می دانیم که اجرای عدالت همراه با مشکلاتی است، آمادگی داریم در این راه هزینه بپردازیم

آیت الله رئیسی در دومین بخش از سخنان جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی:

می دانیم که اجرای عدالت همراه با مشکلاتی است، آمادگی داریم در این راه هزینه بپردازیم

رئیس جمهور با قدردانی از نمایندگان موافق و مخالف که نظرات خود را درخصوص معرفی وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی مطرح کردند، گفت: یکی از مشکلاتی که امروز غیر از موضوع معیشت و کسب و کار در کشور داریم، موضوع مهم اعتماد مردم است که آسیب دیده و حتما باید این اعتماد آسیب دیده بازسازی شود.

آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی روز شنبه در دومین بخش از سخنان خود در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس شورای اسلامی پس از مطرح شدن نظرات نمایندگان موافق و مخالف درمورد کلیات معرفی وزیران پیشنهادی دولت، افزود: بازسازی اعتماد آسیب دیده در گرو عمل به وعده‌هاست و عمل به وعده‌ها می‌تواند اعتماد را بازسازی کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه بنای بنده به عنوان یک خدمتگزار و دولت آن است که به وعده‌ها عمل کنم، خطاب به نمایندگان مجلس اظهار داشت: شما هم در مجلس شورای اسلامی در کمیسیون‌ها، صحن و بیان نقطه ‌نظرات ارزشمندتان، مساعدت کنید تا دولت موفق شود به وعده‌هایش عمل کند. این آن جلوه از صداقت است که مردم می‌بینند، آنچه گفته می‌شود عمل می‌شود و اعتماد بازسازی خواهد شد.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: بدانید چه در دوره انتخابات و چه در جلسات بعد از انتخابات آنچه عرض کردم بنای من بر عمل کردن به وعده‌ها است و این را هم با یک ادعا نمی‌شود اثبات کرد جز اینکه مردم عزیزمان در هر کوی و برزنی ببینند دولت، وزرا و مسئولان مربوطه به وعده‌هایشان عمل کردند.

رئیس جمهور با بیان اینکه به آنچه عرض کردم اعتقاد دارم و از خداوند متعال برای عمل به وعده‌ها مدد می گیریم، گفت: اینکه کسی تصور کند این وعده در واقع برای دوره انتخابات بوده که هیجان ایجاد کند. اینگونه نیست، ما در محضر خداوند متعال هستیم، در محضر ارواح مطهر شهدا هستیم، سخنی که می‌گوییم باید با باور باشد و ان‌شاء الله بنای آن بر عمل باشد این یک یک نکته محوری است نسبت به آنچه که مطرح شده و مطرح خواهد شد.د

کتر رییسی با اشاره به سخنان دکتر بحرینی نماینده مردم مشهد در مجلس در مخالفت با کلیات برنامه های وزیران پیشنهادی دولت و ارایه خلاصه ای از برنامه های دولت به نمایندگان مجلس ،‌اظهارداشت: همه آنچه در برنامه دولت سیزدهم بود در چند صفحه گنجانده نمی‌شد، لذا  ۵، ۶ صفحه داده شد که اجمالاً رویکردهای برنامه در آن باشد.

رئیس جمهور افزود: برنامه کوتاه مدت داریم که حدود ۶۰ تا ۶۵ صفحه است با محوریت مسایل پیش روی دولت مثل موضوع کرونا، مسأله بازار سرمایه، کسری بودجه و از این دست برنامه‌ها که در محضر رهبری معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی، عرض کردم، عزیزان هم شنیدند که آن یک برنامه فوری و کوتاه مدت است.

آیت الله رئیسی، گفت: برنامه دولت سیزدهم مختص ۳۰ مسأله کشور است که برخی از این مسایل اصلاً دستگاهی نیست و فرابخشی و فرا وزارتخانه‌ای است که نسبت به آن پرداخته شده است و همچنین مشکل و راهکارهای برون‌رفت از این مشکل دقیقاً احصاء شده است. با این قید که مسئول مستقیم شناخته شده که کدام وزارتخانه باشد، مسئولین همکاری و زمان‌بندی هم انجام شده است. برنامه مفصل به عنوان برنامه تحولی دولت سیزدهم تا چند روز آینده خدمت همه عزیزان تقدیم خواهد شد.

رییس جمهور اضافه کرد: در این برنامه که تقدیم خواهد شد، یک مرحله به عنوان پیش‌نویس دارد و در مرحله دیگر نیز وقتی که نقطه نظرات نمایندگان محترم، متخصصان، نخبگان و خبرگان اخذ شد، نهایی خواهد شد. مثل آنچه که به عنوان سند تحول در قوه قضائیه اقدام کردیم منتها سند تحول در دولت طبیعتاً مشروح‌تر و مفصل‌تر و با موضوعات متنوع‌تر است که گستره دولت را در برمی‌گیرد .

