رئیسی در مناظره دوم: گشت ارشاد خواهیم داشت اما برای مدیران

رئیسی در مناظره دوم: گشت ارشاد خواهیم داشت اما برای مدیران

سیدابراهیم رئیسی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری به تبیین کارنامه عملکرد خود و بیان دیدگاه‌ها و برنامه‌های دولت خود پرداخت.

رئیسی گفت: در جلسه قبل، برخی از بداخلاقی‌ها شد که به مثابه آنچه در قانون آمده به من اجازه دفاع داده شد که از آن استفاده نمی‌کنم و دفاع را در اختیار مردم می‌گذارم و امیدوارم در این نشست آنچه مطرح می‌شود بر اساس اخلاق باشد.

وی افزود: فاصله طبقاتی، محصول بی‌عدالتی و سیاست‌های نادرست اقتصادی و نوع تصمیم‌گیری‌هایی است که به فاصله‌های مختلف منجر می‌شود و یکی برخوردار از حقوق نجومی می‌شود و در نظام سلامت برخی 100 و 200 میلیون دریافت می‌کردند و برخی پزشکان و پرستاران دریافتی‌های کمتری داشتند.

رئیسی تأکید کرد: حقوق باید به عدالت پرداخت شود و ظرفیت‌ها باید براساس عدالت توزیع شود و اگر به عدالت توزیع شود شاهد این میزان فاصله طبقاتی در کشور نمی‌شویم.

وی با تأکید بر اینکه پرداخت تسهیلات ناعادلانه موجب فاصله طبقاتی می‌شود، گفت: بسیاری از این فاصله‌های طبقاتی، محصول تصمیم‌گیری‌های ناعادلانه است و این ارز 4200 تومانی اگر بدون نظارت تعلق گرفت در نتیجه عده‌ای یک‌شبه به آلاف و الوف می‌رسند و زندگی‌شان را از دست می‌دهند.

رئیسی تصریح کرد:نظام قیمت‌گذاری و نظارت بر تأمین، تولید و مصرف می‌تواند به جلوگیری از فاصله طبقاتی منجر شود.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه در پاسخ به اتهام‌زنی مجدد «محسن مهرعلیزاده» مبنی بر شش کلاس سواد داشتن گفت: این ادعا درست نیست و بنده هم مثل هر دانشجویی که مراحل تحصیل را می‌گذراند مراحل را گذرانده‌ام و مدرکم هم معادل نیست و یک مدرک حوزوی سطح 4 و یک مدرک دانشگاهی [دکترا] هست؛ ولی نمی خواهم وارد این بحث شوم و این بحث من نیست.

وی همچنین در پاسخ به اتهام‌زنی «عبدالناصر همتی» رئیس کل سابق بانک مرکزی دولت حسن روحانی، تصریح کرد: در سال‌هایی که در قوه قضائیه بوده‌ام نسبت به هر حوزه‌ای که مسئولیت داشته‌ام پاسخگو هستم و حتماً باید نسبت به دوران مسئولیتم در دادستانی کرج و تهران پاسخگو باشم.

رئیس اسبق سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: رهبر انقلاب، در سال 1382 بیانیه مبارزه با فساد اقتصادی را صادر کردند و بنده در آن سال، نمایشگاهی گذاشتم و تمام دولت را پشت ویترین گذاشتم و همه مسئولین ارشد دولتی، از آن بازدید کردند.

رئیسی افزود: مگر در کشور طرح وبرنامه کم است؟‌ سخن ما در نبودن برنامه و سیاست نیست بلکه در نبودن یک اراده قوی مجاهدانه است که پای کار بایستد و مشکلات مردم را حل کند. 

وی گفت: مسئولی که در بانک مرکزی بوده باید نسبت به دوره مسئولیت خود پاسخگو باشد و بگوید که پاسخگوی اینکه هر روز یک بمب در سفره مردم منفجر می‌شود، کیست؟

رئیسی همچنین با تأکید بر اینکه حقوق کارگران باید با تورم، متناسب‌سازی شود، گفت: معلمان ما باید حقوق‌شان متناسب‌سازی شود تا دغدغه سر کلاس‌رفتن نداشته باشند.

عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه همچنین در پاسخ به دیگرادعای کذب همتی مبنی بر حضور رئیسی در جلسه تصویب تخصیص ارز 4200 تومانی در شورای عالی هماهنگی اقتصادی گفت:  ارز 4200 تومانی قبل از ریاست من بر قوه قضائیه تصویب شد و من آن وقت عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی نبودم ولی بحثی که مطرح است این است که چرا درست نظارت و اجرا نشد؟ و باید نظارت می شد که این پول به چه کسی داده شد و آیا به جیب مردم آمد یا نیامد؟

 همتی در جریان مناظره دوم، به‌دروغ، سید ابراهیم رئیسی را متهم به حضور در جلسه تخصیص ارز 4200 تومانی و عدم مخالفت ایشان با این موضوع کرد و گفت: من مجبور بودم این مصوبه شما در جلسه شورای عالی هماهنگی سران قوا را اجرا کنم!

این ادعای کذب در حالی مطرح می‌شود که شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در تاریخ  ۵ خرداد ۱۳۹۷ تشکیل شده در حالی که رئیسی، پس از انتصاب به ریاست قوه قضائیه در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۳۹۷، برای نخستین بار در روز ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ یعنی حدود یک سال بعد از تشکیل این شورا، در جلسه آن شرکت کرد حال آنکه دولت در فروردین 97 در خصوص ارز 4200 تومانی تصمیم گرفت و مصوبه داشت.

رئیسی در ادامه با اشاره به این موضوع که وضعیت معیشت و کسب و کار مردم آسیب دیده، خاطرنشان کرد: وضعیت اعتماد به دولت در پایین‌ترین سطح خود است و به‌شدت به پشتوانه سرمایه اجتماعی نیازمندیم.

وی با تأکید بر اینکه ملت به‌دنبال استقلال اقتصادی و سیاسی بوده‌اند، گفت: در استقلال اقتصادی به‌دلیل نگاه‌های شخصی و حزبی و جناحی، گام‌های برداشته شده متناسب با آنچه باید نبوده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مردم از آسیب‌های اجتماعی نگرانند، تصریح کرد: نگاهی که در شعارهای مردم مثل‌ آزادی‌های اجتماعی در کنار استقلال مهم است و باید دولت‌ها به دنبال تحقق آن باشند.

وی با اشاره به اینکه 400 روز است که لایحه صیانت از حقوق بانوان در دولت مانده است، گفت: عدالت در کشور، آسیب دیده و مردم عدالت در همه شئون را می‌خواهند.

رئیسی با تأکید بر اینکه هر دولتی کار را به دست بگیرد یکی از وظایف مهمش رفع تحریم‌های ظالمانه است، گفت: در این جهت تردید نباید کرد ولی در کنار این قضیه، باید خنثی‌سازی تحریم‌ها هم در دستور کار عملی قرار بگیرد و اقتصادمان را هم شرطی نکنیم و تلاش شود تکانه‌ها بر آن تأثیر نکند.

وی یادآور شد: چند سال قبل در همین سالن، عده‌ای گفتند ما بلدیم با دنیا مذاکره کنیم ولی دانشجوی ترم اول [دانشکده] وزارت خارجه هم می‌داند کسی که در حال مذاکره است، نباید بگوید مذاکره از آب خوردن لازم‌تر است و خزانه کشور خالی است.

رئیسی تصریح کرد: بحث از تولید و توسعه افتصادی که می‌کنیم در کنارش باید همه دستگاه‌ها حس بگیرند و وزارت خارجه نقش بسیار مهمی در کنار مناسبات سیاسی دارد.

وی ادامه داد: 15 کشور همسایه، هزار میلیارد واردات دارند که سهم ما دو درصد است و اگر دیپلماسی فعال اقتصادی داشته باشیم برای تولیدکننده بازاریابی می‌کنند و سهم صادرات ما از 20 میلیارد دلار به 40 تا 50 میلیارد دلار در منطقه می‌رسد. 

عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه افزود: دیپلماسی اقتصادی با حرف و سخن نمی‌شود و یکی از مأموریت‌های مهم ما برای وزارت امور خارجه، دیپلماسی فعال اقتصادی خواهد بود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌هایش درباره جوانان افزود: یکی از دغدغه‌های جدی جوانان، ازواج و اشتغال و مسکن است. در جمع جوانان زیاد می‌روم و ارتباطم با جوانان همواره برقرار بوده است.

رئیسی گفت: اگر به جوانان در مورد ازدواج می‌گوییم در کنارش مسئله مسکن و اشتغال جوانان را حل کنیم و آنهایی که معتقد به نشدن هستند نمی‌توانند در این عرضه حضور فعال پیدا کنند و ما معتقدیم در این کشور می‌توانیم و در این کشور 40 درصد ظرفیت تولیدی خالی است.

وی با اشاره به این نکته که 40 درصد ظرفیت تولیدی اقتصاد و 70 درصد ظرفیت اقتصاد کشور خالی است، یادآور شد: اقتصاد فضای مجازی و اقتصاد دریا فعال نشده است و می‌تواند اشتغال بسیاری ایجاد کند.

رئیسی تصریح کرد: بیشترین هزینه مسکن، مربوط به زمین است و زمین در کشور کم نیست. از ما اشتغال و مسکن و از جوانان ازدواج.

وی با تأکید بر اینکه ما گشت ارشاد خواهیم داشت، اما برای مدیران؛ گفت: الناس علی دین ملوکهم. اگر دولتمردان خوب عمل کنند، مردم خوب عمل خواهند کرد.

رئیسی همچنین گفت: در جایگاه نامزد ریاست جمهوری، باید مسائل کشور نه بصورت کلان بلکه حتی اقلیمی شناخته و معلوم شود در هر حوزه چه مسائلی هست و این مسئله چه راه حلی دارد و در این راه حل اولویت چیست و توانی باشد که این مسئله را حل کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: از اول پیروزی انقلاب افرادی بیشترین بهره را از آزادی در کشور می بردند و حرف‌های ساختارشکنانه می‌زدند و بیشترین اهانت را می‌کردند و تا حرفی می‌زدیم می‌گفتند آزادی نیست.

وی اضافه کرد: کسی که در جایگاه نامزدی ریاست جمهوری ظاهر می‌شود و بیشترین حرف‌ها را در زمینه ناامیدکردن مردم با ایجاد سؤال و شبهه در اذهان ایجاد می‌کند و بعد می‌گوید نمی‌توانیم حرف بزنیم و اگر حرف بزنیم ما را می‌گیرند.

رئیسی گفت: مردم را چه فرض کرده‌اید؟ مردم شعور و فهم دارند و من آمادگی دارم که با هریک از دولتمردان مورد ادعای آقایان به هر مجمع و پارک و اجتماع عمومی برویم تا ببینیم نگاه‌شان به دولت و بنده که خدمتگزار مردم هستم چیست؟

وی در ادامه گفت: در دور قبلی انتخابات، به بنده بسیار اهانت شد ولی از هیچ‌کس شکایت نکردم. رقیب ما در سال 96 که آقایان، کارمند آنان حساب می‌شوند از دست دانشجو، پژوهشگر، رسانه‌ای و نماینده مجلس 200 شکایت به قوه قضائیه تسلیم کردند ولی من یک شکایت هم نکردم. من قاضی و در جایگاه حکومت هستم و آقایان ادعای آزادی دارند. خیلی باعث تأسف است. چرا در عمل درست عمل نمی‌کنید؟

رئیسی افزود: جمهور یعنی باید حق همه مملکت با هر گویشی و در هر جایگاه و شهر و روستایی تضمین قانونی شود.

وی با بیان اینکه فضای مجازی بهترین بستر برای نظارت بر دولتمردان است، تأکید کرد: ما این کار را در دادگستری اجرا کردیم و وعده‌هایی را که آقایان می‌گویند در عمل اجرا کردیم و هر قاضی با نگاه مردم ارزیابی می شود.

- در دوران کرونا 120هزار نفر از زندانیان به مرخصی رفتند و این در دنیا الگو شد. 

منبع: فارس و دیگرمنابع