قدرت در حوزه اقتصاد یعنی کشاورزی خودکفا

رئیسی در برنامه «با نخبگان» شبکه ۴:

قدرت در حوزه اقتصاد یعنی کشاورزی خودکفا

سید ابراهیم رئیسی در برنامه با نخبگان که امروز دوشنبه ۱۷ خرداد از شبکه چهار سیما پخش شد، در پاسخ به سؤالی در مورد رمز قدرتمندی ایران در منطقه و برنامه‌های شما برای استمرار این قدرتمندی چیست، به مؤلفه‌های قدرت از جمله ایمان مردم، باور به خدا، قدرتمندی در حوزه اقتصادی و توانایی‌های کشور اشاره کرد.

رئیسی با اشاره به جایگاه ژئوپلتیک ایران، گفت: دسترسی‌های کشور به دریا‌ها و همسایگی با ۱۵ کشور و جایگاه آن در منطقه، وضعیت آب و هوا، محصولات مختلف، معادن و ثروت‌های عظیمی که خداوند به کشور مرحمت کرده و از همه مهمتر منابع انسانی کارآمد، همه مولفه‌های قدرت هستند که اگر درست مورد بهره‌مندی قرار گیرند به قدرت ملی تبدیل می‌شوند.

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری تصریح کرد: مغز‌هایی در این کشور داریم که می‌توانند قدرت اقتصادی ما را در حوزه برنامه نویسی و فضای مجازی، آنچنان قرار دهند که به قدرت منطقه در فضای دیجیتال که امروزه همه زندگی مردم ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تبدیل شویم.

رئیسی بیان داشت: شهر و روستا و پیر و جوانان، فضای علم و دانش، اقتصاد، بازار همه امروز با فضای مجازی ارتباط دارند و باید برنامه نویسان در این فضا فعال شوند.

عضو شورای عالی پول و اعتبار، خاطرنشان کرد: تولید یکی از جلوه‌های مهم قدرت آفرینی برای کشور است، کشوری که تولید داشته باشد قدرتمند است و از قدرت کشوری که تولید نداشته باشد و دستش جلوی دیگران دراز شود، کاسته می‌شود.

وی افزود: تا وقتی که سفره مردم را به ارز و نهاده‌های دامی بند کنیم گرفتار می‌شویم و باید برای کشور قدرت بیافرینیم و قدرت آفرینی در حوزه اقتصاد یعنی کشاورزی خودکفا.

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: مثلا با اراضی موجود و برنامه ریزی دقیق و افزایش بهره وری، می‌توان بهترین زمین‌ها را به نهاده‌های روغنی اختصاص داد و بعد ببینم چه اتفاقی می‌افتد.

رئیسی در پاسخ به سؤالی در مورد برنامه‌های دولتش برای حمایت از تشکیل خانواده، گفت: در دیداری که در زمان تولیت آستان قدس با دانشجویان دانشگاه فردوسی داشتم در مورد ازدواج به موضوع مسکن و اشتغال اشاره می‌‎کردند که پس از آن کار مسکن سازی را شروع کردم و کلنگ ۶۰۰ واحد مسکونی را برای زوج‌های دانشجو بر زمین زدیم.

وی با بیان اینکه باید مسئله مسکن و اشتغال را برای جوانان حل کنیم، بیان شد: باید کاهش هزینه ازدواج را برای جوانان ایجاد کنیم و در این صورت ازدواج افزایش می‌یابد.

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با اشاره به این مطلب که امکان حل مشکل اشتغال و مسکن در کشور کاملا وجود دارد، خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند در آنجایی که بحث انبوه سازی مسکن است مساعدت کند.

وی یادآور شد: بخش جدی هزینه مسکن در رابطه با زمین است و اگر زمین را دولت بدهد و تسهیلات را پرداخت کند، کار مسکن سازی به عنوان یک صنعت پیشرو دنبال می‌شود.

رئیسی به وجود زمینه‌های اشتغال در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه ۴۰ درصد ظرفیت تولیدی کشور ما خالی است، تصریح کرد: در جریان سرکشی از واحد‌های تولیدی در سفر‌های استانی و فعال کردن حدود دو هزار واحد تولیدی در قوه قضاییه، ملاحظه شد که صد‌ها واحد تولیدی خالی در کشور وجود دارد.