آیت الله رییسی با اشاره به اینکه هر کدام از اعضای دولت به صورت عام و تیم اقتصادی به صورت خاص دارای مسئولیتی هستند و باید نسبت به مسئولیت خود پاسخگو باشد، اظهارداشت: اگر از تیم اقتصادی و هماهنگی گفتیم این به معنای رفع مسئولیت از احدی نسبت به مسئولیت خودش نیست. وزیر، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت جهاد کشاورزی و صمت همه مسئولیت دارند و باید در مقابل خداوند متعال، قانون، مجلس و رئیس جمهور در قبال مسئولیت‌شان پاسخگو باشند. اما این جمع نیازمند یک همکاری و هماهنگی است.

رییس جمهور تصریح کرد: همه دولت نسبت به سفره مردم ، مسئولیت دارد، نه فقط یک فرد خاص. بنده هم مسئول هستم. معاون اول هم  مسئول است و نسبت به هر بخشی وزرا و مسئولین مربوطه مسئولیت دارند،‌ لاکن به دلیل انجام هماهنگی بین تیم اقتصادی که عزیزان نگویند که چند آهنگی شد، دولت در مسایل اقتصادی برای اینکه یک آهنگ واحدی برای همه بخش‌ها باشد، یک هماهنگی را در کنار کار اقتصادی تعریف کردیم. معنایش این است و الا سلب مسئولیت نیست. هر کدام از وزرا صاحب نظر هستند و در حوزه کاری خودشان اختیار قانونی دارند، اما این کار، یک همکاری و هم‌افزایی را رقم خواهد زد.

آیت الله رییسی درخصوص مطالب بیان شده در موضوع بانک‌ها و نظام بانکی، اظهارداشت: مسأله بانک‌ها، بسیار مهم و محوری است و دغدغه است و باید این مسأله را حل کنیم. ما برای موضوع بانک‌ها چه بانک‌های خصوصی و چه غیرخصوصی، راهکارهایی را بررسی کردیم، حتماً وزیر محترم، بانک مرکزی و تیم اقتصادی هم نگاه‌هایی دارند، لازمه‌اش این است که با همکاری کمیسیون اقتصادی به یک نظر مشترکی برسیم و نظرات و دیدگاه‌ها به اقدام و عمل تبدیل شود.

رییس جمهور تصریح کرد: حتماً باید نظام بانکی را با همکاری مجلس و صاحبنظران اقتصادی و خود عزیزانمان که در نظام بانکی مشغولند، اصلاح کنیم. باید برای این مسأله گام‌های مؤثری برداریم. باید بانک مرکزی از حالت توصیه‌کننده به بانک‌ها خارج شود و جایگاه نظارتی جدی پیدا کند و نظارت‌اش با یکسری پیگیری‌های جدی همراه شود.

آیت الله رئیسی ادامه داد: وقتی جدیت این کار در میدان عمل روشن شد و معلوم شود نظارت بانک مرکزی بر نظام بانکی فقط توصیه نیست، توصیه همراه با اقدام و عمل همراه خواهد بود. این از ضرورت‌هایی است که باید نسبت به بانک‌ها صورت بگیرد و جزو برنامه‌های دولت خواهد بود و پیگیری می‌کنیم.

دکتر رییسی گفت: همه خوب می دانید که در صندوق‌های بازنشستگی چه وضعیتی وجود دارد و اگر بودجه‌ای که به صندوق‌های بازنشستگی اختصاص داده می شود، کم شود و یا نباشد چه اتفاقی می‌افتد. قرار بود صندوق‌های بازنشستگی چه جایگاهی داشته باشند و امروز در کجا قرار دارد؟ این هم از آن موضوعات و مسایلی است که نیازمند برنامه و اجرا و اقدام است که با همکاری بین دولت و مجلس، دنبال خواهد شد و حتماً نظرات صاحبنظران در این باب را هم اخذ و مورد استفاده قرار خواهیم داد.

رییس جمهور با بیان اینکه نسبت به شاخص‌های اقتصادی بعضاً تردید یا ابهام وجود دارد، اظهارداشت: باید در شاخص‌های اقتصادی که تا الان بوده یک بازنگری کنیم. شاخص‌های اقتصادی برای اندازه‌گیری، حتماً نیازمند بازنگری جدی است. این شاخص‌های اقتصادی بعد از راستی‌آزمایی، ابتدا باید اصلاح شود و بعد راستی‌آزمایی شود و بعد معلوم شود که این شاخص می‌تواند مورد استناد مجلس و دولت و دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی قرار بگیرد. باید با کمک مردم در این شاخص‌ها حتماً بازنگاهی داشته باشیم.

دکتر رییسی گفت: دولت حتما مسأله حضور بانوان و استفاده از این ظرفیت ارزشمندی که نسبت به بانون وجود دارد را مورد توجه قرار داده و قرار خواهد داد.

 رئیس جمهور با بیان اینکه این ظرفیت می‌تواند در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و تولیدی نقش‌آفرین باشد وحتماً مورد توجه دولت خواهد بود، گفت: استفاده از ظرفیت بانوان که نقش‌آفرینی آنها برای دولت می‌تواند کارساز باشد، امری است که از آن غفلت نکردیم و نخواهیم کرد و استفاده ازحضور بانوان حتماً مورد توجه خواهد بود. بهره‌گیری از توانمندی‌های بانوان وزرا و کابینه خلاصه نخواهد شد، بلکه استفاده از این ظرفیت در جای جای کشور به عنوان زنان نقش‌آفرین که تاکنون نقش داشتند، خواهد بود.

