چرا دولت بدهی ۱۰۰ هزار میلیاردی خود را به صندوق بازنشستگان پرداخت نمی‌کند؟

چرا دولت بدهی ۱۰۰ هزار میلیاردی خود را به صندوق بازنشستگان پرداخت نمی‌کند؟

بدهی‌های دولت که به رقم بالای ۲۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده، خلق پول و نقدینگی به رقم بالای ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده که ۷۰۰ هزار میلیارد تومان آن در این دولت رقم خورده است.

به گزارش raisi.ir حجه الاسلام دکتر رئیسی در دومین گفتگوی ویژه خبری با اشاره به وضعیت اشتغال در کشور گفت: هرروز شاهد تعطیلی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها هستیم، ۵۰ درصد ظرفیت صنعتی کشور فعال نیست، وضعیت معیشت و فقر شرایطی را بوجود آورده که دغدغه مردم شده است و ورود بنده به این عرصه برای این است که بتوانیم گرهی از مشکلات مردم را باز کنم.

وی افزود: نوع مدیریت من و شناختم از کشور می‌تواند کاری کند که ظرفیت عظیم کشور را به میدان بیاورد و فکر می‌کنم حضور من اجماع‌ساز باشد و بتواند همه سلایق را به میدان بیاورد. 

سید ابراهیم رئیسی در ادامه گفت: اینکه می‌گویند کسی که یک ساعت در هفته کار داشته باشد دیگر بیکار نیست در عرف جامعه و مردم پذیرفته نیست. اگر با همین شرایطی که دولت دارد شغل ایجاد می‌کند پیش برود ۱۰ سال طول می‌کشد تا آمار فعلی بیکاری حل شود مشروط به اینکه در این مدت اصلا بیکاری اضافه نشود درحالی که هر سال تعداد زیادی فارغ‌التحصیل به چرخه تقاضای شغل افزوده می‌شود.

حجه الاسلام رئیسی با تاکید بر ضرورت ایجاد شغلدر کشور گفت: ما ۱۷ هزار کارگاه تعطیل داریم که باید سریعا به کار بیفتند و حتما یک تا یک و نیم میلیون شغل در سال باید ایجاد شود. ما اعلام کردیم که کارگاه‌های تعطیل ونیمه‌تعطیل باید سریعا وارد چرخه کار بشوند و این امکانش وجود دارد. ما زیرساخت‌های گذشته را نباید از دست بدهیم و این مورد توجه ماست و امکانات کشور را می توان فعال کرد. پیشنهاد ما این است که در هر وزارتخانه اگر معاونت اشتغال دارد فعال شود، اگر ندارد ایجاد شود.

دکتر رئیسی با اشاره به ظرفیت های کشور ادامه داد: کشور ما ۳ هزار کیلومتر با دریا ارتباط دارد، برخی از کشورهای اروپایی خیلی کمتر از ما با دریا ارتباط دارند اما تولید ناخالصی‌شان از این راه ۵۰ درصد است اما آمار ما فقط ۲ درصد است.

وی افزود: تولید مسکن را در کشور می‌توانیم فعال کنیم. هم زمینش موجود است، هم مصالحش و هم بیشتر نیازهای مسکن در کشور تولید می‌شود. اگر ساخت مسکن فعال شود هم مشکل مسکن مردم و جوانان حل می‌شود و هم ایجاد اشتغال می‌کند.

رئیسی با ابراز تاسف از قاچاق کالا در شرایط فعلی گفت: چقدر در کشور قاچاق می‌شود که بحران‌ساز برای تولید است.

وی ادامه داد: آقایان می‌گویند پول از کجا می‌خواهید بیاورید. این‌ها ظرفیتی است که در کشور وجود دارد.

حجه الاسلام رئیسی در ادامه افزود: اگر در کنار کشاورزی که کار می کند صنایع تبدیلی ایجاد شود می‌توان اشتغال ایجاد کرد. مثلا در کنار خرما می توان تا ۷۰ مورد صنایع تبدیلی ایجاد کرد. در کنار هر کدام از صنایع تبدیلی می‌توان ۴-۵ شغل ایجاد کرد. این شغل‌ها هم پایدار خواهند بود. ما می‌توانیم با اتحادیه صنفی و تولیدکنندگان می‌توانیم بگوییم باید به این عدد و کیفیت برسیم؛ حتما همکاری خواهند کرد.

