رئیسی: فضای مجازی ابزار نظات مردم بر دولت است نه برعکس

رئیسی: فضای مجازی ابزار نظات مردم بر دولت است نه برعکس

سید ابراهیم رئیسی گفت: در دولت مردمی، اینترنت با حداکثر سرعت با تأمین زیرساخت‌های لازم گسترش خواهد یافت و زمینه‌ای برای شفافیت و نظارت مردم بر عملکرد دولت خواهد بود.

سید ابراهیم رئیسی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در گفت‌وگو با برنامه " انتخاب و فرهنگ" از "رادیو فرهنگ" با بیان این مطلب، گفت: تحقق آزادی بیان، آزادی اندیشه و آزادی‌های سیاسی طبق قانون اساسی وظیفه دولت است. حد آزادی بیان دلخوری و ناراحتی مسئولان نیست. همه مدیران دولت باید آستانه تحمل خود را بالا ببرند و انتقاد را نعمت تلقی کنند نه نقمت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه باید تمام ساز و کارهای اقتصادی را برای ارتقاء فرهنگی جامعه به کار گرفت، تصریح کرد: آموزش و پرورش به عنوان یک سازمان رسمی آموزش در کشور است، که باید همه خدمات اقتصادی را برای ارتقا و رشد آموزش و پرورش به کار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه هزینه کردن در آموزش و پرورش در واقع سرمایه گذاری است، گفت: سرمایه گذاری در آموزش و پرورش باید هم در زمینه "بالا بردن کیفیت آموزش" و هم "افزایش عدالت آموزشی" باشد.
وی همچنین آموزش و پرورش را شبکه ای گسترده با بیشترین کارمند اداری در وزارتخانه ها دانست،که با همه خانواده‌های ایرانی در ارتباط است، و گفت: توجه به معلمان و معیشت انها و نیز توجه به نظرات معلمان در تصمیم سازی ها، لازمه رشد کمی و کیفی آموزش و پرورش است.
رئیسی همچنین با تاکید بر جایگاه آموزشی و فرهنگیِ آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش باید همواره به عنوان یک جایگاه کادر سازی و تربیت نیروی انسانیِ کارآمد، در عرصه‌های مختلف، باشد.
رئیسی همچنین با اشاره به اهمیت موضوع جمعیت و خطر سالخوردگی جمعیت کشور در آینده، گفت: دولت می‌تواند با برنامه‌ریزی، مشکل اشتغال و مسکن را به گونه‌ای ساماندهی کند که آرامش ایجاد شود و ازدواج افزایش پیدا کند.
وی همچنین درخصوص کمک دولت به رفع مشکل ناباروری زوج های جوان گفت: دولت در این خصوص نه با حرف، بلکه باید جدی و میدانی وارد کار شود.
وی افزود: دولت باید از طریق بیمه، توسعه مراکز درمانی، و ارائه خدمات و کمک هزینه به زوج های نابارور، و رفع نگرانی آنها در خصوص هزینه درمان، آنها را تشویق به فرزندآوری کند، و ما در دولتِ مردمیِ خود این کار را خواهیم کرد.
رئیسی همچنین با اشاره به ارزش ذاتی کار و اشتغال گفت: فرهنگ غلط "کارِ کم و بهره زیاد" ناشی از فساد و رانت خواری است و ما از طریق ایجاد روابط سالم اداری و برخورد با رانت و فساد، با آن مقابله خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: مقابله با فساد و رانت خواری صرفاً با یک بخشنامه نخواهد بود، بلکه باید توسط همه لایه های دولت آغاز شود و همه بسترهای فسادزا و رانت خواری را در بدنه خود اصلاح کند.
رئیسی همچنین بعد از خانواده، آموزش و پرورش را مسئول اصلی تقویت فرهنگ کتاب و مطالعه دانست و گفت: برای تقویت جایگاه مطالعه در کودکان و نوجوانان نیاز به تحرک جدی از سوی آموزش و پرورش و "سمن" هاست.
وی همچنین از فراهم سازی زمینه دسترسی به محصولات فرهنگی خصوصاً کتاب در دولتش خبر داد و گفت: گرانی قیمت کتاب، که ناشی از واردات کاغذ و ملزومات چاپ است، را از طریق تامین کاغذ از داخل (خوزستان و مازندران ...) فراهم خواهیم کرد.
رئیسی همچنین با اشاره به اهمیت "نهادینه شدن فرهنگ پژوهش" در توسعه کشور، گفت: آموزش به ویژه در سطوح عالی باید متناسب با نیازهای کشور، نظام بخشی شود؛ به گونه ای که نیازهای علمی پژوهشی و فناورانه کشور را فراهم کند.
وی همچنین توسعه صنعتی را در گرو توسعه علمی دانست و گفت: باید رابطه بین بازار، صنعت و دانشگاه به گونه‌ای برقرار شود که دانشگاه بتواند نیازهای پژوهشی صنعت را مرتفع کند.
رئیسی همچنین نبود ارتباط بین صنعت و دانشگاه را منجر به این دانست که تحقیقات و پایان نامه های آموزش عالی به جای اینکه در میدان اجرا، منشاء نوآوری و ابتکار شوند، در کتابخانه‌ها خاک بخورند.
وی همچنین هدایت تحقیقات به سمت تولید را، نیاز امروز کشور عنوان کرد و گفت: ما تأمین مالی پژوهشکده‌ها را تضمین می کنیم.
رئیسی همچنین با تاکید بر اثربخشی زبان هنر در انتقال مفاهیم متعالی و ارزشمند گفت: دولت باید زمینه شکوفایی بیشتر هنرمندان و فرهیختگان را فراهم سازد.
وی همچنین با تاکید بر حمایت مالی و معنوی از هنرمندان گفت: نباید از فضای نقد و انتقاد در عرصه هنر باک داشت، بلکه باید انتقاد را با آغوش باز پذیرفت و اشکالات احتمالی را رفع و مسئله را برای مردم تبیین کرد.

انتهای پیام