فاجعه منا به لحاظ حقوقی باید پیگیری شود

فاجعه منا به لحاظ حقوقی باید پیگیری شود

این پرونده همچنان مفتوح است و مسؤولان ما در بخش دیپلماسی، حج و زیارت و بعثه رهبری این را دنبال خواهند کرد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی دادستان کل کشور، عصر امروز 8 آذر در مجلس ترحیم غضنفر رکن آبادی سفیر سابق ایران در لبنان، که در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، گفت: عبادات آدابی دارد انسانی که نماز خوانده و روزه می‌گیرد یا حج به جا می‌آورد اگر روح و جان آن را نیز رعایت کند و محور همه اعمال او فقط خدا باشد و دیگر گرد چیزی نگردد به سر عبادات دست یافته است.

 دادستان کل کشور با اشاره به اینکه تحمید، تهلیل، تسبیح و تکبیر از جمله اذکاری هستند که بر عرش الهی می‌گردند، عنوان کرد: در حقیقت حاجی باید رضایت حضرت حق را محور زندگی خود قرار دهد زیرا این اصل مهم بندگی انسان است، حضرت زهرا فرمودند: به فرزندان خود ذکر تسبیحات را یاد داده و در تمام زندگی آنها ملتزم به یاد خدا کنید. 

 باطن حج هجرت از نفس به سوی عقل است

حجت‌الاسلام والمسلمین رییسی اظهار داشت: ظاهر حج بر این اساس است که حاجی خانه خود را ترک کرده به سوی خدا هجرت می‌کند اما باطن حج در این است که انسان از بیت نفسانیات، کجی‌ها و زشتی‌ها به سوی عقلانیت و تعقل هجرت کند این انسان هجرت کرده از نفس به سوی خدا وقتی از سفر حج برگشت مانند انسان تازه متولد شده پاک است.

وی بیان داشت: همه احکام برای هجرت انسان از نفسانیات و رسیدن به قله کمالات است، در مورد انسان‌های معمولی جهاد اکبر اما در مورد انسان‌های موحد جهاد اوسط و جهاد انسان‌های موحد هجرت از عقل به عشق است.

 عاشورای امام حسین جلوه دلدادگی او به خدا بود

دادستان کل کشور ابراز کرد: انسان می‌تواند به جایی برسد که تمام جوانب زندگی او جلوه دلدادگی به خدا باشد که نمونه آن را می‌توان در عاشورای حسینی دید و امروز نیز در زائران قبر اباعبدالله‌الحسین(ع) دیده می‌شود.

 حجت‌الاسلام والمسلمین رییسی گفت: زائران خانه خدا سختی می‌کشند تا لقای پروردگار را کسب کرده خودستایی را کنار گذاشته و خداستا باشند، زائران بیت‌الله‌الحرام که با معرفت و توجه مناسک حج را انجام داده و عرفات را درک کردند بدون شک خدا آنها را بخشیده است.

وی افزود: این عزیزان ما که در فاجعه منا جان باختند و بیش از 5 هزار نفر از مسلمانانی که عرفات و مشعر را درک کرده و در حال احرام با لب تشنه و مظلومانه در آن شرایط سخت جان دادند مصداق کسانی هستند که در عرفات بخشیده شدند و به بهترین نوع مردن دست یافتند که ما نسبت به این عزیزان و نحوه مرگ آنها قبطه می‌خوریم.

 طبق میثاق‌های دوجانبه و بین‌المللی سلامت و امنیت مهمان بر عهده میزبان است

حجت‌الاسلام والمسلمین رییسی عنوان کرد: طبق میثاق‌های دو جانبه و بین‌المللی سلامت و امنیت مهمان بر عهده میزبان است و زمانیکه مهمان با پاسپورت رسمی به کشوی وارد شود حفظ سلامت، امنیت و آسایش او بر عهده میزبان است. 

 دادستان کل کشور خطاب به دولت عربستان، گفت: ما نسبت به حج پیمان‌های متعدد داریم چرا باید بیش از 5 هزار نفر آنجا جان بدهند، رهبری در روزهای آغازین فرمودند: سعودی‌ها بهتر است پرده از این ابهامات بردارند و سوالات و ابهامات را روشن کنند، تشکیل کمیته حقیقت‌یاب اجتناب‌ناپذیر است چرا که باید امنیت و آسایش زوار در سال‌های آتی تامین شود.

 همه مسؤولان مسأله کمیته حقیقت‌یاب را به عنوان مساله قطعی دنبال کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین رییسی افزود: همه مسؤولان مساله کمیته حقیقت‌یاب را به عنوان مساله قطعی باید دنبال کنند، سعودی‌ها بسیاری از اسناد را جمع آوری کردند، بر اساس گفته‌های شاهدان عینی همه شهادت دادند که اگر به افرادی که فوت کردند رسیدگی می‌شد از این فاجعه هولناک بسیار کاسته می‌شد.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه رکن‌آبادی سلوک سیاسی، فردی و خانوادگی بسیار خوبی داشت و فردی متدین بود که هیچ‌گاه نماز شب او ترک نمی‌شد، اظهار داشت: احقاق حق مظلومان که با لب تشنه در حال انجام مناسک جان دادند باید بیان و دنبال شود.

 فاجعه منا به لحاظ حقوقی باید پیگیری شود

وی افزود: بر اساس قانون در ازدحام خون انسان‌ها هدر نیست این مساله به لحاظ حقوقی پیگیری خواهد شد این پرونده همچنان مفتوح است مسؤولان ما در بخش دیپلماسی، حج و زیارت و بعثه رهبری این را دنبال خواهند کرد. 

 حجت‌الاسلام رییسی بیان داشت: اصحاب عاشورا با شهادت در روز عاشورا برای همیشه در تاریخ زنده ماندند همان عشق اصحاب عاشورا امروز مردم را از اقصی نقاط عالم به سوی کربلا جذب می‌کند.

 دادستان کل کشور در پایان خاطرنشان کرد: امروز اربعین نماد و نمودی است که تا عاشورا گم نشود.

 شایان ذکر است که در این مراسم حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، سلطانیه نماینده سابق ایران در آژانس بین‌المللی اتمی، کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی، محمدعلی رامین، محمدعلی ابطحی، عزت الله ضرغامی، جواد ظریف، آیت الله حسینی بوشهری، آیت‌الله باقری کنی، حدادعادل، علی باقری، محمود دعایی و جواد شمقدری حضور داشتند.