راه رسیدن به کرامت بهره مندی از سیره کریمان است

راه رسیدن به کرامت بهره مندی از سیره کریمان است

تولیت آستان قدس رضوی گفت:بهره مندی از سیره کریمان تنها راه رسیدن به کرامت است.


حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در مراسم آغاز رسمی جشن های دهه کرامت در حرم مطهر کریمه اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: مطابق با آنچه از کلام الله مجید استنباط می شود، برای انسان یک کرامت ذاتی و یک کرامت اکتسابی وجود دارد که کرامت ذاتی در قالب عقل، فهم و قدرت تحلیل به انسان عطا شده است.

وی با تاکید بر اینکه کرامت اکتسابی را باید از کتاب کامل و انسان کامل به دست آورد، اظهار کرد: کرامت ذاتی، امتیاز انسان نسبت به سایر موجودات به حساب می آید، اما به فعلیت رسیدن آن منوط به بهره مندی از کرامت اکتسابی است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری سپس منشأ کرامت انسانی را نقش انسان به عنوان خلیفه الله مطرح و عنوان کرد: انسان برای اینکه به واقع جایگاه خلیفه اللهی داشته باشد، باید فکر و اندیشه و اخلاق و عمل او رنگ و بوی ربانی به خود بگیرد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به اینکه عده ای کرامت را به بخشندگی یا بخشندگی پیش از سوال تعریف کرده اند، تصریح کرد: ما این تعاریف را نفی نمی کنیم، اما کرامت در معنای کامل به انسانی اطلاق می شود که از جایگاه خلیفه اللهی برخوردار بوده و به نقطه ای رسیده است که مال، آبرو و جان خود را در راه مورد رضای خداوند متعال می بخشد، آن چنان که شهدای ما قبل از اینکه به مقام شهادت برسند، به مرتبه کرامت رسیدند و از همه داشته های خود گذشتند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه منش و روش کریمان به ویژه امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) را تنها معیار سنجش کرامت دانست و گفت: در عالم امروز خیلی ها ادعای بخشش دارند، اما ما همه آن ها را کریم نمی دانیم؛ چراکه بخشندگی بسیاری در راستای تحکیم موقعیت، جذب منافع بیشتر و جلب توجه دیگران انجام می شود.

 کرامت انسانی گمشده جامعه بشری است

وی با تاکید بر اینکه کرامت انسانی گمشده امروز عالم بشری است، افزود: ما امروز این سوال را در برابر همه آن ها که مدعی حقوق بشر و شناخت انسان هستند، قرار می دهیم که آیا نظرات شما در عالم نتیجه داده است؟ آیا جنایت هایی که امروز در فلسطین، لبنان، سوریه، یمن و ... به وجود آورده اید، نشانی از کرامت انسانی دارد؟

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه «نفی بلد» کردن یک عالم جلیل القدر که خود جزو نگارنده های قانون اساسی بحرین بوده است، چه تناسبی با قوانین و مقررات بین المللی و حقوق انسانی دارد؟ افزود: آنچه شیخ عیسی قاسم از آن دفاع می کند، کرامت انسانی است و آنچه آل خلیفه به آن عمل می کند، لعامت و پستی و اقدامی مخالف با قوانین بین المللی است.

وی تاکید کرد: امروز همه عالم باید در برابر این جنایت و سلب تابعیت قد علم کنند و فریاد آزادی خواهی سر دهند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ایران اسلامی را مدافع کرامت انسانی و رفتار غرب و مستکبران را مخالف کرامت دانست و تصریح کرد: پیام دهه کرامت به همه عالم این است که نجات انسان معاصر در گرو پیروی از پیشوایان دین و ارزش هایی است که نظام مقدس جمهوری اسلامی داعیه دار نهادینه سازی آن ها در جهان امروز به حساب می آید.

تولیت آستان قدس رضوی ضمن تجلیل از افرادی که ایام میلاد حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) را به نام دهه کرامت نام گذاری کرده اند، افزود: ما امروز از جوار مضجع منور حضرت معصومه(س)، بارگاه منور رضوی و سراسر ایران اسلامی پیام دهه کرامت را برای جهانیان منتشر می کنیم و امید داریم به برکت کریمان ما هم از کرامت بهره مند شویم و جامعه بشری نیز پیام کرامت امامان و انسان های ربانی را دریافت و در روش هایشان تجدید نظر کنند.