متاسفانه در چهار سال گذشته تمام فرصت ها معطل نگاه به بیرون بود

متاسفانه در چهار سال گذشته تمام فرصت ها معطل نگاه به بیرون بود

حجه الاسلام دکتر رئیسی:

سفیر ایران در فلان کشور نباید بازارفروش روغن پالم در ایران را فراهم کند. سفیر ایران نباید به جای زمینه سازی برای صادرات به دنبال زمینه سازی برای واردات باشد. نقش اقتصاد در روابط خارجی بسیارمهم است و دغدغه یک سفیر باید تسهیل صادرات محصولات ایرانی و اقتصاد مقاومتی باشد.

به گزارش raisi.ir حجه الاسلام دکتر رییسی در دومین گفتگوی ویژه خبری گفت: افراد فعال درکابینه دولت کار و کرامت باید اهل کار، کارآمدی و روحیه جهادی و انقلابی بوده و با خستگی ناپذیری برای بیکاران و متقاضیان کارآفرینی و زمینه اشتغال، رونق کسب وکار وتولید را رقم بزنند. شاخص ما برای انتخاب اعضای کابینه متناسب با شعار (( کار و کرامت)) خواهد بود 

وی افزود: کابینه دولت کار و کرامت متشکل ازافرادی خواهد بود که از مردم، با مردم و در مردم بوده و ویژگی ارتباط با مردم و کارآمدی را داشته باشند. بنده بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۰ سالگی توفیق مدیریت اجرایی پیدا کردم و معتقدم هر جا به جوانان اعتماد کردیم، ضرری ندیدیم. باید به جوانان اعتماد کرده و بنده حتما این کار را انجام خواهم داد و سامانه ویژه ارتباط با جوانان را راه اندازی خواهیم کرد.

سید ابراهیم رئیسی در ادامه گفت: ایجاد بانک ایده تا از دیدگاه متخصصان، صاحب نظران و جوانان بهره مند شویم. یقین داریم که حضور جوانان در عرصه های مختلف کشور راه گشا خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: ضمن استفاده از مشورت اعضای خانواده و نزدیکان حتما مسئولیت و مدیریت به آنها واگذار نخواهم کرد چراکه هم آنها راحت ترخواهند بود وهم بنده بهترمی توانم وظیفه ام را انجام دهم.

رییسی با تاکید بر استقلال قوا گفت: معنی استقلال قوا این نیست که دستگاه ها با یکدیگر همگرایی، همکاری و تعامل نداشته باشند. باید یک تلاش جمعی برای گره گشایی از مشکلات مردم  صورت بگیرد. بسیاری از اختلافات باید در جلسات میان سران قوا حل شود و نیازی به عمومی کردن آن نیست. اما باید بدانیم چرخ اقتصاد با دعواهای سیاسی به چرخش در نمی آید و در سالهای اخیر این تجربه را داشته ایم.

وی ادامه داد: بر اساس آمار مرکز پژوهش های مجلس، شش میلیون و ششصد هزار بیکار در کشور وجود دارد. آمار رسمی گویای ۱۲درصد بیکاری است.تا دولت، دولت کار نباشد، نمی تواند برای این جمعیت عظیم شغل ایجاد کند. رفع مشکل فقر و بیکاری ایجاب می کند که به بازی ها و دسته بندی های سیاسی بی توجه بوده و تنها به دنبال رونق و تولید در اقتصاد کشور باشیم

.رئیسی افزود: برخی انقلابی گری را مساوی کار احساسی و سطحی می دانند، درست نیست . انقلابی گری با نگاه به منافع آینده و منافع طولانی مدت کشور رقم می خورد.????مدیریت جهادی می تواند ضمن رفع مشکلات و آسیب ها شغل و کارآفرینی ایجاد کند در مقابل هر جا درجا زده ایم به دلیل مدیریت غیر پویا بوده است. 

حجه الاسلام رئیسی خاطر نشان کرد: نمی شود، امکانات نداریم، بودجه کم است، نمی توان گام برداشت و ... نباید در قاموس مدیریتی ما باشد. ما می توانیم فقر را ریشه کن و بیکاری را به عنوان دغدغه جدی خانواده ها از بین ببریم. 

وی افزود: باید تصدی ‌گری دولت کاهش و نقش مردم در اقتصاد افزایش پیدا کند. 

