بخش خصوصی میزبان اولین برنامه انتخاباتی سید ابراهیم رییسی شد

بخش خصوصی میزبان اولین برنامه انتخاباتی سید ابراهیم رییسی شد

آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز چهارشنبه در نشستی با مسئولان و اعضای اتاق‌های اصناف، تعاون، بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تصریح کرد استفاده از نظرات کسانی که در میدان و کف بازار فعالیت‌های اقتصادی هستند، برای هر دولتی مؤثر است.

بخش خصوصی میزبان اولین برنامه انتخاباتی سید ابراهیم رییسی شد

آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز چهارشنبه در نشستی با مسئولان و اعضای اتاق‌های اصناف، تعاون، بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تصریح کرد استفاده از نظرات کسانی که در میدان و کف بازار فعالیت‌های اقتصادی هستند، برای هر دولتی مؤثر است.

حجت الاسلام و المسملین رئیسی  در دیدار با جمعی از  فعالان اقتصادی و بازرگانی بخش خصوصی: خصوصی سازی باید ادامه یابد اما به صورت واقعی نه آنکه بنگاه‌ها خصولتی شوند/  به تعامل با دنیا برای حل مشکلات اقتصادی معتقدم/ یک روز ارزپاشی و یک روز گفتنِ "خزانه خالی است"، هر دو اشتباه است/ بازار باید در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی سهیم باشد والا در اتاق های دربسته یک تصمیم گرفته می شود و در بازار جور دیگری عمل می شود/ بازار را دستوری و با نشستن در اتاق نمی‌توان اداره کرد، من یک مدیر میدانی هستم

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی صبح امروز چهارشنبه در نشستی با مسئولان و اعضای اتاق‌های اصناف، تعاون، بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تصریح کرد استفاده از نظرات کسانی که در میدان و کف بازار فعالیت‌های اقتصادی هستند، برای هر دولتی مؤثر است.

وی افزود: ما ایرانی قوی می‌خواهیم و زمینه و بستر برای شکل‌گیری ایران قوی در کشور موجود است و در کنار نیروی انسانی کارآمد و دلسوز، خداوند ذخایر مادی و معنوی فراوانی به کشورمان عطا کرده است.

حجت الاسلام و المسملین رئیسی  از مدیریت قوی، کارآمد و جهادی به عنوان حلقه مفقوده برای شکل‌گیری ایران قوی یاد کرد و گفت: دولت قوی و کارآمد می تواند امکانات و ذخایر موجود بالقوه را بالفعل کند.

این کاندیدای ریاست جمهوری گفت: ایران قوی بدون اقتصاد قوی شکل نمی‌گیرد که اقتضای شکل‌گیری اقتصاد قوی برخورداری از یک مدیریت کارآمد است.

حجت الاسلام و المسملین رئیسی  افزود: تیم اقتصادی دولت باید هماهنگ باشد تا هر کس در هر گوشه‌ای آهنگ خود را ساز نکند.

وی همچنین بر لزوم کار کارشناسی در دولت تأکید کرد و گفت در گام اول باید مسائل را شناخت و در گام دوم راه‌حل‌ها و راهکارهای حل مسئله را احصاء کرد و پس از آن با یک اولویت بندی درست و دقیق در میدان عمل باید برای حل مشکلات تلاش کرد.

حجت الاسلام و المسملین رئیسی  گفت: بدون کار فنی و کارشناسی نمی‌توان مشکلات را حل کرد و تصمیمات خلق الساعه فعالیت نظام اقتصادی کشور را مختل می کند و به ثبات بازار و بازاریابی صدمه می‌زند.

وی تصریح کرد: اگر دولت هر روز بخواهد یک قانون و مقررات در زمینه صادرات، واردات،‌ تولید و فعالیت تعاونی‌ها وضع کند با این بایدها و نبایدها بازار سردرگم می شود.