رئیسی در پاسخ به سؤالی در مورد مقاوم سازی اقتصاد کشور، گفت: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که تکانه‌ها آن را تکان ندهد.

وی ادامه داد: در کشور ما ممکن است یک روز تحریم، یک روز کرونا، یک روز حوادث طبیعی و یک روز دشمنی‌های دشمنان وجود داشته باشد، بر این اساس اقتصاد کشور باید مقاوم و بی تکانه باشد؛ اما باید به این امر اقدام، عمل و اجرا کرد.

در ادامه «فرهاد رهبر» مشاور اقتصادی رئیسی به بیان راهکار‌های مقاوم سازی اقتصاد پرداخت و افزود: مقاوم سازی در اقتصاد از طریق ایجاد ثبات و امنیت در تمامی عرصه‌های اقتصادی کشور ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از وظایف دولت این است که ثبات در سیاست گذاری‌ها داشته باشد تا بر مبنای بر این سیاست گذاری‌ها فعالان اقتصادی بتوانند در عرصه‌های اقتصاد فعالیت خودشان را پایه ریزی کنند و ما بتوانیم تولید و اقتصاد خودمان را مقاوم کنیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: تکیه بر دانش، شرکت‌های دانش بنیان و استفاده از تکنولوژی در مقابل تکان‌های خارجی می‌تواند اقتصاد کشور را مقاوم کند.

رهبر خاطرنشان کرد: کشوری دارای جوانان تحصیلکرده هستیم و قاعدتا می‌توانیم از این جوانان تحصیل کرده در مقاوم سازی اقتصاد از طریق استفاده از استارت آپ‌ها، شرکت‌های دانش بنیان وحمایت از آن‌ها برای پذیرش ریسک بهره بگیریم.

رئیسی در ادامه در پاسخ به سئوالی در مورد فرار مالیاتی و اصلاح سامانه مالیاتی، تصریح کرد: استقرار سامانه هوشمند در نظام مالیاتی می‌تواند به دولت نسبت به دریافت مالیات اشراف بدهد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برای زیر ساخت‌های این سامانه دولت شما چه تدابیری می‌اندیشید، یادآور شد: در قوه قضاییه ۳۵ سامانه را فعال کردم و تا آخر ۱۴۰۰ هم ۴۰ سامانه فعال می‌شود و با این کار بسیاری از اموری که در دستگاه قضا محال به نظر می‌رسید قابل دستیابی شده و نگاهمان هم شکل گرفتن دستگاه قضایی هوشمند است.

این نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری تاکید کرد: متاسفانه مقاومت بعضی از دستگاه‌ها و عدم قاطعیت دولت باعث عدم ارتباط سامانه‌ها با یکدیگر شده است.

رئیسی در ادامه تصریح کرد: یک مدیر در حوزه مدیریت خودش باید مدیریت کند، کشور ما گرفتار جناح بازی است و رودربایستی از مهم‌ترین موانع کشور است. درحالیکه کشورداری با رودربایستی نمی‌سازد، مدیریت با رودربایستی و رعایت حال این و آن را کردن نمی‌سازد.  

وی تصریح کرد: این است که امیرالمومنین (ع) فرمودند عدالت در توصیف آسان است ولی در اجرا کار سختی است. امروز نزدیک‌ترین شاخص به عدالت، اجرای میدانی قانون است.

در ادامه رهبر گفت: سیاسی شدن مدیریت اقتصاد کشور امروز پاشنه آشیل اداره اقتصادی کشور شده است. اداره اقتصادی کشور را اگر سیاسی کنیم قطعا همین وضعیتی می‌شود که امروز مشاهده می‌کنیم.

در ادامه، رییسی در پاسخ به سوالی درباره اینکه مستضعفان و قشر‌های آسیب پذیر به فرمایش امام خمینی (ره)، ولی نعمتان کشور و مسئولان هستند جدا از شعار‌های انتخاباتی چه راهکار‌هایی برای رسیدگی مخصوص به این قشر وجود دارد گفت: ظرفیت کمیته امداد، بهزیستی و سازمان‌های مردم نهاد و همه بخش‌های کشور را به کار می‌گیریم که فقر مطلق در کشور نداشته باشیم.

وی افزود: موضوع دوم اشتغال است. ما باید برای اشتغال یک فضایی ایجاد کنیم، چون من با محرومین و مستضعفان ارتباط دارم و هیچ وقت ارتباط خودم را با این قشر به واسطه مسئولیت‌هایی که داشته ام قطع نکردم. این‌ها قشر‌های آماده کار هستند و می‌توانند خودکفا شوند.

