رئیسی:متناسب‌سازی حقوق کارمندان و کارگران با وضع تورمی ضروری است

رئیسی:متناسب‌سازی حقوق کارمندان و کارگران با وضع تورمی ضروری است

سید ابراهیم رئیسی در گفتگوی زنده تلویزیونی از شبکه یک سیما با گرامیداشت هفته قوه قضائیه و یاد و خاطره آیت الله بهشتی و 72 تن از یاران انقلاب اسلامی افزود: شناخت شخصیت آیت الله دکتر بهشتی را به همه عزیزان به ویژه جوانان توصیه می کنم چرا که ایشان شخصیت بسیار جامعی داشت.

وی به نقش آیت الله بهشتی در معماری دستگاه قضا پس از انقلاب اشاره کرد و گفت: ایشان دغدغه بسیار زیادی داشتند تا دستگاه قضایی متناسب با احکام اسلامی شکل بگیرد و کار قضایی مردم با عدالت پیش برود.
آقای رئیسی برای همه رؤسای قوه قضائیه که به رحمت الهی رفتند طلب غفران کرد و برای آنها که در قید حیاتند طلب اجر و پاداش کرد.
وی به تلاش های قضات و کارکنان دستگاه قضا در چهل سال اخیر اشاره کرد و همه این تلاش ها را اجر نهاد.
رئیس دستگاه قضا در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که چقدر به شعارهایی که در روز معارفه تان به عنوان رئیس قوه قضائیه؛ داده اید، عمل کردید؟ افزود: آن چه برای ما ضروری بود؛ تحول است و ما محور حرکتمان را بر این مبنا قرار دادیم و محورهای دیگر از جمله مبارزه با فساد، اجرای عدالت، قانون مداری و توجه به مردم و کرامت آنها را دنبال کردیم و تلاش شد شعارهایمان را تبدیل به برنامه و برنامه ها را تبدیل به کارنامه کنیم.

آقای رئیسی با اشاره به این که به کرامت ارباب رجوع هم اکنون در دستگاه قضایی توجه ویژه ای می شود، گفت: ما در این خصوص بخشنامه و دستورالعمل هایی صادر کردیم و برخی همکارانمان به جهت تکریم ارباب رجوع تشویق شدند و برخی تذکر گرفتند.
وی با اشاره به این که اجازه ندادیم مأموریت جدی مبارزه با فساد در دستگاه قضایی به سردی بگراید افزود: قطعاً مردم در جریان پرونده ها هستند.
آقای رئیسی با اشاره به این که مبارزه با فساد همواره در دستگاه قضایی بوده است اما ما در بحث فساد با دغدغه های مردم، رسانه ها و چهره های مشهور مواجه بودیم به این نحو که دستگاهی دستگاهی دیگر را متهم می کرد و این برای مردم دغدغه شده بود، گفت: ما معتقد بودیم پرونده هایی که ذهن مردم را مشغول کرده است باید روی میز قاضی قرار بگیرد و از قضاتمان خواستیم بدون توجه به جناح و جایگاه با موارد فساد به صورت عادلانه برخورد کنند و هیچ خط قرمزی را قائل نباشند.
وی گفت: مسأله فساد جزو مسائل جدی مردم شده بود و دشمن هم به آن می دمید و قطعاً بدبینی هایی در میان مردم ایجاد کرده بود به نحوی که برخی فساد را سیستمی و همه را آلوده می دانستند در حالی که این گونه نبود.
رئیس قوه قضائیه افزود: ما باید این مسأله را حل می کردیم و فضای کشور به گفتمان مبارزه با فساد تبدیل شد و ما اعلام کردیم که اگر کسی نسبت به کسی مسأله ای دارد به دستگاه قضایی اعلام کند.
آقای رئیسی گفت: ما برای این کار؛ ساز و کارهایی را هم اجرایی کردیم که نمونه آن؛ اعلام اموال مسئولان بود که خود؛ بازدارندگی دارد.
وی افزود: ما درباره شفافیت هم اقداماتی کردیم و رسیدگی به برخی پرونده ها به مردم این اطمینان را داد که اراده نظام و دستگاه قضا؛ مقابله با فساد است.
آقای رئیسی گفت: ما در همه نظرسنجی هایمان متوجه امیدواری های مردم شدیم و این امیدِ مبارک باید ادامه پیدا کند تا ساختارهای فسادزا را در دولت بتوانیم برطرف کنیم.


وی گفت: من هم فقط با مدیران عالی ارتباط ندارم، بلکه با مدیران میانی و کارکنان هم مرتبطم.
آقای رئیسی مردمی بودن را محور خواند و افزود: باید در دستگاه قضایی حرف مردم را بشنویم.

