حمایت کنیم و به عنوان قوه قضاییه وظیفه داریم از این مدیران حمایت کنیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای اداری استان همدان گفت: تفاوت در مدیریت دینی با مدیریت در نظامات غیردینی این است که در مدیریت دینی، مدیر خود را در محضر پروردگار متعال و پاسخگوی حضرت حق می داند.

وی افزود: در کنار همه کنترل‌ها، کارآمدترین نظام کنترلی «خودکنترلی» است؛ هر چه کارکنان به معنویت نزدیک شوند شاهد کاهش تخلفات خواهیم بود

رئیس قوه قضاییه گفت: در نظام مدیریت اسلام، سخنی گفته شده که مثل آن ندیده‌ام گفته شده باشد و آن این است که مردم را باید دوست داشت و دوست داشتن مردم مرتبه نازله محبه‌الله است

آیت الله رئیسی ادامه داد: محبت و دوست داشتن مردم و اینکه به مردم محبت داشته باشیم در نظام مدیریت دینی ما خیلی مهم است. بعد از انجام واجبات و ترک محرمات، بهترین وسیله قرب الی الله، گره‌گشایی از کار مردم است.

رئیس قوه قضاییه افزود: نسبت به همکاران یک بحث این است که آیا اصل بر اعتماد است یا کنترل؟ در نظام مدیریتی امیرالمومنین(ع) هر دو اصل است. باید بر همه خوبان مورد اعتماد، نظارت و کنترل کرد چراکه اعتماد نیاز به تداوم دارد و امر لحظه ای نیست.

آِت الله رئیسی با بیان اینکه نظارت های درون سازمانی، عیون مدیران برای خوب دیدن وضع موجود، سنجش وضع فعلی و مطلوب و کاهش فاصله وضع موجود و مطلوب است، گفت: کنترل می‌تواند تضمین کننده سلامت سازمان اداری باشد. مردم از ما سازمان اداری کارآمد می خواهند و انتظار مردم از نظام اداری کشور، کارآمدی، کارگشایی، گره گشایی و ایجاد گشایش برای زندگی مردم است.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: فضای کسب و کار در کشور، نیاز به تسهیل سرمایه گذاری و گره گشایی در زندگی مردم دارد که این امر به دست توانای مدیران ممکن است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه باید در رابطه با مسائل، «حل مسئله» را دنبال کرد گفت: «مگر می‌شود؟ نمی‌شود؛ نشد و بودجه نیست» معنا ندارد. اعتبارات مهم است اما بالاترین درصد تاثیرگذاری در موضوعات و به نتیجه رسیدن امور، مدیریت فعال و با فرهنگ «ما می‌توانیم» است. 

رئیس قوه قضاییه افزود: سوال اینجاست تحریم در صنایع دفاعی و هسته‌ای بیشتر است یا در صنایع دیگر؟ می‌خواستند ما در صنایع دفاعی و هسته ای پیشرفت نداشته باشیم اما امروز به هیچ عنوان در صنایع هسته ای متوقف نشده ایم و نوآوری های بسیاری در صنایع دفاعی داریم.

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: کسانیکه به دنبال خنثی کردن تحریم هستند کار برایشان قابل انجام است. غربی‌ها مگر می‌توانند جلوی پیشرفت ملت ایران را بگیرند؟ آنچه رهبر انقلاب در سال پشتیبانی تولید از ما می‌خواهند همین است.

آیت الله رئیسی ادامه داد: در بازدید از کارخانه سوال کردیم مگر مواداولیه از خارج وارد می‌شود؟ مواداولیه کارخانه نه تنها در سطح کشور بلکه در استان قابل تامین است؛ برداشت من این بود ظرف ۱۰ روز [هرچند ضرب الاجل ۳۰ روزه داده شد] این کارخانه باید راه بیفتد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه خصوصی سازی در برنامه‌های توسعه کشور موردتاکید بوده است و باید انجام شود، اما دولت باید سه کار کند، تصریح کرد: هدایت، نظارت و حمایت وظیفه دولت است.

وی ادامه داد: اگر وظایف دولت انجام شود، فردی که به او واگذاری صورت می‌گیرد باید تولید را حفظ کند و افزایش دهد و اشتغال ایجاد کند نه اینکه ۵۰۰ نیرو را به ۵۰ نیرو تبدیل کند. ما به عنوان دستگاه قضایی از خصوصی سازی حمایت می‌کنیم، اما باید بر خصوصی سازی‌ها نظارت داشت.

رئیس دستگاه قضا گفت: نسبت به تجویز‌های کشور‌های دیگر باید دقت کرد؛ آن‌ها نمی‌خواهند ما درباره موضوعات مختلف [به‌عنوان مثال در کشاورزی]به استقلال برسیم.

وی افزود: نظام سلطه نمی‌خواهد کشور‌های دیگر مستقل شوند. باید از تجربه‌های کشور‌های دیگر استفاده کنیم، اما مراقب تجویز‌های آن‌ها باشیم.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: ما باید از مدیران ریسک پذیرِ شجاعِ دارای روحیه جهادی و فرهنگ ما می‌توانیم حمایت کنیم و به عنوان قوه قضاییه وظیفه داریم از این مدیران حمایت کنیم.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه درکنار کیفر مجرم، اصلاح مجرمان نیز اهمیت دارد، گفت: زندان‌های ما باید آموزشگاه نیکی‌ها باشد.

وی ادامه داد: کار‌های تحولی آغاز شده و امیدواریم حرکت به سمت بازاجتماعی کردن فرد آسیب دیده اجتماعی باشد.