سپس دکتر «مهدی دوستی»  گفت: علاوه بر این‌ها ما یک برنامه جامعی را مد نظر داریم. ما یک صنعت ضد فقر هم مورد توجه داریم که به عنوان صنعت مبنا در نظر گرفته شده است.

در ادامه این برنامه، رئیسی نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جهموری گفت: امروز مسئله‌ای که در کشور داریم موضوع معیشت خانواده است. اگر بخواهیم از معیشت خانواده صحبت کنیم یک مسئله کاهش درآمد و مسئله دیگر افزایش هزینه است.

وی افزود: سؤالی که مطرح می‌شود این است که برای افزایش درآمد و کاهش هزینه چه کار باید انجام داد. یک بخش از سبد هزینه، هزینه مسکن است و باید آن را برطرف کنیم که راهکار دارد.

رئیسی بیان داشت: باید این سهم ۵۰ درصدی در سبد هزینه را به ۳۰ درصد کاهش داد. حالا برای کاهش هزینه و افزایش درآمد باید تولید را افزایش دهیم. همه این‌ها مبتنی بر تولید است؛ اما مشکلاتی که تولید دارد قابل توجه است.

این نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری یادآور شد: مشکلاتی که تولیدکنندگان دارند این است که رشد نقدینگی بالایی وجود دارد و همه نگران هستند. از آنطرف به کارخانه‌ای که ۳ روز قبل سر زدم می‌گویند نقدینگی نداریم و اگر نقدینگی بیاید خیلی از مشکلاتمان حل می‌شود. چرا نقدینگی به دست تولید کننده نمی‌رسد؟

دوستی در ادامه گفت: ما در مجموع روی برنامه‌های صادرات متمرکز می‌کنیم، زیرا بازار‌های صادرات با خلق بازار‌های جدید توام است. می‌تواند مشکلات بنگاه‌ها و واحد‌های تولیدی در داخل را حل کند. اگر بخواهیم چالش‌های کشور را در نظر بگیریم اولین مورد تامین مواد اولیه است در این قسمت برنامه‌ها بر روی نوآوری و بهسازی و نوسازی بخش ماشین الات کشور است.

وی تاکید کرد: عمده تولید در کشور بر اساس فناوری نسل دو انجام می‌شود و این موضوع باعث شده ما در بازار بین المللی قدرت رقابت خود را از دست دهیم. برای حل این موضوع حمایت‌های دولتی برای ورود نسل ۴ برای نوسازی و بهسازی ماشین آلات پیش بینی شده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: موضوعی که آیت الله رییسی بر آن خیلی تاکید دارند پیش بینی پذیر کردن اقتصادی است. در اقتصاد این قوانینی که تصویب می‌شود و در دوره‌های ۵ ساله تمدید می‌شود و این موضوع با یک قانون ۲۵ ساله پایدار متفاوت است و در واقع اساس پیش بینی کردن اقتصاد، موضوع خلق بازار جدید است.

وی با بیان اینکه تولید با بازار جدید گره خورده است، افزود: این بازار جدید یک الزاماتی دارد که طی یک برنامه ویژه‌ای به منزله دیپلماسی اقتصادی در نظر گرفته شده است و دیگر زیر ساخت‌هایی نرم افزاری و سخت افزاری است.

دوستی یادآور شد: سهم ما در سال گذشته ۳۵ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی بوده و این نشان از سهم ناچیز ما در بازار می‌دهد. برنامه‌ای که دیده شده است ما در پایان دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۴ به ۷۰ میلیارد دلار برسیم و این ۳۵ دلار افزایش بر روی دوش صادرات و اشتغال است که رونق تولید را افزایش می‌دهد و رابطه دو جانبه است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در واقع به جای رویکرد انقباضی می‌خواهیم از رویکرد انبساطی استفاده کنیم. برای این موضوع تهاتر و پیمان‌های پولی دو جانبه در نظر گرفته شده است.

در ادامه دوستی مشاور اقتصادی رئیسی بیان داشت: سهم ما از تجارت با ترکیه یک درصد است و از کارت توریسم با ترکیه نیز استفاده نکردیم؛ همچنین از بازار ۵۰ میلیارد دلاری واردات عراق، سهم کشور ما ۱۵ درصد است و در این زمینه سهم کاهشی داریم.

