ستاد بازسازی عتبات از جلوه های عملی وحدت بین امت اسلام است

ستاد بازسازی عتبات از جلوه های عملی وحدت بین امت اسلام است

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به طرح راهبرد «وحدت در جهان اسلام» توسط مقام معظم رهبری، تصریح کرد: یکی از جلوه های عملی، زیبا و ماندگار وحدت بین امت اسلامی، حرکتی است که امروز تحت عنوان ستاد بازسازی عتبات عالیات اجرایی می شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی طی سخنانی در دیدار با رئیس و جمعی از اعضای ستاد بازسازی عتبات عالیات با تاکید بر اینکه نقش وحدت آفرین ستاد بازسازی عتبات عالیات کمتر از سازندگی اعتاب مقدسه نیست، خطاب به اعضای این ستاد گفت: امروز شما این پیام را القاء می کنید که تفاوت رنگ، اقلیم و گویش، بر ارتباط بین مسلمانان تاثیر نمی گذارد و ایران اسلامی، اقلیم، خاک، سرزمین و گویش را مرز خود نمی داند. بلکه مرز ما اسلام و باورهای دینی است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ضمن بیان اینکه دشمنان ما مخالف توسعه و آبادانی عتبات عالیات هستند، ادامه داد: آن ها با القای اختلافات و شبهات، به دنبال خدشه وارد کردن به این حرکت الهی، اسلامی، انقلابی، عبادی و ماندگار هستند. اما پایداری و ایستادگی خادمان ستاد بازسازی عتبات عالیات در یک دهه گذشته، باعث شد که تمام برنامه های دشمن در راستای طرح اختلاف بین عرب و عجم، ایرانی و عراقی و ... نقش بر آب شود. 

جنگ اراده ها

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی کار در شرایط خاصی که در شهرهایی هم چون سامرا حاکم است را نوعی مجاهدت خواند و اظهار کرد: ما امروز در شرایط جنگ میان دو اراده هستیم. یک اراده به دنبال این است که اثری از عتبه، زائر عتبه و شکوه عتبات باقی نماند و دیگری درصدد حفظ و شکوه افزایی عتبات، تسهیل و توسعه حضور زائران و فراهم آوردن شرایط کسب معنویت از این دانشگاه انسان سازی است.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: به همین دلیل، داعش و تکفیری ها به عنوان عوامل استکبار به دنبال از بین بردن جلوه های اقدامات صورت گرفته در زمینه بازسازی عتبات عالیات هستند.


جایگاهی برای توجه به خدا

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از عتبات به عنوان دانشگاه های انسان سازی یاد و عنوان کرد: ماهیت زیارت، توجه به مقامی اعلی و تلاش برای رسیدن به مقام عبودت و بندگی خداوند متعال است.

وی با تاکید بر ضرورت تامین شرایط بهره گیری همگان از فرصت زیارت، افزود: مشتاقان زیارت عتبات عالیات بسیار زیاد هستند و ما باید محیطی آرام، آماده و مساعد برای برقراری ارتباط معنوی و بهره مندی این جماعت عظیم را فراهم آوریم.

اعتماد به مدیریت عتبات

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری با اشاره به شرایط مدیریت عتبات عالیات عراق در دوره حکومت حزب بعث، اظهار کرد: در آن زمان حکومت به طور کامل با آبادانی و توسعه این اماکن مقدس مخالف بود و از این روی با وجود عشق و ارادت شیعیان و محبان اهل بیت(ع)، هیچ اقدامی اجرایی نمی شد.

حجت الاسلام والمسلین رئیسی با بیان اینکه امروز اداره عتبات عالیات در اختیار مرجعیت دینی قرار گرفته است، اظهار کرد: در این شرایط مردم نسبت به سازوکارهای مدیریتی این اماکن مبارک، اعتماد پیدا کرده اند و با جان و دل از سرمایه های خود برای بازسازی و توسعه آن ها هزینه می کنند.

وی هم چنین احداث و توسعه عتبات عالیات را به عنوان یکی از نمودهای تمدن اسلامی مطرح و خاطر نشان کرد: کارهایی که گذشتگان در این زمینه انجام داده اند و کارهایی که امروز توسط مردم ما انجام می شود، برای همیشه ماندگار هستند و جلوه ای از تمدن عظیم اسلامی را به نمایش می گذارند.


ضرورت توسعه ارتباطات اعتاب مقدسه

تولیت آستان قدس رضوی در این دیدار از ضرورت توسعه ارتباطات میان اعتاب مقدسه نیز سخن به میان آورد و گفت: آستان قدس رضوی با تجربه 37 ساله ای که پس از پیروزی انقلاب اسلامی کسب کرده، می تواند در تعامل با عتبات عالیات عراق بسیار موثر و مفید واقع شود و اقدامات ارزنده ای را رقم بزند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه آستان قدس رضوی و سایر عتبات مقدس هدفی مشترک را دنبال می کنند، گفت: بر این اساس ما آماده همکاری هستیم و به سهم خودمان ایفای نقش خواهیم کرد.

گزارشی از بازسازی و توسعه عتبات

حسن پلارک، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نیز طی سخنانی در این دیدار به ارائه گزارش اقدامات انجام شده توسط این ستاد در 11 سال گذشته پرداخت و گفت: ما در مرحله اول طی 8 سال، بازسازی عتبات عالیات را مورد توجه قرار دادیم و همه بخش های حرم های مطهر شامل صحن ها، رواق ها، گنبدخانه ها، ضریح های مطهر و ... را تعمیر و یا نوسازی کردیم.

پلارک سپس به ارائه توضیحاتی در باره پروژه های توسعه ای در حال اجرا در عتبات عالیات پرداخت و از صحن حضرت زهرا(س) در نجف، صحن عقیله بنی هاشم(س) در کربلا، ترفیع گنبد امام حسین(ع) و توسعه جانبی حرم کاظمین(ع) به عنوان مهم ترین این طرح ها یاد کرد.