باید مسئول بتواند یک میلیون شغل ایجاد کند چون قانون این را می‌گوید

باید مسئول بتواند یک میلیون شغل ایجاد کند چون قانون این را می‌گوید

حجة الاسلام دکتر رئیسی در اولین مناظره تلویریونی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری - یکی از مظلومیت‌های جمهوری اسلامی این است که دولت ها بعد از پایان کار حالت اپوزیسیون به خود میگیرند در حالی که باید پاسخ گوی جامعه باشند. بر اساس قانون مردم باید شغل و مسکن داشته باشند و اگر فردی توانایی اجرای قانون را ندارد نباید وارد عرصه انتخابات شود. اینجا بحث اصلاح‌طلب و اصولگرا نیست باید دولت‌ها به قانون عمل کنند،

به گزارش Raisi.ir ، حجت الاسلام دکتر رئیسی در اولین مناظره تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری دوازدهم حضور پیدا کرد و در کنار دیگر رقبای انتخاباتی به بیان نظرات و دیدگاه های خود حول موضوعات اجتماعی و اقتصادی پرداخت. وی در ابتدا درباره سخنان آقای میرسلیم در خصوص موضوع حاشیه نشینی با اشاره به اینکه آمار ۱۱ میلیون حاشیه نشین مربوط به سال ۹۲ است و لازم است آمار دقیق مربوط به حاشیه نشینی مشخص شود گفت: سخن این است که با حاشیه‌نشینان چه کنیم؟ باید بهسازی مسکن صورت گیرد و نظام شهری آنجا را سامان داد. حاشیه نشینان عزیزان ما هستند که به سبب مشکلات اقتصادی این روش را انتخاب کردند. تثبیت مالکیت حاشیه نشینیان حائز اهمیت است و صنایع باید در این مناطق حضور یابند تا سامان جدی پیدا کند.

حجت الاسلام دکتر رئیسی همچنین در پاسخ به سوال مجری مبنی بر عدالت اجتماعی ابراز داشت: عدالت اجتماعی یکی از اهداف مهم نظام جمهوری اسلامی است. آنچه نگران‌کننده است این است که ضریب جینی در سال‌های ابتدایی هدفمندی یارانه ها کم بود ولی در سالهای اخیر بیشتر شده و این نشانگر افزایش فاصله طبقاتی در جامعه است. در واقع ضریب جینی از ۳۶ واحد به ۴۳ واحد رسیده با افزایش ۷ واحدی مواجهیم.

ایشان با تاکید بر کنترل افزایش ضریب جینی در دولت آینده گفت : در گام اول باید یارانه برای محرومان افزایش سه برابری داشته باشد. افراد تحت پوشش باید توانمند شوند و در سال باید حداقل یک میلیون نفر از تحت پوشش سازمان های حمایتی خارج شوند. نسبت به مالیات ها از حقوق بگیرانی که امروز در آمد آنها زیر ۳ میلیون است باید نسبت به اخذ مالیات از آنها تجدید نظر شود. زیبنده نیست از همه اقشار مالیات دریافت شود اما افرادی تحت عنوان یقه سفیدها از مالیات فرار کنند. اگر اقدامات فوری برای کم کردن فاصله طبقاتی انجام ندهیم شاهد بروز بحران های اجتماعی خواهیم بود.

حجت الاسلام دکتر رئیسی درپاسخ به نقدهای مطرح شده از سوی دیگر نامزدها افزود: بعد از توحید هیچ مساله‌ای در دین ما به اندازه عدالت به آن توجه نشده. ما نمی پسندیم که در جامعه اسلامی افرادی کاخ نشین باشند و افرادی کوخ نشین باشند. امروز بسیاری ازجوانان تحصیل کرده بیکار و بسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل شده است. بسیاری از مشکلات اجتماعی، فاصله طبقاتی را افزایش داده است. بسیاری از محرومان تنها درآمدشان با همین ۴۵ هزار تومان است، حتما باید این وضعیت تغییر کند. برنامه ریزی ها و سیاست گذاری در مجموعه دولت باید بگونه ای باشد که فاصله طبقاتی را کم کند و باید کاهش فاصله طبقاتی باشیم نه در سخن بلکه در عمل. ما می خواهیم حق خود محرومان را بدهیم.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود در نقد سخنان آقای هاشمی طبا باموضوع حل مشکل مسکن،  اساس کار را بر توانمند سازی مردم دانست تا مردم بتوانند مسکن تهیه و بافت فرسوده را بازسازی کنند و ادامه داد: حتما باید زوج های جوان را درتهیه مسکن کمک کرد. نمی شود از سویی برای ازدواج تبلیغ کرد و ۱۱ میلیون جوان آماده ازدواج باشند اما از سوی دولت اقدامی صورت نگیرد. مسکن مهر باهمه مشکلات ایجاد شد و فقط در این دولت شش درصد پیشرفت داشته است که زودتر باید اینها درست شوند و تحویل مردم شود. ما با کمتر از ایجاد یک میلیون مسکن در هر سال در کشور همچنان عقب هستیم.