وی تصریح کرد: در بازار قطر نیز علیرغم محاصره اقتصادی این کشور توسط کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس سهم ما از تجارت با قطر ۰.۶ درصد است حال آنکه در همین فضای فشار سیاسی بر قطر ترکیه سهم خود را افزایش داد؛ به طور کلی سهم ما از تجارت با ۱۵ کشور همسایه، ۲ درصد می‌باشد.

مشاور اقتصادی رئیسی بیان داشت: طبق گزارش سازمان توسعه تجارت، ۷۷ میلیارد دلار ظرفیت تجارت خارجی ما وجود دارد و این ظرفیت بر مبنای مزیت‌های میدانی سرزمینی ما است؛ در برنامه ما برای توسعه تجارت و بازرگانی با کشور‌های همسایه هم مکانیزم عرضه و هم مکانیزم تقاضا در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در برنامه مبتنی بر توسعه تجارت که ما برای پیاده‌سازی آن را در نظر داریم برای روش‌های تهاتری و بدون انتقال ارز ۳۰ درصد ظرفیت در نظر گرفته شده است؛ همچنین در این برنامه نقش ویژه‌ای بر عهده شرکت‌های توسعه صادرات گذاشته شده است و بر همین مبنا حل مشکلات تولیدکنندگان خُرد مد نظر است.

مشاور اقتصادی رئیسی گفت: از ۷۷ میلیارد دلار ظرفیت توسعه تجارت ایران، بالغ بر ۵ میلیارد دلار از محل افزایش راندمان پالایشگاه‌ها و اتمام طرح‌های توسعه نفتی و گازی حاصل می‌شود؛ همچنین ۳۰ درصد نیز افزایش صادرات محصولات پتروشیمی مد نظر می‌باشد؛ باید توجه داشت راندمان پتروشیمی ایران اکنون ۷۰ درصد است که این امر به دلیل عدم تأمین مواد اولیه یعنی خوراک و انرژی لازم برای تولید محصولات پتروشیمی است.

در ادامه برنامه، رئیسی اظهار کرد: زنجیره کار پتروشیمی باید به سمت توسعه صنایع پایین‌دستی حرکت کند و چنانچه در صنایع بالادستی متوقف بماند به منزله همان خام‌فروشی است؛ به عبارت دیگر ارزش افزوده محصولات پتروشیمی بسیار بالا است و بی‌توجهی به صنایع پایین‌دستی پتروشیمی قابل قبول نیست.

در ادامه برنامه، دوستی مشاور اقتصادی رئیسی گفت: ما در سال‌های اخیر در زمینه توسعه صادرات خدمات مهندسی و فنی دانش بنیان عقبگرد داشتیم و سهم ما در بازار خدمات فنی و مهندسی در دنیا کاهشی بوده است که در این زمینه برنامه برای توسعه صادرات خدمات مهندسی دانش بنیان وجود دارد.

وی افزود: همانطور که آیت الله رئیسی اشاره داشتند در زنجیره پتروشیمی باید به سمت صنایع پایین‌دستی حرکت کنیم چرا که به ازای هر یک شغل در صنایع بالادستی پتروشیمی، در صنایع پایین‌دستی ۶۰ شغل ایجاد می‌شود و هدف نهایی ما در این صنعت باید حرکت به سمت تولید کالای نهایی یعنی لوازم خانگی و خودرو باشد.

رهبر نیز در ادامه این نشست گفت: اگر بخواهیم سه اولویت برای برنامه داشته باشیم، یکی رشد و پیشرفت پایدار، یکی عدالت اجتماعی با تاکید بر مقابله با فقر و پیشگیری از فساد و تبعیض است و سومی موضوع توجه به معیشت مردم است که مورد تاکید آیت الله رئیسی است.

وی بیان کرد: در بحث تولید با توجه به اینکه گفته ایم که باید صادرات کنیم قاعدتا باید تولیدی داشته باشیم تا بتوانیم صادر کنیم. باید سه اصلاح جدی در سیستم اقتصادی کشور داشته باشیم. یکی از مهم‌ترین آن‌ها اصلاح ساختار بودجه کشور است، دومی اصلاح سیستم بانکی و سومی ایجاد امنیت برای فعالان و سرمایه گذاران اقتصادی است.