وی به توجهش به زندان ها اشاره کرد و گفت: به هر استانی که سفر کردم از زندان هایش هم بازدید کردم و به اندازه همه رؤسای قوه قضائیه در زندان ها حضور پیدا کردم و معتقدم کسی که محکوم می شود و به زندان می رود ما در کنار کیفر آنها موظفیم آنها را اصلاح هم کنیم.

مجموعه دستگاه قضایی باید با مردم در ارتباط باشد
­رییس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه مجموعه دستگاه قضایی باید با مردم در ارتباط مستمر باشد گفت: علاوه بر زندانی باید به خانواده وی هم توجه شود همچنین به مردمی که خواسته دارند توجه شود.
آقای رئیسی افزود: پس مجموعه دستگاه قضایی وقتی این ارتباط را حفظ کرد به نظر من در نوع سلوک و رفتار خیلی تاثیر دارد .
وی درباره روند بازدید از زندانهای کشور و نوع رفتار مسئولان با زندانیان گفت: ایا کرونا مخصوص کشور ما بود؟ در دنیا کرونا بود و انها هم زندانی دارند، بر اساس اماری درباره زندانیان در دوره کرونا در ایران داریم، بی نظیر است. ما معتقدیم که تلاش شد با توجه به یک اصل اسلامی اصل انسانی و یک مسئله بسیار مهم حفظ جان زندانیان، بیش از ۱۲۰ هزار نفر زندانی مرخصی رفتند که در هیچ جای دنیا اتفاق نیافتاد.
رییس دستگاه قضا اضافه کرد: چون بحث باز اجتماعی شدن زندانیان و عفوهایی که درخواست می شوند از محضر مقام معظم رهبری و ایشان هم لطف می کنند، این عفوها برای کسانی که محکوم شدند و باز هم محکومیت دارند. اما وقتی می گوییم واقعا شخصیت شان ساخته شده و می‌تواند به جامعه برگردد زندان تشخیصش این است، آموزش همین تشخیص را دارد و قاضی هم همین نظر را دارد ، بر می گردد. و این همان مسئله اصلاح مجرمین است کا اتفاق می افتد.
آقای رئیسی گفت: لذا باز هم می‌خواهم تکرار کنم وضعیتی که امروز در زندان ها وجودداره قابل این است که مورد بازدید همین کسانی قرار بگیرد که در دنیا مدعی حقوق انسان و حقوق بشر هستند باز هم تکرار می‌کنم اما ببیند خود انها در زندان‌هایشان چگونه با زندانیان رفتار می‌شود . اینجا وضعیت رفتار با زندانیان کاملاً قابل مشاهده است که بیایند و ببینند چگونه اقدام می شود.
وی درباره دیدارهایش با دانشجویان و نتایجش افزود: نشست های نخبگانی که با چهره های نخبه با گروه‌ها و اقشار مختلفی دیدار داشته باشم از ابتدای ورود به قوه قضاییه شروع کردم و ۲۶ نشست تا الان داشته ام. یک گروه های دانشجویی بود. رسانه‌ها بودند گروه های مختلفی بودند که برخی ها روحیه جوانی و دانشجویی داشتند و طلاب بودند. در ایام انتخابات با دانشجویان در دانشگاه تهران نشست داشتیم. من اجتماعات دانشجویی شما گفتید من در اجتماعات دانشجویی از ابتدا شرکت می‌کردم به قول شما ان صفای دانشجویی اقتضا می‌کند گاهی ممکن است لحن تندی داشته باشند اما چون با صداقت حرف می‌زنند اگر پاسخ یا توضیح داده شود باز به دلیل اینکه صفایی دارند می‌پذیرم . من نه فقط پشیمان نیستم بلکه معتقدم که در طول مدت کاری این نشست ها با جوانان که آینده‌سازان کشور هستند، دغدغه دارند باید با انها ارتباط برقرار کرد. من هم پشیمان نیستم و انشالله این روش را بنا داریم که همواره ادامه بدهم.
وی گفت: نشست های نخبگانی را ادامه خواهم داد و تنها با شخص رییس جمهور هم حل شدنی نیست من به استانهایی که می روم روسای دادگستری می گویم نشست های نخبگانی را فراموش نکنند. نشست با دانشجویان یادشان نرود.
وی اضافه کرد: در هر سفر استانی تقریبا فرصتی باشد یا دانشگاه می روم و یا جمعی را از نخبگان از همین جوانها دعوت می کنم که در استانداری یا دادگستری حضور یابند و حرفشان را بزنند.
اقای رئیسی گفت: یکی از دیدارهای جدی من در سفر استانی دیدار با این عزیزان است.
وی گفت: در این دیدارها من هرگز ضرر نکردم یعنی معتقدم انها دغدغه ها را به من منتقل می کنند و من یک حس بیشتری پیدا می کنم که مسئله مردم است و موصوع کشور شده است با جدیت دنبال می کنم و این روش را به همه همکاران چه در دولت و چه در قوه قضائیه ای توصیه می کنم ارتباط با مردم ، دانشجویان و نخبگانی بسیار اهمیت دارد و ان را نعمت بدانند.
وی درباره عملکردش با واحدهای تولیدی و ممانعتش در زمان ریاست جمهوری گفت: من باید از همین جایگاه از دوستانم تشکر کنم که امر رهبری معظم انقلاب را جدی گرفتند و تلاش کردند که هیچ واحد تولید دچار تعطیلی تا آنجایی که به انها گزارش میشود و انان دنبال می‌کنند نشده است و همواره معتقدم که در ادامه را هم حتماً به واحدهای تولیدی حساس باشند و اجازه ندهندکه واحد تولیدی دچار وقفه شود . چون باید به اتهام فرد برسند واحد تولیدی که اتهامی ندارد و ان واحد تولیدی باید به کارش ادامه دهد و کارگران مشغول کار باشند و تولید رونق داشته باشد.
وی گفت: در دولت هم موظف هستیم همانطور که در قوه قضائیه مسئله محوری بوده برای دولت و کشور هم مسئله محوری است.
اقای رئیسی گفت: مسئله تولید مثل اول ما خواهد بود و مورد تاکید ماست که موانع تولید را رفع کنیم. مشکلات تولیدکننده سرمایه‌گذار و کارافرین را دریابیم مشکلش نقدینگی است ، واردات بی‌رویه است مشکلش قاچاق کالا است ،مشکلش مسائل در واقع بانکی مسائلی تامین اجتماعی است و بالاخره مسئله بهبود کسب و کار یکی از محورهای کاری ما در دولت خواهد بود. فکر می‌کنیم با پیگیری و جدیتی که در دولت خواهد شد کار دستگاه قضایی در این قضیه کاهش پیدا کند و هر کاری که در دولت من اعتقادم این باورم که این کار به خوبی انشالله دنبال بشود ما حتماً شاهد کاهش ناهنجاری ها کاهش ناهنجاری های اجتماعی و اقتصادی خواهیم بود و دغدغه مردم کاسته خواهد شد.

