استانداران پیگیر تسهیل مجوزهای صدور ساخت مسکن باشند/ جلوگیری از سوء استفاده سوداگران در توزیع امکانات برای مردم

آیت‌الله رئیسی در جلسه شورای ‌عالی مسکن:

استانداران پیگیر تسهیل مجوزهای صدور ساخت مسکن باشند/ جلوگیری از سوء استفاده سوداگران در توزیع امکانات برای مردم

رئیس جمهور در جلسه شورای عالی مسکن پس از امضای اسناد همکاری بین بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و وزارت راه و شهرسازی به منظور حمایت از نهضت ساخت مسکن خاطرنشان کرد: باید از مقام معظم رهبری تشکر کنم که موافقت کردند زمین‌ رایگان برای ساخت مسکن اقشار محروم از سوی بنیاد مستضعفان اختصاص یابد.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور بعدازظهر سه شنبه در جلسه شورای عالی مسکن با تسلیت فرارسیدن سالروز رحلت حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) از وزیر راه و شهرسازی و همه دست‌اندرکاران به علت آغاز نهضت ملی ساخت مسکن‌ قدردانی کرد.
رئیس جمهور با اشاره به ابلاغ قانون نهضت ملی ساخت مسکن گفت: همه تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا سهم سنگین مسکن در سبد خانوار و دغدغه خانواده‌ها در زمینه تامین مسکن کاهش یابد.
دکتر رئیسی لازمه موفقیت نهضت ملی ساخت مسکن را ایفای نقش همه دستگاه‌ها و نهادها در این نهضت دانست و اظهار داشت: از همه بخش‌هایی که در این زمینه فعال هستند از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، قرارگاه امام حسن مجتبی(ع)، قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص)، بسیج، بنیاد مستضعفان و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که در شکل‌گیری نهضت ملی ساخت مسکن سهم دارند، قدردانی می‌کنم.
رئیس جمهور همچنین با تشکر از دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مشارکت در تامین مصالح و بانک‌ها برای تامین تسهیلات ساخت مسکن تصریح کرد: صندوق ملی مسکن به عنوان زیرساخت تامین مالی نهضت ملی ساخت مسکن باید هر چه سریع‌تر فعال شود و استانداران نیز باید شورای مسکن استان را به طور منظم و دو هفته یکبار تشکیل دهند تا آثار این نهضت پدیدار شود.
آیت‌الله رئیسی با تاکید بر لزوم در اختیار قرار دادن زمین‌های مناسب ساخت مسکن از سوی دستگاه‌ها و ادارات مختلف خاطرنشان کرد: همه اقتصاددانان اتفاق نظر دارند که مسکن یکی از صنایع پیشران است که رونق گرفتن آن می‌تواند رونق اقتصادی را در همه بخش‌ها به همراه داشته باشد و لذا همه موظف هستند سهم خود را در تحقق نهضت ملی ساخت مسکن ایفا کنند.
رئیس جمهور همچنین با تاکید بر ضرورت رصد همه فعالیت‌های ناظر بر تحقق نهضت ملی ساخت مسکن از سوی یک نهاد ناظر چابک در وزارت راه و شهرسازی گفت: تحقق نهضت ملی ساخت مسکن می‌تواند ناظر بر اجرای سیاست‌های کلان و مصوب نظام در زمینه‌های مختلف باشد.
دکتر رئیسی اضافه کرد: نهضت ملی ساخت مسکن می‌تواند در ذیل خود به اجرای موثرتر سیاست‌های حمایت از خانواده، تشویق تشکیل خانواده، افزایش موالید، حمایت از توسعه اقتصادی روستاها، معکوس شدن روند مهاجرت از روستاها و حمایت از تولید کمک کند.
رئیس جمهور گفت: باید استانداران پیگیری کنند که در صدور مجوزهای ساخت، چه برای بخش‌های مربوط به نهضت ملی ساخت مسکن و چه برای تقاضای ساخت مسکن عامه مردم تسهیل و تسریع شود.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به تجارب پیشین در اجرای سیاست‌های ساخت مسکن انبوه و سوء استفاده سوداگران از تسهیلات فراهم شده در این زمینه تصریح کرد: با توجه به تجارب گذشته همه ملاحظات حقوقی لازم را لحاظ کنید تا تسهیلاتی که برای ساخت مسکن ارزان در این طرح‌ها فراهم شده است برای جامعه هدف بماند و سوداگران نتوانند از آنها سوء استفاده کنند.
دکتر رئیسی در پایان این نشست و پس از امضای اسناد همکاری بین بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: باید از مقام معظم رهبری تشکر کنم که موافقت کردند زمین‌ رایگان برای ساخت مسکن اقشار محروم از سوی بنیاد مستضعفان اختصاص یابد.
در پایان این مراسم تفاهم‌نامه های همکاری میان بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی برای واگذاری زمین رایگان، احداث مسکن و تحویل واحدهای مسکونی به گروه‌های کم درآمد و محروم، یک تفاهم‌نامه همکاری میان قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) و وزارت راه و شهرسازی به منظور احداث یک میلیون واحد مسکونی برای اقشار کم درآمد و دارای درآمد متوسط، یک تفاهم‌نامه همکاری میان قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) و وزارت راه و شهرسازی به منظور احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای گروه‌های کم‌درآمد سراسر کشور، یک تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان بهزیستی و وزارت راه و شهرسازی به منظور ساخت ۱۲۰ هزار واحد مسکونی شهری و ۴۰ هزار واحد مسکونی روستایی برای خانواده‌های تحت پوشش سازمان بهزیستی و یک تفاهم‌نامه همکاری مابین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازی به منظور ایجاد زنجیره تامین نیازهای بخش ساخت مسکن به امضا رسید.