وی عنوان کرد: امروز نرخ سود تسهیلات را با نرخ بازدهی فعالیت‌های تولیدی کشور مقایسه کنید. آیا می‌توانید فعالیت تولیدی پیدا کنید که نرخ سود تسهیلات را پوشش دهد؟ من به جرات می‌گویم خیر؛ اگر این چنین است آیا برنامه‌ای نباید برای کاهش نرخ سود بانکی داشته باشیم؟ چگونه می‌توانیم این برنامه را داشته باشیم و چگونه می‌توانیم از بازار سرمایه برای تامین مالی استفاده کنیم؟

رهبر ادامه داد: در خصوص عدالت و موضوع تامین معیشت مردم نیز به همین شکل است. می‌خواهم بگویم برنامه‌های مدونی را تهیه کردیم که به تدریج در معرض دید مردم خواهیم گذاشت و از مردم نیز کمک خواهیم گرفت و تیم اقتصادی دولت و آیت الله رئیسی این برنامه‌ها را به طور کامل و مدون تهیه کرده و با عزم و اراده‌ای که در آیت الله رئیسی میبینم به مردم عزیزم این اطمینان را می‌دهم که تمامی وعده‌هایی که تا الان داده شده با آن برنامه زمان بندی که شده، به مرحله اجرا درخواهد آمد.

رئیسی نیز در ادامه این نشست خاطرنشان کرد: من بعد از آمدن به قوه قضاییه با مراجعه بسیاری از تولیدکنندگان و مشکلات آن‌ها مواجه شدم و آن سال نیز سال رونق تولید بود. من ابتدا از مجموعه بانکی و دولت خواستم که عملا از تولیدکننده حمایت کنیم و یکی از این حمایت‌ها این بود که این‌ها را از دست این سیستم بانکی نجات دهیم.

این کاندیدای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در ادامه بیان کرد: ما به تولیدکننده وقتی مراجعه می‌کنیم می‌گوید فلان بانک آمده و تا ۳۶ درصد حساب می‌کند و واحد تولیدی من در حال تعطیل شدن است و بانک در حال تملک کردن است؛ کمااینکه این موضوع در خیلی از جا‌های کشور اتفاق افتاده است.

وی اظهار کرد: ما گفتیم که بیایید و نظامات بانکی را کنترل کنید و با تولیدکننده این گونه رفتار نکنید، چند بار پیگیری کردیم، اما این اتفاق نیفتاد. گفتیم شما زورتان نمی‌رسد؟ گفتیم شما نمی‌توانید؟ ما می‌توانیم؛ قانونگذاری هم نمی‌خواهد. به هم قضات کشور بخشنامه کردم که از امروز هیچ کس حق ندارد ضامن اجرایی مبلغ دریافتی غیرقانونی شود؛ یعنی اگر میزان بیشتر از مصوبه پول و اعتبار و یا بیشتر از مصوبه بانک مرکزی شد، هیچ کس ضامن اجرای این پول نیست. ما حاضر نیستیم کسی را بابت عدم پرداخت این بدهی به بانک تعقیب قانونی کنیم و به میزانی پیگیری می‌کنیم و ضامن اجرایی هستیم که حتی یک درصد هم از میزان مصوب بیشتر نباشد.

رئیسی خاطرنشان کرد: دیوان عالی کشور حکم وحدت رویه داد و اعلام کردیم و خوشبختانه بعد از مدتی خود این قضیه و پیگیری و بخشنامه ما باعث شد بانک‌ها بدانند ضامن اجرا برای وصول خود ندارند؛ البته به دنبال یکسری از ساز و کار‌ها رفتند که بلد بودند و ما پیگیری کردیم که تولیدکننده را از این وضعیت نجات دهیم.

این کاندیدای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری عنوان کرد: وقتی ما جلو رفتیم، بانک مرکزی هم آمد و تشکر کرد و گفت شما کار خوبی کردید. با توصیه نمی‌شود بانک‌ها را سرجای خود نشاند و باید اعمال مدیریت شود. نطام بانکی، پولی و اعتبارات کشور ساز و کار مهمی است و یک بانک خصوصی و یا غیرخصوصی نمی‌تواند هر جور بخواهد در کشور عمل کند. بعضا نیز تبدیل به بانک اختصاصی شدند، یعنی نوع تسهیلات پرداختی به افراد خاص و تعداد بسیار اندک بوده است.