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر اینکه بازار را نمی‌توان دستوری اداره کرد، گفت: بازار با نشستن در یک اتاق دربسته و تصمیم‌ گرفتن بدون توجه به اقتضای بازار، ثبات نمی‌یابد.

وی خود را مدیری میدانی معرفی کرد و افزود: من وقتی به سفر های استانی می‌رفتم، اولین نشست خود در استان‌ها را با توجه به اولویت داشتن تولید با تولید کنندگان و کارآفرینان برگزار می‌کردم.

حجت الاسلام و المسملین رئیسی  ادامه داد: وقتی تولید، مسئله اول کشور است همه دستگاه‌ها باید توجه داشته باشند، نه اینکه بگوییم فقط وزارت صمت یا وزارت جهاد در این زمینه مسئولیت‌ دارند.

وی ادامه داد دستگاه دیپلماسی هم باید وارد عرصه شود و در بازاریابی برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان در آن سوی مرزها تلاش کنند.

حجت الاسلام و المسملین رئیسی  گفت: ما به تعامل با دنیا بویژه با کشورهایی که روابط تجاری خوب داشتیم برای حل مشکلات اقتصادی معتقدیم و بازاریابی خارجی از وظایف مهم دستگاه دیپلماسی است.

وی با انتقاد از وضعیت ایران در بازار کشورهای منطقه گفت: سهم ایرانِ بزرگ در اقتصاد منطقه با 15 کشور همسایه که عمدتاً روابط خوبی با ‌آنها داریم، قابل قبول نیست و باید افزایش یابد.

حجت الاسلام و المسملین رئیسی  گفت: ما در دستگاه قضایی تأکید داشتیم اگر در گوشه‌ای تخلفی صورت گرفت، رسیدگی به آن نباید باعث ایجاد صدمه بر نظام تولید شود و اگر دیگر دستگاه‌ها هم در این عرصه وارد شوند بسیاری از کارخانه‌ها و بنگاه‌های تولیدی فعال می‌شوند،                                                                                                                                                                                                                                                                                       

   این کاندیدای ریاست جمهوری با تأکید بر لزوم اجرای اصل 44 قانون اساسی گفت، دولت متصدی خوبی نیست و باید اقتصاد به بخش خصوصی واگذار شود؛ اما مشروط به آن که این خصوصی سازی واقعی باشد و نه آنکه بنگاه‌های تولیدی به بخش خصولتی واگذار شوند.

حجت الاسلام و المسملین رئیسی  افزود: اجرای خصوصی‌سازی، سیاست نظام  و از اصول مصرح قانون اساسی است که باید اجرای آن ادامه یابد و آنچه مورد اشکال است، برخی واگذاری های مسئله‌دار است.

حجت الاسلام و المسملین رئیسی  هدایت و حمایت و نظارت را کار دولت دانست و گفت: هر چه باعث کند شدن فعالیت بخش خصوصی می شود باید از میان برداشته شود.

وی در همین زمینه بر لزوم تجدید نظر در برخی مجوزها تأکید کرد و گفت که درباره همه این مجوزها باید تجدیدنظر و تصمیم‌گیری شود.

رئیس دستگاه قضا به موضوع کنترل نرخ ارز نیز گریزی زد و گفت: نظام ارزی نیازمند مدیریت است؛ ولی نباید اینگونه باشد که یک روز ارز در بازار بریزیم و یک روز اعلام کنیم خزانه کشور خالی است؛ هر دوی این رفتارها غلط است.

حجت الاسلام و المسملین رئیسی  ادامه داد: مدیریت درست این است که بازار را در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری ها‌ سهیم کنیم تا تصمیمات اجرایی شود؛ در غیر این صورت در اتاق‌های دربسته یک تصمیم گرفته شده و در بازار به نوعی دیگر عمل می‌شود.

حجت الاسلام و المسملین رئیسی  همچنین ارتباط با بازار و اقتصاد تولید با بخش‌‌های دانشگاهی و علمی را مورد تأکید قرار داد. 

