رئیسی: آینده روشنی را خواهیم ساخت

رئیسی: آینده روشنی را خواهیم ساخت

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این‌که نمی‌توانم وضعیت نابسامان و درد و رنج مردم را ببینم تأکید کرد: با کنار گذاشتن تمام نا امیدی‌ها و با یک دنیا امید، آینده روشنی را خواهیم ساخت.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نخستین برنامه تبلیغاتی تلویزیونی خود با عنوان«با دوربین» شبکه یک سیما، انگیزه حضورش در عرصه انتخابات را رفع رنج‌ها، مشکلات، ناامیدی‌ها، کاستی‌ها، بی‌عدالتی‌ها و فساد عنوان کرد.

وی افزود: در قوه قضائیه وظیفه برخورد با مفاسد را بر عهده داریم که پرونده‌های رسیدگی شده به اطلاع مردم می‌رسد و حتماً هم باید با کسی که فساد می‌کند برخورد شود اما سوال این است که ریشه‌های این فساد کجاست که هر روز یک پرونده تولید می‌شود و آیا می‌شود ریشه‌های فساد را خشکاند؟

رئیسی با تاکید بر این‌که باید ریشه فساد در مجموعه اداری کشور خشکانده شود، ادامه داد: انگیزه بنده برای حضور در عرصه انتخابات، خواست مردم عزیز و گروه‌های مختلف جامعه است. بنده سرباز این نظام و کشور و خدمت‌گذار و نوکر مردم هستم و احساس جدی بنده این است که لبیک گفتن و پاسخ مثبتم به خواست مردم امروز برایم یک وظیفه است.

وی ادامه داد: نمی‌توانم درد و رنج مردم و این وضعیت نابسامان را ببینم و اگر نمی‌شد برای تغییر این وضعیت کاری کرد، هرگز قدم این عرصه نمی‌گذاشتم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم اظهار داشت: با توجه به شناختی که از مسائل کشور دارم، راهکار‌های حل مشکلات را می‌دانم و به نظرم می‌رسد که بسیاری از این مسائل و مشکلات می‌تواند نباشد.

حجت‌الاسلام رئیسی مبارزه با فقر، فساد و تبعیض را یکی از وظایف مهم دانست و افزود: حتماً می‌شود این کار را در قوه مجریه انجام داد و در قوه مجریه برخورد با فساد، تبعیض و بی‌عدالتی‌ها، ریشه‌کن کردن فقر با امکانات بسیاری که این کشور دارد امکان‌پذیر است و ما می‌توانیم با کمک یکدیگر وضعیت کشور را متفاوت کنیم.

وی با بیان این‌که وضع فعلی برای هیچ‌کس قابل قبول نیست و باید آن را تغییر داد، گفت: تحول در وضع موجود نیازمند همکاری، همراهی و مساعدت همه قشر‌هاست‌. اینجا سخن از یک جناح، احزاب سیاسی و بگو مگو‌های سیاسی نیست بلکه سخن از یک عزم و اراده ملی است که هر جا مردم به میدان آمدند، توانستند بسیاری از گره‌ها را باز کنند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر این که ما بسیار توانمندیم، گفت: وقتی به مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که همه اینها با کمک مردم قابل حل است.

وی افزود: قرار بود سنگ بنای جامعه‌ای‌ که ما در آن زندگی می‌‌کنیم عقلانیت، اخلاق، معنویت و محوری‌ترین نکته اجرای عدالت باشد.

حجت‌الاسلام رئیسی افزود: اجرای عدالت خواست همه مردم و تأکید قانون اساسی است. ما هرگونه بی‌عدالتی را در هر کجا، توسط هر شخصی و به هر شکلی در لایه‌های مختلف اجتماعی برای جامعه و پیشرفت خود امری بسیار مذموم می‌دانیم و حتماً می‌توانیم در بستر گام دوم در کشور تحول ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: این تحول به دست توانای مردم و با خدمت‌گزاری افرادی که کارنامه‌شان برای همگان روشن است و مصمم هستند در این رابطه تغییر و اتفاق جدی بیافتد، امکان‌پذیر است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: وضع زندگی مردم باید متفاوت بشود، لبخند بر لبان جوان عزیز ما بنشیند، سفره خانواده‌ها وضعیت متفاوتی پیدا کند، ارزش پول ملی بالا برود و قدرت و توان ملی در تولید برای مردم ایجاد شعف و نشاط کند،.