دکتر رئیسی با تاکید بر اینکه به این نقش اعتقاد و باور داریم و معتقدیم این ظرفیت قابل توجه از فرهیختگی، توان علمی و اثرگذاری بانوان باید در حوزه‌های مختلف مورد توجه و استفاده قرار بگیرد، افزود: همچنین نسبت به اقوام و قومیت‌ها، در عرصه های مختلف اعلام کردم و اینجا هم عرض می‌کنم، صدای من را هم که شما نمایندگان مردم و هم مردم عزیزمان می‌شنوند، باید از همه ظرفیت‌ها برای اداره کشور استفاده کنیم. در استان‌ها، مناطق مختلف و قومیت‌های مختلف ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی وجود دارد. ظرفیت قابل توجهی که در اهل سنت وجود دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: جوانان تحصیلکرده و برومندی داریم که نسبت به آنها مسئولیت داریم. چه یک خانواده مستمند و فقیر اهل سنت در یک گوشه باشند، چه خانواده شیعه باشند، مورد سوال هستیم که چرا توجه نکردیم. اول مورد سوال ذات مقدس پروردگار متعال هستیم. وقتی یک جوان برومند کارآمدی در یک گوشه از کشور با مدرک فوق‌لیسانس و دکتری بیکار باشد، چه فرق می‌کند از این قوم باشد با این گویش، یا از آن قوم باشد با آن گویش، تفاوت نمی‌کند.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه دولت، دولت مربوط به جمهور است و جمهور هم ۸۰ میلیون جمعیت با گویش‌های مختلف، اقوام، شیعه، سنی، ترک، فارس، بلوچ، ترکمن، عرب، عجم همه اینها آحاد این ملت هستند، اظهار داشت: نسبت به همه آنها مسئولیم، چه کسانی که به این دولت رأی دادند و چه کسانی که رأی ندادند، دولت نسبت به همه مسئولیت دارد و وظیفه‌اش است که به حقوق اینها توجه کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: حتی ایرانیان خارج از کشور از حقوقی برخوردارند و دولت نسبت به آنها تکلیف دارد. اینها هموطنان ما هستند و مسایل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی اینها تعلق به این کشور و سرزمین دارند.

بهترین جایی که ایرانیان خارج از کشور می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند در این وطن، در خاک پدر و مادری و اجدادی‌شان است. زمینه سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور را حتماً فراهم خواهیم کرد. نسبت به مسایل ایرانیان خارج کشور، امنیت و حقوق‌شان، حقوق اساسی‌شان، احوال شخصیه‌شان و بسیاری از مسایل دیگر آنها، مثل یک ایرانی که در داخل کشور است، مسئولیت داریم.

دکتر رئیسی خاطرنشان کرد: باید وزارت خارجه و شورای عالی ایرانیان در یک ساز و کاری مسائل ایرانیان خارج از کشور را دنبال کند که حتماً اینها بدانند ارتباط‌شان با کشور برقرار است و بهترین جا برای سرمایه‌گذاری آنها در کشور و وطن خودشان خواهد بود. استفاده از ظرفیت عظیم نیروهای کشور، نیروهای جوان کارآمد مورد توجه خواهد بود و به همه مدیران در کشور توصیه می‌کنم که باید با همه وجودمان از ظرفیت‌ها استفاده کنیم و ان‌شاء الله استفاده خواهیم کرد.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش درباره برخی نکات که از سوی نمایندگان مطرح شده بود، گفت: درباره اعضای کابینه عرض کردم که در سامانه‌ای که فعال کردیم، خیلی از اسامی را بارها تکرار کردند. منتها ۲  وزارتخانه‌ زمانش، زمان کمی بود که افرادش قطعی شدند و تعیین کردیم. بعضی از اسامی را ۵۰ ، ۶۰ بار نسبت به آن تکرار داشتیم. نسبت به آقای دکتر زلفی‌گل، آقای عبدالملکی، خیلی از دوستان، اطلاعات سایت موجود است که افراد پیشنهادات مختلف داشتند. چون نگفته بودیم برای وزارت، گفتیم برای مدیریت‌های مختلفی هر که پیشنهادی دارد، ارائه کند.

آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: درمورد سابقه ایثارگری، آقایان گفتند نمی‌خواهند ریا شود والا برخی از همکاران از ایثارگران هستند، از خانواده‌های شهدا هستند و این افتخاری است برای دولت و برای خود عزیزانمان که این عزیزان جزو خانواده‌های معزز شهیدان و جزو چهره‌های ارزشمند هستند.

