استان زنجان ظرفیت‌های چشمگیری دارد که با نگاه تحولی و کار جهادی قابلیت فعال شدن دارند

آیت‌الله رئیسی در شورای اداری استان زنجان:

استان زنجان ظرفیت‌های چشمگیری دارد که با نگاه تحولی و کار جهادی قابلیت فعال شدن دارند

رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت‌های بالای استان زنجان در حوزه کشاورزی، معدن، گردشگری و صنعت اظهار داشت: این ظرفیت‌ها باید به دست توانای مدیران استانی فعال شود اما کار عادی به هیچ عنوان نمی‌تواند این تحول را شکل دهد، بلکه باید با کار و.تلاش جهادی و نگاه تحولی فرایندها و سیستم اداری را متحول کرد

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی شامگاه پنجشنبه در ادامه برنامه‌های سفر به استان زنجان در نشست شورای اداری استان گفت: یکی از لوازم به جا آوردن شکر نعمت شناخت خود نعمت است. مسئولیت خطیر خدمتگزاری به مردم یکی از نعمات خدا به ما است که از لوازم به جا آوردن شکر آن توکل، تضرع در خانه او و اولیای او و مدد گرفتن از خداوند است.
رئیس جمهور افزود: علم و دانش، توانایی‌ها، مهارت‌ها و فهم ما محدود است، لذا باید خودمان را به آن نامحدود متصل کنیم. همانگونه که خداوند به پیامبرش می‌فرماید که برای حمل قول ثقیل باید ارتباط خاصی با خدا برقرار کند. در زندگی بزرگان از وجود مقدس پیغمبر اکرم(ص) تا امام راحل و رهبری معظم انقلاب اسلامی نیز می‌بینیم که از وقتی احساس کردند بار گرانی بر عهده‌شان هست، تضرع و توسل آنها شکل دیگری پیدا کرده است. این وضعیت را در زندگی سرداران و رزمندگان بزرگ از جمله حاج قاسم سلیمانی نیز می‌بینیم.
دکتر رئیسی با اشاره به تقدیم ۳۵۰۰ شهید از سوی مردم استان زنجان در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: زندگی و.عمل ما مسئولان و مدیران کشور ومنتخب مردم، باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد. ما باید کار و تلاش خالص و واقعی برای مردم را واقعا از خدا بخواهیم و این نیازمند ارتباط خاص با خداوند است.
رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه هر مدیریت، مسئولیت و جایگاهی یک سری از آفت‌ها هم دارد، تصریح کرد: این آفت‌ها ممکن است سراغ هر کسی بیاید. توسعه یافتگی یک امر بسیار پسندیده‌ای است و باید محقق شود ولی مراقب باشیم که به آفات آن مبتلا نشویم. در استان زنجان کارهای بسیاری انجام شده ، اما نسبت به آنچه باید بشود متفاوت است.
آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد:‌ ظرفیت استان بسیار بالا است. در حوزه های کشاورزی، معدن، گردشگری و صنعت دراین منطقه کارهای خوبی انجام شده ولی استان زنجان می‌تواند دراین بخش ها سرآمد باشد که باید به دست توانای شما مدیران عزیز و کسانی که با شما در اداره یا سازمانها کار می‌کنند محقق شود
رئیس جمهور اضافه کرد: کار عادی به هیچ عنوان نمی‌تواند این تحول را شکل دهد بلکه باید کارهای جهادی صورت گیرد. خیلی از شما در دوران دفاع مقدس جزو جبهه‌ای‌ها بودید و می‌دانید با یک کار عادی نمی‌شود با این محدودیت‌هایی که دشمن می‌خواهد ایجاد کند مواجه شد. با توجه به تحریم‌ها و تهدیدها، باید یک کار ویژه انجام شود که نگاه تحولی شرط اول آن است.
دکتر رئیسی اظهار داشت: باید نهادها و سازمان ها و ادارات با روند متناسب متحول و همراه شوند و برای تحقق این امر باید انسان‌های تحول‌خواه را به کار گمارد در غیر این صورت هر چه بخشنامه کنید، هر چه داد بزنید، اتفاقی نمی‌افتد بلکه باید حس تحول ایجاد شود.
رئیس جمهور با تشریح تفاوت‌هایی که برگزاری جلسات شورای اداری و سفرهای استانی در این دولت با گذشته پیدا کرده است، تصریح کرد: جلسات جلسه شورای اداری اینطور نبوده، حتی اگر رئیس جمهور در جلسه حضور پیدا می‌کرده با یک شکل و تشریفات خاصی این جلسات برگزار می‌شده است که ما این شکل تشریفات را به هم زدیم. مقدمات انجام هر سفر از چند هفته قبل با برگزاری جلسات متعدد با حضور مسئولان استان و مسئولان دولتی آغاز می‌شود.
آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: ما این مدل و این روش را در ۴۰ سال گذشته نداشتیم که وزرا و مسئولین مربوطه ستادی بیایند در جلسه شورای اداری از کارهایی که می‌خواهند انجام دهند گزارش بدهند. چرا این کار را می‌کنند؟ برای اینکه این جمع حس لازم را پیدا کنند که این کار باید به دست توانای آنها انجام شود.