رئیسی افزود: دولت من، دولت دلالی، رانت‌خواری و پارتی‌بازی نخواهد بود؛ بلکه دولت تولید و فعالیت برای گره‌گشایی از زندگی مردم و در یک کلمه دولت مردمی خواهد بود.

وی با بیان این‌که در هر عرصه‌ای که با اراده حضور پیدا کردیم امتحان خوبی پس دادیم، گفت: چرا مشکل اقتصادی و وضعیت دولت این‌گونه مردم را رنج می‌دهد؟ به نظرم می‌رسد که در این عرصه ما و مردم عزیزمان کنار یکدیگر می‌توانیم گام‌های ماندگاری برداریم که هم مردم را در این تاریخ و هم فرزندان شما و آیندگان را به سعادت برساند.

حجت‌الاسلام رئیسی با تأکید بر این‌که ما می‌توانستیم خیلی بهتر از این پیش برویم ادامه داد: وقتی به استان‌ها سفر می‌کنم، به کارخانه‌ها سر می‌زنم و با جوانان و کارآفرینان‌ جلسه می‌گذارم‌ و صحبت می‌کنم برای همه این سؤال پیش می‌آید که چرا باید این میزان از ظرفیت کارخانه‌های تولیدی ما تعطیل و نیمه‌تعطیل باشد؟

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: چرا باید ۴۰ درصد از ظرفیت تولیدی ما معطل بماند در حالی که ۷۰ درصد از ظرفیت حوزه‌های اقتصادی کشور در حوزه‌های مختلف می‌تواند امروز اشتغال ایجاد کند؟ اگر می‌دیدم این کار را نمی‌شود انجام داد، می‌گفتم نمی‌شود، اما وقتی می‌بینم که می‌شود با یک نشست ساده اداری و اقدام خیلی ابتدایی و هماهنگی‌ با مسئولان و با یک زمان‌بندی کارخانه‌هایی را که ۵ یا ۶ سال تعطیل شده را راه انداخت و کارگرانی که از آن کارخانه اخراج شده‌اند را دوباره بر سر کارشان برگرداند، چرا اقدام نکنیم؟!

وی با تاکید بر این‌که خود را متعهد و مسئول می‌دانم که به این میدان وارد شوم، اظهار داشت: اگر توانی دارم، توانم مربوط به این نظام است و اگر آبرویی دارم، آبروی من به این کشور و مربوط به جوانان این کشور است.

حجت‌الاسلام رئیسی افزود: هویت من هویتی است که با مردم، رزمندگان و با حرکت جهادی در این کشور شکل گرفته است؛ من چگونه از درد مردم دردم نیاید؟

وی ادامه داد: اگر امروز کسی از درد مردم دردش نیاید، باید از خودش تردید کند، من با این‌که مسئول یک قوه مهم کشورم، در اتاقم به عنوان یک مسئول اداری ننشستم چون معتقدم یک مسئول باید از درد مردم دردش بگیرد، احساس مسئولیت و گره مردم را حل کند.

رئیسی با بیان این‌که کشور از ظرفیت و توانایی بالندگی برخوردار است، گفت: کسانی که عدد و رقم را خوب می‌فهمند می‌دانند که امکان پیشرفت برای کشور کاملاً وجود دارد و این یک شعار نیست بلکه عزم و اراده جدی، مدیریت جهادی و همکاری آحاد مردم را می‌طلبد.

وی ادامه داد: همه گروه‌ها و جریان‌ها باید خط و سیاسی‌بازی را کنار بگذارند و برای خدا به میدان بیایند تا وضعیت کشور در مدت کوتاهی متحول شود.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این‌که علاوه بر کارنامه‌ای که وجود دارد معتقدیم که کسی که در این کسوت ظاهر می‌شود حتماً باید برنامه داشته باشد، گفت: امروز شرایط و وضعیت در زندگی مردم سه نکته و محور اساسی است که ما برای آنها برنامه داریم.