رئیس جمهور اظهار داشت: نسبت به آقای دکتر عین‌اللهی شاید بیش از پنجاه بار نام ایشان تکرار شده در این سایت برای قسمت‌های مختلف. ایشان از چهره‌های انقلابی و کارشناس هستند. جامعه پزشکی که در ارتباط با من بود در موارد مختلفی از شخصیت علمی و اجرایی ایشان و از همه مهم‌تر این دلدادگی ایشان به انقلاب و نظام و ارزش‌ها و اینکه حاضر است خطر کند و از آبروی خودش مایه بگذارد و پای کار انقلاب، ارزش‌ها، دفاع از امام و انقلاب بایستد، گفتند و اینها نکته‌های بارزی است.

دکتر رئیسی تصریح کرد: پزشکان ارزشمندی داریم، اما ایشان در این قسمت مورد نظر بسیاری از پزشکان و جامعه پزشکی و پرستاری کشور بود که مطالب را به من منتقل کردند و ان‌شاء الله در این سمت و مسئولیت بتوانند موفق باشند.

رئیس جمهور درباره کلیت برنامه‌های دولت خاطرنشان کرد: برنامه‌ها، هم کیفی است، هم به صورت کمی قابل پایش و اندازه‌گیری است. برنامه مشخص شده، هم مسئول برنامه و هم زمان برنامه و هم همکاران و ان‌شاءالله به صورت قطعی خدمت نمایندگان ارسال می‌کنیم. این برنامه‌ها از ناحیه خود شما قابل پایش و اندازه‌گیری است. اینکه کجا اجرا شده و دلمان می‌خواهد این مطالبه‌گری از جانب خود نمایندگان محترم و فرهیختگان در کشور باشد به نحوی که واقعاً در این دوره آزمون و خطا نداشته باشیم و بتوانیم همه مواردی که پیگیری می‌شود با استفاده از همه تجربیاتی باشد که تاکنون بوده است.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: هم متولی برنامه‌ها معلوم است و هم زمان‌بندی آن روشن است. مثل آنچه که در دستگاه قضایی دنبال کردیم و به عنوان یک برنامه تحولی مورد عنایت رهبری معظم انقلاب و بسیاری از فرهیختگان هم قرار گرفت و مسایل ملی و فرابخشی هم در این برنامه به طور جدی به آن اشاره شده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه درباره اموال و دارایی‌ها، در مجلس شورای اسلامی، قانون تصویب شد اما این قانون با وجود گذشت چند سال اجرا نشد، گفت: بنده وقتی توفیق پیدا کردم و به قوه قضائیه آمدم، از اولین اقداماتم این بود که سریع بنشینیم آیین‌نامه این قانون را تهیه کنیم. دوستان نشستند و آیین‌نامه را تهیه کردند. اشکالی که گرفتند این بود که بعضی از مواد این قانون ابهام دارد. تاکید کردم که ابهام قانون نباید منتهی به تعطیلی و عدم اجرای قانون شود. اجرای قانون را شروع کردیم و همزمان به آقای رئیس مجلس هم نامه نوشتیم تا رفع ابهام شود.

دکتر رئیسی اضافه کرد: این کار را انجام دادیم و آیین‌نامه را تسهیل کردیم چون در اختیارات رئیس قوه قضائیه بود. سامانه راه‌اندازی کردیم و بسیاری از مسئولین آمدند اموالشان را اعلام کردند و این سامانه کارش ادامه دارد. البته پاسخ به سوالات مطرح است و ان‌شاءالله عزیزانمان در مجلس، آقای دکتر قالیباف هم دستور خواهند داد که این ابهامات رفع شود. باور ندارم که اگر قانون ابهام داشت، باید آن را متوقف کرد، مگر اینکه به نحوی ابهام داشته باشد که اصلاً نشود کاری کرد که درباره این قانون اینطور نیست. غالباً با تعامل با مجلس بسیاری از ابهامات قابل حل است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اموال و دارایی‌ها خود را قبلا در سامانه مربوطه اعلام کرده است، اظهار داشت: اولین کسی که این قانون را اجرا کرد، خودم بودم، چون آن قانون یک تبصره دارد و می‌گوید همه لیست اموال خود را به رئیس قوه قضائیه بدهند و رئیس قوه قضائیه به رهبری اعلام کند و من این کار را شاید اولین نفری بودم که به عنوان اجرای قانون انجام دادم. حتی وقتی در عرصه انتخابات درباره این موضوع سوال می‌‌شد، این سوال را پاسخ دادم.

آیت‌الله رئیسی درباره دولت هوشمند و شفاف‌سازی دولت با بیان اینکه ملاحظه کردید که این موضوع جزو برنامه‌های دولت است، تصریح کرد: معتقدیم بخش‌هایی را نمی‌شود بیان کرد، مثل حوزه مسایل امنیتی، اما مسائل اقتصادی، بسیاری بخش‌هایش باید پشت ویترین قرار بگیرد. شفاف‌سازی می‌تواند هم به سلامت دولت، هم به نظارت ملی و هم به نظارت نمایندگان ملت کمک کند. به شفاف‌سازی عقیده دارم و این را ان‌شاء الله در بخش‌های خودش اعلام خواهیم کرد.