رئیس جمهور گفت: استاندار به عنوان عالی‌ترین مقام دولت و نماینده عالی دولت در استان پیگیری کننده این موضوعات است که این وعده‌ها تحقق پیدا کنند. مردم هم می‌شنوند که این دولت این حرف‌ها را بر اساس شناخت می‌زند. پس مردم بعد از خداوند متعال ناظر بر عملکرد مسئولان هستند و این نظارت مردمی در واقع آن حوزه پاسخگویی است که باید اتفاق بیفتد.
دکتر رئیسی افزود: در این دوره سفرها با این مدل انجام می‌شود، یعنی کاملا شفاف، گویا، با رقم و عدد مشخص، با شناخت دقیق از وضعیت. مباحث و وعده‌ها در جلوی روی مردم ارائه می‌شود. مهم‌ترین بخش سفر اجرای مصوبات سفر است. مهم‌ترین بخش آن بخش است که باید آثار آن در زندگی مردم ظاهر شود. مردم از وضع بودجه‌ای دولت و مشکلات دولت اطلاع دارند.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه بنای این دولت بر این نبوده که دائم بخواهد تکرار کندکه از دولت قبل چه به دست او رسیده است، اظهار داشت: نباید مرتب از دولت قبل برای مردم گلایه کنیم، مردم چه کنند؟ امروز مردم امید پیدا کردند و انتظار دارند. مردم اگر بخواهند بدانند چه اتقافی افتاده به سفره خود نگاه کنند. به پول و ارزش پول ملی خود نگاه کنند. به وضعیت بازار نگاه کنند تا کاملا دستشان بیاید که چه اتفاقی افتاده است.
آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: مردم می‌دانند ما دولت را در چه وضعیتی تحویل گرفتیم. اعتماد مردم به ما و شما از بزرگترین سرمایه‌هایی است که امروز دولت از آن برخوردار است. در این قضیه مشکل جایگاه‌های بنزین که پیش آمد، اگر اعتماد مردم به دولتمردان نبود، دشمن دنبال این بود که با این فتنه یک مساله‌ای در کشور اتفاق بیفتد، ولی چرا اتفاق نیفتاد؟ اعتماد مردم، هوشیاری مردم، در صحنه بودن مردم. دستگاه‌های دیگر هم کار کردند، اما اعتماد مردم به دولت سرمایه بزرگی بود که باعث عبور ما از این مشکل بزرگ شد.
رئیس جمهور با بیان اینکه اعتماد مردم آسیب دیده بود و امروز به لطف خداوند متعال این اعتماد در حال بازسازی است، خاطرنشان کرد: بازسازی نهایی اعتماد مردم نیازمند کار و تلاش برای مردم است. یعنی اگر می‌خواهیم اعتماد مردم به دولت بازسازی نهایی شود، باید صادقانه و مخلصانه برای مردم کار کنیم. مردم در جریان هستند و خوب می‌فهمند چه اتفاقی دارد می‌افتد. اعتماد مردم سرمایه اجتماعی بزرگی است که مشارکت و نشاط اجتماعی را همراه خودش دارد.
دکتر رئیسی با اشاره به تاکیدات روز گذشته مقام معظم رهبری برای پیگیری مسائل به شکل مساله محوری گفت: علی‌القاعده ما هم به عنوان دولت مخاطب ایشان هستیم. ما هم باید مساله محوری را دنبال کنیم. آب یک مساله محوری است. دانشگاه‌ها روی مساله آب کار کنند تا ما ببینیم از این ظرفیت موجود چگونه می‌شود استفاده بهینه کنیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه ما در عرصه‌هایی که بیشتر محدودیت داشتیم بیشتر پیشرفت کردیم، اضافه کرد: در صنعت هسته‌ای و نظامی بیشتر محدودیت داشتیم تا صنایع غیرهسته‌ای و غیرنظامی، چطور شد آنجا برجستگی مشخص شده ولی در صنایع دیگر مشکل داریم. معلوم می‌شود که باید کار کرد. درست است محدودیت‌ها وجود دارد، اما امکان دارد که از دست مدیران باکفایت ما کارهایی بربیاید که کسان دیگر گمان آن را نمی‌کردند.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در استان‌ها از جمله در استان زنجان توانمندی‌ها و ظرفیت‌های علمی بسیار خوبی داریم، به برگزاری جلسه‌ای با تعدادی از نخبگان استان اشاره کرد و اظهار داشت: در این جلسه نظرات بسیار ارزشمندی بیان شد. بنده با این نخبگان خیلی نشست داشتم، خیلی نکات ارزشمندی را می‌گفتند که از آنها خواهش کردم این نکات را حتما به شکل تنظیم شده به ما ارائه کنند. باید به این ظرفیت‌ها توجه شود.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هماهنگی و نظم نظام اداری باید حفظ شود، اما لزوما نباید منتظر این بمانیم که ببینیم از مرکز چه می‌گویند، تصریح کرد: بسیاری از خلاقیت‌ها و ابتکارات و نوآوری‌ها دست شما است. اتفاقاتی می‌تواند به دست شما بیفتد. با توجه به شناختی که از بخش‌های مختلف استان و طبع و ذائقه مردم دارید، خیلی کارها می‌تواند به دست شما اتفاق بیفتد. ما روی مدیریت در استان و نخبگان و فرهیختگان استان خیلی حساب کردیم.