حجت الاسلام دکتر رئیسی همچنین در نقد سخنان آقای روحانی در خصوص لزوم امید بخشی به جوانان اظهار داشت: وقتی سخن از ازدواج میکنیم با تلاش می شود ۷۰۰ هزار ازدواج را به یک میلیون رساند. وقتی ۵۰۰ هزار نفر در نوبت وام ازدواج هستند سخن از توسعه ازدواج صحیح نیست، تسهیلات ازدواج باید توسعه و تسهیل شود. یک میلیون ازدواج، یک میلیون مسکن و یک میلیون شغل باشد به خودی خود شادمانی در جوانان ایجاد میشود.

حجت الاسلام دکتر رئیسی در نقد سخنان آقای قالیباف نیز مسئله محیط زیست را موضوع بسیاری مهمی ارزیابی کرد و بیان داشت: بطوریکه در قانون اساسی جزو قوانین آمره است. وی در ادامه گفت: من در بدو ورود به آستان قدس رضوی دستور دادم حتی یک درخت از باغات آستان قدس رضوی نباید قطع شود زیرا این درختان شش های تنفسی شهرها هستند. ایشان همچنین با اشاره مشکل کمبود منابع آب در کشور اظهار داشت: مشکل اصلی ما مدیریت آب است نه کمبود آب. محیط زیست یک محدودیت نیست با نگاه اشتغال زا می‌توان از این بستر برای افزایش تولیدات کشاورزی و اشتغال بهره برد.

ایشان در بخش دیگری از مناظره در پاسخ به سوالی از فرهنگ پهلوانی در ورزش بیان داشت: کشور ما استعداد این را دارد که در ورزش همگانی و حرفه ای مقام بالایی داشته باشد. در ورزش قهرمانی دولت باید سرمایه گذاری کند و مدال آوری برای کشور بسیار مهم زیاد است. ورزش از حوزه هایی است که میتواند اشتغال زایی و ارز آوری داشته باشد. ورزش قهرمانی بسیار اهمیت دارد بویژه مدال‌آوری و باید برای جوانان این عرصه سرمایه‌گذاری شود. وظیفه دولت است که با حمایت از ورزش‌های قهرمانی جامعه را با نشاط نگه دارد و اقتصاد ورزش ایجاد کند.

حجة الاسلام دکتر رییسی در سخن پایانی ممناظره تلویزیونی نامزدهای دوازدهمین دوره ریاست جمهور بیان داشت: یکی از مظلومیت‌های جمهوری اسلامی این است که دولت ها بعد از پایان کار حالت اپوزیسیون به خود میگیرند در حالی که باید پاسخ گوی جامعه باشند. بر اساس قانون مردم باید شغل و مسکن داشته باشند و اگر فردی توانایی اجرای قانون را ندارد نباید وارد عرصه انتخابات شود. برای ایجاد نشاط در جامعه باید وضعیت کنونی اقتصاد مردم تغییر کند و این تغییر نیازمند عزم راسخ و جدی است. کارهای خوبی دولت انجام داده است بویژه در حوزه کمیته امداد اما ای کاش این اقدامات از همان ماه‌های اول آغاز به کار دولت شروع می‌شد نه در چند ماه آخر. اینجا بحث اصلاح‌طلب و اصولگرا نیست باید دولت‌ها به قانون عمل کنند، باید مسئول بتواند یک میلیون شغل ایجاد کند چون قانون این را می‌گوید. کاش افزایش یارانه افراد زیرپوشش کمیته امداد زودتر از این‌ها زیاد می‌شد نه در ماههای پایانی دولت.

 

 سخنان ایشان در خصوص عدالت اجتماعی


دریافت

 

 

سخنان ایشان در خصوص ورزش 


دریافت

 

 

سخنان پایانی و جمع بندی


دریافت