رئیس جمهورادامه داد: ازجمله شفاف‌سازی‌هایی که می‌تواند سامانه جامعی را راه‌اندازی کند، بین بخش‌های اقتصادی، بنادر، گمرکات، وزارت اقتصاد و دارایی، مالیات و سیستم بانکی است. یعنی یک سامانه جامعی که اگر فعال شود از بسیاری از کاستی‌ها پیشگیری خواهد کرد و این شفافیت، هم برای مردم، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران، صادرکنندگان و واردکنندگان امر را تسهیل می‌کند و هم برای ناظرین که بهترین ناظرین در مجلس شورای اسلامی هستند. همچنین برای دیوان محاسبات و سازمان بازرسی امر را تسهیل می‌کند و از اقداماتی است که حتماً در دولت نسبت به آن پیگیری و اقدام خواهد شد.

دکتر رئیسی درباره مسأله منابع طبیعی و اراضی‌ای که در واقع دولت مدعی مالکیت آنهاست، خاطرنشان کرد: اقدامات بنده حقیر را در دستگاه قضایی شاهد بودید که نسبت به مسأله حفظ منابع طبیعی و محیط زیست با بضاعتی که در دستگاه قضایی داشتیم کار را چگونه با همکاری عزیزان دلسوز و انقلابی و حزب‌اللهی‌مان در کشور، در استان‌ها دنبال کردیم. مسأله منابع طبیعی به عنوان ذخایر کشور و حفظ محیط زیست از مسایل مهم در کشور و یکی از برنامه‌های جدی دولت و در محوریت کار وزارتخانه‌های مربوطه است. این موضوع هم در وزارتخانه جهادکشاورزی و هم در سازمان حفاظت محیط زیست و هم در بخش‌های دیگر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

دکتر رئیسی به موضوع تولید واکسن اشاره کرد و گفت: اولین اولویت در کشور مسأله سلامت مردم و مبارزه با کرونا است. تولید واکسن داخلی اولویت ماست. اما همزمان با افزایش تولید واکسن داخلی، از خارج هم واکسن وارد می‌کنیم. باید در ظرف مدت کوتاهی قضیه واکسیناسیون عموم مردم را اجرایی و عملیاتی کنیم. این کار امکان‌پذیر است و با پیگیری‌های خود بنده از طریق مسئولین خارج از کشور، پیگیری‌های آقای دکتر مخبر، معاون اول محترم، پیگیری‌های هلال احمر و وزارت بهداشت و درمان کار دنبال می‌شود و وزارت خارجه هم دنبال می‌کند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه این دستور کار، نه به صورت هفتگی، بلکه به صورت روزانه پیگیری می‌شود، اضافه کرد: هر روز مسأله واکسینه کردن مردم پیگیری می‌شود و این از اولویت‌های اول دولت است. امید داریم در مدت کوتاهی تا رسیدن فصل سرما بتوانیم واکسیناسیون را در کشور کاملاً عملیاتی و اجرایی کنیم.

آیت‌الله رئیسی درباره موضوع مناطق محروم اظهارداشت: مناطق محروم از مواردی است که در برنامه توسعه ششم آمده است. حتماً در برنامه توسعه هفتم به عنوان یکی از محورها مورد تأکید قرار خواهد گرفت و در برنامه دولت هم همینطور است. مسأله مناطق محروم امری است که نباید از آن غفلت کرد و همه مناطق مورد توجه ماست. این مساله در اولویت است و حتماً برای آن به عنوان یکی از اولویت‌هایی که از قبل هم اعلام شده و الان هم بر آن تأکید دارم، برنامه خواهیم داشت.

رئیس جمهور درباره مسأله ساختارهای موازی در دولت که بودجه و امکانات را هدر می‌کند، تصریح کرد: وضعیت پیچیده بروکراسی نمی‌گذارد که کارمان را آنچنان که باید دنبال کنیم. این مسأله ساختارهای موازی جزو موضوع تشکیلات است که به صورت محوری است. مثل مسأله کارمندان که در یک اداره، نیروی خرید خدمت، شرکتی و پیمانی، استخدام رسمی داریم که در یک اتاق نشستند. این ۶، ۷ نفر هم حقوق‌هایشان متفاوت است وهم ارتباط سازمانی و کارهایشان متفاوت است. اینها حتماً جزو اولویت‌هایمان است. یک وقتی یک نظام هماهنگ پرداخت در کشور تصویب شد که آن وقت در ادارات می‌گفتند نظام ناهماهنگ پرداخت و حقیقت‌اش هم همینطور است.

دکتر رئیسی خاطرنشان کرد: واقعاً عدالت در پرداخت برایمان خیلی مهم است و اگر یک قشر حقوق‌شان اصلاح می‌شود، خوب است به اقشار دیگر هم توجه شود. خدمت نمایندگان عزیز و بزرگوار عرض کنم، موکلین شما در سراسر کشور، هم از شما و هم از بنده به عنوان خدمتگزارشان توقع دارند که اگر به یک قشر توجه می‌کنیم، تصور نکنیم این قشر تمام کشور است. اینکه در بعضی از جلسات گفتم متناسب‌سازی حقوق دریافتی با تورم، امری است که باید شامل همه دستگاه‌ها شود، یعنی معلوم شود که این متناسب‌سازی حقوق دریافتی است و این هم یکی از جلوه‌های عدالت است.