رئیسی ادامه داد: مسأله اول سفره و معشیت مردم، دومین مسأله کسب و کار مردم و مسأله سوم دولت است؛ دولت توانمند، جهادی، با اقتدار، با آگاهی و مردمی می‌تواند هم مشکل معشیت را دنبال و حل کند و هم مشکل اشتغال را.

رئیسی خطاب به مردم و با طرح این سؤال که چه چیز‌هایی شما را رنج می‌دهد، گفت: رنج افزایش هزینه‌ها و رنج کاهش درآمد‌ها مردم را آزار می‌دهد که ما باید برای آن برنامه ریزی کنیم تا اولاً هزینه‌هایی که افزایش پیدا کرده، کاهش پیدا کند و به این وضعیتی که مردم را ناراحت و ناامید کرده، خاتمه دهد، نسبت به مسأله افزایش درآمد‌ها هم ما نسبت به همه این موارد برنامه داریم.

وی اظهار داشت: بنده به برنامه و برنامه ریزی اعتقاد دارم و وقتی وارد قوه قضائیه شدم با برنامه کارهایم را پیش بردم و آن برنامه را ظرف مدت کوتاهی غنی‌سازی کردم و یک برنامه بسیار گسترده‌ای را نسبت به مسائل قوه قضائیه ارائه دادم.

رئیسی تأکید کرد: دوست دارم نخبگان به برنامه‌هایی که برای دولت آینده ارائه می‌کنم توجه کنند و اگر نقدی دارند، حتماً آن را ارائه کنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در حال حاضر برنامه‌های قوه قضائیه ریل گذاری شده و کارها براساس همان ریل‌گذاری‌ها پیش می‌رود و نگاه مردم نسبت به دستگاه قضایی متفاوت شده است.

حجت‌الاسلام رئیسی تصریح کرد: باید برای دولت هم همانند قوه قضاییه سند تحول نوشت تا بتوان بر اساس آن در ساختار اجرایی نیز مبتنی بر سیاست‌های نظام و قانون و خواست و دغدغه‌های مردم تحول ایجاد کرد و این امر را کاملاً قابل دستیابی دانست.

وی در ادامه گفت که برنامه‌ای که می‌تواند خیلی از مشکلات کشور را حل کند، تنظیم کرده‌ که خیلی از گره‌ها را باز خواهد کرد و ابراز امیدواری کرد با کمک مردم و همه مدیران، خارج از همه نگاه‌ها که نگاه‌های ناامیدکننده‌ای است بتوان به خواسته‌های مردم رسید.

وی خاطر نشان کرد که "با کنار گذاشتن تمام نا امیدی‌ها و با یک دنیا امید، آینده روشنی را خواهیم ساخت".

رئیسی در ادامه چند نکته را مدنظر قرار داد و گفت: نکته اول معیشت مردم به معنی افزایش قدرت خرید است که این سؤال پیش می‌آید این موضوع چگونه قابل حل است؟

وی همچنین گفت که در بخش کاهش هزینه‌ها، موضوع گرانی مطرح است که همه را اذیت کرده و باید این وضعیت کنترل شود که ما برای آن برنامه داریم و نکته دوم هم مربوط به سبد خانواده و مسأله‌ هزینه مسکن و نکته سوم نیز هزینه سلامت و درمان است که باید برای آن راهکار‌هایی پیدا شود.

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به مسأله کنترل گرانی و وضعیتی که هر روز مردم با آن مواجه هستند و در حال حاضر بر جامعه حاکم شده، گفت: شاهد تورم ۳۲۰ درصدی در ۸ سال گذشته بوده ایم و این شرایط را برای مردم پیش آورده که به هیچ وجه وضعیت قابل قبولی نیست.

رئیسی افزود: اکنون این سؤال پیش می‌آید که وضعیت پیش آمده را می‌توان تغییر داد که من پاسخ می‌دهم حتماً راهکاری وجود دارد و ما تلاشمان را خواهیم کرد تا به سمت تورم یک رقمی پیش برویم و این هم کاملاً قابل دستیابی است.

