قرائی‌مقدم: آقای رئیسی بارها بر آزادی مردم در فضای مجازی تأکید کرده‌اند

قرائی‌مقدم: آقای رئیسی بارها بر آزادی مردم در فضای مجازی تأکید کرده‌اند

دکتر امان‌الله قرائی‌مقدم، درباره قدرت فضای مجازی و تأثیر فعالیت منسجم و هدفمند مردم در این فضا گفت: فضای مجازی میتواند فضایی جهت رفع مشکلات و بستری مناسب برای بیان انتقاد مردم از مسئولان در دولت و دستگاههای دولتی باشد.

وی تصریح کرد: مردم به شرط داشتن آزادی بیان میتوانند در بستر فضای مجازی به بهترین نحو ممکن و با ابراز نظر خود در مورد عملکرد مسئولان زمینه رشد و ترقی و رفع مشکلات موجود را فراهم کنند.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: دولت به خودی خود و در جایگاهی که از در آن قرار دارد، از ابزار قدرت قوی و مشخصی برخوردار است و نباید به واسطه این جایگاه فرصت انتقاد و اظهار نظر را از عموم مردم سلب کند.

قرائی مقدم افزود: در فعالیت افراد در فضای مجازی، آزادی مردم باید به اندازه آزادی دولتمردان در جایگاه آن‌ها باشد و این موضوعی است که حجت الاسلام والمسلمین رئیسی هم بارها در جایگاه رئیس قوه قضائیه بر آن تاکید کرده‌اند.

وی اضافه کرد: شرایط فعلی جامعه اجازه اظهارنظرهای مختلف به مردم را به خوبی نمی‌دهد و مسئولان در دولت آینده باید زمینه  بیان مشکلات توسط مردم را فراهم کنند.

این جامعه شناس با اشاره به قوانین فعلی گفت: بسیاری از قوانین فعلی نیازمند تغییر و بازنگری هستند تا مردم با اطمینان خاطر بیشتری اظهار نظر خود را به زبان بیاورند و مطرح کنند.

وی همچنین درباره اهمیت جایگاه معلم و نقش او در آموزش و پرورش و رشد دانش آموزان اظهار داشت: نقش معلم در موفقیت دانش آموزان نقش بسیار مهمی است که مسئولان این حوزه نباید از آن غفلت کنند.

وی تصریح کرد: هیچ چیز و هیچ کسی نمیتواند جای معلم را برای افراد در سن آموزش بگیرد و بر خلاف گذشته آموزش و پرورش کاملا تولیدی است و هزینه‌ای نیست.

این جامعه شناس تاکید کرد: نگاه اقتصادی و هزینه‌بَر داشتن به معلم و آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان غلط است و متاسفانه نگاه بسیاری از مسئولان به این حوزه حساس همچنان هزینه‌ای است.

قرائی مقدم یادآور شد: برنده جایزه نوبل در اقتصاد معتقد است که اگر آموزش و پرورش شهری در طول ۱۰۰ سال یک مخترع بپروراند، هزینه ۱۰۰ ساله آموزش و پرورش آن شهر را جبران کرده است و این صحیح‌ترین طرز فکر درباره اهمیت پردازش به نقش معلم و آموزش و پرورش است.

وی تاکید کرد: نتیجه اهمیت دادن به رفاه معلم‌ها و تامین آرامش و آسایش آن‌ها تربیت نخبگان و افراد باهوش و بااستعدادی است که تنها خود معلمها در مدرسه و در فضای آموزشی مناسب از پس آن برمی‌آیند.

این جامعه شناس افزود: بهترین و نخبه‌تربن نیروهای یک جامعه از دل مدارس و تربیت معلمان دلسوز و حرفه‌ای بیرون می‌آیند.

این متخصص جامعه‌شناسی همچنین درباره ضرورت برخورداری مردم از آزادی بیان در جامعه گفت: ''آزادی بیان'' یکی از عناصر مهم و پایه اصلی دموکراسی است و نقش بسیار مهمی در توسعه یافتگی یک جامعه دارد.

وی تصریح کرد: تحقق آزادی بیان در سطح جوامع مختلف در طول تاریخ همواره با چالش‌های فراوانی روبرو بوده و انسانها را در برخی مواقع با مشکل روبرو کرده است.

این جامعه شناس همچنین گفت: اصل دموکراسی این است که افراد ضمن برخورداری از حقوق مساوی با هر اندیشه و ایدئولوژی بتوانند نظر خود را در موضوعات مختلف به زبان بیاورند و مطرح کنند.

قرائی مقدم افزود: وجود آزادی بیان نباید به ایجاد هرج و مرج در جامعه منجر شود و جامعه را دچار تزلزل نکند و دایره وسعت آن تا جایی است که همه آزادی یکدیگر را محترم و قابل احترام تلقی کنند.

وی تصریح کرد: امروزه موضوع ''آزادی بیان'' تنها در برخی از کشورهای توسعه محقق شده است و به جرئت میتوان گفت که در آمریکای مدعی حفظ و رعایت حقوق بشر هم نمیتوان از آزادی بیان واقعی سخن گفت.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: در حال حاضر آزادی بیان در اغلب کشورها تنها در حد حرف و وعده است و مردم نمیتوانند با خیال آسوده در موضوعات مختلف اظهار نظر کنند.

قرائی مقدم گفت: از مصادیق وجود ''آزادی بیان'' میتوان به آزادی فرقه‌های مختلف مذهبی اشاره کرد و این موضوعی است که در حال حاضر در کمتر کشوری یافت می‌شود.

وی تاکید کرد: از ملزومات یک جامعه توسعه یافته و در حال پیشرفت میتوان به میزان آزادی بیانی که مردم در آن جامعه از آن برخوردار هستند، اشاره کرد.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: در حال حاضر ساختار فرهنگی و اجتماعی جامعه ما بیمار است و مسئولان باید برای رفع و درمان آن بیماری تلاش کنند.

قرائی مقدم افزود: تحقق آزادی بیان به معنای واقعی، یک پروسه درازمدت و همه جانبه است که در طول زمان و به تدریج نهادینه می‌شود.

انتهای پیام