نه بازگشت به گذشته و نه تحمل وضع موجود بلکه تغییر به نفع مردم

نه بازگشت به گذشته و نه تحمل وضع موجود بلکه تغییر به نفع مردم

حجه الاسلام دکتر رئیسی در دومین مناظره تلویزیونی:

رقیب هراسی در رقابت‌های انتخاباتی شیوه صحیحی نیست. متاسفانه رقیب هراسی در مناظره امروز در سخنان آقایان موج میزد. دولت «کار و کرامت» برنامه جامعی برای رفع مشکلات کنونی کشور دارد.

حجه الاسلام رییسی در ابتدا گفت: ما شش کاندیدا امروز برای تضارب برنامه ها اینجا هستیم و این حق مردم است که برنامه ها را بشنود برنامه های دیگری که حق مردم را ضایع کند، نمی پسندیم.

وی درباره وضعیت علمی کشور افزود: متاسفانه شتاب علمی در چند سال اخیرکم شده است و برنامه های تحصیلی دانشگاه ها مطابق با نیاز کشور وجود ندارد.

رییسی با اشاره به مساله صندوق فرهنگیان ادامه داد: وقتی که می‌شنویم سرمایه صندوق فرهنگیان به یغما برده شده است، در صورتی که فرهنگی ۸ تا ۱۰ میلیبون سهم دارند.

حجه الاسلام رییسی ادامه داد: آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور مستقر ۴ سال پاسخگوی این سوالات باشند، چرا یک میلیون دانشجوی کشور باید بیکار باشند؟ آقای روحانی پاسخ گوی چرایی وجود مشکلات علمی و فرهنگی کشور باشند نه پرداختن به حاشیه‌ها

حجت الاسلام رئیسی پس از سخنان آقای میرسلیم گفت: انتقاد رمز تضمین سلامت فرد، جامعه و دولت‌هاست اما آقای روحانی در ابتدای مسئولیت گفتند به خدا پناه میبرم از اینکه بخواهم دهان مخالف را ببندم. با این حال پنجاه مورد اهانت‌های دولت به مخالفان است.مگر انسان باید به مخالفش چنین الفاظی بگوید.

حجه الاسلام رییسی با اشاره به حقوق شهروندی ادامه داد: امروز حق شهروندی رونمایی از یک سند نیست، حق شهروندی حق معیشت، کارکردن و اظهار نظر است و تمام جامعه باید حق اظهار نظر داشته باشند. حق شهروندی همین است که به منتقد اجازه حرف زدن بدهیم. اینکه وزیری با خبرنگاری برخورد کند، با آنچه ادعا می کنیم نمی سازد. به چه دلیل ما دهان کسی را ببندیم؟ مگر انسان باید به منتقدانش اهانت کند؟

 حجت الاسلام دکتر رئیسی در پاسخ به سوال برجام گفت:  برجام یک توافقی است که براساس مذاکرات انجام شده و با همه اشکالاتی که در این قرارداد وجود دارد اما چون به عنوان یک سند ملی مورد توافق قرار گرفته این تعهد باید از طرف ما و طرف‌های مقابل به رسمیت شناخته شود. اما اینکه از سوی آقای روحانی گفته شود خزانه خالی است پیام بدی برای طرف مقابل است.

وی افزود: اینکه احتمال حمله نظامی را دولت بدهد این یک پیام بد برای مذاکره است و مانند این است که انسان به دشمن پیام دهد نیروهای خود را از دست داده و توانایی کار را از دست داده ایم.

در این سند متاسفانه ما هم پیشگام شدیم و هم به صورت تام انجام دادیم و این سند بصورت چکی است که باید به دنبال نقد کردنش باشد، امروز دولت به هیچ عنوان توانایی نقد کردن این چک را ندارد.

وی افزود: معتقدم با ضعف‌هایی که دولت در اجرای این قضیه نشان داد توانایی برای دریافت این مبلغ چک و نقد کردن چک برجام را به هیچ عنوان ندارد.

آقای روحانی قول دادند که با برجام تحریم ها برداشته شود، اما متاسفانه هیچ اتفاقی در زندگی و سفره مردم اتفاق نیفتاد.

آیا رونق اقتصادی اتفاق افتاد یا مشکل بیکاری کم شد؟ برجام برای مردم چه حاصلی داشت؟

حجه الاسلام رئیسی در پاسخ به آقای روحانی گفت: بنده اطلاعاتم نسبت به برجام و سیاست‌های خارجی کامل است. از دیپلماتها و عزیزانی که در عرصه سیاست‌های خارجی زحمت می کشند تشکر میکنیم اما قراربود هم چرخ سانتریفیوژ و هم اقتصاد بچرخد، آیا چرخ اقتصاد می‌چرخد، آیا رکود از بین رفته است؟

وی افزود: در برابر دشمنان نباید ضعف نشان داد، اگر آنها ببینند با دولت مقتدری رو به رو هستند که بر سر مصالح کشور و منافع مردم کوتاه نمی آید، چک برجام نقد خواهد شد.

دکتر رییسی با اشاره به نتایج برجام گفت: آقای سیف گفتند در ماجرای برجام دست آورد هیچ ؛ تا الان هم هیچ. آقای ظریف گفتند که آمریکا نه به متن برجام و نه به روح برجام اعتقاد دارد.

وی تاکید کرد: اگر پول وارد کشور شد معلوم است که تحریم بانکی برداشته شده است.

رییسی با اشاره به واقعه منا گفت: حادثه منا اتفاق افتاد ۵۰۰ خانواده ما، کسانشان در منا جان باختند چند روز گذشت و جنازه ها برنگشت اما اگر رهبری مواضع محکم نمی گرفتند هیچ اتفاقی نمی افتاد.