وی گفت: قالب معوقات بانکی که بنده الان در قوه قضاییه وصول می‌کنم، مربوط به چند نفر در کشور است و آن‌ها را محاکمه کرده ایم و نام آن‌ها را گفته ایم و برخی از این‌ها را پیگیری کردیم. این ساز و کار نادرست کاری کرد که معوقات بانکی الان مربوط به چند نفر است.

در این قسمت دوستی گفت: ۹۰ هزار میلیارد تومان مربوط به ۱۱ نفر است.

رئیسی گفت: یک نفر از این‌ها را آوردیم که چندین بار پرونده وی مطرح شده بود و این فرد با ارتباطات این طرف و آن طرف پیگیری می‌کرد و از خود دوستان سؤال کردم، ما که آمدیم گفتیم باید برخورد جدی شود و باید پول‌های بانک را سریع برگرداند، اول فکر کردند با یک روز و دو روز و این زنگ و آن پیگیری حل می‌شود؛ اما وقتی دیدند قضیه جدی است ظرف مدت کوتاهی اول دو هزار میلیارد، بعد ۲۵۰۰ میلیارد و بعد ۳ هزار میلیارد تومان از معوقات را توانستیم بگیریم.

این کاندیدای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اظهار کرد: اقداماتی که برای حمایت از تولید می‌توان انجام داد با سخن نمی‌شود و اراده جدی برای حمایت از تولید می‌خواهد.

وی گفت: باید تولید را در عمل از آن حمایت کنیم تا به نقطه روشنی برسد و در یک کلمه باید کاری کنیم که این وضعیت فعلی پایان پذیرد. وضعیت فعلی این است که تولید، مصرف، خرید و فروش قابل پیش بینی نیست و هیچ روند اقتصادی در کشور قابل پیش بینی نیست که غلط است و باید آن را حل کنیم. تولیدکننده باید بداند فردا و یک ماه دیگر چه خبر است و قرارداد ببندد، بفروشد و مواد اولیه تهیه کند.

رئیسی اظهار کرد: من با تولیدکننده‌ها حرف می‌زنم و اولین جلسه من در هر استان با کارآفرینان، تولیدکنندگان، اتاق اصناف و تعاون، بازرگانی و فعالان اقتصادی است. این‌ها می‌گویند که هیچ چیز کارشان قابل پیش بینی نیست. آیا این وضعی که آقایان درست کردند، درست است؟ ما برنامه‌ای داریم که اولا بسیاری از امور را برای تولید، کشاورزی، صنعت، اقتصاد در حوزه کار کلان و بخش‌های کلان قابل پیش بینی باشد و خانواده‌ها بتوانند برای زندگی خود پیش بینی کنند که این نیاز به زمان‌بندی دارد.

این کاندیدای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری عنوان کرد: مردم بدانند یک قوه عاقله‌ای که هم با عقلانیت و تدبیر واقعی و با امید به اینکه آینده بسیار روشنی رقم می‌خورد بتوانیم وضعیت اقتصادی و زندگی مردم را قابل پیش بینی کنیم و به مردم امید به آینده دهیم و اعتماد آن‌ها را به نظام روز به روز افزایش دهیم.

در ادامه برنامه، رئیسی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان قائل بودن وی به مشورت از صاحب‌نظران در حوزه‌های مختلف اظهار داشت: من در زمانی که در سال ۷۳ ریاست سازمان بازرسی کل کشور را بر عهده داشتم تیم اقتصادی مجربی را با افرادی از سلایق سیاسی مختلف تشکیل داده بودم تا گزارش‌هایی که از سازمان بازرسی به دولت ارسال می‌شود، متقن و مستند باشند؛ بنابر این من در حوزه‌های مختلف قائل به تشکیل تیم‌هایی از صاحب‌نظران و اندیشمندان هستم و معتقدم مدیر خوب مدیری است که بتواند اندیشه‌ها و ظرفیت‌های مختلف را به کار گیرد.

رئیسی تصریح کرد: من تیم اقتصادی هماهنگی را متشکل از اندیشمندان اقتصادی تشکیل خواهم داد؛ همانگونه که در آستان قدس افراد صاحب‌نظر را تشکیل دادم و همین امر موجب شد که ۴۰ شرکت آستان قدس از حالت زیان‌ده به سودده تبدیل شوند و این شرکت‌ها پشت ویترین قرار گرفتند و برای همگان شفاف شدند.

انتهای پیام