دولت مردمی از قضات و مدیران پاکدامن و شجاع و خطرپذیر حمایت می‌کند

آیت‌الله رئیسی در آیین تکریم و معارفه رؤسای پیشین و جدید قوه قضائیه:

دولت مردمی از قضات و مدیران پاکدامن و شجاع و خطرپذیر حمایت می‌کند

رئیس سابق قوه قضاییه گفت: موفقیتی که در مأموریت‌های دستگاه قضا در دوره تحول حاصل شده، مربوط به تک تک همکاران است که بی‌نام و نشان این افتخار را رقم زدند.


آیت الله رئیسی در آیین تکریم و معارفه رؤسای پیشین و جدید قوه قضاییه:دولت مردمی از قضات و مدیران پاکدامن و شجاع و خطرپذیر حمایت می‌کند.

رئیس سابق قوه قضاییه گفت: موفقیتی که در مأموریت‌های دستگاه قضا در دوره تحول حاصل شده، مربوط به تک تک همکاران است که بی‌نام و نشان این افتخار را رقم زدند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در آیین تکریم و معارفه رؤسای پیشین و جدید قوه قضاییه که صبح امروز دوشنبه چهاردهم تیر ماه با حضور اعضای شورای عالی قضایی و رؤسای سازمان‌های قضایی و جمعی از مقامات لشگری و کشوری برگزار شد، با تشکر از مقام معظم رهبری به خاطر انتصاب رئیس جدید قوه قضاییه از درون این مجموعه اظهار داشت: 36 سال است که از نزدیک با برادر عزیزم جناب حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای آشنایی و همکاری دارم.
رئیس سابق قوه قضاییه افزود: آقای محسنی اژه‌ای دارای صلاحیت‌های عملی و مسلط بر مبانی حقوقی و قوانین بوده و فردی توانمند و توانا و آشنا به دستگاه قضا و دارای روحیه انقلابی است که تطورات زمانی او را دچار چرخش نکرده و به مبانی و اصول انقلاب اسلامی پایبند است.
آیت الله رئیسی ادامه داد: در دو سال و نیم اخیر که در خدمت خانواده بزرگ دستگاه قضا بودم و آقای محسنی اژه‌ای معاون اولی قوه قضاییه را برعهده داشت، مشاوری امین در همه بخش‌ها برای من و همه قضات بود و نقش ایشان هم در انتصاب مدیران و قضات و هم در مدیریت پرونده‌های ملّی موجب آرامش در مجموعه بوده است.
رئیس سابق دستگاه قضا از همه همکاران دستگاه قضا که در دوره مدیریت او با وجود برخی مشکلات با تمام توان خدمت کرده و کارنامه‌ای درخشان برای قوه قضاییه در دوره تحول بجا گذاشتند نیز تقدیر کرد.
آیت الله رئیسی تصریح کرد: رضایت مقام معظم رهبری و نظر صائب ایشان درباره عملکرد دستگاه قضا در دوره تحول سند افتخاری برای نظام قضایی و همه همکاران است که یقین دارم این مسیر با مدیریت و ابتکار عمل آقای محسنی اژه‌ای با قوت ادامه می‌یابد و گام‌های بلندی برداشته خواهد شد.
رئیس سابق قوه قضاییه تحول در هر نظام اداری را یک ضرورت خواند و گفت: تلاش من این بود که در دوره تحول تحقق همه موارد هشت گانه ابلاغی مقام معظم رهبری را با کمک همکاران عزیز دستگاه قضا دنبال کنم.
آیت الله رئیسی افزود: دستگاه قضایی در گام دوم انقلاب نیازمند تحول بود که این تحول در قالب یک سند پیگیری شد اما نباید به اینجا بسنده شود و باید با ارتقاء سالانه سند تحول همه موارد آن با جدیت پیگیری شود.
وی همچنین خاطرنشان کرد که در دوره تحول تلاش شد حرکت دستگاه قضا برنامه محور باشد تا از پایداری و استحکام و داوم برخوردار باشد.
رئیس سابق قوه قضاییه با بیان اینکه دستگاه قضا در سال گذشته و سال جاری سه موضوع «کرامت انسانی»، «مبارزه با فساد» و « حمایت از تولید» را به طور ویژه مورد توجه قرار داده، اظهار داشت: موفقیتی که امروز در مأموریت‌های دستگاه قضا حاصل شده، مربوط به تک تک همکاران است که بی‌نام و نشان این افتخار را رقم زدند.
آیت الله رئیسی افزود:‌ یکی از ویژگی های آقای محسنی اژه‌ای آن است که در پیشبرد بسیاری از مأموریت های قوه قضاییه نقش داشت اما همواره تلاش کرد بی‌نام و نشان باشد.
وی تصریح کرد: نیروهای مخلص و بی‌ادعا و گمنام در دستگاه قضایی کم نیستند که تلاش و عملکرد آنها به نام مجموعه دستگاه قضایی ثبت شده و ما شاهد اخلاص و بزرگواری و گذشت آنها بوده‌ایم.
رئیس جمهور منتخب در بخش دیگری از سخنانش عدالت اداری را موضوعی مهم در پیشبرد مأموریت‌های یک سازمان و از نکات مصرح در قانون اساسی عنوان کرد و گفت: ادارات و سازمان‌ها باید با محوریت عدالت به مردم خدمت کنند.
آیت الله رئیسی از شایسته سالاری و قانونمداری به عنوان دو شاخصه‌ مهم عدالت در نظام اداری یاد کرد و افزود: کشور و نظام ما انتخابات محور است و همه نهادها و سازمان‌ها مبتنی بر رأی و اراده مردم هستند.   
وی خاطر نشان کرد: آنچه می‌تواند همه بخش‌ها، جریانات، جناح‌ها، صاحبان تفکرات مختلف و همه نهادها با سیاست‌های مدون گوناگون را حفظ کند، فقط و فقط قانونمداری است و همه باید برای حفظ کشور بر قانون تکیه کنند.
رئیس سابق دستگاه قضا نظارت بر کارگزاران نظام را نیز مورد تأکید قرار داد و گفت: نظارت موجب تداوم اعتماد به شایستگان و خدمتگذاران مردم می‌شود که ساز و کارهای آن در قانون دیده شده است.
آیت الله رئیسی افزود: علاوه بر نظارت های مصرح در قانون، مردم و رسانه‌ها نیز ناظر مسئولان و دستگاه‌ها هستند و بالاتر از همه مقام معظم رهبری در رأس نظام بر همه اجزای ‌نظام نظارت دارند که این نظارت و نظارت پذیری موجب افزایش کارآمدی دستگاه ها می‌شود.    
وی با بیان این که «نظارت باید به عنوان یک موهبت و نعمت تلقی شود»، خاطر نشان کرد: نظارت تضمین کننده حقوق مردم و اجرای قانون و عدالت است.