وی افزود: نکته مهم دیگر راهکار این موضوع و راهکار آن هم کسری بودجه است که جزء ام المصائب کشور است و این مسأله استقراض دولت از بانک مرکزی باید حتماً کاهش یابد و کنترل شود.

رئيسی خلق نقدینگی را هم نکته‌ای حائز اهمیت دانست و گفت: این نقدینگی که امروز در کشور خلق می‌شود باید به طرف تولید برود که نمی‌رود و این مشکلات فزاینده را خلق می‌کند و با سریز شدن به سمت طلا، مسکن، دلار، زمین و... به یک سیل ویرانگر تبدیل می‌شود.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر این‌که در مرحله اول نقدینگی باید مدیریت و سپس به طرف تولید هدایت شود، گفت: اگر نقدینگی به سمت تولید برود هیچ جای نگرانی وجود نخواهد داشت‌.

رئیسی افزود: هرچه نقدینگی افزایش پیدا کند در کنارش هم تولید افزایش یابد، در نتیجه جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

وی اظهار داشت: اگر مجموعه حرکت بورس به تولید کمک کند، روز به روز سهام مردم افزایش پیدا می‌کند، نه این‌که تا مسأله‌‌ای به وجود می‌آید دل سهامداران، به ویژه سهامداران خُرد بلرزد و نگران باشند.

وی نکته سوم را مدیریت بازار دانست و توضیح داد: مدیریت بازار به‌معنای دخالت دولت در بازار نیست و ما مداخله دولت در بازار را نمی‌پسندیم بلکه معتقدیم زنجیره تأمین، تولید تا مصرف باید نظارت شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، شأن و جایگاه دولت را هدایت، حمایت و نظارت دانست و گفت: بازار را نمی‌شود دستوری اداره کرد و اگر سازوکار‌های نظارتی و حمایتی ارائه شود، تولید به جایگاه بهتری خواهد رسید.

این کاندیدای ریاست جمهوری از بحث کالا‌های اساسی به‌ عنوان چهارمین‌ نکته بسیار مهم یاد کرد و گفت: آنچه در سفره مردم به عنوان کالای اساسی محسوب می‌شود را اگر به قیمت ارز وصل کنیم، گرفتار خواهیم شد.

وی بر همین اساس متذکر شد: حتماً باید رابطه سفره مردم را با ارز قطع کنیم و به طرف خودکفایی کالا‌های اساسی پیش برویم.

حجت‌الاسلام رئیسی به ذکر خاطره‌ای در این رابطه پرداخت و گفت: زمانی که در آستان قدس حضور داشتم در بخش کشاورزی که فعالیت‌های گسترده‌ای داشت، به دوستان گوشزد کردم که اینجا کشاورزی نمونه است اما برای تولید بذر و برای استقلال کشاورزی این مزرعه نمونه چه کرده‌اید؟

وی تأکید کرد: ما باید به طرف استقلال کشاورزی یعنی گندم، نان، گوشت و مرغ مردم پیش برویم، به نحوی که به هیچ وجه سفره مردم وابسته به ارز و تکانه‌هایی که هر روز به سفره مردم می‌خورد، نباشد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: راهکار‌های جدی برای حل این مسائل وجود دارد که بررسی کرده‌ایم و نسبت به خودکفایی کالا‌های اساسی و سفره‌ای که مردم دارند، برنامه ریزی‌های لازم را انجام خواهیم داد.

رئیسی با بیان این‌که به هیچ عنوان نمی‌پسندیم که دست دولت به جیب مردم برود و بخواهد کسری بودجه خود را از بخش‌های مختلفی که امروز مشکل ایجاد کرده رفع کند، گفت: باید به سمتی برویم که ارزش پول ملی حقیقتاً افزایش پیدا کند نه شعاری.