دکتر رئیسی در ادامه گفت: موفقیت یک رئیس جمهور دراین است که ضمن توجه به قانون، خلاقیت، ابتکار و نوآوری، کشور را به سمت اهداف عالی سند چشم انداز و برنامه ششم توسعه سوق دهد. 

سید ابراهیم رئیسی بر نقش مردم در مدیریت کشور تاکید کرد و افزود: بنده در طول ده سال مدیریت در سازمان بازرسی کل کشور ناظر بر دستگاه های اداری و وزارتخانه ها بودم و شعارم این بود که ناظر را به هیچ عنوان مزاحم و مچ گیر تلقی نکنیم و انتقاد نیز باید غنیمت شمرده شود نه اینکه فرد منتقد را مزاحم تلقی کنیم.  انتقاد رسانه ها، فرهیختگان حوزه و دانشگاه، صاحب نظران و سایر اقشار مردم در جهت پیشرفت کشور نقش آفرین است.

رئیسی ادامه داد: جلوگیری از رخنه فساد نیازمند نقد پذیری و حضور نقادانه مردم و رسانه‌ها در صحنه است. آستان قدس رضوی ۷۰ حسابرس رسمی دارد معتقد بودم که حسابرسی درون سازمان کافی نیست و ما به حسابرسان بیرون سازمان نیز نیازمندیم.

حجه الاسلام دکتر رئیسی به عملکرد دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: متاسفانه در چهار سال گذشته تمام فرصت های کشور معطل نگاه به بیرون بود تا بیگانگان بیایند و مشکلات کشور را حل کنند. البته ما در اقتصاد خود حتما نگاه به بیرون داریم اما نگاه به بیرون داریم نه این که از بیرون انتظار داشته باشیم برای ما گره گشایی کند.

وی افزود: نگاه ما برای گره گشایی به درون کشور است مردم عزیز ایران باید بدانند من به عنوان یک طلبه گره گشایی را در ضمن تعامل با همه دنیا همراه با عزت و اقتدار می دانم اما اولویت ما ارتباط با همسایگان خواهد بود و باید ارتباطات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی با کشورهای همسایه را توسعه دهیم. هدف ما تنها رابطه با  چند کشوری نیست که خود را جهان معرفی می کنند یا ما آنها را جهان می پنداریم.

سید ابراهیم رئیسی با تاکید بر نقش مقاوت ادامه داد: جریان مقاومت در کشورهایی مانند سوریه، یمن، فلسطین و لبنان، امتداد راهبردی انقلاب اسلامی است. مدافعان حرم به جای سنگر زدن در خیابان های تهران، فرسنگ ها دور از مرز از انقلاب اسلامی ومردم ایران و کشور پاسداری می کنند. حمایت از جریان مقاومت به عنوان مستضعفان و محرومان و مسلمانان تحت ظلم از برنامه های جدی ما است.

حجه الاسلام رئیسی با اشاره به تحریم ها ادامه داد: باید تحریم ها را فرصت تلقی کرده و برای توانمند شدن اقتصاد کشور تلاش کنیم. اگر پیامی که غربی ها و دشمنان از سخنان دریافت می کنند پیام ایستادگی، مقاومت ، تبدیل تحریم به فرصت و اقتصاد مقاومتی باشد حتما عقب نشینی خواهد کرد. قطعا دشمنان به یک یا دو گام بسنده نخواهند کرد و تا جایی جلو می آیند که اهداف و منافعشان تامین شود. آن روزی تهدیدات علیه ما کارساز خواهد بود که در مقابل دشمنان اظهار ضعف کنیم. 

رئیسی درباره برجام نیز گفت: تیم مذاکره کننده هسته ای اقداماتی را انجام داد اما معتقدیم این سند اشکالات جدی دارد. جمهوری اسلامی ایران تعهدات خود را انجام و پیش پرداخت های لازم را انجام داده اما دشمن تعهدات خود را نقض می کند. برجام به دلیل مبدل شدن به سند حقوقی برای هر دولتی که بر سر کار بیاید، سند محسوب شده  و با توجه به الزامات نه گانه رهبر معظم انقلاب ما رعایت این بندها درباره برجام را ضروری می دانیم.

 


دریافت
مدت زمان: 28 دقیقه 41 ثانیه