رئیسی: فرهنگ و هنر نباید در اجرای عدالت و مبارزه بافساد غایب باشند

رئیسی: فرهنگ و هنر نباید در اجرای عدالت و مبارزه بافساد غایب باشند

نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، اهالی فرهنگ و هنر را جریان پیشتازی معرفی کرد که با هشدار بموقع نسبت به تهدیدات، جامعه را از خواب‌رفتگی و خواب‌ماندگی نجات می‌دهند، گفت: فرهنگ و هنر نباید در اجرای عدالت و مبارزه با فساد غایب باشند.

سید ابراهیم رئیسی شامگاه دوشنبه (24 خرداد) در نشستی صمیمانه با جمعی از نویسندگان، شاعران و ناشران اظهار داشت: پیشنهادات اهالی فرهنگ می ‌تواند منشأ تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری دولت باشد و این تعاملات در آینده ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه حمایت از اهالی فرهنگ و هنر نباید لفظی باشد و باید منجر به عمل شود، تصریح کرد: اگر برای هر قشر و صنفی بدون حضور مجریان و کسانی که در میدان هستند و فقط با حضور مدیران و نظریه‌پردازان دانشگاه و حوزه تصمیم‌گیری شود، هر نظری انتزاعی بوده و در اجرا با مشکل مواجه خواهد شد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر حمایت حقوقی و مالی از اهالی فرهنگ و هنر، در عین حال تصریح کرد که بهترین حمایت از اهالی فرهنگ و هنر، میدان‌دادن به ابتکارات و خلاقیت‌های آنها به ویژه جوانان است که از رویش‌های جامعه هستند و هر جا به آنها میدان داده شد، آثار ماندگاری خلق کردند.

رئیسی با اشاره به دیدارهای مقام معظم رهبری با اهالی فرهنگ و هنر، متذکر شد: منویات رهبر انقلاب در خصوص فرهنگ باید توسط دولت اجرا شود و رهنمودهای ایشان توصیه نیست، بلکه نوعی سیاست‌گذاری است و جنبه دستوری دارد که اگر اجرا نشود، نا امیدی ایجاد می‌‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، از اجرای عدالت، مبارزه با فساد، قانون‌مداری و نظارت‌پذیری به عنوان مفاهیم عالی یاد کرد و گفت که ورود حوزه هنر برای تولید آثار هنری درباره آنها، باعث ماندگاری این مفاهیم در اذهان می‌شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، گریزی هم به عقب‌ماندگی در اجرای عدالت زد و از نقش فرهنگ و هنر در جبران این عقب‌ماندگی سخن گفت و تأکید کرد: فرهنگ و هنر نباید در اجرای عدالت و مبارزه با فساد غایب باشد و نقش مهمی در ارزشمند نشان‌دادن قانون‌گرایی و نظارت‌پذیری و ضد ارزش معرفی‌کردن قانون‌گریزی و نظارت‌گریزی دارد.

رئیسی با بیان اینکه فرهنگ و هنر، امیدوارکننده جامعه است، افزود: فرهنگ و هنر انقلابی، جامعه را امیدوار می‌کند و این، رسالت همه ماست که با تحول‌آفرینی، امید و اعتماد آسیب‌دیده مردم را برگردانیم که البته باید اقدام و عمل باشد و مردم تحول را در زندگی و کسب و کار و سفره خود احساس کنند و با سخنرانی نمی‌شود.

وی هنرمندان را روشنفکران و جریان پیشتاز جامعه معرفی کرد و گفت: روشنفکر کسی نیست که مردم را به طرف فرهنگ غربی یا شرقی ببرد بلکه کسی است که تهدیدات را دیده‌بانی می‌کند و بیش از و پیش از دیگران می‌‌فهمد و نسبت به خطرات و آسیب‌ها هشدار می‌دهد و مانند مؤذن، جامعه را از خواب‌رفتگی و خواب‌ماندگی نجات می‌‌دهد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکلات هنرمندان و اهالی فرهنگ، تصریح کرد: برخی تصور می‌کنند که اگر چند نفر در حوزه هنر، خوب پول درمی‌آورند، وضع همه هنرمندان خوب است؛ در حالی که برخی هنرمندان، در اداره زندگی روزمره‌شان مشکل دارند.

رئیسی با تأکید بر حل مشکلات اهالی فرهنگ و هنر در دولت مردمی با همکاری خود آنها، در واکنش به پیشنهاد یکی از نویسندگان برای انتصاب دستیار فرهنگی رئیس جمهور برای پیگیری و حل مشکلات اهالی فرهنگ و هنر، تصریح کرد: سازوکار حل همه مشکلات مشخص است و مشکلات حوزه فرهنگ را هم باید وزیر فرهنگ و ارشاد حل کند نه این که سازوکار جدیدی درست شود.

وی برای نمونه به مشکل کاغذ در کشور اشاره کرد که از سوی یکی از سخنرانان در این نشست مطرح شد و اظهار داشت: وقتی نیروی انسانی کارآمد، مواد اولیه و خط تولید داریم حتماً مشکل کاغذ و جوهر با تولید در داخل قابل حل است اما این کار نیازمند مدیریت قوی و برخورد جدی با مافیای واردات است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم با اشاره به دغدغه های ناشران برای گرانی کاغذ و تأثیر سوء آن بر قیمت کتاب، گفت: تهیه کتاب برای برخی از خانواده‌ها سخت است و باید کتاب را ارزان کنیم و این کار هم با یک سازوکار درست‌شدنی است؛ نه با حرف.