توجه بهبود کسب و کار یک اصل است
رییس قوه قضائیه درباره بهبود شاخص کسب و کار و ادامه این روند در دستگاه قضا گفت: بهبود کسب و کار باید به لحاظ مختلف مورد حمایت قرار بگیرد .
حجه الاسلام رئیسی افزود: باید از کسب و کارها همچنین بصورت عادلانه حمایت حقوقی و قضایی شود چون در واحدهای تولیدی فقط حمایت مالی مشکل را حل نمی کند نیازمند حمایت حقوقی هم هستند و در واقع قانون باید حامی تولید کننده باشد.
وی گفت: ما باید قراردادها را پشت ویترین بگذاریم و لازمه اش این است که قراردادها هم شفاف و هم دقیق باشند، ما اعلام کردیم که بعضی از آرا را در سایت در اختیار همه قرار گیرد که کار بسیار خوبی است و در این رابطه خبرگان، نخبگان و حقوقدانان می توانند نظر دهند.
وی گفت: دوستان دقت می کنند ارایی که در دستگاه قضایی صادر می شود بعضی بسیار قابل توجه است و موضوع بحث در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها قرار میگیرد .
اقای رئیسی افزود: قراردادها نیز باید خیلی دقیق باشند و پیش روی همه فعالان اقتصادی و صاحب نظران قرار گیرند همچنین پیش بینی شود اگر اختلافات احتمالی پیش امد داوری ها فعال شوند .
وی تاکید کرد: همچنین شوراهای حل اختلاف نیز به نحوی با صلح و سازش بین دو طرف عمل کند تا مسئله به دادگاه کشیده نشود البته اگر در انتها به دادگاه کشید اخرین راهکار دادگاه باشد.
رییس دستگاه قضایی تاکید کرد: ما هم در مسائل خانوادگی، هم مسائل مالی معتقدیم راهکار نخست دادگاه نیست و بسیاری از راهها باید طی شود تا به دادگاه کمتر نوبت داده شود. اما در هر صورت این شفاف‌سازی ها در مقدمات کار دقت نظرها در مقدمه کار میتواند به کاهش ورودی پرونده کمک کند و در واقع احقاق حق طرفین کمک کند.