دکتر رئیسی با تاکید دوباره بر اینکه استان زنجان ظرفیت‌های بسیاری دارد، خاطرنشان کرد: باید تلاش شود معادن استان زنجان بیش از پیش فعال شود. زنجان یک استان معدنی است. همچنین در عرصه صنعتی نیز بخش‌هایی از ظرفیت‌های صنعتی استان تعطیل یا نیمه تعطیل است. امروز از کارخانه‌هایی در استان بازدید کردیم که با یک کار بسیار سریعی می‌شود هزار کارگر در آن مشغول به کار شوند.
رئیس جمهور با اشاره به برنامه و بودجه دولت برای سال ۱۴۰۱ گفت: قرار است در استان‌ها یک صندوق توسعه ایجاد شود که دست استان را باز کند. یعنی به جای اینکه استاندار یا مدیران استانی از دولت بودجه مطالبه کنند، ما از آنها بپرسیم که چه میزان از درآمدهای آن صندوق محقق شده است. یعنی درآمدهای استان در خود استان هزینه شود.
آیت‌الله رئیسی سیاست اساسی دولت درباره آب را توزیع عادلانه منابع آب عنوان کرد که هم با پرآبی و هم با کم آبی سازگاری خواهد داشت.
رئیس جمهور با اشاره به برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای رفع مشکلات مواصلاتی استان گفت:‌ امروز از راه ارتباطی قره‌گشلو بازدید کردیم که سوانح جاده‌ای زیادی در آن اتفاق می‌افتد و از آقای قاسمی می‌خواهم که اگر ساماندهی این جاده در مصوبات سفر نیست، به مصوبات اضافه شود.
دکتر رئیسی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه دولتمردان نه فقط باید نسبت به فساد حساسیت داشته باشند، بلکه باید نسبت به بوی فساد هم حساس باشند، گفت: دولتمردان اگر احساس کردند که زمینه فساد وجود دارد، لازم نیست که به خودِ فساد برخورد کنند. انتظار مردم از همه ما این است که نسبت به بوی فساد هم حساس باشیم. یعنی اگر احساس کردیم اینجا دارد اتفاقی می‌افتد، باید حساسیت باشد که پیشگیری شود.
رئیس جمهور سند دار کردن اراضی کشاورزی را یکی از اقدامات ارزشمند عنوان کرد و افزود: اعلام خبر آغاز سند دار کردن اراضی کشاورزی از سوی وزیر جهادکشاورزی خبر بسیار خوبی بود. این کار جایگاه کشاورزان و جایگاه کارشان را تثبیت می‌کند. کامل کردن زنجیره کار کشاورزی که مطالعات آن انجام شده کار بسیار خوبی است که باید پیگیری شود کاملا تحقق پیدا کند.
آیت‌الله رئیسی از مسئولان سفرهای استانی خواست با توجه به مسائل مطرح شده در جلسه اگر موضوعی بوده که باید در مصوبات سفر می‌آمده و از آن غفلت شده به مصوبات سفر اضافه شود و اظهار داشت: رئیس سازمان برنامه و بودجه حتما پیگیر باشد قانون اختصاص بخشی از درآمدهای معادن به منطقه‌ای که معدن در آن قرار گرفته اجرا شود. بنده بازدیدی از یک معدن طلا در یکی از استان‌ها داشتم اما دیدم که وضع روستایی که معدن در آن قرار گرفته، نه با طلا که با نقره هم تناسبی نداشت.
دکتر رئیسی به موضع آسیب‌های اجتماعی اشاره و تصریح کرد: وجود آسیب‌های اجتماعی در شأن این استان فرهنگی و برخوردار از شور و شعور حسینی با مردم بسیار خوب آن نیست. مردم کشور عزیزمان، زنجان را به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی می‌شناسند و لذا موضوع آسیب‌های اجتماعی در استان باید به طور جد دنبال شود. همه عزیزانی که متکفل امور فرهنگی هستند و دولت در این زمینه مسئولیت دارند.
رئیس جمهور همچنین با تشکر از تلاش‌هایی که برای ساماندهی مشکل پسماند شرکت‌های سرب و روی در استان شده است، خاطرنشان کرد‌: کاری که آقایان انجام دادند کار مقدماتی است. کارِ خیلی خوب و لازمی بوده است،‌ اما اعتراض مردم روستایی که محل سایت دپوی پسماند در آن قرار دارد هم باید مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد. موکدا گفته‌ام و تکرار می‌کنم که هر نوع توسعه‌یافتگی در کشور فرع بر حفاظت از محیط زیست است.