رئیسی با اشاره به نقش اقتصاد هنر در اشتغال‌زایی بر لزوم فعال‌شدن اقتصاد هنر تأکید کرد و گفت که «اقتصاد هنر، هم تولید را در کشور رونق می‌دهد و هم اینکه هنرمندان نیازمند کمک دولت نخواهند بود.»

وی با اشاره به درآمدزایی هندی‌ها از اقتصاد دیجیتال و محصولات فرهنگی به اندازه پول نفت ایران متذکر شد: می‌توانیم با کمک کارشناسان خبره کالاهای فرهنگی بسیار دلنشین تولید کنیم که حتی به خارج کشور صادر شود و این کار در آستان قدس رضوی با تولید عروسک برای کودکان تجربه شد و نتیجه خوبی داشت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه هنر ما باید تحول‌آفرین و انسان‌ساز باشد، خاطرنشان کرد که باید در مدیریت حوزه فرهنگ و هنر نظام‌مند حرکت کرد و از اعمال سلیقه‌های شخصی جلوگیری شود؛ چرا که سلایق فردی باعث بی‌ثباتی در کار می‌شود.

رئیسی همچنین در واکنش به اظهارات یکی از حاضران درباره انتخاب همکاران عدالت‌خواه در دولت مردمی تأکید کرد: تا عدالت‌خواهی و ضد فساد بودن در درون کسی نجوشد، نمی‌تواند با فساد مبارزه کند و اگر رأی مردم به من تعلق گرفت همکاران دولت با همین شاخصه‌ها انتخاب می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم شهر سالم یا آرمانشهر داشته باشیم که مختصات آن عقلانیت، معنویت، عدالت، اخلاق است و فکر می‌کنیم ما در این بخش‌ها به‌رغم خواست امام و رهبری و شهدا یک عقب‌ماندگی های جدی داریم که باید با کمک همه مردم به ویژه اهالی فرهنگ و هنر جبران شود.

این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در پایان تأکید کرد: اهالی فرهنگ و هنر صاحب فکر و قلم هستند و دولت هم نقش هدایت، حمایت و نظارت دارد اما دخالت بیش از حد دولت در کار آنها اشکال‌آفرین است و نمی‌گذارد این مجموعه فرهیخته اثرگذار باشد.

در ابتدای این نشست سه‌ساعته، تعدادی از شعرا، نویسندگان و ناشران به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های‌شان درباره حوزه کاری خود پرداختند.

«محسن مؤمنی شریف» فعال حوزه فرهنگی و رئیس سابق حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، از لزوم توجه به اقتصاد هنر و حضور در بازارهای جهانی و ارتقاء منزلت اجتماعی اهالی فرهنگ و هنر سخن گفت و پیشنهاد انتصاب دستیار فرهنگی رئیس جمهور را برای پیگیری امور و حل مشکلات این حوزه را مطرح کرد.

«میلاد عرفان‌پور» از شعرای جوان کشور، برنامه‌ریزی برای تعالی موسیقی و استفاده از ظرفیت‌های این حوزه برای ترویج گفتمان انقلاب اسلامی و ایجاد نهاد متمرکز برای مدیریت موسیقی در کشور را برای پرهیز از برخوردهای سلیقه‌ای گوشزد کرد.

«حسین سعیدی»، خواستار حل مشکل کاغذ و حمایت مادی و معنوی از کتابفروشی‌ها به‌ویژه در شهرهای کوچک، توجه به حق مالکیت معنوی و فکری آثار مکتوب و تدوین قانون کپی رایت و توجه به نشر الکترونیک برای جلوگیری از قاچاق شد.

«عارف براتی» استاد خوشنویسی و مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران بر لزوم انتخاب مدیران فرهنگی کارآمد و آشنا به مفاهیم هنر در دولت آینده تأکید کرد خواستار تشکیل کمیسیون‌های تخصصی مشترک بین اصحاب فرهنگ و هنر و مدیران ذیربط در دولت برای حل مشکلات و ساماندهی فعالیت‌های این حوزه شد.

«شهریار زرشناس» نویسنده و پژوهشگر، از خطرات حاکمیت جریان نولیبرال بر نظام اجرایی کشور سخن گفت و با بیان اینکه جریان نولیبرال به دنبال استحاله هویتی جامعه و مدیران نظام اسلامی است، برلزوم احیای عدالت، توانمندسازی اقتصادی و تعدیل توازن قوا به نفع نیروهای انقلاب در جنگ نرم با نیروهای مهاجم به ارزش‌ها تأکید کرد.

«رضا برجی» مستندساز جنگ و «وحید چاووش» و «محمدرضا عباسیان» دو مستندساز دیگر خواستار توجه ویژه به مستندسازی به‌عنوان یکی از اثرگذارترین تولیدات در بین محصولات تصویری در دنیای امروز شدند و درباره نقش و جایگاه سینمای مستنند در اجرای عدالت و مبارزه با فساد سخن گفتند.

«توجه به معیشت اقشار مختلف فعال در حوزه فرهنگ و هنر و پرداخت حقوق پایه مستمر به هنرمندان فاقد درآمد ثابت» از مهم‌ترین مطالبات مشترک سخنرانان این نشست بود که از سوی «حاج علی انسانی» شاعر آیینی صاحب نام کشور، «یاحا کاشانی» ترانه‌سرا و «غلامرضا صنعتگر» خواننده مطرح شد.

انتهای پیام