آستان قدس رضوی توانایی تأمین محتوای چند شبکه مستقل ملی و فراملی را دارد

آستان قدس رضوی توانایی تأمین محتوای چند شبکه مستقل ملی و فراملی را دارد

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به برنامه ریزی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی برای راه اندازی شبکه زیارت، گفت: ظرفیت مجموعه آستان قدس رضوی به قدری است که می تواند چند شبکه مستقل ملی و ماهواره ای را تغذیه کند. لکن در حال حاضر برنامه ما استفاده از بستر شبکه های موجود است و امیدواریم با هماهنگی صدا و سیما بتوانیم محتواهایی فاخر، با کیفیت و اثر گذار به مخاطبان ارائه دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی طی سخنانی در دیدار با معاون سیما و جمعی از مدیران شبکه های رسانه ملی با تاکید بر اینکه ظرفیت های رسانه ای بسیاری در این مجموعه وجود دارد، تصریح کرد: باید با تعامل اثربخش صدا و سیمای جمهوری اسلامی و آستان قدس رضوی، همه این ظرفیت ها و به ویژه معنویت بارگاه منور حضرت رضا(ع) در رسانه ملی متجلی شود.

تولیت آستان قدس رضوی به برگزاری مراسم ویژه شب ارتحال حضرت زینب(س) در حرم مطهر رضوی اشاره و تصریح کرد: این مراسم که به نام شهدای عزیز مدافع حرم و با حضور برادران و خواهران ایرانی و افغانستانی برگزار شد، در رسانه ملی نیز به صورت زنده انعکاس یافت و تاثیر گذاری دو چندانی ایجاد کرد. این اقدام ارزشمندی بود که می تواند الگویی برای کارهای بعدی نیز باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ضمن بیان اینکه آستان قدس رضوی دستگاه انسان سازی است که مصون سازی جامعه در برابر تهدیدات فرهنگی را دنبال می کند، افزود: از این رو باید تلاش کنیم معنویت و روحانیت این مجموعه تا حد ممکن جلوه های بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) که می فرمایند: «اگر مردم محاسن کلام ما را بشناسند، بدون شک از ما تبعیت خواهند کرد»، گفت: یکی از عرصه هایی که رسانه ملی و آستان قدس رضوی باید برای آن برنامه داشته باشند، ترویج معارف و سیره وجود مقدس حضرت رضا(ع) در راستای معرفت افزایی عموم جامعه نسبت به خاندان عصمت و طهارت (ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی هم چنین به فعالیت های آستان قدس رضوی در زمینه های مختلف فرهنگی، مذهبی، اقتصادی، اجتماعی، خدماتی و... اشاره و عنوان کرد: مجموعه خدمات و فعالیت های آستان قدس نیز موضوعی است که می تواند در مستندسازی و سایر فعالیت های رسانه ملی مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری از حضور اقشار و قومیت‌های گوناگون جامعه در حرم مطهر رضوی به عنوان ظرفیتی دیگر برای تولید محتوای رسانه ای یاد کرد و گفت: افرادی با ملیت ها، نژادها، گویش ها و سنین مختلف به این مضجع منور مشرف می شوند و جلوه هایی بدیع را خلق می کنند که می تواند در عرصه رسانه به زیبایی منعکس شود.

تولیت آستان قدس رضوی هم چنین برخی جلوه های ارادتمندی محبان حضرت رضا(ع) را یاد آور شد و تاکید کرد: میزان حضور زائران در بارگاه منور رضوی و آمادگی ذهنی و اثر پذیری که از این محیط و برنامه های فرهنگی و تبلیغی حرم مطهر دارند، همگی جزو برکات وجودی حضرت رضا(ع) است که نمونه آن در جای دیگری مشاهده نمی شود و لازم است از طریق رسانه ملی برای همگان متجلی شود.

وی با اشاره به فرازهایی از زیارت جامعه کبیره گفت: در این زیارت شریف، از اهل بیت اطهار(ع) به عنوان عامل ائتلاف یاد می شود. بر این اساس اگر ما وجود مبارک این بزرگواران را به شایستگی تبیین کنیم، ائتلاف بین همه مسلمانان و حتی جامعه بشری حاصل می شود.

وی فاصله وضع موجود با شرایط مطلوب را زیاد خواند و گفت: برای اینکه بتوانیم جلوه هایی از خورشید فروزان وجود مبارک امام رضا(ع) را به نمایش بگذاریم، باید خیلی بیش از این کار کنیم.


دلایل هجمه دشمنان به زیارت

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با اشاره به هجوم شبکه های ماهواره ای و جریان های وهابی به اندیشه های اسلام ناب، تصریح کرد: در این هجمه شاهدیم که مسئله زیارت همواره به عنوان یکی از محورها مورد توجه قرار گرفته و نشان دهنده آن است که مقوله زیارت یکی از نقاط قوت ما و نقاط ضعف دشمنان ماست.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی درباره علت این هجمه، عنوان کرد: ظرفیت بالای مقوله زیارت و اجتماع دشمن شکنی که حول محور این آئین ارزنده شکل می گیرد، مهم ترین علت هجمه های صورت گرفته است و ما در این شرایط موظفیم که از این ظرفیت عظیم محافظت کنیم.


تشکیل کارگروه برای رفع موانع و افزایش همکاری‌ها

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی موانع و مشکلات موجود در مسیر توسعه همکاری های آستان قدس رضوی و صدا و سیما اشاره و عنوان کرد: امروز که اراده هر دو طرف بر افزایش بهره برداری از ظرفیت عظیم بارگاه منور رضوی در عرصه رسانه ملی قرار گرفته، باید کار گروهی متشکل از مدیران صدا و سیما و متولیان امر در آستان قدس رضوی تشکیل شود و حد اکثر طی یک ماه راهکارهای رفع این موانع را جمع بندی و ارائه کند.