رئیس جمهور ادامه داد: یکی از جلوه‌های عدالت، عدالت در پرداخت است. کسانی داریم دکتری دارند و  به عنوان یک کارمند کار می‌کنند و در همان جا آقا و خانمی همین مدرک را دارد با یک کارآمدی خاص خودش و درنوع پرداخت متفاوت است. اینها در همه ادارات و سازمان‌ها و همه بخش‌ها هم هست. وقت خوبی برای اصلاح بسیاری از مسایل کشور است. به نظرم امروز بهترین فرصت است و همکاری دولت و مجلس می‌تواند بسیاری از گره‌ها که در کشور تبدیل یک مسأله شده و ذهن‌ها را کاملاً مشغول کرده باز کند.

آیت‌الله رئیسی گفت: به نظرم با یک کار هم‌افزا، پیگیر و کارشناسی شده با همکاری مجلس و همکاری بسیاری از دلسوزان در دانشگاه‌ها و محافل علمی می‌شود یک اقدامی بکنیم و ما هم آمادگی داریم. آمادگی داریم که اگر کار کاملاً کارشناسی‌‌شده باشد و مبتنی بر قوانین قطعی باشد، در این میدان اجرا کننده باشیم و در این جهت هیچ باکی نداریم که چه بگویند و چه به ما بگویند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اجرای عدالت مشکلاتی دارد که می‌دانیم و به آنها واقفیم، افزود: بزرگان به ما آموختند. در سیره ائمه هدی(ع) هم این هست که اجرای عدالت یک مشکلاتی همراه با خودش دارد. آمادگی داریم برای اینکه هم خودمان را و هم امکانات خودمان را هزینه کنیم برای اینکه عدالت اجرا شود. اساس تحول در دولت را می‌تواند اجرای عدالت شکل بدهد و بعد خواهید دید، شیعه و سنی، روستایی و شهری و نخبه اجتماعی همه راضی خواهند بود.

دکتر رئیسی اظهارداشت: ممکن است چند نفری صدایشان در بیاید، اما این برایمان مهم نیست، مهم آن است که بدانیم به عدالت عمل می‌کنیم و آنچه که مهم است این است. و الا وقتی شما عدالت را اجرا می‌کنید طبیعتاً یک عده‌ای ممکن است از این قضیه ناراحت بشوند. آنچه که برای ما مهم است، رضایت عموم مردم و شهروندان است. کسانی که امروز نسبت به آنها تکلیف داریم و آنها هم به گردن ما حق دارند. آنها حق دارند و ما هم باید وظیفه و تکلیف خودمان را انجام دهیم.

رئیس جمهور در ادامه به مسأله تمرکزگرایی یا تمرکززدایی به عنوان مسأله‌ای مهم اشاره و تصریح کرد: این موضوع باید مورد کارشناسی قرار گیرد. موافقیم، اختیارات نه فقط به استاندار، به بعضی از روسای کل هم در جای خودش واگذار شود. به بعضی از فرمانداران و بخشداران در جای خودشان واگذار شود. اصل اینکه همه چیز به مرکز معطوف نباشد، حرف درستی است، اما باید یک کار دقیقی شود تا بتوانیم به استاندار، مدیرکل، فرماندار و بخشدار تفویض اختیار کنیم تا بتوانیم در ستاد کارهای ستادی بیشتری انجام دهیم. باید بررسی‌های دقیق انجام شود تا  بتوانیم گام‌هایی برای اجرای عدالت برداریم.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه تعامل با تمام کشورهای دنیا، بویژه همسایگان اولویت سیاست خارجی دولت است، خاطرنشان کرد: کشور ما تولیدات بسیار خوبی دارد. بازار بسیار خوبی هم در منطقه وجود دارد که اگر فعالیت و دیپلماسی اقتصادی فعالی باشد، می‌تواند زمینه را برای صادرات فراهم کند. صادرات موجب این می‌شود که تولیدات افزایش پیدا کند و چرخ‌های تولید بیش از پیش به حرکت در بیاید، رونق تولید ایجاد شود و این هم جزو برنامه‌های دولت است.

رئیس جمهور گفت: باید حتماً ظرفیت غیرفعال تولیدی در کشور را فعال کنیم. ۴۰ درصد ظرفیت کارخانه‌های کشور غیرفعال است. این باید فعال شود که نیازمند اقدام جدی و فوری است. این خودش اشتغال زیادی ایجاد می‌کند. اگر ظرفیت‌های اقتصادی در کشور فعال شود، این ظرفیت‌ها اشتغال بسیار زیادی ایجاد می‌کند. این مسئله کار جمعی پیگیرانه می‌خواهد و این کار کاملاً قابل اقدام و عمل است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما بهترین هیأت‌های مستشاری را برای دولت، مجلس می‌دانیم،گفت: مجلس با مجموعه‌ای از نخبگان، کارشناسان و صاحبنظران غیر از آن جایگاه نظارتی که برای کار دولت دارد، به عنوان مشاورین امین می‌تواند برای همه وزرای ما و برای همه دولتمردان مطرح باشد و در کمیسیون‌های کاری و حتماً این ظرفیت ارزشمندی که برای کشور وجود دارد باید مورد توجه قرار بگیرد و مورد توجه هم خواهد بود

آیت الله رئیسی ادامه داد: همانطوری که در جلسه صبح گفتم، نسبت به مسأله معرفی وزرای پیشنهادی و کسانی که وضعیت آنها را بررسی کردیم و روشی که ما برای رسیدن به نیروهای کارآمد انقلابی و فسادستیز و مردمی و کارآمد طی کردیم معنایش این نیست که اگر احیاناً وزیری معرفی شد، مسئولیت‌اش با کسانی است که معرفی کردند.

