با حضور آیت‌الله رئیسی در دولت می‌توانیم بسیاری از مشکلات را رفع کنیم

محسنی اژه‌ای در آیین معارفه خود به عنوان رئیس قوه قضائیه:

با حضور آیت‌الله رئیسی در دولت می‌توانیم بسیاری از مشکلات را رفع کنیم

رئیس قوه قضاییه گفت: دوره جدید مدیریت قوه قضاییه دوره «تحول و تعالی» خواهد بود و ما همان گونه که انتظار به حق مردم است، با وحدت و یکپارچگی همه مسئولان قدم‌های بلند و جهشی را در جهت نیل به اهداف پیش رو بر خواهیم داشت.

 حجت‌الاسلام والمسلمین «غلامحسین محسنی اژه‌ای» رئیس جدید قوه قضاییه در آئین تودیع و معارفه رؤسای پیشین و جدید قوه قضاییه گفت: خداوند متعال را بی‌نهایت سپاسگزار هستم که همچنان الطاف بی‌کرانش بر این کشور و امت سرازیر است.
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه مقام معظم رهبری به بهترین وجه ممکن، سکان کشتی انقلاب را عهده دار هستند و آن را هدایت می‌کنند، خاطر نشان کرد: این کشتی در حال حرکت و رو به پیش، در مسیر رسیدن به مقصد اعلی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ضمن تقدیر از رهبر معظم انقلاب اسلامی به سبب اعتماد معظم‌‌له به وی برای تصدی مسئولیت قوه قضاییه، گفت: خوشحالم که این انتصاب از درون دستگاه قضا انجام شده و البته باز هم خوشحال می‌شدم اگر فرد دیگری از میان عزیزانی که در قوه هستند انتخاب می‌شد و من کنارشان خدمت می‌کردم.
رئیس قوه قضاییه گفت: بسیار خوشبین و امیدوار هستم که با عنایت و فضل پروردگار متعال و کمک همکاران عزیز گام‌های بلندی را در جهت خدمت به نظام، مردم و ارزش‌ها برداریم و مسئولیت خطیر ریاست دستگاه قضا را با قوت و قدرت دنبال خواهم کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ضمن تشکر از همه کسانی که طی روزهای اخیر پیام‌های محبت آمیزی برای وی ارسال کردند، گفت: خیلی از افراد مایل بودند در جلسه امروز حضور داشته باشند اما به دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی شرایط حضور آنها مهیا نشد.
وی تصریح کرد: از خداوند متعال می‌خواهم درک صحیح شرایط، اخلاص در عمل و توان تحمل این بار سنگین را به من عنایت کند؛ از روح رسول الله الاعظم(ص)، حضرت زهراء مرضیه(س)، حجج‌الله معصومین(ع) و روح شهدای بزرگ از جمله شهید بهشتی، شهید قدوسی و سایر شهدا مدد می‌طلبم که بتوانم قدمی در راه کمک به اسلام و انقلاب بردارم.
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه محور برنامه‌ها در دوران ریاست وی بر دستگاه قضا بر مدار «سند تحول» قرار دارد، گفت: این دوره، دوره «تحول و تعالی» خواهد بود و باید ما همانگونه که انتظار به حق مردم است، با وحدت و یکپارچگی تمام با همه مسئولان اعم از مجلس، دولت، نیروهای نظامی و انتظامی و سایر دستگاه‌ها، قدم‌های بلند و جهشی را در جهت نیل به اهداف پیش رو برداریم.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه، «گسترش عدل و عدالت در همه ساحت‌ها»، «مبارزه جدی‌تر، قاطع‌تر و بدون تبعیض با فساد در همه عرصه‌ها»، «توسعه فناوری برای خدمت بهتر و ارزان‌تر و در مواردی به صورت رایگان به مردم» و «استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی برای اقدامات پیش رو از جمله برای پیشگیری از وقوع جرم، کاهش ورودی پرونده‌ها به قوه قضاییه، استفاده از ظرفیت های مردمی برای صلح و سازش و امثالهم» را از جمله برنامه های این قوه در دوره جدید مدیریت عنوان کرد.
«ایجاد سازوکار گسترش آزادی های مشروع»، «بازنگری در قوانین و مقررات و روش‌ها بین ضابط و قاضی»، «بازنگری در نحوه سرویس‌دهی به مقامات امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی برای ایجاد امنیت»، «ایجاد آرامش به صورت گسترده برای همه اقشار جامعه»، «پیشگیری از نفوذ دشمنان و بدخواهان در لایه‌های مختلف نظام و ادارات»، «جلوگیری از تجسس و تفحص بی‌مورد و ورود به حریم خصوصی در جایی که اسلام، نظام و قانون اساسی اجازه آن را نداده است» و «توجه ویژه به خانواده بزرگ قوه قضائیه» از دیگر محورهایی بود که رئیس جدید قوه قضاییه از اجرای آنها به عنوان برنامه های خود یاد کرد.
رئیس قوه قضاییه گسترش آزادی‌های مشروع را نیازمند داشتن یک سازوکار دانست و گفت: امیدواریم از آزادی‌های مشروع بیش از گذشته دفاع کنیم چراکه اگر آزادی‌های مشروع تبلیغ شود و گسترش پیدا کند و قید و بندها از بسیاری از محدودیت‌ها برداشته شود، خیلی از کارهای خلاف صورت نمی‌گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه هم وجود ضابط و هم وجود قاضی ضروری است و این دو ارتباط وثیقی با هم دارند، عنوان کرد: ما باید در نوع کار مشترکی که ضابط و قاضی می‌خواهند انجام دهند بازنگری داشته باشیم تا ان‌شاالله به نفع نظام، اسلام، کشور و ارزش‌ها عمل شود.