این نامزد ریاست جمهوری دغدغه دوم مردم در بحث معیشت را مربوط به بخش مسکن دانست و اظهار داشت: ۵۰ درصد هزینه خانوار مربوط به بخش مسکن است که طی بررسی‌های بنده امکان تولید ۴ میلیون مسکن در ۴ سال کاملا امکان‌پذیر است.

رئیسی افزود: بیشترین سهمی که در رابطه با مسکن دغدغه ایجاد می‌کند هزینه زمین است که می‌شود این مسأله را به‌عنوان یکی از هزینه‌ها کاهش داد و در نظر گرفتن تسهیلات برای ساخت مسکن به سوداگری در این بازار خاتمه داد.

وی دغدغه سوم در معیشت خانوار را مسأله سلامت خواند و گفت: در حال حاضر ۴۳ درصد از هزینه درمان را مردم پرداخت می‌کنند که امکان کاهش آن به ۲۰ درصد کاملاً قابل انجام است و مسأله بعدی در این حوزه مربوط به دسترسی به خدمات تخصصی درمانی است که در این رابطه نیز باید دسترسی‌ها را افزایش دهیم.

حجت‌الاسلام رئیسی با اعلام این‌که تقویت بیمه‌های تکمیلی در دستور کار دولت آینده قرار دارد، بیان داشت: برای کاهش هزینه‌های سلامت، امکان صدور کارت‌های سلامت برای ۷۰ درصد از مردم وجود دارد.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنانش به راهکار کسب درآمد در کشور اشاره کرد و گفت: ۴۰ درصد ظرفیت تولید کشور معطل است که ما به‌عنوان دستگاه قضایی توانستیم بیش از دو هزار شرکت تعطیل و نیمه‌تعطیل را فعال کنیم.

وی ادامه داد: در رابطه با رونق کسب و کار مسأله حائز اهمیت بحث نقدینگی است که اگر رشد نقدینگی به سمت تولید برود مشکل واحد‌های تولیدی حل خواهد شد؛ لذا حتماً اصلاح نظام پولی و بانکی کشور برای تأمین مالی تولید در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت.

رئیسی دومین‌ عامل در بحث رونق کسب و کار را بحث دیپلماسی اقتصادی عنوان و اضافه کرد: سهم تجارت ما در منطقه همین میزانی نیست که داریم. تجارت منطقه هزار میلیارد دلار است که سهم ما در این تجارت مقداری بیشتر از ۲ درصد است که به اعتقاد ما می‌توان در ظرف مدت کوتاهی این رقم را از ۲۰ میلیارد دلار به ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار برسانیم.

وی تأکید کرد: این موضوع کاملاً با یک دیپلماسی حساس نسبت به مسائل اقتصادی قابل انجام است. ما اجازه نمی‌دهیم که مسأله دیپلماسی در وزارت خارجه تنها به مناسبات سیاسی خلاصه شود بلکه مناسبات اقتصادی در متن کار ما قرار خواهد داشت.

این داوطلب ریاست جمهوری با تاکید بر این‌که تا ایجاد جذابیت برای تولید حقیقی و واقعی نشود و اقتصاد و کار‌های اقتصادی غیر مولد را بدون جاذبه نکنیم مسأله حل نخواهد شد و همه پول‌ها به طرف دلار، سفته‌بازی و سوداگری خواهد رفت، گفت: مجموعه بخش‌های مختلف کشور باید در مسأله بهبود حوزه کسب و کار فعال شوند. ما مشکل قانون نداریم بلکه مشکل در عدم اجرای قانون است.

رئیسی با تاکید بر این‌که مسأله اول در دولت او بحث شایسته سالاری است، اظهار داشت: بحث جناح، حزب و گروه بحث من نیست؛ بلکه بحث استفاده از همه ظرفیت‌های کشور است.

وی شفافیت و مبارزه با مفاسد را از موضوعات محوری در دولت خود دانست و اظهار داشت: خیلی از اقدامات دولت باید پشت ویترین قرار گیرد تا مردم، نخبگان و دانشگاهیان آن را ببینند و نسبت به آن قضاوت کنند؛ لذا نقد و نقدپذیری هم جزء برنامه‌های دولت آینده خواهد بود.

انتهای پیام