رئیس جمهور افزود: مسئولیت‌ بنده برای پیگیری، بررسی و شناخت نسبت به شخصیت آن فرد نسبت به توانایی اینکه بتواند این کار عظیمی که به عهده‌اش است به عنوان وزیر این مسئولیت در جای خودش است و می‌خواستم به قول امروزی‌ها متدولوژی و روش کار را توضیح دهم که شما در جریان روش کار قرار بگیری و تردیدی در جهت محفوظ بودن مسئولیت وجود ندارد.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: امیدمان به این است که در بخش‌های مختلف، مردم عزیزمان که امروز امید بستند که این دولت بتواند مشکلات را حل کند. این دولت بتواند گره‌ها را باز کند این امیدها روز به روز افزایش پیدا کند و این امیدها افزایش‌اش به آن است که در عرصه عمل و اجرا، احساس مردم این باشد که داریم عمل می‌کنیم و به آنچه گفتیم پایبند هستیم و این نکته بسیار مهم است.

رئیس جمهور تاکید کرد: مردم عرب، لر، ترک، فارس و همه اقشار جامعه بدانند که امروز سمت و سوی دولت، سمت و سوی دولت صادق الوعده و صادق القول است و می‌خواهد به آنچه که گفته شد کاملاً جامعه عمل بپوشد اما برخی از اقدامات ممکن است زمان‌بر باشد ولی برخی از کارها به نظر من زودهنگام باید صورت بگیرد. مردم متوقع هستند که این کارهای زودهنگام کاملاً برایشان آثارش محسوس باشد این هم نیازمند این است که ان‌شاء الله بتوانیم.

آیت الله رئیسی ادامه داد: اگر مواردی در اصلاحیه برنامه بودجه سال ۱۴۰۰ وجود دارد. تیمی را مأمور کردم که حتماً اصلاحاتی نسبت به آن تقدیم مجلس شود و ۱۴۰۱ بسیار مهم است که در دولت ما بسته می‌شود و باید همراه با کسر بودجه نباشد و باید بسیاری از معضلاتی که در سال ۱۴۰۰ داشتیم نداشته باشیم و این را هم ان‌شاء الله با مجلس می‌نشینیم و بودجه سال ۱۴۰۱ را به نحوی تنظیم می‌کنیم که این مشکلاتی که امروز کشور با آن مواجه است بتوانیم به حداقل ممکن برسانیم..

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود بااشاره به دو نکته مطرح شده از سوی نمایندگان مجلس، گفت: یک نکته مربوط به سهام عدالت بود که در دستور کار است و ان‌شاء الله پیگیری می‌کنیم و دیگری هم مسأله بورس است که آن هم در دستور کار است و در مسأله سهام عدالت همچنین بحث جاماندگان از سهام عدالت که مدتی در مجلس مطرح بوده را با همکاری دولت و وزارت اقتصاد و دارایی با کمک مجلس حتماً دنبال خواهیم کرد.

آیت الله رئیسی اظهار داشت: البته عزیزان یک مقداری هم باید حوصله کنند تا وزرا با رای اعتماد مجلس مشغول به کار و مسلط بر کار شوند. همه این مواردی که امروز دغدغه مناطق است و نام برده شد مانند خوزستان، مناطقی از لرستان و بخش‌های دیگر از کشور همه‌ آنها مورد توجه است و سیستان و بلوچستان و مناطق محروم و مناطق خاص، حتماً مورد توجه دولت خواهد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه برنامه داریم در بعضی از استان هایی که مشکل جدی دارد، استاندار ویژه انتخاب کنیم، اظهار داشت: استانداران ویژه به صورت متناوب در جلسات دولت حضور خواهند داشت و یک جایی هم ممکن است یک نماینده خاص تعیین کنیم و با اختیاراتی که قانون اساسی به رئیس جمهور و به دولت داده از این ظرفیت ان‌شاء الله استفاده خواهیم کرد که بتوانیم به وضعیت استان‌ها رسیدگی کنیم تا هر روز شاهد یک مسأله در استان خوزستان یا استان سیستان و بلوچستان یا بعضی از استان‌های دیگر کشور نباشیم.