وی خاطر نشان کرد: وزارت خارجه باید برای صادرات بسترسازی کند. افزایش صادرات، کاهش واردات غیرضروری، این‌ها باید صورت بگیرد. اول این دولت گفتند چرا باید کشور را بازار اجناس چینی کنیم. اما در همین دولت واردات از چین دو برابر شده است.

سید ابراهیم رئیسی در ادامه افزود: بازنشستگان باید درست دیده شوند. این نیست که هر دختر و پسری که عروس می‌شوند تمام می‌شود. این‌ها صاحب فرزند و نوه می‌شوند و باید دستشان در جیب خودشان باشد.

وی ادامه داد: چرا صندوق بازنشستگان به این وضع دچار شده و چرا دولت بدهی ۱۰۰ هزار میلیاردی خود را به صندوق بازنشستگان پرداخت نمی‌کند؟ مگر دولت باید دستش را در جیب بازنشستگان کند؟! بدهی‌ها دولت باید سریعا تعیین تکلیف شود.

حجه الاسلام رئیسی در رابطه با هزینه های جاری دولت یازدهم گفت: بودجه دولت و نهاد ریاست جمهوری به دلیل بی انضباطی مالی و پرخرجی نزدیک به دو برابر شده است. چرا باید اینگونه باشد؟ باید یک انضباط مالی ایجاد شود تا پرخرجی وجود نداشته باشد.

وی در ادامه به دولت کار و کرامت اشاره کرد و افزود: در دولت ما حقوق‌های نجومی و تبعیض‌هایی که صدای مردم را درآورده وجود نخواهد داشت. ی در مجموعه‌های تحت تامین‌اجتماعی نیز باید ک انضباط جدی ایجاد شود.

سید ابراهیم رئیسی در ادامه گفت: بانک مرکزی باید نظارتش را به بانک‌ها بیشتر کند و باید به این موسسه‌هایی که پول‌های مردم را می گیرد و بعدا دچار مشکل می‌شود نظارت داشته باشد. این وظیفه بانک مرکزی است. صرف هشدار دادن که کارساز نیست. بانک‌های عامل نیز باید خودشان را زیر نظر بانک مرکزی قرار دهند. 

وی با اشاره به حجم کلان معوقات بانکی گفت: اولین اقدامی که باید بشود مساله معوقات بانکی است. ۵۷۰ هزار میلیارد تومان به عنوان تسهیلات به افرادی داده ایم. اگر این‌ها وصول شود چرخ های تولید فعال می‌شود. 

 رییسی افزود: اموال و املاکی وجود دارد بلوکه شده، این‌ها را باید از بلوکه‌شدن خارج و وارد چرخه مالی و پولی کرد.

دکتر رئیسی به قانون مالیات نیز اشاره کرد و افزود: ما قانون مالیات داریم اما اجرا نشده است. این قانون باید بصورت کامل اجرا شود. روش اخذ مالیات نیز روشی نو نیست. روش فعلی سنتی و قدیمی است. اگر کارآمد شود هم اظهار مالیاتی خوب صورت می‌گیرد هم مشکلاتی فراوان دیگری حل می‌شود. بحث فرار مالیاتی که تا یک مبالغ بالایی می‌گویند وجود دارد که حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومان است حقوق ملت و دولت را پرداخت نمی‌کنند. می‌شود در سازمان مالیاتی که افراد خوب و مجربی در آن هستند با همین ساز و کار مساله فرار مالیاتی را حل کنند و از یقه‌سفیدهایی که مالیات نمی دهند مالیات بگیریم. مردم حاضرند مالیات بدهند اما تبعیض را به هیچ وجه قبول نمی‌کنند. بگویند کارمندان و بازاری‌ها دارند مالیات می‌دهند اما آن بالایی‌ها مالیات نمی‌دهند.


وی در ادامه بر لزوم استفاده از ظرفیت هاب اصناف اشاره کرد و گفت: ما چرا به اتحادیه های صنفی اعتماد نمی‌کنیم؟ اگر این‌ها را به حساب بیاوریم خودشان می‌توانند مشکلات را حل کنند.