آیت الله رئیسی تأکید کرد: نظارت پذیری یک ارزش است که موجب تداوم اعتماد به خدمتگزاران در کشور می‌شود و نظارت گریزی یک ضد ارزش است.
رئیس جمهور منتخب به موضوع پیشگیری از جرم و ناهنجاری‌ها در جامعه نیز اشاره و ابراز امیدواری کرد با همکاری مثال زدنی قوای سه ‌گانه در کشور، زمینه‌های پیشگیری از جرم و ناهنجاری‌ها افزایش یابد.
آیت الله رئیسی افزود: این حرف که برخی می‌گویند سه قوه به هم نزدیک هستند و با هم کار می‌کنند، باید ما را در همراهی و همکاری برای پیشبرد امور کشور مصمم‌تر کند و این همکاری و همدلی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.
وی با بیان اینکه هیچ دستگاهی وجود ندارد که وظیفه پیشگیری نداشته باشد، تأکید کرد همه قوا و دستگاه‌ها باید قوه قضاییه و قضات شریف این مجموعه را در کاهش ناهنجاری های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی یاری دهند.
وی با بیان اینکه در دوره ریاست دستگاه قضا بر حمایت از قضات پاکدامن و شجاع تأکید داشت، متذکر شد که در دولت نیز این رویه را ادامه خواهد داد و افزود: مدیران شجاع و خطرپذیر باید مورد حمایت همه بخش‌ها باشند تا کار کشور پیش رود.
رئیس سابق دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش گفت: در مجامع بین‌المللی عموماً کانادا پیشنهاد می‌کرد که علیه ایران قطعنامه صادر شود اما گزارشی که امروز از این کشور وجود دارد این است که رفتار آنها با بومی‌ها غیر انسانی بوده و کشف گورهای جمعی زنان و دختران و کودکان در این کشور نشان دهنده جنایت علیه بشریت است که باید درباره آن پاسخگو باشند.
آیت الله رئیسی افزود: کرونا یک بیماری جهانی است و مختص کشور ما نبوده اما در همین ایام ببینید که کشورهای دیگر با زندانیان چه برخورد کردند و در ایران چگونه به زندانیان و خانواده‌های آنها توجه شده که البته این نگاه مبتنی بر آموخته‌های دین و حقوق بشر اسلامی و قانون اساسی ماست.
وی همچنین خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی تلاش می‌کند به نام دفاع از حقوق انسان و حقوق مردم و به نام اجرای عدالت و حق گام‌های استواری بردارد و آینده کشورمان بسیار روشن خواهد بود.
آیت الله رئیسی گفت: ما تردید نداریم امیدی که مقام معظم رهبری بارها در جامعه مطرح فرمودند که نسبت به آینده دارند و آینده را درخشان می‌بینند، با همکاری همه مردم و نخبگان تحقق خواهد یافت.
رئیس سابق دستگاه قضا در پایان سخنانش برای حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در کسوت ریاست قوه قضاییه و اجرای همه جانبه سند تحول قضایی آرزوی موفقیت کرد.