رئیس قوه قضاییه ضمن تشکر از اقدامات رؤسای قوه قضائیه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون در زمینه تأمین امنیت، استیفای حق، بازپس‌گیری بیت‌المال از ظالمان و به خصوص توجه به خانواده بزرگ قوه قضائیه گفت: جا دارد که مردم خانواده بزرگ قوه قضائیه را آن‌گونه که شایسته است بشناسند. بسیاری از مدیران لایق، قضات شایسته و کارکنان عزیز در قوه قضائیه وجود دارند که زحمات آنها برای مردم پوشیده است.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین با تأکید بر ضرورت رسیدگی ویژه به ابعاد مختلف زندگی کارکنان و قضات قوه قضائیه برای ارائه سرویس بهتر به مردم گفت: از یک سو باید مدیران لایق، قضات شایسته و کارکنان عزیز دستگاه قضائی را تکریم کنیم و بر کار آنها ارزش بگذاریم و از سوی دیگر باید صیانت کنیم تا اقدامی که در شأن قوه نیست و ممکن است ایجاد فساد کند، صورت نگیرد. اگر کوچکترین لکه کدری در قوه قضائیه وجود داشته باشند بلافاصله دیده می‌شود و باید هم دیده شود.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به ضرورت تکریم مراجعه‌کنندگان به واحدهای قضائی در سراسر کشور گفت: ما در برابر کسانی که تظلم‌خواهی می‌کنند و با قوه قضائیه سروکار دارند، از یک طرف با رفتار خود و از طرف دیگر با  فراهم کردن بستری برای ارائه سرویس صحیح و درست، باید با تکریم رفتار کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تأکید کرد: قوه قضائیه از این پس با یک توجه و ارتقاء بیشتر نسبت به گذشته، ملجأ و پناهگاه هر تظلم‌خواهی خواهد بود و هرکس احساس کرد می‌خواهد استیفای حق کند و مظلوم واقع شده، باید بداند که این جایگاه در نظام جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و او می‌تواند با عزت، هزینه کم و فرصت کوتاه، حق خود را به دست بیاورد.
رئیس قوه قضاییه با تأکید بر ضرورت کمک به کسانی که نه زبان گفتن، نه پای آمدن و نه قلم نوشتن دارند، اظهار داشت: بسیاری از افراد نمی‌توانند وکیل بگیرند و به قانون هم آشنا نیستند، امکان رفت و آمدهای زیاد و پرداخت حق کارشناسی و مقرری‌های دیگر را ندارند؛ ما باید یک نگاه ویژه نسبت به این قشر داشته باشیم و در این زمینه هم دولت هم مجلس باید کمک کنند.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای افزود: یقین دارم و بسیار امیدوار هستم که با حضور آیت الله رئیسی در دولت آینده که به همه گرفتاری‌ها، مشکلات، کسری‌ها و کمبودها در قوه قضاییه اشراف و وقوف کامل دارند، بتوانیم بسیاری از مشکلات را رفع کنیم.
رئیس قوه قضاییه همچنین گفت: اطمینان کامل دارم که با حضور مدیر توانمند، کارکشته و بزرگ‌شده در میدان‌های سخت همچون دکتر قالیباف در رأس مجلس و وجود نمایندگان انقلابی و دلسوز برای ملت، دست به دست هم می‌دهیم و مشکلات مردم را کمتر می‌کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به اهمیت موضوع پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضائیه گفت: بسیار امیدوار هستم که با کمک مجلس، دولت و همه همکاران، بتوانیم زمینه‌های فساد و رانت را برطرف کنیم.
رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: اگر بستر فساد و رانت وجود داشته باشد و جلوی گلوگاه‌ها گرفته نشود، بالطبع هرچقدر ما تلاش کنیم، باز هم مبارزه ما با فساد و رانت مبارزه ناقصی خواهد بود.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: من از امروز با خدای عزوجل، مجموعه قوه قضائیه، همه کسانی که ابراز محبت و اعلام آمادگی برای کمک کردند و با همه مردم، یک پیمان و مسئولیت دارم و ان‌شاءالله این مسئولیت را بتوانیم به خوبی به پایان برسانم.
رئیس قوه قضاییه در پایان سخنان خود این نکته را هم مورد تأکید قرار داد که «از نقد منصفانه و علمی همه رسانه‌ها، صاحبان تریبون و افراد صاحب‌نظر  استقبال می‌کنم و از همه آنها تقاضا دارم که ما را کمک کنند و یاری دهند.»