وی ادامه داد: برای اینکه یکروز جوجه کُشی انجام نشود و یک روز ملت در صف مرغ نباشند و یک روز با هدررفت افزایش مازاد محصولات کشاورزی و یک روز با کمبود این کالاها و گرانی آن مواجه نشویم نیازمند تنظیم و مدیریت بازاریم.

وی ادامه داد اگر درست مدیریت کنیم با وجود امکانات و ذخایر ارزنده‌ای که در کشور داریم، حل همه مشکلات امکان‌پذیر است؛ به شرط آنکه دولت منافع مردم را قبل از هر منفعتی قرار دهد و هر تصمیمی‌ متناسب با منافع ملت گرفته شود.

حجت الاسلام و المسملین رئیسی  در بخش دیگری از سخنانش از اجرا نشدن برخی قوانین مصوب در کشور انتقاد کرد و گفت: نزدیکترین امر به اجرای عدالت اجرای قانون است.                                                                                                                    

وی افزود: قانونمداری باید مهمترین رویکرد دولت باشد؛ چرا که اگر کشور بر پایه سلایق فردی اداره شود، آسیب زاست.

حجت الاسلام و المسملین رئیسی  متذکر شد: هیچ‌کس مجاز نیست قانون را اجرا نکند یا با رفتارش باعث سستی آن شود.

این کاندیدای ریاست جمهوری با بیان اینکه در زمان تصدی ریاست دستگاه قضا 30 ‌حکم برنامه ششم توسعه از 36 حکم برنامه‌ای که فقط 6 مورد آن اجرا شده بود را عملیاتی کرد، متذکر شد که در دولت آینده سند توسعه بخش تعاونی که 10 سال بر زمین مانده است‌، اجرایی خواهد کرد.

حجت الاسلام و المسملین رئیسی  تاکید کرد: ظرفیت تعاونی‌ها در رابطه با تأمین، تولید و توزیع کالا باید مورد استفاده قرار گیرد و قانون نباید معطل بماند.

وی همچنین تأکید کرد قانون بهبود فضای کسب و کار را در دولت خود اجرا خواهد کرد.

حجت الاسلام و المسملین رئیسی  در پایان بر ارتباط مستمر دولتش با بخش خصوصی تأکید کرد و گفت که سالانه دو تا سه بار با مسئولان اتاق‌های اصناف تعاونی و بازرگانی که صدای بخش خصوصی هستند جلسه خواهد داشت.

پیش از سخنان حجت الاسلام و المسملین رئیسی رؤساو تعدادی از اعضای اتاق های اصناف ،تعاون و بازرگانی، به بیان دیدگاه‌های خود درباره مهم ترین مسایل و چالش های کشور و راه حل آنها پرداختند‌.

غلامحسن شافعی  رئیس اتاق بازرگانی‌ در ابتدای سخنانش از رویکرد حجت الاسلام و المسملین رئیسی  در دوره تحول دستگاه قضایی برای حمایت از بخش تولید و فعالان اقتصادی تقدیر کرد.

وی افزود: در طول 10 سال گذشته رشد اقتصادی کشور درحد صفر بوده که این مسئله سبب شد همیشه با نرخ تورم بالا مواجه باشیم و رفاه اقشار پایین جامعه به طور جدی آسیب دید.

شافعی ادامه داد: طبقه متوسط کشور در این سال‌ها تجزیه شده و طبقه پایین جامعه افزایش یافت؛ چراکه نرخ استهلاک برای اولین بار از نرخ سرمایه گذاری کمتر شد و این کار را برای رئیس جمهور آینده که با ظرفیت های محدودی برای رشد اقتصادی مواجه است، سخت می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی در ادامه اظهار داشت: قبل از آنکه دولت نرخ تورم و بیکاری و میزان رشد فضای کسب و کار را اعلام کند، مردم آثار آن را در خانه ها، کاسبان در مغازه ها و تولیدکنندگان در کارخانه ها می بیینند و لمس می کنند.

