نخبگان راهکارهای رفع محرومیت از خراسان جنوبی را ارائه دهند

نخبگان راهکارهای رفع محرومیت از خراسان جنوبی را ارائه دهند

تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه نخبگان و چهره های فعال فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جزو سرمایه های ارزشمند استان خراسان جنوبی هستند، گفت: این افراد باید متناسب با اقلیم منطقه، راهکارهای رفع مشکلات و محرومیت از این استان را احصا کنند و ارائه دهند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی طی سخنانی در جمع نخبگان استان خراسان جنوبی افزود: محرومیت و مشکلات معیشتی که به دلیل کمبود نزولات آسمانی طی دو دهه اخیر در استان به وجود آمده است، امروز همه ما را رنج می دهد و باید راهکاری برای آن بیندیشیم.

نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه کمک های نهادهایی هم چون کمیته امداد، بنیاد مستضعفان و ... مرهمی اندک بر آلام مردم محروم است، اظهار کرد: برای رفع اساسی مسئله محرومیت در این منطقه، باید سازوکارهای دقیق و اجرایی متناسب با اقلیم و شرایط جوی اندیشیده شود.

وی با تاکید بر نقش دولت و سیاست گذاران عرصه های پولی، بانکی و اقتصادی در رفع ریشه ای محرومیت و استضعاف، گفت: مقام معظم رهبری نسخه اساسی و راهکار کلان رفع محرومیت در کشور را در قالب سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغ کردند و اکنون نوبت مسئولان و مجریان امور است که این نسخه شفا بخش را در عرصه عمل به منصه ظهور برسانند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری از تولید ملی و اتکای به ظرفیت های داخلی به عنوان دو رکن اساسی اقتصاد مقاومتی یاد و عنوان کرد: بر این اساس مهم ترین کاری که باید برای رفع محرومیت در کشور انجام شود، توسعه اشتغال و تولید با استفاده از ظرفیت های داخلی است.


آستان قدس رضوی و رفع محرومیت

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در بخش دیگری با اشاره به منشور هفت گانه ای که مقام معظم رهبری در قالب حکم انتصاب تولیت برای آستان قدس رضوی تعیین کردند، گفت: ماموریت اصلی استان قدس رضوی فعالیت های فرهنگی است، اما مقام معظم رهبری در مأموریت های جدید این مجموعه مسئله رسیدگی به زائران و مجاوران به ویژه محرومان و مستضعفان را در کنار زائر محوری مطرح کردند.

وی با اشاره به اقداماتی که طی دو ماه اخیر در زمینه تشرف زائران زیارت اولی و رسیدگی به امور محرومان و مستضعفان در آستان قدس رضوی انجام شده است، تصریح کرد: جمع نخبگان استان خراسان جنوبی ظرفیت های ارزشمندی دارند و می توانند با جمع بندی نظرات، پیشنهاد های اجرایی و موثری را برای رفع محرومیت در این استان ارائه دهند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تاکید بر اینکه باید کارگروهی متشکل از نخبگان، مسئولان دولتی و نمایندگان آستان قدس رضوی در این زمینه تشکیل شود، گفت: صنایع دستی روستایی، پژوهش های علمی، همکاری با دانشگاه ها، صنعت و به ویژه معدن از جمله حوزه هایی است که می تواند با همکاری مشترک آستان قدس رضوی در استان خراسان جنوبی توسعه یابد.

وی هم چنین ضمن تجلیل از مناعت طبع و روحیه کار و تلاش مردم خراسان جنوبی، اظهار کرد: مردم و به ویژه اهالی روستاهای این استان افراد تلاش گری هستند که به دلیل کاهش نزولات آسمانی به مشکلاتی مواجه شده اند. بر این اساس ما وظیفه داریم که هر قدر می توانیم در راستای رفع محرومیت در این استان گام برداریم.

پیش از سخنان حجت الاسلام والمسلمین رئیسی نیز استاندار و جمعی از نخبگان استان خراسان جنوبی به ارائه نظرات و دیدگاه های خود پرداختند و حمایت از نخبگان و دانشگاه های استان، سرمایه گذاری آستان قدس رضوی در بخش های انرژی، صنعت و معدن، تسهیل زیارت برای محرومان و مستضعفان این استان، کمک به اجرای طرح های کلان فناورانه، پیگیری احداث راه آهن، رفع مشکل کم آبی و ... را خواستار شدند.