آیت الله رئیسی درپاسخ به سوال نمایندگان درخصوص مسأله هدفمندسازی یارانه‌ها و اصلاح نظام یارانه‌ها، گفت: یارانه‌ها قانون است الان باید قانون را اجرا کنیم. الا اینکه پیشنهاداتی باشد برای اصلاح قانون یا اصلاح نظام هدفمندسازی یارانه‌ها، طبیعتاً در دولت این قضیه بررسی خواهد شد، با یک کار کارشناسی موضوع را به مجلس محترم تقدیم می‌کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ارائه طرح به مجلس برای تصویب حق قانونی نمایندگان است، گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید شما از طرح دادن دست بردارید بالاخره یک دغدغه در استانی وجود دارد و فکر می‌کنید با دادن طرح این مشکل حل می‌شود و این هم در قانون است و هم در اختیارات شماست اما توصیه‌ام به عنوان مسئول در دولت این است که بسیاری از این طرح‌هایی که به مجلس داده می‌شود اگر با همکاری دولت در مقدمات کار باشد، ان‌شاء الله هم دغدغه شما رفع می‌شود و هم کار همراه با کارشناسی است و در ادامه راه با مشکل مواجه نخواهد شد.در شورای محترم نگهبان، یا در مرحله بعد.

آیت الله رئیسی افزود:توصیه‌ام این است که طرح‌هایی را که شما پیشنهاد دادید اگر با همکاری بخش‌های مربوطه در دولت باشد می‌تواند از یک اتقانی برخوردار باشد که این اتقان می‌تواند کار را برای به نتیجه رسیدن تسهیل کند والا کار در یک مراحلی می‌ماند یعنی شما زحمت را کشیدید پیگیری را کردید مجلس هم پیگیری‌اش را کرده ولی در یک مرحله‌ای ممکن است دچار وقفه شود. شما می‌خواهید کار دنبال شود و به نتیجه برسد. ما هم همین را دلمان می‌خواهد عزیزمان که در یک استان و شهرستان، در حوزه انتخابیه‌تان هستید این دغدغه در جای خودش دنبال شود و پیگیری لازم نسبت به آن انجام بگیرد.

رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود گفت: امیدواریم آنچه که شما مطرح کردید و آنچه که ما عرض کردیم ان‌شاء الله برای رضای خداوند متعال باشد و همه در جهت گشایش در کشور و کشورداری و حکمرانی براساس موازین دین و ارزش‌های الهی باشد.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: ما به همه استان‌های کشور و همه اقوام و همه گویش‌ها و به ترک، کرد، عرب، فارس، بلوچ، لر، ترکمن و همه استان‌ها احترام می‌گذاریم و معتقدیم در همه مناطق فرهیختگانی هستند که در جای جای دولت باید از وجودشان استفاده شود و از ظرفیت‌هایی که در استان‌ها وجود دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه امیدوارم کاربررسی صلاحیت وزرا زودتر انجام بگیرد و نمایندگان محترم ان‌شاء الله با رأی اعتمادشان کمک کنند که هر چه زودتر دولت تشکیل شود با قوت هم تشکیل شود،گفت: دولتی که مبتنی بر رأی نمایندگان، آن هم رأی بالای نمایندگان باشد حتماً پشتوانه بهتری برای انجام وظیفه خواهد داشت و حتماً رأی نمایندگان محترم به دولت و اعضای کابینه می‌تواند پشتوانه ارزشمندی برای کار و برای قوت دولت در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف باشد.

آیت الله رئیسی افزود: اگر در ضمن صحبت‌ام در صبح و الان. اسم برخی از آقایان بر زبانم آمد، برخی را نام بردم. غرضم عرض احترام و در واقع ادب نسبت به افراد و اشخاصی که اسم بردم. یا آنهایی که به زبان نتوانستم بیاورم یا یادم نبود، ولی در هر صورت احترام به همه حضرات قایل هستیم و ان‌شاء الله امیدواریم که خداوند متعال به ما توفیق دهد، بتوانیم وظیفه‌مان را انجام دهیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: من از نکته‌ها و انتقاداتی که بعضاً نمایندگان محترم فرمودند، اصلاً ناراحت نمی‌شوم. ناراحت آن وقتی می‌شوم که یک آسیبی را شماها ببینید، لازم نیست همه‌اش از پشت تریبون باشد، غیرتریبون هم اگر نکته ای دیدید به شما عرض می‌کنم بهترین ناظرین هستید و امنای کشور و مردم هستید هر چه به ما نکاتی را بگویید حتماً بدانید در جهت اصلاح به اصلاح دولت و به اصلاح امور کمک خواهد کرد وما شما را خیرخواه می‌دانیم و نکاتی که شما از در خیرخواهی مطرح می‌کنید را حتماً برای اصلاح امور دولت مؤثر می‌دانیم و امیدواریم ان‌شاء الله آنچه رضای خداوند متعال است پیش بیاید که او راضی باشد و ما هم ان‌شاء الله سعادتمند و رستگار.

آیت الله رئیسی در پایان سخنان خود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کردهای عزیز، عزیزان ما هستند و ما هم نسبت به کرد، لر، فارس و بلوچ و همه اقوام مسئولیت داریم و ان‌شاء الله در خدمت‌تان هستیم به برکت صلوات بر محمد و آل محمد(ص).

انتهای پیام/