شافعی  با بیان اینکه تداوم رویه جاری سودی برای اقتصاد کشور ندارد، گفت: راه نجات کشور از وضع موجود تولید است؛ اما رویه هایی که برای حمایت از تولید داشته ایم متناسب با آنچه مقام معظم رهبری بر آن تاکید کردند پاسخگو نبوده است.

وی یکی از علل اصلی بروز وضع موجود را فقدان اهلیت حرفه ای تصمیم گیران و تصمیم سازان در دولت فعلی عنوان کرد و متذکر شد: توفیق دولت آینده در گرو انتخاب همکاران صاحب اهلیت است که توجه به این مسئله توفیقات زیادی را در پی خواهد داشت.

عبداللهی رئیس اتاق تعاون از حضور حجت الاسلام و المسملین رئیسی  در پارلمان بخش خصوصی در اولین روز تبلیغات رسمی انتخابات ریاست جمهوری تقدیر کرد و رویکرد او در قوه قضاییه برای حمایت از تولید و بخش‌ خصوصی را نشانگر توجه او به اقتصاد به عنوان مسئله اول کشور دانست.

وی تصریح کرد: بیکاری، تورم، افزایش نقدینگی، نظام بانکی ناکارآمد و قاچاق از مهمترین معضلات امروز کشور است که با انتخاب تیم همکاران کارآمد در دولت آینده و تکیه بر توان داخلی و توجه به کارآفرینان و تولیدگران این معضلات قابل حل است.

عبداللهی با اعلام حمایت فعالان اقتصادی بخش خصوصی از حجت الاسلام و المسملین رئیسی  گفت: یکی از مشکلات فضای کسب و کار بخش خصوصی بی‌ثباتی و تغییر مدام مقررات و بخشنامه‌هاست که باید برای آن تدبیر شود.

وی همچنین بی‌ثباتی قیمت‌ها و نوسان نرخ ارز و دخالت‌های بی‌مورد دولت در اقتصاد و رقابت با بخش خصوصی را از دیگر معضلاتی دانست که باید تدبیر عاجل برای آن اندیشید.

رئیس اتاق تعاون ایران تأکید کرد: اگر دولت از تصدی‌گری در عرصه اقتصاد خارج شود، بسیاری از مشکلات کشور حل می شود.

وی همچنین از اجرایی نشدن سند توسعه بخش تعاون بعد از 10 سال انتقاد کرد و گفت که قرار بود بخش تعاون به سهم 25 درصدی در اقتصاد کشور برسد؛ اما به خاطر عدم اعتقاد قاطبه مدیران در سال‌های اخیر اجرایی نشده است.

عبداللهی بر همین اساس گفت که اگر دنبال رونق اقتصادی هستیم دولت آینده باید به توسعه بخش تعاون و مردم محور شدن اقتصاد توجه ویژه داشته باشد.

ممبینی رئیس اتاق اصناف ایران هم در این نشست با اشاره به التهابات و تلاطمات اقتصادی که به فعالان فضای کسب و کار آسیب رسانده، تصریح کرد: اگر دولت آینده به دنبال تحول در اقتصاد است باید به فعالان حوزه کسب و کار بویژه کسب و کارهای خرد توجه ویژه داشته و به دنبال تقویت آنها باشد.

وی بر همین اساس از حجت الاسلام و المسملین رئیسی  خواست که در برنامه‌های خود به موضوع تثبیت نرخ ارز و تک نرخی کردن آن، کوچک کردن سهم دولت در اقتصاد، تقویت روابط تجاری بین‌المللی، تنظیم روابط کار و منطقی کردن نظام مالیاتی توجه ویژه داشته باشد.

ممبینی گفت: اگر سرمایه‌گذاران به ورود در عرصه اقتصاد و کارآفرینی و تولید ترغیب شوند، فضای کسب و کار در کشور رونق می یابد و بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.

پیام/