 

پیشگیری از وقوع جرم باید مرتبط با همه بخش‌های کشور باشد

رئیس قوه قضائیه گفت: مسئله پیشگیری از وقوع جرم از مسائل پیشگیری از وقوع جرم از مسایل بسیار مهم و محوری است و باید مرتبط با همه بخش‌های کشور باشد.
حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی درباره بسترهای فساد زا افزود: پیشگیری از وقوع جرم بحث بسیار وسیعی را دارد، به نحوی که به مسائل تربیتی بر می گردد و یا انگیزه جرم برای فرد به وجود نیاید و ابزار جرم فراهم نباشد. حتی به مسائل آموزش و پرورش و فرهنگ سازان جامعه نیز مرتبط است .
وی ادامه داد: اما من هیچ دستگاهی را در کشور نمی شناسم مگر اینکه آن دستگاه حتما ماموریت پیشگیری از وقوع جرم را هم داشته باشد .
رئیس قوه قضائیه گفت : یعنی مجموعه فرهنگی حتما باید کارش به گونه‌ای باشد که بتواند ناهنجاری اجتماعی کاهش بدهد تصمیمات اقتصادی اعم از تصمیم‌سازی و تصمیم گیری باید به گونه ای باشد که مشکلات اقتصادی را کاهش بدهد. تصمیمات باید در کشور بگونه ای باشد که بتوان ناهنجاری ها و مشکلات اقتصادی را کاهش بدهیم .
وی گفت: در قوه قضائیه چون قانون اساسی ذکر کرده که پیشگیری از وقوع جرم جز وظایف قوه قضائیه باشد ، اکنون معاونت پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضائیه فعال است البته نه اینکه فقط خودش وارد این قضیه شود.
رئیس قوه قضائیه گفت باید بخش‌هایی که در کشور مسئولیت دارند همه را باید در این میدان فعال و هماهنگ کند البته یک شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم نیز قانونگذار تصویب کرده است ما در این مدت شورا را فعال کردیم و چند جلسه با دولت و مجلس داشتیم که در این جلسات هم از دولت و هم از مجلس و هم بخش های فعال اجتماعی حضور دارند.
آقای رئیسی افزود: مسئله پیشگیری از وقوع جرم از مسائل پیشگیری از وقوع جرم از مسایل بسیار مهم و محوری است و باید مرتبط با همه بخش‌های کشور باشد. ما هم در دولت بنا داریم با همکاری قوه قضائیه و مجلس و همه بخش ها بخش پیشگیری از وقوع جرم را فعال تر کنیم .

سند تحول با قوت ادامه خواهد یافت
رئیس قوه قضاییه گفت: مسئله سند تحول یک تحول فناوری پایه است و با قوت ادامه خواهد یافت.
حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در برنامه زنده شبکه یک به مناسبت هفته قوه قضاییه درباره تضمین برای اجرای سند تحول گفت : سند تحول متکی به بنده نیست که بعد از من متوقف شود .
وی ادامه داد : همکاران ما در قوه قضاییه ، روسای کل دادگستری استان ها و مسئولان عالی قضایی نسبت به این موضوع که باید در دستگاه قضایی تحول ایجاد شود کاملاً چنین حسی را دارند . برخی از استان‌های ما در این خصوص بسیار خوب کار کردند که گاهی بنده وقتی گزارش آنها را می شنوم می بینم که این تلاش ها قابل تقدیر است .
رئیس قوه قضاییه گفت : امروز تمامی همکاران به ویژه مدیران در بخش های مختلف نسبت به این موضوع که باید این سند اجرایی شود یه حس خوبی دارند . دوم اینکه ما بخشنامه ها و دستورالعمل هایی در این خصوص صادر کرده‌ایم ، بنده در این مدت ۱۱۹ بخشنامه و آیین نامه را برای بخش های مختلف صادر کرده ام برای سازمان بازرسی ، سازمان ثبت و دیوان عالی کشور و بخش های مختلف این آیین نامه و بخشنامه ها صادر شده است .
آقای رئیسی گفت : در واقع ریل‌گذاری صورت گرفته است و باید ها و نبایدها مبتنی بر قانون نیز وجود دارد، چون بنده قانونگذار نیستم اما مجری قانون هستم و قوانینی که باید به نحوی سازوکار اجرایی آن فراهم شود اکنون بحمدالله فراهم است و همکاران هم اکنون در بخش های مختلف قضیه را دنبال می کنند ، فکر می‌کنم با ریل‌گذاری که شده است به هیچ عنوان اجرای این سند و انجام این تحول دچار وقفه نخواهد شد. این کار انشاالله با قوت بیشتری ادامه خواهد یافت.
وی گفت: در واقع برنامه های تحول قائم به سیستم است و فردی نیست و حتی برخی از دوستان جلوتر از بنده هستند.

انتهای پیام/