ما حتماً می‌توانیم در دولت کار و کرامت این مسئله را کاملاً از موضعی که مردم به دولت می‌دهند و از موضع اقتدار نظام برخورد کنیم تا حقوق ملت حفظ شود.

حجت الاسلام رئیسی درباره سخنان آقای هاشمی طبا گفت: دیپلماسی کشورما باید متاثر از نیازهای کشور که امروز مسائل اقتصادی است، باشد و امروز ما باید بحث دیپلماسی اقتصادی را در سیاست خارجی خود دنبال کنیم و بازارهای خارجی را برای عرضه کالای داخلی خود مهیا کنیم.

وی افزود: لازم است که با تمام همسایگان ارتباط خوبی داشته باشیم اما این دوستی باید در حوزه اقتصادی نیز جلوه داشته باشد..

حجه الاسلام رییسی با اشاره به شان خارجی شهروند ایرانی گفت: هر شهروند ایرانی در تمام دنیا باید مورد احترام قرار گیرد، دولت نمی‌تواند نسبت به شهروندان خود در سایر کشورها بی تفاوت باشد و بی توجهی به پاسپورت ایرانی در سایر کشورها به هیچ عنوان پذیرفتی نیست، متاسفانه در موارد بسیاری این بی‌توجهی‌ها اتفاق افتاده و دولت با جدیت ورود پیدا نکرده است. شأن جمهوری اسلامی در سراسر عالم، حفظ حرمت هر شهروند ایرانی است.

ما بهترین رابطه دوستی را با کشور عراق داریم اما سهم ما در تجارت با عراق چقدر است؟ سهم ترکیه در تجارت با عراق چقدر است؟

حجت الاسلام دکتر رئیسیدهمچنین درباره سخنان آقای جهانگیری گفت: امنیت ملی شاخص‌های و مولفه‌های مختفی دارد، در کشورهای مختلف متفاوت است و در ایران اسلامی مهمترین مولفه امنیت ملی مردم در همیشه صحنه هستند و مولفه قدرت و امنیت کشور ما مردمی هستند که پای انقلاب و منافع کشور همیشه در صحنه حضور دارند.

وی با اشاره به نقش مدافعین حرم گفت: نیروهای مسلح، بسیج و مدافع حرم، حوزه‌های امنیت سخت این کشور هستند.

رییسی امنیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را انواع دیگری از امینت دانست که کشور به آنها نیز نیازمند است و افزود: اگر به مکشلات اجتماعی توجه نشود، رکود اقتصادی عمق یابد و بیکاری در جامعه فراوان شود زمینه‌های بحران‌هاو نا امنی های اجتماعی در کشور ایجاد می‌شود.

حجت الاسلام رئیسی درباره سخنان آقای روحانی گفت: ویژگی‌های سبک زندگی غربی؛ مصرف گرایی، منافع طلبی و گسست‌های اجتماعی است اما ویژگی‌های سبک زندگی اسلامی؛ عمران و آبادانی منابع، مصرف بهینه منابع، ایثارگری و گذشت است.

وی افزود: یکی از ملزومات تحقق سبک زندگی ایرانی اسلامی وجود دولتی انقلابی و ساده زیست است.

رییسی خطاب به رییس دولت یازدهم گفت: آیا وعده‌هایی که دولت در دوره قبلی انتخابات به مردم داده است، امروز پس از چهار سال تحقق یافته یا خیر؟

 وی با اشاره به برنامه دولت کار و کرامت گفت: برنامه‌های جامع «دولت کار و کرامت» از پشتوانه علمی و دانشگاهی برخوردار است، برای تمام وعده‌های دولت ما، ابتدا منابع در نظر گرفته شده است.

من به استان‌های زیادی از جمله کرمانشاه و کردستان رفتم. مردم برای محقق نشدن وعده‌های این دولت اشک می‌ریختند.

روزنامه‌هایی که آقای جهانگیری می‌فرمایند اصلاح‌طلب هستند، چقدر از اساتید دانشگاه و ... عملکرد این دولت را نقد کردند؟

حجت الاسلام دکتر رئیسی در سخنان پایانی خود گفت: شعار دولت «کار و کرامت» این است که نه بازگشت به گذشته، و نه تحمل وضع موجود، بلکه تغییر به نفع مردم.

وی افزود: دولت مستقر بگوید چه کارهایی در چهار سال گذشته انجام داده که حالا در چهار سال آینده میخواهد آن‌ها را پیگیری و تکمیل کند.

وی با اشاره به رفتار دو کاندیدای دیگر گفت: رقیب هراسی در رقابت‌های انتخاباتی شیوه صحیح نیست، این رقیب هراسی در مناظره امروز در سخنان آقایان موج میزد، دولت «کار و کرامت» برنامه جامعی برای رفع مشکلاتی کنونی کشور دارد.

رییسی با تاکید بر برنامه ششم توسعه افزود: وقتی قانون در برنامه ششم صراحت دارد که بیکاری باید از 12درصد به هشت درصد تقلیل یابد، دولت وظیفه دارد با برنامه آن را محقق سازد. نگاه کنیم که آیا آنچه انجام می‌شود با آنچه باید انجام شود مطابقت دارد؟ بدهی های امروز دولت به نظام بانکی نسبت به گذشته چند برابر شده است و امروز هزینه نهاد ریاست جمهوری نسبت به گذشته چند برابر شده است؟

سید ابراهیم رییسی در پایان گفت: دولت «کار و کرامت» از تمام نیروهای سالم و کارآمد کشور استفاده می‌کند و ما معتقدیم امام جوانان را باور کردند، رهبری جوانان را باور دارند و امروز جوانان می‌توانند گره‌گشای بسیاری از مشکلات کشور باشند.